کد خبر : 21139
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶
148 views

مراسم تکریم «عباسعلی نوبخت» برگزار شد؛

روایت ۷۵۰ روز تلاش جهادی مدیر مازندرانی تا واگذاری کرسی خدمت به سرپرست جدید

روایت ۷۵۰ روز تلاش جهادی مدیر مازندرانی تا واگذاری کرسی خدمت به سرپرست جدید
نوبخت بعد از ۷۵۰ روز خدمت صادقانه و تلاش جهادی، سکان مدیریت سازمان منابع طبیعی را به وحید سپرد.


به گزارش تیتر شمال؛  مراسم تکریم «عباسعلی نوبخت»، معاون پیشین وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سابق سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و معارفه «حسن وحید» که با حفظ سمت معاونت مرتع، امور بیابان و آبخیزداری و با حکم «محمد علی نیکبخت»، وزیر جهاد کشاورزی به سمت سرپرست سازمان منابع طبیعی منصوب شده است.

در این مراسم که در سالن شهید سلیمانی سازمان برگزار شد ، حجت‌الاسلام علاییان، مسئول حوزه ی نمایندگی ولی فقیه ضمن تسلیت ایام محرم اباعبدالله الحسین (ع) گفت: بازه زمانی مسئولیت داشتن در یک دستگاه دولتی یا عمومی، در حقیقت فرصت خدمت کردن در نظام جمهوری اسلامی و حکومت علوی است که به ما به امانت سپرده می‌شود و باید این امانت را به سلامت به فرد بعدی برسانیم.

وی افزود: به سهم خود از زحمات و تلاش مجدانه دکتر نوبخت قدردانی میکنم و قبول این مسئولیت را خدمت دکتر وحید تبریک عرض می‌کنم.

حجت الاسلام علائیان ادامه داد: امیدواریم مسیری که در دوره مسئولیت دکتر نوبخت در سازمان تبیین شد، به‌ویژه طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران و همچنین فعالیت‌های بخش آبخیزداری، ادامه‌دار باشد و دکتر وحید نیز بتواند این امانت را با سربلندی و موفقیت به مدیران بعد از خود تحویل دهد.

علاییان اظهار داشت: صداقت،انصاف و ایثار از جمله ویژگی های دکتر نوبخت بود و ایشان در دوران مدیریت خود کوشید تا ضمن حفظ سرمایه انسانی گام هایی در راستای بهبود وضعیت معیشتی کارکنان خدوم سازمان بردارد.

این گزارش می‌افزاید: در ادامه ، نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان با اشاره به اینکه نوبخت؛ مرد تخصص، تلاش و صداقت بود گفت: من از ایشان به عنوان یک دوست، برادر و معلم، درس‌های بسیاری در حوزه‌های اخلاقی، رفتاری و تخصصی یاد گرفته‌ام.

وی جدیت و تلاش در کار را از ویژگیهای بارز دکتر نوبخت دانست و اظهار داشت : همه ما، دکتر نوبخت را به صداقت می‌شناسیم، ایشان انسانی خستگی‌ناپذیر است و به عنوان یک معلم دانشگاه، به جرأت می‌گویم که در سازمان منابع طبیعی، فردی با تخصص و سواد ایشان بخصوص در حوزه‌های جنگل‌شناسی و گیاه‌شناسی وجود ندارد یا حداقل بنده ندیده‌ام.

شعبانیان افزود: شخصا یک عمر در دانشگاه مباحث درخت‌شناسی و گیاه‌شناسی را تدریس کردم، ولی در بسیاری از مواقع احساس کردم که اطلاعات دکتر نوبخت در این زمینه‌ها از من بیشتر است و مطالب زیادی از ایشان یاد گرفته‌ام و همکاری با ایشان برای بنده یک افتخار بود‌.

