کد خبر : 23457
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴
110 views

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌نابینایان مازندران:

وجود ۱۴۰ خانواده چند نابینا و کم‌بینا در مازندران/ پشت‌نوبتی تجهیزات توانبخشی نداریم

وجود ۱۴۰ خانواده چند نابینا و کم‌بینا در مازندران/ پشت‌نوبتی تجهیزات توانبخشی نداریم
مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌نابینایان مازندران گفت: پشت نوبتی مستمری و تجهیزات توانبخشی نداریم و اگر شهرستانی مشکل دارد به ما اطلاع دهند.


به گزارش پایگاه خبری تیتر شمال، پیش از ظهر امروز سیدمهدی مسلمی جورجاده در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی عصای سفید اظهار کرد: امسال ۲۴ مهرماه روز جهانی عصای سفید است و این روز را به جامعه کم‌بینایان و نابینایان تبریک عرض می‌کند.

وی افزود: در استان مازندران حدود ۸ هزار و ۷۷۰ نابینا و کم‌بینا در حال زندگی هستند.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌بینایان مازندران، خاطرنشان کرد: یک هزار و ۴۹۵ نابینای شدید و بیش از دو هزار نابینای متوسط داریم.

این مسئول با بیان اینکه ۱۴۰ خانواده چند نابینا و کم‌بینا در استان داریم؛ ادامه داد: ۳ هزار و ۳۵ بانو و ۵ هزار و ۷۳۵ آقا در زمره جامعه نابینایان و کم‌بینایان استان قرار دارند.

مسلمی جورجاده، بیان کرد: بیشترین نفرات در ساری و کمترین میزان در کلاردشت و سیمرغ در حال زندگی هستند.

وی عنوان کرد: در یکسال گذشته با همکاری شبانه‌روزی بهزیستی، حدود ۱۵۰۰ قلم تجهیزات توانبخشی به جامعه هدف اهدا کنیم.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌بینایان مازندران، اعلام کرد: خوشبختانه پشت نوبتی تجهیزات توانبخشی در جامعه نابینایان و کم‌بینایان در استان مازندران نداریم.

این مسئول گفت: تمامی انواع عصا، قلم هوشمند قرآنی، شطرنج، جعبه بریل آموزی و غیره توسط بهزیستی خریداری و در اختیار متقاضیان در اقصی نقاط استان قرار داده خواهد شد.

مسلمی جورجاده، تاکید کرد: تمامی تجهیزات توانبخشی از سوی بهزیستی به صورت هدفمند و کارشناسی خریداری می‌شود و خودسرانه صورت نمی‌گیرد.

وی یکی از چالش‌های جدی را مناسب‌سازی عنوان و تصریح کرد: مشکل اصلی بحث مناسب‌سازی است و چرا جامعه نابینایان و کم‌بینایان همچون افراد عادی نباید از معابر و پارک و دستگاه‌های اجرایی استفاده کند.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌بینایان مازندران اذعان کرد: درخواست ما فراهم نمودن بستر عدالت استفاده از فرصت‌ها است و انتظار داریم کرامت معلولان و نابینایان، حفظ شود.

این مسئول ادامه داد: متاسفانه نبود اعتبارات کافی برای حل مشکلات جامعه نابینایان و کم‌بینایان یکی از مشکلات جدی است.

مسلمی جورجاده اذعان کرد: محدودیت‌های فیزیکی زیادی در ساختمان‌های پرمراجعه استان وجود دارد و باید فضا برای حضور جامعه معلولان فراهم شود.

وی مطرح کرد: اشتغال‌زایی برای جامعه نابینایان و کم‌بینایان مطالبه جدی این قشر است که ارتباط مستقیمی با ازدواج و تامین معیشت آنان دارد.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌بینایان مازندران اذعان کرد: پارک خودرو، دپوی مصالح ساختمانی، جانمایی نادرست تجهیزات در معابر و بسیاری از این موارد، عبور و مرور را برای جامعه نابینایان و کم‌بینایان دشوار کرده است.

این مسئول ادامه داد: حل مشکلات اشتغال و ازدواج، مطالبه نخست جامعه نابینایان و کم‌بینایان مازندران است.

مسلمی جورجاده گفت: جدا از اینکه نابینای ما امروز به دلیل عدم اشتغال نتوانسته ازدواج کند، فرد متاهل ما نیز به دلیل بیکاری در آستانه جدایی و یا مشکلات عدیده معیشتی است.

وی عنوان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی بابل و مازندران از شما سوال می‌پرسیم که چند بیمارستان استان شما از بچه‌های نابینا و کم‌بینا در اپراتور تلفن استفاده کرده است؟ سهم شما از اشتغال‌زایی این قشر چه میزان است؟

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم‌بینایان مازندران خاطرنشان کرد: روز ۲۴ مهر آیین نکوداشت روز عصای سفید در سالن هلال‌احمر ساری برگزار و چهره‌های شاخص نابینایان و کم‌بینایان مازندران تجلیل خواهد شد.

این مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص میزان اجرای قانون ۳ درصدی جذب معلولان در دستگاه‌های اجرایی، اعلام کرد: سال گذشته آزمون جذب ویژه معلولان برگزار شد که برخی دستگاه‌ها به بهانه‌های مختلف، از جذب نیرو خودداری می‌کنند.

مسلمی جورجاده افزود: وضعیت اجرای قانون ۳ درصدی در استان بسیار پایین است و به شکل واقعی در استان عملی نشده است.

وی عنوان کرد: در خصوص مناسب سازی تاکنون تنها ۴۷ درصد در دستگاه‌های استان انجام گرفته است.

مدیرعامل کم‌بینایان و نابینایان مازندران خاطرنشان کرد: متاسفانه مدیران ما هنوز به این باور نرسیده‌اند که معلول ما می‌تواند، نپذیرفته‌اند دارای توانایی است.

این مسئول گفت: حتی در خیابان ایده‌‌آل ساری نیز مناسب‌سازی در حد کمال، رعایت نشده است و ایراداتی بر آن وارد است.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.