کد خبر : 19991
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
124 views

رئیس اتاق بازرگانی مازندران:

تعهدات ارزی محصولات کشاورزی برداشته شود

تعهدات ارزی محصولات کشاورزی برداشته شود
رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مشکل صادرات استان به سرمایه در گردش باز می‌گردد؛ افزود: باید تعهدات ارزی محصولات کشاورزی برداشته شود تا صادرات این محصول رونق گیرد.


به گزارش تیتر شمال؛ علی تقی‌پور صبح امروز در دومین جلسه کارگروه توسعه صادرات مازندران اظهار کرد: در صادرات گل و گیاه افت داشتیم و به‌نظر می‌رسد سخت‌گیری‌ها و یا مشکلاتی در گمرک و تعهدات ارزی عامل این اتفاق باشد.

وی خاطرنشان کرد: چرا باید گل و گیاه مازندران به جای صادرات از گمرکات مازندران از گمرکات استان‌های همسایه صادر شود.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مشکل صادرات استان به سرمایه در گردش باز می‌گردد؛ افزود: باید تعهدات ارزی محصولات کشاورزی برداشته شود تا صادرات این محصول رونق گیرد.

تقی‌پور عنوان کرد: ما در استان پایانه‌های صادراتی خوبی داریم اما در کنار این پایانه‌ها حمل‌ و نقل دیده نشده است.

وی با اعلام اینکه ما در حوزه دریایی نیز هم در کشتی و هم در کانتینر با کمبود مواجه هستیم؛ تاکید کرد: در خصوص برنج ۷۰۰ هزار تن باید واردات انجام دهیم که باید تدریجی انجام گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: مصوبات گذشته‌ مرکبات باید پابرجا باقی بماند و مصوبات خوبی به تصویب رسیده بود.

وی افزود: میز گل و گیاه در اتاق بازرگانی مازندران در حال شکل‌گیری است و ارتباط با دانشگاه نیز در حال تقویت است.

مدیرعامل پایانه صادراتی روناک نیز در این جلسه اظهار کرد: مهم‌ترین معضل صادرات به صادرات غیراستاندارد باز می‌گردد که مازندران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

خلیل قلی‌زاده افزود: تهاتر کالا راهی بوده که ارز را جبران کنیم اما الان سه ماه است که نتوانستیم ثبت سفارش کالای بازرگانی از این شیوه داشته باشیم و کار معطل مانده است.

وی با اشاره به اینکه عدم ثبت سفارش کالا ترمز صادرات خواهد بود، گفت: بهترین و ارزان‌ترین شیوه حمل و نقل در صادرات، دریا است اما هم اکنون هزینه بسیار بالا است که باید ارزان شود.

قلی‌زاده اعلام کرد: مذاکره با طرف روسی و حل مشکلات موجود به ویژه تاخیر در ترخیص کالا بسیار به توسعه صادرات کمک خواهد کرد.

مدیرعامل پایانه صادراتی روماک تاکید کرد: در پیک صادرات مشکلات حمل و نقل به ویژه زمینی اوج می‌گیرد.

قلی‌زاده ادامه داد: ۷ میلیون محصول در استان مازندران تولید می‌شود که میزان اعتبار مدیریت این کالاها در استان کمتر از یک درصد است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران نیز در این جلسه اظهار کرد: مازندران با ۳.۵ تن محصولات باغی در کشور به ویژه در مرکبات و کیوی، سرآمد است.

محمدرضا شعبانی افزود: سرمایه در گردش مشکل جدی ما است و نیاز به یک خط اعتباری ثابت داریم تا مشکلات موجود مطرح شود.

وی خاطرنشان کرد: پروتکل‌های بهداشتی نیازمند دریافت کد مخصوص صادراتی است که قطعاً امسال با مشکلات عدیده و جدی مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه برای دریافت کد از هم اکنون باید کار را دنبال کنیم، ادامه داد: حمل‌ و نقل دریایی باید جدی پیگیری شود و قیمت تمام‌شده باید کاهش یابد.

شعبانی گفت: نظارتی بر سموم از استفاده گرفته تا تولید آن وجود ندارد، هر ماه قیمت سموم بالا می‌رود در حالی که کیفیت آن کاهش می‌یابد.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.