کد خبر : 22197
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۱۸
149 views

اینجا دیگر دسترنج کشاورزان به یغما نمی‌رود؛

همه چیز وفق مراد شالیکاران

همه چیز وفق مراد شالیکاران
گویی امسال، صدای شالیکاران از مرز شالیزارهایشان فراتر رفته است و قرار نیست دسترنج مردان و زنان مازندرانی پاسوز برنج‌های غربتی شود؛ آری گویی قرار نیست امسال همچون ادوار گذشته، پای شالیکاران حتی پس از فصل برداشت نیز در گل بماند، خبر انعقاد تفاهم‌نامه خرید برنج و ممنوعیت عرضه برنج خارجی در بازار، همه چیز را وفق مراد شالیکاران کرده است.


به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- مشکلات برنج‌کاران قد تمام خوشه‌های طلایی است که در آب‌وگل می‌کارند، نه، شاید هم بیشتر، قد تمام دانه‌های برنجی است که روی سفره‌ها می‌آید، از همان روز اولی که پا به زمین‌شان می‌گذارند تا روز آخر، نه حتی بعدتر هنگام تبدیل شلتوک به برنج و زمان فروش، این مشکلات هستند که سایه به سایه‌شان می‌آیند، عجب رفاقت دیرینه‌ای! دست‌بردار هم نیستند.

بازار برنج، هر ساله با تنش‌هایی از واردات و تخصیص ارز دولتی گرفته تا افزایش قیمت کود و سم و هزینه‌های جانبی تولید برای کشاورز و از افزایش نرخ شالیکوبی‌ها گرفته تا سودجویی و تخلیط برنج، دچار آسیب‌های جدی و کهنه‌ای است که با عقب‌نشینی دولت و دستگاه‌های نظارتی، راه به جایی نبرده است و دود این پا پس کشیدن‌ها و پا پیش گذاشتن‌های سودجویان، تنها به چشم کشاورزی می‌رود که هر ساله، به جای برنج، رنج در زمین، نشا می‌کنند.

آری اینجا مازندران است، برنج برای مردمان این دیار، تنها یک قوت ساده نیست، معیشت است؛ سال‌هاست که کشاورزان با دست‌های پینه‌بسته و با پاهایی ترک‌خورده، نشاهای‌شان، شالی می‌شود و شالی‌ها قد می‌کشند و برنج؛ اما دست آخر، سیاست‌ها به نحوی پیش می‌رود که سودی به جیب‌شان نمی‌رود و تازه ضرر هم می‌کنند.

سال‌ها است که روز برای کشاورزان نو می‌شود، اما روزی‌شان در جیب دلالان دود می‌شود، سال‌ها است زیر آفتاب سوزان، دست و رویشان سیاه می‌شود اما آخر کار، رویشان پیش خانواده‌شان، سفید نمی‌شود، سال‌ها است که زحمت‌شان، پای واردات بر باد می‌رود اما همت‌شان برای سال بعد کم نمی‌شود.

اما خوشبختانه امسال در همین روزهای داغ شهریور که کم کم شالیزارها، پشت‌شان از برنج، سبک می‌شود خبرهای خوبی به گوش رسید که خستگی از تن شالیکاران به در کند؛ خبر ممنوعیت عرضه برنج‌های وارداتی، حال چقدر در عمل اتفاق بیفتد یا نه بحث دیگری است اما همین همت هم قبل این نبود  و خبرش هم برای شالیکاران، دلخوشی است.

بماند که خبر انعقاد تفاهم‌نامه خرید برنج استانداری مازندران با فروشگاه‌های اتکا و اخیراً هم برخی زمزمه‌ها از انعقاد قرارداد با فروشگاه رفاه نیز مایه خرسندی شالیکاران شده است تا حداقل امسال طلسم چندین ساله دپوی برنج در شالیکوبی‌ها و پستوهای خانه برنج‌کاران بشکند و برنج بازارش همانی شود که باید.

