کد خبر : 21872
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
155 views

حیات 60 هزار اصله درخت در فضای سبز ساری؛

قطع درخت بدون مجوز شهرداری ممنوع است

قطع درخت بدون مجوز شهرداری ممنوع است
طبق «قانون حفظ و گسترش فضای سبز » قطع هر نوع درخت در محدوده قانونی و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری ممنوع است. همچنین طبق همین قانون و کمیسیون ماده ۷ قطع اشجار، قطع یا بریدن درخت در حیاط خانه نیز نیاز به مجوز شهرداری دارد.


به گزارش تیتر شمال؛ فضای سبز؛ منطقه‌ای پوشیده از درختان، درختچه و گُل‌ها و سایر گیاهان در داخل و اطراف شهرها است و به‌عنوان یکی از اجزای مهم در شهرها اثرات قابل‌توجهی در کنترل و بهبود اقلیم آن‌ها داشته و از طریق ایجاد سایه، تعدیل دما، تلطیف هوا و زیبایی‌آفرینی در محل زندگی ما نقش بسزایی دارد. در مقوله فضای سبز، درختان نقشی اساسی و کلیدی را ایفا می‌کنند که به‌عنوان ریه‌های تنفسی به شمار می‌روند.

تجربه نشان داده در خیابان‌هایی با فضاهای سبز و درختان، رانندگان از آرامش بیشتری در حین تردد برخوردار هستند و وجود درختان در خیابان‌ها، رغبت پیاده‌روی در میان شهروندان را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، نتیجه مطالعات متعدد نشان داده که هر چه تعداد درختان یا سایر فضاهای سبز شهری بیشتر باشد به همان میزان نیز اضطراب در میان ساکنان اطراف کاهش می‌یابد. در واقع، مردمی که در نزدیکی فضاهای سبز زندگی می‌کنند، شادتر از سایر شهرنشینان هستند و با طبیعت پیوند بیشتری برقرار می‌کنند.

در شهر ساری ، فضای سبز نیز همانند نقاط دیگر شامل بوستان‌ها، بلوارها و کمربندی‌های همیشه‌سبز بخش چشمگیری در ساختار شهری دارند و با ایجاد مناظر طبیعی و سبز، به زیبایی و آرامش شهری افزوده و فضاهای شهری را زیباتر و دل‌نشین‌تر می‌کنند.

قطع درخت بدون مجوز شهرداری ممنوع است

تعداد درختان در شهر ساری در حدود ۶۰ هزار اصله از انواع گونه‌های نارنج، چنار، سنجد تلخ، ارقام هیرکانی همچون صنوبر، سپیدار، درخت آزاد، نمدار، انجیلی و … است که سازمان سیما ، منظر و فضای سبز شهری نیز رسالت حفظ و نگهداری و گسترش این سرمایه ارزشمند را بر عهده دارد و هرگونه آسیب به فضای سبز پیامدهای ناگوار زیستی و اجتماعی را در پی خواهد داشت که سلامت جامعه و محیط‌زیست شهری را به خطر می‌اندازد.

کارشناسان و ناظرین سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، با پایش و بررسی درختان خطرزا و پوسیدہ با نظر کمیسیون ماده ۷ شهرداری اقدام به حذف آن‌ها و کارشناسان فنی و عوامل اجرایی این سازمان نیز در طول سال نسبت به هرس فنی درختان و رفع خطر شاخه‌های خطرزا و مزاحم برای تردد عابران پیاده اقدام می‌کنند.

 همچنین کارشناسان گیاه‌پزشکی به‌صورت دوره‌ای نسبت به رفع آفات و بیماری‌های گیاهی با روش‌های نوین، به‌روز و تلفیقی اعم از سم‌پاشی ترکیبی، کود دهی، هرس شاخه‌های آلوده، تله گذاری و … اقدام می‌نمایند.

طبق «قانون حفظ و گسترش فضای سبز » به‌منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان ، قطع هر نوع درخت در محدوده قانونی و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری ممنوع است. همچنین طبق همین قانون و کمیسیون ماده ۷ قطع اشجار، افراد حتی اگر در داخل حیاط خانه خود درخت ‌دارند برای قطع و بریدن آن باید از شهرداری مجوز بگیرند؛ شهرداری‌ها نیز در محدوده قانونی و حریم شهر مکلف‌اند ظرف مدت یک سال شناسنامه؛ شامل تعداد و نوع درختان محل‌های مشمول این قانون را تنظیم کنند و این شناسنامه که هر پنج سال یک‌مرتبه قابل‌تجدید است ، ملاک و سند اجرای این قانون خواهد بود.

بدین جهت ، از همه شهروندان و اقشار گرامی به ویژه کسبه و سازندگان محترم ساختمانی تقاضا می‌شود در صورت لزوم و نیاز به هرس درختان یا ضرورت حذف درخت صرفاً با هماهنگی و کسب مجوزات لازم از سازمان سیما ، منظر و فضای سبز و کمیسیون ماده ۷ برابر آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها اقدام نمایند.

همچنین قابل‌ذکر است هرگونه اقدام به هرس و قطع درخت خارج از چهارچوب قانون مطروحه و بدون اخذ مجوز، غیرقانونی بوده و مشمول جرائم مصوب است.

برای قطع و هرس درختان در معابر عمومی، با درخواست مالکان و متولیان و در مواردی که درخت مورد اشاره مانع عبور و مرور طبیعی بوده و یا وجود آن برای مالکان و ساکنان مزاحمت ایجاد کرده باشد، پس از ارائه درخواست موضوع در کمیسیون ماده هفت مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

سازندگان محترم ساختمان در هنگام فعالیت ساخت‌وساز نسبت به ایجاد حفاظ جهت جلوگیری از سقوط مصالح بر روی درخت، پیچیدن فوم روی تنه درخت و جلوگیری از نفوذ مصالح شامل آب سیمان، گچ و ماسه به ریشه درخت اقدام کنند.

در اسلام نیز بر امر درختکاری و نگهداری از طبیعت توصیه‌های بسیاری شده به طوری که پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: نزد من شکستن شاخه‌ای از درخت همچون شکستن بال فرشتگان است؛ بنابراین حفظ و نگهداری از درخت و طبیعت از جایگاه بالایی برخوردار است ، این مهم به‌تنهایی قابل‌دسترسی نیست و همواره همکاری و قانون مداری شهروندان فهیم را می‌طلبد تا به فضای سبز پایدار و سالم دست یابند.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.