استان مازندران با داشتن شرایط اقلیمی مناسب و جاذبههای گردشگری فراوان، هر ساله شاهد ورود تعداد زیادی از گردشگران است که این افزایش جمعیت باعث تشدید آلودگی هوا میشود. علاوه بر این، صنایع آلاینده مانند نیروگاهها که از مازوت به عنوان سوخت استفاده میکند، به شدت به آلودگی هوای استان افزودهاند.
از دیگر عوامل مهم آلودگی هوا در مازندران، وضعیت سوخت و خودروهای غیر استاندارد است. سوخت توزیعشده در استان معمولاً از استاندارد یورو ۴ برخوردار نیست، که این امر موجب انتشار آلایندهها از خودروها میشود.
*نگرانی از آلودگی هوا در مازندران
ترافیکهای سنگین در جادهها و آزادراههای استان، به دلیل نبود حمل و نقل عمومی کافی و پروژههای ناتمام مانند آزادراههای متعدد، باعث احتراق ناقص سوخت در خودروها و تشدید آلودگی هوا میشود.
علاوه بر عوامل انسانی، ریزگردهای طبیعی نیز به آلودگی هوا در استان افزودهاند. خشک شدن تالاب میانکاله و تبدیل آن به یک کانون تولید ریزگرد، نگرانیهای زیادی ایجاد کرده است.
بادهای شمال شرق به جنوب غرب میتوانند این ریزگردها را به مناطق مختلف استان و حتی استانهای مجاور منتقل کنند.
مدیریت صحیح منابع آلاینده، توسعه حمل و نقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت و خودروها، و احیای تالابهای طبیعی از جمله اقداماتی هستند که برای مقابله با این بحران ضروری است.
در همین ارتباط به سراغ حسینعلی ابراهیمیکارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران رفتیم تا اثر متغیرهای اقلیمی بر توزیع آلودگی هوای مازندران را بررسی کنیم.
حسینعلی ابراهیمیکارنامی، با خبرنگار ما به بررسی عوامل تاثیرگذار بر آلودگی هوای استان پرداخت و در خصوص اثر متغیرهای اقلیمی بر این مشکل، توضیحات مفصلی ارائه داد.
وی در ابتدا اشاره کرد که پیشنهاد کاهش جمعیت استان به دلیل آلودگی هوا، عملاً غیرممکن است.
ابراهیمیکارنامی با اشاره به اقلیم مناسب و جاذبههای گردشگری شمال کشور، تصریح کرد: به دلیل شرایط زیبا و دلپذیر منطقه، مردم به ویژه در فصلهای مختلف سال به این منطقه میآیند.
این مسئول افزود: به هر حال خداوند نعمتی به این منطقه داده است و مردم به دنبال بهرهبرداری از این نعمتها هستند، اما این بدان معنا نیست که ما نمیتوانیم مدیریت صحیحی در مواجهه با آلودگی هوا داشته باشیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران به نخستین اقدامها در زمینه سنجش آلودگی هوا در استان اشاره کرد و گفت:«خاطرم هست که در سال ۱۳۹۷ یا ۱۳۹۸، برای اولین بار دستگاههایی را برای سنجش آلودگی هوا نصب کردیم و هشدارهای لازم را در رسانهها اعلام کردیم.
وی یادآور شد: در آن زمان وضعیت آلودگی در برخی شهرستانهای استان به دلیل عوامل مختلفی مانند صنایع آلاینده و منابع متحرک (خودروها) وخیمتر شد به ویژه به نیروگاه شهید سلیمی نکا اشاره کرد که به دلیل استفاده از مازوت، یکی از منابع آلاینده هوا در استان است.
ابراهیمیکارنامی همچنین به مشکلات ناشی از سوخت و خودروهای غیراستاندارد در استان پرداخت و افزود: سوختهایی که در مازندران توزیع میشود، معمولاً از استاندارد یورو ۴ برخوردار نیستند و همین امر باعث میشود که خودروها نتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند.
این مسئول ادامه داد: حتی اگر خودروهای استاندارد هم وارد بازار شوند، مشکل همچنان پابرجا خواهد بود چرا که سوخت استاندارد در دسترس نیست.
وی همچنین به اهمیت همزمانی استفاده از سوخت استاندارد و خودروهای با استاندارد بالا برای کاهش آلودگی اشاره کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در ادامه مشکلات ترافیکی استان را یکی از دلایل اصلی تشدید آلودگی هوا دانست و تاکید کرد: ترافیک در برخی از جادهها و آزادراههای استان به شدت قفل میشود، مانند آزادراه شیرگاه به نکا و آزادراه چالوس به رامسر که به دلایل مختلف هنوز اجرایی نشدهاند. در این شرایط، خودروها در جا کار میکنند و احتراق ناقص باعث انباشت آلودگی میشود.
