کد خبر : 21966
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴
112 views

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران:

طرح‌ مقابله با تنش آبی در ۱۹ شهرستان مازندران در حال اجرا است

طرح‌ مقابله با تنش آبی در ۱۹ شهرستان مازندران در حال اجرا است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران گفت که طرح‌های آبرسانی در مناطق محروم و دوردست با هدف مقابله با تنش آبی، در ۱۹ شهرستان این استان در حال اجراست.


به گزارش تیتر شمال؛ بهزاد برارزاده روز دوشنبه در نشست با مدیران مدارس تیم پیشرفت و تحول و هیات اندیشه ورز سازمان بسیج فرهنگیان سپاه کربلای مازندران در سخنانی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر آبرسانی به مناطق مختلف و از جمله اجرای طرح‌های آبرسانی در سطح این استان، افزود: براین اساس دغدغه ها و مشکلات موجود در این بخش شناسایی، دسته بندی و براساس آن کتابچه تنش آبی نیز تهیه شده است.

وی تصریح کرد: براساس این برنامه، نقاط قوت و ضعف در اجرای طرح های مختلف در سطح استان به صورت ماهانه و فصلی در قالب ارزیابی پیشران، بررسی و پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه از مجموع سه هزار روستای این استان، اکنون یکهزار و ۳۵۰ روستا با تنش آبی مواجه اند و اجرای طرح های آبرسانی در مناطق محروم و دور دست برای رفع تنش آبی این خطه شمالی با جدیت در دستور کار است، خاطرنشان کرد: لازمه رفع تنش آبی مازندران، اجرای بیش از ۲ هزار طرح آبرسانی است که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و اعتبارات پیش بینی شده تا مدت سه سال آینده این مشکل رفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران، اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح های آبرسانی در روستاهای محروم و دوردست مازندران با هدف رفع تنش آبی این استان را ۱۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با هدف رفع تنش آبی، قرارداد اجرای طرح های آبرسانی با هفت هزار میلیارد ریال اعتبار با پیمانکاران منعقد شده است.

برارزاده اظهار کرد: از طریق قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، بنیاد خیریه حاج اکبر ابراهیمی، بنیاد برکت، اعتبارات مسئولیت اجتماعی وزارت نفت و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، نسبت به جذب اعتبار و اجرای طرح‌های آبرسانی اقدام شده است.

وی، ورود میلیون ها مسافر و گردشگر، ‌ مهار نشدن آبهای سطحی، سنتی و خاکی بودن انهار کشاورزی، برداشت های بی رویه آب از چاه‌ها و سنتی بودن ۹۵ درصد از سردهنه های کشاورزی را از جمله عوامل مهم در بروز تنش آبی این استان عنوان کرد.

طرح‌ مقابله با تنش آبی در ۱۹ شهرستان مازندران در حال اجرا است

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت ۱۶ آزمایشگاه مرجع آب و فاضلاب در سطح استان، گفت: از طریق این آزمایشگاه ها، کیفیت آب و فاضلاب به طور مستمر پایش می شود.

برارزاده در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم اجرای طرح‌های فاضلاب در شهرهای ساحلی تاکید کرد و افزود: درحال حاضر ۱۸ شهر استان دارای طرح اجرایی فاضلاب هستند ضمن اینکه ۶ شهر نیز زیر پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب قرار دارد.

نیاز آبی مازندران بیش از ۱۵ هزار لیتر در ثانیه است که در حال حاضر در این خطه شمالی کشور بیش از ۱۳ هزار لیتر در ثانیه آب تولید و استحصال می شود.

سرانه تولید آب شهری در هر شبانه روز برای هر شهروند مازندرانی در مناطق شهری ۲۰۰ و در مناطق روستایی نیز ۱۷۱ لیتر است. از این میزان شهروندان در هر شبانه روز ۱۴۰ تا ۱۵۰ لیتر و در مناطق روستایی نیز ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر آب مصرف می‌کنند که این میزان بیشتر از حد استاندارد است.

برابر آمارها، حدود ۱۲ درصد آب اشامیدنی استان از آب سطحی و ۸۸ درصد از آب زیرزمینی یعنی ۷۴۰ حلقه چاه و ۳۷۳ چشمه تامین می شود، که در زمان بارندگی با کدورت آب و زمان قطع برق با خرابی پمپ ها مواجه می شویم که این چالش نشان می دهد باید بیشتر به سمت استفاده از آبهای سطحی برویم.

استان مازندران افزون بر سه هزار روستای بالای ۲۰ خانوار دارد. منابع آبی این استان از ۷۲۰ حلقه چاه، ۳۵۳ دهنه چشمه و سد با ظرفیت تولید و استحصال ۵۲۲ میلیون مترمکعب، تامین می‌شود.

شرکت آب و فاضلاب مازندران یک میلیون و ۱۰۲ هزار مشترک را در ۵۸ شهر و یکهزار و ۶۷۸ روستا زیرپوشش دارد.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.