کد خبر : 18311
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
147 views

مدیرکل دامپزشکی مازندران خبر داد:

دامپزشکی مانع تخلیه بیش از ۲۷۰ تن ذرت آلوده بندر امیرآباد برای مصارف دامی شد

دامپزشکی مانع تخلیه بیش از ۲۷۰ تن ذرت آلوده بندر امیرآباد برای مصارف دامی شد
مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: حجم ذرت‌های آلوده بندر امیرآباد بیش از ۲۷۰ تن بود که دامپزشکی مانع تخلیه بار حتی برای مصارف دامی شد.


به گزارش تیتر شمال؛ حمزه آقاپور کاظمی مدیرکل دامپزشکی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به که نمونه‌برداری و نظارت بر واردات نهاده‌های خوراک دام و طیور در بنادر استان تشدید شده است، گفت: در نظارت شبانه و بررسی میدانی درحال تخلیه ذرت وارداتی در بندر امیرآباد به دلیل بوی گندگی و نتیجه مثبت آلودگی، اجازه تخلیه بخشی از این محموله که بیش از ۲۷۰ تن بود صادر نشده است که طبق بررسی‌های صورت گرفته نفوذ آب و رطوبت سبب کندگی بخشی از این محموله شده است. وی با اشاره به میزان نهاده وارد شده توسط این کشتی گفت: حجم نهاده حمل شده توسط این کشتی ۴ هزار و ۷۰۰ تن بوده که از این بین با جداسازی بخش‌های قابل استفاده و غیر قابل استفاده اجازه تخلیه باقی نهاده‌ها صادر شد و نسبت به نمونه‌گیری و آزمایش‌ها مورد نیاز اقدام شد. مدیرکل دامپزشکی مازندران از افزایش ۱۹۳ درصدی تعداد صدور مجوز ترخیص نهاده‌هایی مانند جو، درت دامی، و کنجاله پنبه توسط دامپزشکی از بنادر سه گانه استان از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبرداد. آقاپور کاظمی تصریح کرد: با توجه به اینکه ساماندهی و نظارت کیفی و بهداشتی برای تولید خوراک دام و طیور و صدور مجوز ترخیص محموله های وارداتی نهاده‌های دامی جهت مصرف در مراکز پرورش و صدور مجوز برای ترانزیت فرآورده های خام دامی و نهاده های دامی از وظایف مهم سازمان دامپزشکی است؛ از این رو با حضور کارشناسان ناظر بهداشتی در در سه بندر استان شبانه روزی برای ارائه خدمات مجوز واردات و نظارت بهداشتی در سال ۱۴۰۲به میزان ۲۴۰ درصد رشد داشته است.

وی از ادامه فرآیند نظارت تا زمان ترخیص کامل نهاده‌ها در انبارهای بنادر خبرداد و گفت: در صورتی که محموله‌های پس از تخلیه از کشتی‌ها به دلایل مختلف از بنادر ترخیص نشوند همکاران مستقر با نظارت و آزمایش‌های دوره‌ای ۴۵روزه این نهاده‌ها را در حجم‌های مختلف بررسی می‌کنند و در صورتی‌که این آزمایش‌ها مشکلی به لحاظ سلامتی برای این نهاده‌ها رخ دهد از ترخیص جلوگیری خواهد شد و جهت طی کردند روندهای قانونی به مراجع ذی‌صلاح ارجاع خواهد شد. مدیرکل دامپزشکی مازندران به اهمیت توجه ویژه به سلامت بهداشتی محموله‌های وارداتی به‌خصوص نهاده‌های دامی اشاره کرد و گفت: در صورتی‌که نظارت‌های لازم این قبیل محموله ها صورت نگیرد و وارد صنعت خوراک دام شوند به دلیل قارچ و سم‌های آفلاتوکسین که در آن وجود دارد می‌تواند بهداشت و فرآورده‌های خام دامی نظیر گوشت قرمز و شیر و … تحت تاثیر قرار دهد. آقاپور کاظمی گفت: در نهایت با استفاده انسان از این فرآورده‌ها دچار بیماری‌های شدید گوارشی، کبدی و خدای نکرده سرطان‌های متعدد شود و به همین دلیل سلامت خوراک دام تضمین‌کننده سلامت انسان محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

پایان پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.