کد خبر : 20626
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵
153 views

مدیرکل دامپزشکی مازندران خبر داد:

تعطیلی ۱۹ کشتارگاه سنتی در مازندران

تعطیلی ۱۹ کشتارگاه سنتی در مازندران
مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه پس از تعطیلی کشتارگاه‌ آمل و تعطیلی کشتارگاه رامسر نیز در دستور کار قرار دارد؛ گفت: تاکنون ۱۹ کشتارگاه سنتی استان تعطیل شده است.


به گزارش تیتر شمال؛ حمزه آقاپورکاظمی  در بازدید خبرنگاران از کشتارگاه صنعتی حمید در شهرستان بابل اظهار کرد: در بحث کشتارگاه سنتی با توجه به پیگیری‌های انجام شده تعطیلی کشتارگاه‌های آمل و رامسر در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در بازدید میدانی صورت گرفته دستور کتبی تعطیلی کشتارگاه سنتی آمل صادر شد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران، خاطرنشان کرد: شرایط کشتارگاه‌های سنتی استان عمدتاً خوب نیست و اکثرا فاقد کشتارگاه‌های اضطراری هستند و مواردی نظیر بازدیدهای قبل از کشتار، سردخانه‌های نگهداری لاشه، رعایت زنجیره انتقال، معدوم‌سازی آلایشات کشتارگاهی و غیره در آن‌ها ناقص و یا فعال نیست.

این مسئول ادامه داد: کشتارگاه‌های سنتی عمدتاً در درون شهرها قرار دارند و شکایات فراوانی در خصوص موارد بهداشتی و شکایات مردمی وجود دارد.

آقاپورکاظمی اعلام کرد: کشتارگاه سنتی آمل از چرخه خارج شد و اتحادیه قصابان آمل قراردادی را با کشتارگاه صنعتی بابل امضا کردند و بخشی از قصابان آمل گوشت مورد نیاز خود را از شهرستان بابل و ما بقی از سایر استان‌های همجوار تامین می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران، افزود: برای تامین گوشت غرب استان، دو کشتارگاه چالوس و تنکابن آغاز بکار خواهند کرد.

این مسئول متذکر شد: در استانی نظیر گیلان با افتتاح سه کشتارگاه صنعتی تمامی کشتارگاه‌های سنتی را تعطیل کردند.

آقاپورکاظمی با بیان اینکه تاکنون ۱۸ کشتارگاه سنتی استان تعطیل شده است؛ تصریح کرد: در حال حاضر، ۶ کشتارگاه سنتی در شهرستان‌های نور، کلاردشت، رامسر، چالوس، نوشهر و مرزن آباد فعال است.

وی ادامه داد: تاکنون سه کشتارگاه ساری، بابل و تنکابن در مرحله بهره‌برداری و کشتارگاه چالوس با پیشرفت ۹۰ درصدی به زودی به اتمام خواهد رسید و احداث کشتارگاه شرق استان در بهشهر نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران، افزود: در منطقه سوادکوه و قائم‌شهر در حال حاضر گوشت مورد نیاز خود را از شهرهای ساری و قائم‌شهر تامین می‌کنند.

این مسئول با اشاره به اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص عید قربان، گفت: ۴۰ مرکز و میدان خرید دام در نقاط گوناگون استان در نظر گرفته شده است که با حضور ناظران دامپزشکی فعالیت خواهند کرد.

آقاپورکاظمی اشاره کرد: در ایام عید قربان، اماکنی با نام قربان گاه‌های ابراهیمی با توجه به نذری دام در برخی شهرستان‌ها فعال می‌شود و در راستای جلوگیری از بیماری مشترک و ساماندهی با مشارکت کشتارگاه‌ها مقرر شد تا در روز عید قربان تمامی کشتارهای نذری در کشتارگاه‌ها به صورت رایگان برای مردم انجام می‌شود.

*حمل رایگان گوشت ابتکار کشتارگاه صنعتی بابل

مجید کشاورزی مدیر عامل مجتمع کشت و صنعت حمید نیز در این جلسه اظهار کرد: کشتارگاه صنعتی بابل در سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار  شد و ۵۴ پرسنل داشت که اکنون به ۲۰۰ نیرو رسیده است.

وی افزود: در بدو تحویل تنها نامی از کشتارگاه صنعتی را یدک می‌کشید و اکنون در این مسیر، ۹۰ درصد راه را رفتیم و تمامی موضوعات پساب، آلاینده‌ها، آلودگی زیست محیطی، سوزاندن اجزای حرام و غیره به صورت اصولی و بهداشتی درآمده است.

مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت حمید خاطرنشان کرد: زنجیره انتقال سرد برای حمل و نقل گوشت به شهرهای همجوار تکمیل شده است و کلیه خودروهای حمل خریداری شده است.

این مسئول ادامه داد: برای اینکه افزایش قیمت گوشت نداشته باشیم هزینه حمل اخذ نمی‌کنیم و حمل به صورت رایگان انجام می‌شود.

کشاورز اعلام کرد: ظرفیت کشتار این کشتارگاه،  ۱۰۰ راس دام سنگین و هزار دام سبک در هر شیفت است.

وی افزود: در حال حاضر با ۵۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستیم چرا که از یکسو، تقاضا کم است و از سویی دیگر ورود لاشه از استان‌های ديگر به دلیل مخالفت با ورود دام زنده از استان‌های دیگر است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت حمید،  بیان کرد: با توجه به ضعیف شدن کشتار چندان کمبود نیروی کار به چشم نمی‌آید اما در ایام پرتقاضا بعضا با چالش نیروی انسانی مواجه می‌شویم.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.