کد خبر : 21445
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰
158 views

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران:

تغییر قوانین لنگ مطالبه‌گری عمومی و نخبگانی/نمایندگان دست از دخالت در انتصابات بر نمی‌دارند!

تغییر قوانین لنگ مطالبه‌گری عمومی و نخبگانی/نمایندگان دست از دخالت در انتصابات بر نمی‌دارند!
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران یکی چالش‌های در انتخابات را دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در عزل و نصب‌ها برشمرد و گفت:در ارتباط با عدم دخالت نمایندگان تنها هشدار می‌دهیم و قانون مدونی در این بخش نداریم و راهکار اساسی در این زمینه تغییر قانون است.


به گزارش تیتر شمال؛ حجت‌الاسلام علی‌اصغر زکوی در جمع خبرنگاران به مناسبت ۲۶ تیرماه سالروز تاسیس شورای نگهبان، اظهار کرد: چهار ماموریت اصلی شورای نگهبان در قانون اساسی شامل حفظ اسلامیت نظام، حفظ جمهوریت نظام (برگزاری انتخابات)، تفسیر قانون اساسی و اعتباربخشی قانونی به مجلس است.

وی افزود: در تمامی انتخابات، به غیر از  انتخابات شهر و روستاها، نظارت بر عهده شورای نگهبان و اجرای آن بر عهده وزارت کشور گذاشته شده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران، در خصوص بیشترین موارد تذکر شورای نگهبان به نمایندگان مجلس استان، خاطرنشان کرد: پرتکرارترین موضوعات تذکر داده شده به نمایندگان استان به موضوع دخالت در عزل‌ونصب‌ها و کارچاق‌کنی برای افراد بر می‌گردد.

رئیس دفتر شورای نگهبان در مازندران گفت: یکی چالش‌های در انتخابات وجود دارد که بحث دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در عزل و نصب‌های است که راهکار این موضوع تدوین قانون انتخابات مناسب و متناسب با سیاست‌های کلی انتخابات است که توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده است.

حجت‌الاسلام  زکوی ادامه داد: متاسفانه طرح سیاست کلی انتخابات مورد تاکید مقام معظم رهبری از سال ۱۳۹۶ تاکنون در مجلس،  همچنان روی زمین مانده و نظر اصلی و نهایی آن تامین نشده است.

وی با این توضیح که تحرکاتی هم که در مجلس قبل در این باره رخ داد در واقع قانون جدیدی وضع نشده و قوانین قبلی وصله و پینه و دستکاری شده است؛ تشریح کرد:مجلس سیزدهم با  اقدامات انجام شده تغییراتی در انتخابات مجلس ایجاد کرده و برخی از مصوبات خوبی هم داشته اما اصول کلی سیاست‌های ابلاغی با این تغییرات اندک عملیاتی نشده و همچنان خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مازندران، خاطرنشان کرد:  در پیش نویس تغییر قانون انتخابات همین موضوع ممنوعیت دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها به آن اشاره شده است اما این پیش نویس در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به صورت کلی حذف شده است.

رئیس دفتر شورای نگهبان در مازندران با این توضیح که در ارتباط با عدم دخالت نمایندگان تنها هشدار می‌دهیم و قانون مدونی در این بخش نداریم و راهکار اساسی در این زمینه تغییر قانون است؛ تاکید کرد: ایجاد تغییرات اساسی در قوانین موجود کشور، نیازمند به راه افتادن یک گفتمان و مطالبه گری مردمی و نخبگانی است تا موجب تحرکاتی در مجلس در این باره گردد.

حجت‌الاسلام  زکوی ادامه داد: طرح موضوع توسط ما به نوعی مطالبه‌گری است و از نمایندگان درخواست داریم که قانون جامع انتخابات را ذیل سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری را مصوب کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه تغییر اصل ۱۰۰ قانون اساسی به آسانی ممکن نیست اما شاید بشود راهکاری قانونی ارائه داد که کسانی که نظارت بر انتخابات شوراها برعهده آن‌ها است آن را واگذار به شورای نگهبان کنند؛ عنوان کرد: مشکل اساسی آن است که در نظارت باید نهاد ناظر، مستقل باشد و خودش ذینفع نباشد؛ اما در شوراهای شهر و روستا ناظر نمایندگان مجلس هستند که خودشان ذینفع هستند، بنابراین باید راهکاری عملی برای حل این مسئله ارائه کرد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مازندران،، گفت: متاسفانه برخی ابهامات قانونی نیز در این بخش، مزید بر علت است و قوانین بسیار کلی‌گویی شده است و به یک دردسر مبدل شده است.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.