کد خبر : 21874
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
139 views

در نشست خبری مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران مطرح شد:

دلهره سفره‌های زیرزمینی از فرونشست تا دستبرد قانونی استان‌های همسایه به سرشاخه‌های مازندران!

دلهره سفره‌های زیرزمینی از فرونشست تا دستبرد قانونی استان‌های همسایه به سرشاخه‌های مازندران!
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، برداشت بی‌رویه و آغاز کشت دوم برنج را تهدید جدی برای فرونشست سفره‌های زیرزمینی مازندران برشمرد و گفت: مجوز برداشت آب از سرشاخه‌های استان در گذشته صادر شده است و پیگیر هستیم.


به گزارش تیتر شمال؛  حیدر داوودیان بعد از ظهر امروز در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه به مناسبت ۱۷ مرداد ماه روز خبرنگار اظهار کرد: در سال گذشته در سد شهید رجایی با حجم بالغ بر مخزن ۱۶۰ میلیون تنها با ۴۷ میلیون مترمکعب فصل کشاورزی را آغاز کردیم که باید آب شرب ساری را نیز تامین می‌کردیم.

وی افزود: در واقع در سال گذشته با حداقل منابع آبی در پشت سد شهید رجایی فصل زراعی را آغاز کردیم و در مجموع شاهد کمبود آورد رودخانه‌ها بودیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار هکتار از اراضی شاهد آسیب اراضی شالیزاری بودیم.

این مسئول ادامه داد: امسال شاهد بهبود وضعیت آبی و بارش‌ها بودیم که فراتر از میانگین بارندگی استان بودیم که نوید یک سال خوب را خواهد داد.

داوودیان اعلام کرد: مهار آب‌های سطحی بسیار اصل مهمی چه در کاهش آورده و چه در زمان طغیان رودخانه‌ها است.

وی افزود: مصرف کل استان در بخش کشاورزی، شرب و صنعت، ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب است و شاید در میزان منابع مشکل خاصی نداشته باشیم اما مشکل اصلی تغییر شرایط اقلیمی طی سالیان جاری است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران بیان کرد: مدیریت و محافظت از منابع طبیعی به ویژه سفره‌های زیرزمینی یکی از نگرانی‌های ما به دلیل برداشت‌های بی‌رویه است.

این مسئول گفت: برداشت‌های بی‌رویه، فرونشست زمین را در پی خواهد داشت و سفره‌های زیرزمینی غیرقابل بازگشت پذیر است.

داوودیان اذعان کرد: تا قبل از آغاز کشت دوم با مشکل خاصی در سفره‌های زیرزمینی نداریم اما پس از آغاز کشت دوم شاهد آسیب جدی به ویژه در شرق استان هستیم.

وی افزود: حدود ۷ هزار کیلومتر رودخانه داریم که حریم و بستر مشکل جدی ما است البته حریم در مالکیت اشخاص است که نباید ساخت و ساز کنند، اما بستر مسئله مهمی است که  تحت پوشش آب منطقه‌ای بوده و نباید هیچ ساخت و ساز در آن اتفاق بیفتد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران تاکید کرد: بستر رودخانه باید علیرغم اینکه عده‌ای سالیان سال در آن کشت کرده‌اند بسیار موضوع مهم و جدی است.

این مسئول گفت: ایجاد نیروگاه‌های برق‌آبی نیز یکی از دغذغه‌ها و مسئولیت‌های ما است که تاکنون پنج نیروگاه برق‌آبی با مشارکت بخش خصوصی در استان ساخته شده است.

داوودیان اشاره کرد: ساخت سازه‌های آبی استان در اختیار سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری قرار داده شده است و این صنعت در استان رو به رشد است.

وی درخصوص افتتاح نمایشی سد گلورد مطرح کرد: سد گلورد در بار نخست آبگیری شد و آئین نخستین مربوط به آبگیری سد بوده نه افتتاح خود پروژه و لذا پس احداث سد ابتدا آبگیری می‌شود سپس مشکلات احتمالی مرتفع و سپس آئین افتتاح انجام می‌شود.

مدیرکل آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: سد گلورد در زمان ساخت به صورت طرح و ساخت اجرا شد و شیوه نوینی بود که پیمانکار به صورت مستقیم انتخاب و اجرای فاز دو توسط خود پیمانکار صورت می‌گیرد و لذا راه دسترسی روستاهای بالادست یکی از چالش‌های جدی بود که به این پل منحصربفرد گردشگری کنونی منتج شد و امیدواریم امسال شاهد افتتاح کامل این سد باشیم.

این مسئول در خصوص پیگیری آب منطقه‌ای مازندران از برداشت استان‌های همجوار از سرشاخه‌های آبی استان، گفت: استان‌های همجوار در حال استفاده آب از سرشاخه‌های استان هستند که مجوز تخصیص آب را از گذشته اخذ کردند و ما هم نظرات خود را مکتوب اعلام کردیم و مخاطرات را گوشزد کردیم و لازمه آن این است که یک عزم استانی صورت گیرد.

داوودیان اعلام کرد: انتقال آب در حوزه‌های مشترک است و حدود ۱۲ میلیون مترمکعب به استان سمنان درحال انتقال است.

وی درخصوص آخرین وضعیت احداث سد در غرب استان برای کاهش خسارات سیل به عنوان مطالبه جدی مردم این منطقه، عنوان کرد: در رودخانه‌های غرب استان به ویژه چشمه کیله مطالعاتی انجام گرفته و در حال اخذ مجوز برای احداث سد هستیم.

مدیرکل آب منطقه‌ای مازندران در خصوص انتقادات مکرر نماینده ولی‌فقیه مازندران در مورد تعیین تکلیف مالکیت و ابطال اسناد بستر، گفت: انتقال و ابطال سند بستر یکی از چالش‌های جدی است که گریبانگیر ما شده است و وزارت نیرو متعاقبا شرکت آب منطقه‌ای موظف است که برود و برای بسترها، سند اخذ کند.

این مسئول ادامه داد: آب منطقه‌ای به نمایندگی دولت در حال اخذ سند است و حق هیچ‌گونه دخل و تصرفی را ندارد.

گفتنی است استان مازندران دارای ۳۵۰ چاه آب زیرزمینی و ۱۶ هزار چشمه است.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.