گویی امسال، صدای شالیکاران از مرز شالیزارهایشان فراتر رفته است و قرار نیست دسترنج مردان و زنان مازندرانی پاسوز برنج‌های غربتی شود؛ آری گویی قرار نیست امسال همچون ادوار گذشته، پای شالیکاران حتی پس از فصل برداشت نیز در گل بماند!

                            

برداشت برنج بدون سایه سنگین برنج‌های وارداتی

‎یوسف نوری استاندار مازندران در نوزدهمین روز از مردادماه امسال، از ممنوعیت عرضه ۲۸۷ هزار تن برنج خارجی به بازار که طی سه ماه اول سال به کشور وارد شده بود، خبر داد.

این خبر آن هم در آستانه برداشت برنج در شالیزارهای مازندران، موجی از شعف و دلگرمی را برای شالیکاران مازندرانی، در پی داشت؛ خبری که مدت‌ها بود که انتظار شنیدش را داشتند و حالا آن هم ذر زمان برداشت دسترنج‌شان، بهترین خبر ممکن بود؛ چرا که ممنوعیت عرضه برنج‌های وارداتی به بازار، یان فرصت را در اختیار کشاوران قرار می‌دهد که محصولات خود را با قیمت مناسب در بازار به فروش برسانند.

استاندار مازندران ۱۹ مردادماه امسال در گفتگو با خبرنگاران از تصمیم مهم دولت برای حمایت قاطع از تولید داخلی برنج خبر داد و گفت: عرضه ۲۸۷ هزار تن برنج وارداتی که در سه ماهه ابتدای سال وارد کشور شده بود، به بازار ممنوع شده است.

نوری با تأکید بر اهمیت خودکفایی در تولید برنج، از این تصمیم به‌عنوان گامی مهم در جهت حمایت از تولیدات داخلی و کشاورزان مازندرانی یاد کرد.

وی همچنین بر لزوم تقویت زیرساخت‌های تولید و زنجیره تأمین از مزرعه تا بازار تأکید کرد.

                       
۱۱۰۰ فروشگاه اتکا کشور خریدار برنج مازندرانی

استاندار مازندران همچنین در واپسین روزهای مردادماه امسال و در پیک موسم برداشت برنج، پیام‌آور خبری دلگرم‌کننده برای برنجکاران مازندرانی بود.

وی با بیان اینکه با امضای تفاهم‌نامه‌ ۹ ماده‌ای بین استانداری و سازمان اتکا، گامی کلی و مهم برای امنیت غذایی و رونق اقتصادی استان برداشته شد، گفت: بر این اساس همچنین هزار و یکصد فروشگاه اتکا در کشور برای خرید برنج کشاورزان مازندرانی پای کار می آیند.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: سازمان اتکا با استفاده از ظرفیت‌های بالادستی و پایانه‌های فروش این امکان را فراهم می‌کند تا با استفاده از دانش فنی این مجموعه اصلاح و فرایند تولید در این حوزه را داشته باشیم.

مقام عالی دولت در استان، ابراز امیدواری کرد تا با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه، سودآوری برای تولیدکننده و مصرف‌کننده برنج با قیمت تمام شده واقعی از کشاورزان خریداری شود.

نوری با ذکر این نکته که تفاهم‌نامه نباید در گذر تئوری تفاهم‌نامه باقی بماند، خاطرنشان کرد: در راستای عملیاتی شدن تفاهم‌نامه کمیته‌ای تشکیل و دو نفر به عنوان رابط، پیگیری امور را به عهده دارند.

نوری اقتصادی کشاورزی و روستاییان، ارتقاء در تولید و کشت برنج و همچنین ارتقای وضعیت معیشتی و کیفیتی زندگی کشاورزان برشمرد و گفت: باتوجه به ظرفیت‌های گسترده و پایانه‌های سازمان اتکا جهاد کشاورزی و تعاون روستایی نیزپای کار بیایند و کشاورزان تولیدات خود را از این طریق به فروش برسانند.

