کد خبر : 22517
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۷:۲۶
114 views

ظرفیت‌های مازندران در تاراج بی‌توجهی‌هاست؛

پُز عالی با جیب خالی!

پُز عالی با جیب خالی!
اینکه پُز بدهیم و آمار مسافرت به مازندران را ذکر کنیم تا اهمیت استان‌مان را به نمایش بگذاریم در حالی که استان فاقد حداقل زیرساخت‌ها برای پذیرش حتی ۲۰ درصد ورودی‌هاست، می‌شود این ضرب‌المثل که با جیب خالی، پز عالی می‌دهیم و خیلی در قبال ماتم مردم استان، خوشحال هم می‌شویم.


به گزارش تیتر شمال؛ مجموع مساحت مازندران ۲۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر است و طبق آمار موجود ۷۰ درصد وسعت این استان جزو عرصه‌های طبیعی ملی در قالب سواحل دریای خزر، جنگل و مرتع است، و همین شرایط سرزمینی با آب و هوایی مطبوع و مناظر و جاذبه‌های منحصربه‌فرد است که مازندران را استان فوق‌العاده گردشگرپذیر کرده است.

مازندران، سرزمین شگفت‌انگیز مغبون
استاندار مازندران چند روز قبل در حاشیه نشست بررسی چالش‌های غرب استان مازندران در رامسر، تعداد مسافران یک هفته پایان ماه صفر را ۲۱ میلیون نفر عنوان کرد و ارتقای زیرساخت‌ها را شرط توسعه و خدمات‌رسانی بی‌ حد و حصر به مردم و مسافران برشمرد.

صرفه‌نظر از کمیت قابل تأمل این آمار، این اولین بار نیست همچنان‌که آخرین بار نیز نخواهد بود که مقام عالی دولت در مازندران آمار مسافران به مازندران را در کنار ناتوانی زیرساخت‌های این استان برای پذیرش این حجم از مسافر را بیان می‌کند بدون آنکه این معضل به‌صورت جدی از سوی دولت‌ها تدبیر شود و مازندران مغموم، خود را با اعتبارات ملی به امکان تامین حداقل پذیرایی از مسافران نزدیک کند و نتیجه این ترک‌فعل وزرای مسئول در دولت، بروز مشکلات جدی برای ساکنان این استان غنی و در عین حال فقیر، روز به روز بیشتر می‌شود.

خدا نکند یک چهارشنبه و یا شنبه‌ای تعطیل باشد، واقعاً آرامش مازندران به‌هم می‌خورد و خیابان‌های قفل شده از ترافیک جاده‌ای و داخل شهری، برای شهروند مازندرانی چیزی جز آشفتگی و استرس به ارمغان نمی‌آورد.

سال‌هاست که از عالی‌ترین مقام‌های دولتی تا مدیران استانی به ضعف‌های زیرساختی در مازندران اعتراف و اذعان می‌کنند و شگفت از اینکه هیچ اقدام شایسته‌ای تاکنون برای رهایی مسافران چند ده میلیونی مازندران و رفع مشکلات مزمن مازندرانی‌ها انجام نداده‌اند.

میزبانی سخاوتمند، اما خسارت‌زده
یکی از زوائد عدم تجهیز مازندران به امکاناتی که بتواند از مهمانان و مسافران پذیرایی کند، جایگاه‌های سوخت‌رسانی و تامین به‌موقع سوخت این جایگاه‌هاست که در تعطیلات شهادت امام رضا علیه‌السلام مشکلات فراوانی را برای مسافران در صف‌های طولانی به‌وجود آورده بود.

از شگفتی‌های دیگر این است که سطح و میزان اعتبارات سرمایه‌ای و هزینه‌ای مازندران بمانند استان‌های معمولی و ناظر بر جمعیت بیش از ۳ میلیون نفری است و حال آن‌که تنها در یک تعطیلات بالغ بر ۲۱ میلیون نفر مسافر به این استان وارد می‌شوند و بعضاً چند روز نیز در این استان می‌مانند و ظرف این سال‌ها انگار نه انگار مسئولان و دولت‌مردان که فکری ملی برای این استان بکنند!.

مازندران محصور در زباله‌ها؛ صدایی بلند نمی‌شود!
اگر از بورس‌بازی اراضی مستعد این استان بگذریم که با ورود نقدینگی‌ها از سوی برخی از مسافران از ما بهتر، روند تبدیل و تغییر کاربری‌ها با شدت و سرعت هرچه تمام‌تر در حال انجام است و باید در مجال دیگر به آن پرداخت، از تولید زباله این حجم مسافران نیز نمی‌توان به‌سادگی از آن عبور کرد و آن را نادیده گرفت؛ ضمن آن‌که مازندران برای امحاء و تبدیل زباله‌های طبیعی خود با بحران مواجه است و تخریب محیط‌زیست با آمار بالای مسافران، به سرعت ادامه دارد و صدایی از مسئولی بلند نمی‌شود تا همه چیزها عادی جلوه داده شود و آب از آب تکان نخورد!.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری مازندران با اعلام اینکه استان مازندران حدود ۴ هزار واحد اقامتی، شامل هتل، متل و هتل‌آپارتمان دارد که در تعطیلات شهریور امسال این اقامتگاه‌ها ۱۰۰ درصد اشباع شد، گفت: حجم بالای مسافر موجب شد تا شهرهای مازندران اشباع و قفل شود حتی در تفرجگاه‌ها چادرخوابی شکل بگیرد.