این مسئول افزود: مردم به ما میگویند که از خودروهای خود استفاده نکنند، اما واقعیت این است که حمل و نقل عمومی در استان به طور مناسب توسعه نیافته است و بیشتر نیازهای مردم از طریق تاکسیها تأمین میشود که تنها بخش کوچکی از نیاز تردد عمومی را پوشش میدهند.
ابراهیمیکارنامی بر لزوم توجه به توسعه حمل و نقل عمومی تاکید کرد و گفت: در بسیاری از کشورها، حمل و نقل عمومی به طور گسترده وجود دارد و مردم به راحتی میتوانند به محل کار یا دیگر مقاصد خود برسند در مازندران نیز این امر ضروری است و باید برای کاهش وابستگی مردم به خودروهای شخصی، حمل و نقل عمومی توسعه یابد.
وی در خصوص ظرفیت اکولوژیک استان و مدیریت جمعیت، اظهار کرد: واقعیت این است که بارگذاری جمعیتی که در مازندران اتفاق میافتد، متناسب با ظرفیت اکولوژیک این استان نیست و این باید مدیریت شود، این موضوع نیازمند همکاری بین دستگاههای مختلف است تا مولفههای مختلف این مشکل کنار هم قرار گیرد و راهکارهای مناسبی برای حل آن پیدا شود.
*راهاندازی ۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: خوشبختانه استان مازندران اکنون سه ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سه شهر مختلف دارد که دادههای آن به صورت لحظهای جمعآوری و بررسی میشود.
با این حال، وی اشاره کرد که براساس استانداردهای بینالمللی، ارزیابی آلودگی هوا باید به صورت میانگین ۲۴ ساعته انجام شود، چرا که دادههای لحظهای به تنهایی نمیتوانند ملاک مناسبی برای اعلام روز آلوده باشند.
ابراهیمیکارنامی بیان داد: حتی اگر در برخی ساعات وضعیت آلودگی هوا خارج از استاندارد باشد، در صورتی که میانگین ۲۴ ساعته آلودگی به حد غیر استاندارد نرسد، اعلام نمیشود.
*پروژهها پیوست زیستمحیطی داشته باشند
وی در ادامه به چالشهای موجود در بخش معادن اشاره کرد و گفت: در حالی که استان مازندران با تعداد زیادی معدن مواجه است، نمیتوان هر واحد آلاینده را به راحتی تعطیل کرد، چرا که شاید در مقیاس واحد، آلودگی آن واحد از استاندارد خارج نباشد. اما وقتی که ۴۰ تا ۵۰ معدن در یک منطقه تجمع کنند، به طور تجمعی آلودگی ایجاد میشود که این به نوبه خود مشکلساز خواهد بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه برای مقابله با این مشکلات، نیازمند اقداماتی در سطح ملی هستیم، گفت: برای حل مشکلات معادن، باید سیاستهای جدیدی در سطح کشور اتخاذ شود تا در هر منطقه، براساس ظرفیت اکولوژیک آن، مجوزهای معدنی صادر شود. در این راستا، یکی از کارهای مثبت این است که تمام پروژهها باید پیوست زیستمحیطی داشته باشند، که مقامات ارشد کشور در حال حاضر به این موضوع توجه دارند. این باید به قانون تبدیل شود تا تمامی دستگاهها موظف به اجرای آن شوند.
ابراهیمیکارنامی در مورد تأثیر ریزگردها بر آلودگی هوا در استان توضیح داد و بیان کرد: ما به طور خاص نگران وضعیت میانکاله هستیم. اگر روند خشکی این تالاب ادامه یابد و احیاء نشود، قطعاً میانکاله به یکی از کانونهای تولید ریزگرد تبدیل خواهد شد، مشابه آنچه که در خوزستان مشاهده میشود.
وی افزود: وزش باد از شمال شرق به جنوب غرب موجب میشود که ریزگردهای تولید شده در میانکاله، علاوه بر استان مازندران، به استان گلستان و حتی دیگر مناطق کشور برسند.
*دیپلماسی بینالمللی برای مقابله با ریزگردها
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره دیپلماسی بینالمللی در زمینه مقابله با ریزگردها بیان کرد: ریزگردهایی که از کشورهای همسایه مانند عراق، عربستان، کویت و امارات وارد کشور میشود، در سطح ملی تأثیرگذار هستند و در این زمینه باید با همکاری کشورهای همسایه و از طریق کنوانسیونهای بینالمللی محیط زیست، این مسئله مدیریت شود.
ابراهیمیکارنامی تصریح کرد: با تمام توان در حال پیگیری مسائل زیستمحیطی استان هستیم و امیدواریم که با همکاری دستگاههای مختلف، به ویژه در سطح ملی و بینالمللی، بتوانیم به کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست مازندران کمک کنیم.
گفتگو: یاسر معافی
منبع: بلاغ مازندران
انتهای خبر/
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