کد خبر : 20882
تاریخ انتشار : شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
109 views

نتیجه آرای نامزد‌های چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مازندران

نتیجه آرای نامزد‌های چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مازندران
بنا به اعلام ستاد انتخابات مازندران با پایان یافتن شمارش آرای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این استان، میزان مشارکت ۴۲.۳ درصدی توسط مردم مازندران در روز هشتم تیر ثبت شد و سعید جلیلی و مسعود پزشکیان به ترتیب بیشترین رای مازندرانی‌ها را کسب کردند.


به گزارشتیتر شمال؛ از مجموع یک میلیون و ۴۳ هزار و ۵۷۰ رای ماخوذه، سعید جلیلی ۴۴۸ هزار و ۳۰۸ رای معادل ۴۳ درصد آرا، مسعود پزشکیان ۴۰۶ هزار و ۴۸۵ رای معادل ۳۹ درصد آرا، محمد باقر قالیباف ۱۳۲ هزار و ۱۵۱ رای معادل ۱۳ درصد و مصطفی پورمحمدی ۹۶۲۹ رای معادل یک درصد را کسب کردند.
میزان مشارکت مازندران در مرحله نخست انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ۴۲.۳ درصد بود.
بیش از ۵۰ هزار نفر در برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره در مازندران همکاری داشتند.
بنا بر اعلام ستاد انتخابات کشور، در انتخابات هشتم تیر مسعود پزشکیان ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای، سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‌رای، محمدباقر قالیباف ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رای و مصطفی پورمحمدی ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رای کسب کردند.
با توجه به حد نصاب نرسیدن آرای نامزدها، رقابت انتخاباتی بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به مرحله دوم کشیده شده که این مرحله قرار است جمعه همین هفته -۱۵ تیر- برگزار شود.
رای‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مازندران روز هشتم تیر همزمان با سراسر کشور در ۲ هزار و ۵۴۲ شعبه ثابت و ۶۸۶ صندوق سیار با فعالیت نزدیک به ۶۰ هزار نفر از عوامل اجرایی برگزار شد.
جمعیت واجد شرایط مازندران برای این انتخابات ۲ میلیون و ۴۸۷ هزار و ۲۴۴ نفر شامل یک میلیون و ۲۵۱ هزار و ۱۱۲ نفر مرد و یک میلیون و ۲۳۶ هزار و ۱۳۲ نفر زن بود که از این تعداد یک میلیون و ۴۳ هزار و ۵۷۰ نفر آرای خود را به صندوق انداختند و مشارکت ۴۲.۳ درصدی در مازندران ثبت شد.
چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دلیل شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش یک سال زودتر از موعد برگزار شد. پس از شهادت رئیس‌جمهور در ۳۰ اردیبهشت امسال، وزیر کشور روز یکشنبه ششم خرداد ۱۴۰۳ فرمان آغاز فرایند برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را صادر کرد.
نام‌نویسی داوطلبان شرکت در این انتخابات از ۱۰ تا ۱۴ خرداد انجام شد که پس از ثبت‌نام ۸۰ نفر از چهره‌های اجرایی و سیاسی کشور، شورای نگهبان صلاحیت ۶ نفر شامل مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را به عنوان نامزدهای نهایی این انتخابات تایید کرد. با انصراف علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از حضور در انتخابات به نفع ۲ نامزد جبهه انقلاب اسلامی، چهار نامزد در رقابت انتخاباتی باقی ماندند که در نهایت مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم انتخابات راه یافتند.
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.
انتهای خبر/
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.