کد خبر : 21251
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
128 views

دوباره زندگی کن؛ پیام ناجیان غریق به ۲۴۷ حادثه‌دیده سواحل مازندران

دوباره زندگی کن؛ پیام ناجیان غریق به ۲۴۷ حادثه‌دیده سواحل مازندران
در مدت ۴۵ روز فعالیت ناجیان غریق در طرح ساماندهی سواحل دریا در مازندران ۲۴۷ غریق از غرق شدن نجات یافتن و با حضور و تلاش به موقع عوامل امداد و نجات به زندگی بازگشتند.


به گزارش تیتر شمال؛ مازندران به واسطه دارا بودن سواحل دریا و همچنین جنگل های انبوه و سرسبز کانون توجه گردشگران و مسافران از اقصی نقاط کشور است به طوریکه طی سال به ویژه تعطیلات مناسبتی و آخر هفته خیل عظیمی از مردم بار سفر به این استان می بندند تا چند روز فارغ از آلودگی های هوا و شلوغی های شهرشان در این محیط سپری کنند.

در میان حضور میلیونی مسافران به مازندران براساس گفته ها و اظهار نظر کارشناسان امر گردشگری حجم بیشتر این مسافرت ها به سمت شهرهای ساحلی است و این امر نیز خود عواقب و تبعاتی دارد.

سواحل خزر در شمال کشور یکی از نقاط زیبا و شورانگیز برای مردم بومی، مسافران و گردشگران دریا دوست است و از طول حدود ۸۰۰ کیلومتری این سرزمین آبی، نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر آن در مازندران، ۲۸۶ کیلومتر گیلان و بقیه هم در گلستان است.

 

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان شهرستان‌های محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی ساحلی استان به شمار می روند که غالب اتفاقات مربوط به غرق شدن افراد در این مناطق رخ می دهد.

همه ساله با فرارسیدن فصل گرما و آغاز فعالیت آبی، طرح ساماندهی سواحل دریای خزر اجرا می شود که این طرح امسال از دهم خرداد ماه با به صف شدن یک هزار و ۴۰۰ نفر از سوی هیت ناجیان غریق در سواحل دریا آغاز شده است.

 

رییس هیات نجات غریق مازندران روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: از آغاز اجرای طرح ساماندهی سواحل دریا از دهم خرداد ماه ناجیان غریق استان در سواحل دریا مستقر و در حال گشت زنی و نجات جان غریق هستند.

نقی کریمیان، تعداد ناجیان غریق که در سواحل دریا مستقر هستند را هزار و ۴۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: این تعداد در نقاط پُرجمعیت و حادثه خیز احصا شده مستقر شده اند و گشت زنی ها به صورت مستمر و مداوم در این نقاط در حال انجام است.

وی ادامه داد:‌ اقدامات ناجیان غرق منتج به آن شده که در مدت اجرای این طرح تاکنون ۲۴۷ نفر غریق از دریا نجات یابند، به نوعی از مرگ این تعداد افراد جلوگیری شده است.

رییس هیات نجات غریق مازندران اظهار داشت:‌البته در این میان با وجود تلاش ناجیان غریق ۲ نفر در این مدت در دریا جان دادند که هر دوی این افراد از افراد غیر بومی مازندران بودند که در سواحل دریای خزر در بابلسر و چالوس و در نقاط کور و حادثه خیز غرق شدند.

وی ادامه داد:‌هر چند در تمام نقاط پُرخطر و حادثه ساز سواحل دریای خزر در مازندران نیروهای ناجیان غریق هیات نجات غریق، ‌هلال احمر و یا نیروهای ناجیان غریق پلاژ ها و سازمان ها مستقر هستند اما برخی نقاط حادثه خیز وجوددارد که شناسایی نشده است و یا افراد تمایل دارند در این نقاط خلوت به آب بزنند که دچار حادثه نیز می شوند.

کریمیان با اشاره به اجرای موفق “طرح ساحل امن”‌ در سال گذشته در سواحل دریا در مازندران اظهار داشت:‌متاسفانه بدلیل تخصیص نیافتن اعتبار مورد نیاز برای به روزرسانی و پشتیبانی، این سامانه در سال جاری زمینگیر شد و قابل استفاده نبوده است.

 

وی ادامه داد:این درحالیست با توجه به نتایج قابل قبول و خوب این طرح، وزارت کشور این سامانه را ملی تعریف کرد و علاوه بر مازندران ۶ استان آبی کشور را زیر پوشش آن قرار داده است و ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای به روز رسانی و پشتیبانی آن تخصیص داده است.

رییس هیات نجات غریق مازندران ابراز امیدواری کرد با راه اندازی مجدد این سامانه هوشمند امکان ردگیری موارد غریق و تسریع در اقدامات لازم برای نجات افراد فراهم شود.

طرح ساحل امن به پیشنهاد هیات نجات غریق و توسط دانشگاه مازندران تهیه شد تا پیش از این در کشور مورد استفاده قرار نگرفت و به همین دلیل مازندران به استان پیشتاز در استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی برای پایش تصویری شناگاه‌ها و نجات افراد در معرض غرق شدن تبدیل کرده بود.

برای اجرای طرح ساحل هوشمند یک مرکز مانیتورینگ در بابلسر ایجاد شد که از طریق مچ‌بندهای هوشمند و مجهزی که در اختیار منجیان غریق قرار گرفت متصل شد؛ مچ‌بندهایی که همان سال وارد کشور شد و در اختیار هیات نجات غریق مازندران قرار گرفت و خرداد پارسال پس از برپایی و آغاز به کار طرح‌های سالمسازی دریا، پایش تصویری سواحل سراسر مازندران و ارتباط مستقیم منجیان با مرکز مانیتورینگ در هنگام نجات غریق به طور رسمی آغاز شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.