ظرفیت محدود و نبود زیرساخت‌های مطلوب این استان‌ها در ایام پیک مانند تعطیلات شهریورماه باعث می‌شود مشکلات مختلف از جمله تامین سوخت، ترافیک سنگین در محورهای مواصلاتی، اسکان، خوراک و… به وجود آید که نیاز است مسئولان استان با توجه به آمار واقعی حضور گردشگر بتوانند مشکلات را بررسی و راهکارهای خود را به مسئولان کشوری اعلام کنند تا بشود هر چه بهتر از این فرصت اقتصادی بهره‌ برد.

 

غرب مازندران، بهشت‌گونه مستأصل
یکی از مناطق مازندران که مورد اقبال شدید مسافران است و دریا و دشت و ارتفاعات جنگلی و جاذبه را با هم در خود جای داده، غرب این استان است. این ویژگی‌های طبیعی کم نظیر سبب افزایش استقبال مسافران و گردشگران به این منطقه شده است.

غرب مازندران ۲۱ شهر، هزار و ۱۵۰ روستا و هفت شهرستان و بالغ بر یک میلیون نفر جمعیت دارد. نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس‌آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران واقع شده‌اند. این مناطق سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

غرب مازندران با جلوه بی‌نظیر طبیعی و تاریخی به بهشت گردشگران داخلی شهرت دارد، منطقه‌ای که همواره در ایام تعطیلات و مناسبت‌ها میزبان میلیون‌ها مسافر بوده و سال‌هاست با امکانات محلی خدمات ملی ارائه می‌کند اما هنوز به درخواست ارتقای زیرساخت‌های آن پاسخی داده نشده است.

زیرساخت‌های خدماتی اعم از آب، گاز، برق، راه و مخابرات برای جمعیت ثابت یک میلیون نفری منطقه تعریف شده در حالی که چهار دهه است با امکانات محلی خدمات ملی به میلیون‌ها مسافر و گردشگر ارائه می‌کند، رفع این چالش دیرینه، چه در غرب مازندران و مناطق دیگر این استان، نگاه ویژه دولت و مجلس را می‌طلبد.

رشد قارچ‌گونه ویلاسازی در عرصه‌های جنگلی و کوهستانی و سواحل منطقه سبب شده تا شهرستان‌های غرب مازندران دچار چالش‌های اجتماعی و فرهنگی شوند و این نکته مهم، همچنان با بی‌تفاوتی مسئولان مواجه است.

تغییر سبک زندگی و گسترش ناهنجاری‌های ناشی از انتقال خرده‌فرهنگ‌ها در غرب مازندران، نیازمند تأمل جدی مسئولان فرهنگی و اجتماعی استان و کشور است که اگر در این زمینه چاره‌اندیشی نشود، خسارات جبران‌ناپذیری به هویت خانواده‌ها وارد می‌شود که تا اینجا نیز باید برای این بی‌عملی مسئولان تأسف خورد.

ظرفیت‌های مازندران در تاراج بی‌توجهی‌ها
غرب مازندران دارای چنان جاذبه فوق‌العاده‌ای است که نمی‌توان جلوی ورود گردشگران و مسافران به این منطقه را گرفت، فقط باید با برنامه‌های واقع‌بینانه و با هدف هنجارسازی از فرصت حضور میلیون‌ها گردشگر در این منطقه، علاوه بر استفاده از حضور مسافران، ساختار فرهنگی مردم منطقه را حفظ کرد و به گردشگران انتقال داد.

براساس مطالعات یک تیم تحقیقاتی دانشگاهی در سه شهرستان تنکابن، عباس‌آباد و رامسر در غرب مازندران؛ در سال ۹۰ تعداد ۴۵ هزار خانه دومی در این منطقه وجود داشت، که این واحدها یا اجاره داده می‌شود یا افراد به طور غیر دائم در آن ساکن هستند، این درحالی است که این رقم در سال ۹۵ به ۷۵ هزار نفر رسید و اکنون این رقم به گفته برخی از کارشناسان به ۳۰۰ هزار واحد خوش‌نشین افزایش یافت.

فراتر از شعار، باید عمل دولت را نمره داد
مازندران برای ارائه خدمات رایج در هر استان به شهروندانش دچار مشکل است و این مشکلات زمانی تبدیل به معضل و سپس بحران می‌شود که معادل ۱۰ برابر ظرفیتش به یکباره بر او فشار جمعیتی وارد شود.

طبیعی است که راه‌حل رفع این بحران به‌سادگی قابل تشخیص است و چرا برای رفع این معضلات شناخته شده همت نمی‌شود، پاسخی است که دولتمردان و مدیران استان به‌ویژه آقای استاندار باید بدهند.

انتظار این است که نیازمندی‌های بخش های مختلف این استان گردشگرپذیر با انجام کارهای تحقیقاتی زودتر برطرف شود تا مشکلات دیرینه نظیر صفوف طولانی نانوایی‌ها، پمپ بنزین‌ها، ترافیک، قطعی و استاندارد نبودن آب آشامیدنی، اختلال در مخابرات، راه‌های ارتباطی، نوسانات برق برای همیشه از این استان رخت بربندد چراکه ارتقاء و توسعه زیرساخت‌های استان مازندران نگاه ویژه قوای مجربه و مقننه را می‌طلبد.

حال که دولت چهاردهم با شعار عدالت و رفع ظلم کار خود را آغاز کرده و رئیس‌جمهور نیز در تمام سخنان خود از لزوم رفع تبعیض و زدودن فقر ناشی از فساد تاکید دارد، باید صبر کرد و دید که آیا در این دوره مازندران به حق طبیعی خود، که میزبانی از ده‌ها میلیون هم‌وطن و گردشگر داخلی و خارجی در هر چند روز تعطیلات است، خواهد رسید یا…؟.

منبع: بلاغ مازندران

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.