شعبانیان به صمیمیت نوبخت با تمام پرسنل سازمان منابع طبیعی اشاره و بیان کرد: از وقتی موضوع طرح کاشت یک میلیارد درخت در کنار سایر وظایف سازمان و پروژه‌های آبخیزداری مطرح شد، میزان فعالیت‌های ما در سازمان منابع طبیعی چند برابر شد؛ به نحوی که روزهایی بود که همه همکاران تا پاسی از شب مأمور به اجرای مأموریتهای محوله بودیم .

وی درک بالای دکتر نوبخت از مباحث تخصصی سازمان را به عنوان یکی دیگر از ویژگیهای ایشان برشمرده و خاطرنشان کرد: خوشحالیم بعد از دکتر نوبخت، جناب آقای دکتر وحید که از نظر علمی و تخصصی برای همه ما شناخته‌شده هستند، به عنوان سرپرست سازمان منابع طبیعی منصوب شدند. ایشان فردی است که از نظر توانایی، نوع مدیریت و جدیت در کار، مورد قبول همه همکاران سازمان قرار دارد و برای ایشان آرزوی توفیق و سربلندی دارم.

دکتر شعبانیان اظهار امیدواری کرد: در دوره مسئولیت دکتر وحید، طرح‌هایی که تا امروز در سازمان برنامه‌ریزی شده و پله‌های خوبی در آن طی شده است، ادامه یابد.

در ادامه گزارش آمده است پس از معاون امور جنگل ؛ دکتر عباسعلی نوبخت، رئیس پیشین سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اعلام‌ این مطلب که بیش از ۲۵ سال است که در کنار همکاران سازمان مشغول فعالیت هستم و ۷۵۰ روز نیز به عنوان یک جنگلبان در مسئولیت ریاست سازمان در خدمت شما بودم گفت: از این به بعد هم در بخش دیگری در خدمت شما خواهم بود، چون من نیروی رسمی سازمان منابع طبیعی هستم و این سازمان خانه من است .

معاون پیشین وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: حتی اگر بشود به عنوان یک قرق‌بان برای حفظ پوشش گیاهی کشورمان خدمت خواهم کرد و هیچ وقت فراموش نمی‌کنم در سال‌های ابتدایی که در سازمان جذب شده بودم، هشت سال در جنگل‌های شمال مسئول تهیه طرح بودم.

انجام ۱۱۴ سفر استانی توسط نوبخت در دوره ریاست سازمان منابع طبیعی
نوبخت در بخش دیگری از صحبت‌هایش، طول دوره ریاست خود بر سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را دو سال و ۲۰ روز عنوان کرد و گفت: در طول دوره مسئولیت، در مجموع ۱۱۴ سفر استانی داشتم و از نزدیک ضمن رصد روند پیشرفت پروژه‌های در دست اقدام با همکاران در رده‌های صف گفتگوی چهره به چهره داشته و به همراه معاونین تخصصی از طرحهای پیشنهادی آبخیزداری و جنگل‌کاری بازدید تا صحیح ترین تصمیم برای اجراء اخذ شود .

وی در ادامه تصریح کرد: اهداف سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مشخص است و هیچ تغییری در روند کاری سازمان به وجود نیامده است؛ به‌ویژه طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران که دستور شهید رئیسی عزیز و مورد حمایت مقام معظم رهبری است.

نوبخت با تاکید بر این که همه مدیران و فعالان حوزه منابع طبیعی باید برای حفظ امنیت زیستی کشور بکوشند، گفت: امنیت زیستی، حلقه‌ای بین امنیت ملی و سایر مولفه‌های امنیت از جمله امنیت زیستی است.

رئیس پیشین سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به توانمندی هر چهار معاون سازمان برای تصدی این مسئولیت ضمن اظهار خرسندی از انتخاب دکتر حسن وحید از همه همکاران سازمان برای همراهی با ایشان درخواست و‌تاکید کرد: از همه همکاران تقاضا می‌کنم به بالا ماندن پرچمی که از گذشته در دست رؤسای سازمان منابع طبیعی قرار داشته است کمک کنند تا گام‌های محکمی را برای رسیدن سازمان به اهداف تعیین‌شده بردارد.