استاندار مهم‌ترین هدف تفاهم‌نامه را حذف واسطه‌ها اعلام کرد و افزود: با این کار؛ سکوی تامین مالی و گردش فرایند زنجیره‌ای ایجاد می‌شود و جهاد کشاورزی سامانه‌ای را طراحی کرده است که با فعال شدن آن شفافیت صورت خواهد گرفت‌ و ارتباط مستقیم تولیدکننده و مصرف کننده ارزش را تعیین می‌کند که قطعاً با این‌گونه اقدامات از ظرفیت به وجود آمده در استان بهره‌وری مطلوب را خواهیم داشت.

وی از بانک کشاورزی برای مشارکت در این امر مهم اقتصادی و حمایت از مصرف‌کنندگان خواست تا تسهیلاتی را فراهم کنند تا مصرف‌کنندگان بتوانند از فروشگاه‌ها خرید اقساطی داشته و از برنج داخلی با کیفیت خوب استفاده کنند.

استاندار مازندران، حذف واسطه‌ها، کوتاه شدن زنجیره تامین و کاهش قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده و انتفاع تولید کننده دانست را از ثمرات این تفاهم‌نامه برشمرد و گفت: در گام اول تفاهم‌نامه مصمم به عرضه برنج قابل توجهی از برداشت امسال در فروشگاه اتکا هستیم.

                               

برداشت برنج در ۱۷۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از شالیزارها

علی‌محمد رمضانی رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت برداشت برنج در شالیزارهای مازندران گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی که داشتیم تا ۶ شهریورماه امسال، ۱۷۶ هزار و ۵۰۰ هکتار، جمع کل برداشت برنج در شالیزارهای استان است.

وی افزود: از این میزان، حدود ۹۸ درصد برداشت برنج در استان به صورت مکانیزه صورت گرفته است.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت ارقام محلی ما حدود ۱۶۴ هزار و ۸۰۰ هکتار و پرمحصول نیز تقریباً یک‌ هزار و ۲۰۰ هکتار بوده است.

رمضانی ادامه داد: دلیل برداشت تقریبا دو درصدی به‌صورت سنتی به بحث رگبار پراکنده و نبود شرایط مناسب برای ورود کمباین در شالیزار باز می‌گردد.

وی بیان کرد: دروگر ما در استان حدود ۳ هزار و ۹۰۰ هکتار و سنتی نیز یک هزار و ۶۰۰ هکتار بوده است.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران، گفت: با توجه به شرایط کنونی آب و هوایی به کشاورزان استان توصیه می‌کنیم که حتماً در زمان برداشت با توجه به گرمای هوا، رعایت نکات فنی را در فرآیند تبدیل شلتوک در شالیکوبی‌ها را مدنظر قرار دهند تا یک برنج تجاری خوبی را داشته باشیم.

رمضانی ادامه داد: کشاورزان به ویژه شرق استان توجه داشته باشند که زمان عصر گاهی زمان مناسبی برای محلول‌پاشی ریزمغذی‌ها است و به هیچ وجه در نوبت صبحگاهی اقدام به محلول‌پاشی نکنند.

وی متذکر شد: کشاورزانی که در شهرهای دارای آب مطمئن نظیر بابل، آمل، محمودآباد و فریدونکنار هستند برای رعایت آبیاری تناوبی در نشای مجدد و پرورش رتون اقدام کنند.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران، یادآور شد: هنوز قیمت برنج امسال مشخص نشده است اما مقرر شد تا طی نشستی با مرکز پژوهش‌های مجلس و مسئولان و دستگاه‌های مرتبط به یک قیمت نهایی برسند.

گفتنی است، امسال گویی همه چیز وفق مراد است، از وجود آب مناسب در فصل کشت گرفته تا حالا که ممنوعیت عرضه برنج خارجی به بازار و انعقاد تفاهم‌نامه خرید برنج اعلام شده است، همه و همه دل شالیکاران را همچون هوای این روزهای شهریور، گرم کرده است.

منبع: بلاغ مازندران

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.