کد خبر : 20379
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
112 views

نخستین خوشه‌های برنج در مازندران به بار نشست

نخستین خوشه‌های برنج در مازندران به بار نشست
نخستین خوشه سبز رنگ برنج مازندران از نوع رقم طارم محلی پس از گذشت حدود ۶۵ روز از زمان کشت در شالیزارهای شهرستان فریدونکنار به بارنشست.


به گزارش تیتر شمال؛ اگر چه کشت برنج در مازندران از فروردین ماه آغاز می شود، ولی زمان نشای شالی برنج در مناطق مختلف استان متفاوت است، یعنی در حالی که زمان نشاء در مناطق شرقی استان گاهی اوقات تا نیمه دوم خردادماه ماه ادامه می یابد، مناطق مرکزی و غربی این کار را اوایل ماه فروردین ماه انجام می دهند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار روز شنبه از ظهور اولین خوشه برنج رقم طارم هاشمی در ۱.۵ هکتار زمین شالیزاری روستای ملا این شهرستان خبر داد.

حمید رضا معماریان گفت: در این مزارع قطع فرآیند خشکاندن مزرعه و لزوم ادامه آبیاری منظم با شروع فاز زایشی و در صورت امکان محلول‌پاشی با کود تقویتی حاوی مقادیر بالای پتاسیم برای بهبود رشد و نمو خوشه و افزایش عملکرد، توصیه شد.

وی با بیان اینکه شهرستان فریدونکنار دارای ۶ هزار و ۲۲ هکتار زمین شالیزاری است که اولین کشت نشاء برنج در ۱۰ فروردین ماه امسال در این شهرستان انجام شد، افزود: پیش بینی می شود امسال ۳۵ هزار تن شلتوک برنج در شالیزارهای (کشت اول) این شهرستان تولید شود.

رییس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به عملیات شخم و شیار ۱۰۰ درصدی در سطح ۲۱۵ هزار هکتار شالیزارهای مازندران، گفت: سطح ۲۰۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان معادل ۹۵ درصد آب تخت اولیه و بذرپاشی و ۲۰۶ هزار هکتار معادل ۹۶ درصد نیز خزانه گیری شده است.

محمد علی رمضانی با بیان اینکه تاکنون ۱۸۳ هزارو ۷۲۷ هکتار برابر با ۸۵ درصد نشاکاری شد، افزود: به منظور کاهش تنش کم آبی امسال نیز سطح کشت از ارقام محلی بیشتر از ارقام پرمحصول بهره گیری شد.

رمضانی با اشاره به اینکه ۱۵۵ هزار و ۹۷۵ هکتار برابر با ۸۵ درصد ارقام محلی و ۲۷ هزارو ۷۵۲ هکتار معادل ۱۵ درصد از ارقام پرمحصول کم آب بر کشت شده است، بیان داشت: ۱۳۴ هزارو ۱۹۵ هکتار معادل ۷۳ درصد نیز مکانیزه کشت شد.

رییس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به پُر بودن ۸۵ درصد آب بندان ها، گفت: شالیکاران ضمن مدیریت مصرف بهینه آب، مصرف کود را در اولویت قرار دهند، شالیکاران مناطق مرکزی هم با استفاده از کود سَرک و آبیاری متناوب، خشکی میان فصلی را رعایت و مصرف مواد مغزی را نیز بیشتر توجه کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.