وی در پایان ضمن دعا برای تسریع در ظهور امام زمان (عج) و سلامتی و طول عمر باعزت رهبر معظم انقلاب اسلامی، برای دولت دکتر پزشکیان در خدمت به مردم شریف ایران اسلامی و برای دکتر حسن وحید در سمت سکان‌داری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، آرزوی موفقیت کرد.

 تاکید وحید بر سلامت، دانش و کارآیی نوبخت
حسن وحید، سرپرست جدید سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در این مراسم ضمن تسلیت ایام محرم و تقدیر از وزیر محترم جهاد کشاورزی و مجموعه دولت سیزدهم برای حسن اعتماد آن‌ها در انتصاب وی به این سمت، گفت: جا دارد از زحمات بسیار ارزشمند برادر گران‌قدرمان، دکتر نوبخت، در طول دوره مدیریتی ایشان تقدیر کنیم. ایشان هم به لحاظ سطح سواد و دانش و هم از نظر کارآیی ، صداقت و سلامت در سطح کشور و عرصه بین‌المللی زبانزد است.

وحید با بیان این که از سال ۱۳۸۵ به این سو، در مسئولیت‌های مختلف با نوبخت همکاری داشته است، از ایشان بابت اعتماد و انتخاب به عنوان معاون خود ، تشکر کرد و با اشاره به مثالزدنی بودن تلاش‌ها و جدیت دکتر نوبخت در عرصه کار و فعالیت تاکید کرد: در دولت جمهوری اسلامی ایران، این اصل را یاد گرفته‌ایم که اگر کسی می‌خواهد مسئولیت قبول کند، حتما باید با قدرت و جدیت مسئولیت خود را انجام دهد.

وحید با بیان این که در دولت سیزدهم شاهد تغییر نگاه مسئولان دولت، بخش خصوصی و عموم شهروندان به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بوده‌ایم، اظهار داشت: دیگر به سازمان منابع طبیعی به عنوان بنگاه زمین نگاه نمی‌شود، بلکه مردم، مسئولان محلی و نمایندگان مجلس در دیدارهایی که با مقامات سازمان دارند، به‌جای تقاضا برای واگذاری زمین، درخواست‌هایی نظیر لزوم انجام فعالیت‌های آبخیزداری برای جلوگیری از تشدید خسارات سیل، کاشت درخت برای جلوگیری از فرسایش خاک و دیگر موضوعات فنی و تخصصی را مطرح می‌ کنند که بخش مهمی از تغییر نوع نگاه به این سازمان، ناشی از ریل‌گذاری فنی و تخصصی انجام‌شده در دوره مدیریتی دکتر نوبخت است.

وحید با اشاره به اینکه مسأله کاشت یک میلیارد درخت که در دولت سیزدهم مطرح شد،کار ساده‌ای نیست و تولید بذر و نهال و رونق بخشیدن به یک نهالستان واقعاً دشوار است گفت: هیچ‌کس به اندازه نوبخت برای رونق نهالستان‌ها تلاش نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: در نزدیک ۲۵ سالی که در سازمان منابع طبیعی مشغول به کار هستم، هیچ وقت کسی را به جدیت دکتر نوبخت برای انجام اقدامات لازم به‌منظور بهبود وضعیت نهالستان‌ها در سطح کشور، ندیده بودم و چه بسیار نهالستان‌ها و ایستگاه‌های تولید بذر مخروبه که به همت ایشان در طول دو سال گذشته احیا شد.

وحید همچنین ساماندهی نیروهای انسانی فعال در بخش حفاظت از منابع طبیعی، راه‌اندازی سیستم مانیتورینگ مخاطرات منابع طبیعی، ایجاد پنجره واحد مدیریت زمین و سپردن مسئولیت اصلی آن به سازمان منابع طبیعی و تدوین طرح مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش منابع طبیعی، معرفی کرد و گفت : طی دو سال گذشته،‌ در تدوین طرح جایگزین یا همان طرح مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی به حدی پیشرفت کرده‌ایم که حتی اساتید برجسته دانشگاه در حوزه منابع طبیعی نیز، جهش سازمان در این بخش را تایید می‌کنند و اعلام می‌دارند که جهش علمی بسیار ارزشمندی در زمینه مدیریت عرصه‌های جنگلی و مدیران نیروهای انسانی حفاظت از جنگل‌ها طی دو سال اخیر به دست آمده است.

سرپرست جدید سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: در دولت سیزدهم و در دوره مدیریتی دکتر نوبخت، شاهد اعتماد مجموعه سازمان به دانشگاه‌های کشور و استفاده از ظرفیت اساتید برجسته دانشکده‌های منابع طبیعی سراسر ایران برای انتصاب در پست‌های برجسته سازمان بود.

نوبخت حاضر به پذیرش درخواست‌های غیرقانونی برخی افراد نمی‌شد
این گزارش حاکی‌ست در پایان این مراسم علی تیموری، مشاور پارلمانی وزیر جهاد کشاورزی نیز ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام ماه محرم، گفت: تقریبا هر دو سال یک‌بار رئیس سازمان منابع طبیعی تغییر پیدا کرده است که این مسأله نشان می‌دهد با یک سازمان حساس مواجه هستیم و برخی افراد که منافع آن‌ها در حوزه زمین یا عرصه‌های منابع طبیعی در خطر است، از روش‌های مختلفی برای وارد کردن فشار به مدیران این سازمان استفاده می‌کنند.

ایشان ادامه داد: اگر در مدیریت منابع طبیعی، منافع مردم را به گونه‌ای صحیح سهیم نکنیم، قطعا جوامع محلی در حفظ جنگل‌ها و مراتع و مقابله با آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی به ما کمک نخواهند کرد؛ بنابراین این که در حال حاضر می‌بینم که جوامع محلی ما بدون توقع و با از خود گذشتگی در اطفای حریق و دیگر موارد به ما کمک می‌کنند، نشان می‌دهد که آن‌ها خودشان را شریک منافع طبیعت می‌دانند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دکتر نوبخت، انسانی صادق، سالم، پرکار و متواضع هستند که در دوره مسئولیتی خود، همیشه وقتی با درخواست‌های گوناگون افراد مواجه می‌شد، با قاطعیت و ادله علمی و قانونی جواب آن‌ها را می‌داد و هم با مردم و هم با نمایندگان مجلس و هم با مدیران دولتی و مسئولان محلی، به شکلی قانع‌کننده صحبت می‌کرد و حاضر به پذیرش درخواست‌های غیرقانونی برخی افراد نمی‌شد.

تیموری تغییرات مدیریتی در دستگاه‌های دولتی را طبیعی دانست و عنوان کرد: دکتر نوبخت فردی سالم و صادق است که دکتر وحید به عنوان سرپرست جدید سازمان منابع طبیعی می‌تواند از تخصص ایشان در بخش‌های مختلف استفاده کند‌.

مشاور پارلمانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: دکتر وحید نیز مانند دکتر نوبخت، سیر پیشرفت‌های اداری خود را در همین سازمان منابع طبیعی طی کرده است و ایشان جزو معاونان پاسخگوی این سازمان بود و تا کنون هیچ‌کدام از نمایندگان مجلس نیز اعلام نکرده‌اند که نسبت به فعالیت‌های معاونت مرتع، بیابان و آبخیزداری در دوره حضور دکتر وحید، نظری منفی داشته‌اند.

بنابراین گزارش در ادامه علی تیموری، مشاور پارلمانی وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس، ضمن تقدیر از زحمات دکتر عباسعلی نوبخت، رئیس پیشین سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، حکم انتصاب صادرشده توسط محمد علی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی را به حسن وحید، سرپرست جدید این سازمان تقدیم کرد.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.