کد خبر : 13758
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
240 views

نشستی بی‌ثمر؛ کسی قانع نشد

یک بام و دوهوای صدور مجوز پتروشیمی در مازندران/ از محیط زیست انکار و از نماینده پروژه اصرار!

یک بام و دوهوای صدور مجوز پتروشیمی در مازندران/ از محیط زیست انکار و از نماینده پروژه اصرار!
در حالی نمایندگان پتروشیمی مازندران با صراحت از دارا بودن مجوز این پروژه خبر دادند که مدیرکل ارزیابی محیطزیست در تناقضی واضح این موضوع را کاملا تکذیب کرده است.


به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- پیش از ظهر امروز نشست خبری شرکت صنایع پتروشیمی مازندران با اصحاب رسانه برگزار شد؛ محمد رمضانی مدیرعامل شرکت پتروشیمی مازندران، قاسم خلیل خلیلی نماینده سهامداران و محمد محمدی مشاور محیط زیست در این نشست پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه بودند.

محل احداث پتروشیمی در حسین آباد است نه در میانکاله

قاسم خلیلی در این نشست با اشاره به فاصله حدود ۵ کیلومتری محل احداث این پروژه با شبه جزیره میانکاله، گفت: این پتروشیمی با نام پتروشیمی بندرآمبرآباد است و برخی با کم لطفی و چسباندن نام میانکاله بدنبال تشویش اذهان هستند.

وی افزود: برخی با به تصویرکشیدن پرندگان در فضای احداث پتروشیمی بدنبال سنگ اندازی هستند که امروز شما مشاهده کردید که این فضا در حوزه روستای حسین آباد بوده و این موضوع صحت ندارد.

نماینده سهامداران شرکت پتروشیمی عنوان کرد: برخی اعلام کردند که این شرکت دارای مجوز نیست و این موضوع نیز صحت ندارد.

خلیلی گفت: شایعه بکارگیری نیروهای غیربومی و اتباع خارجی نیز صحت نداشته و عمده نیروهای بکارگیری شده بومی و از شهرهای نکا و بهشهر هستند.

ما ابر بدهکار نیستیم/وام بانک توسعه صادرات تسویه شده است
قاسم خلیلی در جمع خبرنگاران در خصوص عدم اهلیت سرمایه‌گذار و بدهی ۵۳ میلیون دلاری، پاسخ داد: ما بدهکار نیستیم و وام تسویه شده است، اما چون وام ارزی بوده است وام تسویه ارزی نشده است و این وام از بانک توسعه صادرات اخذ شده است.

وی افزود: این اختلاف ارزی به زودی در دستگاه قضا تصمیم‌گیری خواهد شد.

خلیلی در پاسخ به این سوال که چه تدابیری برای تامین آب، میزان اشتغال و ضمانت اجرایی این پروژه پاسخ داد: پتروشیمی گلستان سهامی عام بوده اما این شرکت خصوصی است و از سرمایه‌گذار این پروژه دعوت شده که مالک و سهامدار چندین کارخانه بزرگ در کشور است.

وی افزود: توانایی سرمایه‌گذار قطعا بررسی شده است و تمامی ارزیابی‌ها در خصوص گروه آقای عبدی انجام شده است و ضمانت اجرایی این پروژه سابقه این سرمایه‌گذار در پروژه‌های بزرگ است.

اشتغال حدود 7 هزار کارگر از ابتدا پروژه تا زمان بهره برداری

رمضانی مدیرعامل شرکت پتروشیمی گفت: فاز نخست ۵ سال طول می‌کشد که بین هزار تا ۵ هزار مشغول بکار می‌شوند و پش از فاز بهره‌برداری بالغ بر ۷ هزار نفر مشغول بکار خواهند شد.

محمدی مشاور محیط زیست خاطرنشان کرد: ۴ ماه مطالعات این پروژه طول کشید تا به محیط زیست ارسال شود این ارزیابی ۱۴ ماه طول کشید و تامین آب پتروشیمی از محل دریا صورت می‌گیرد و تخصیص هم صورت گرفت.

وی افزود: از نقطه‌ای با فاصله ۱۱ کیلومتر از ساحل، آب از دریا گرفته می شود و در فاصله ۱۵ کیلومتر از ساحل تخلیه و آب تصفیه می‌شود تا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشاور محیط زیست عنوان کرد: این مدل برپایه ضوابط زیست محیطی طراحی شده که بر اساس آن بخشی از شورابه پس از تصفیه به دریا باز می‌گردد و آب پس از نمک زدایی به دریا بدون تغییر دما به دریا باز می‌گردد.

خوراک پتروشیمی گاز است
محمدی در پاسخ به این سوال که سوخت مصرفی این پروژه پاسخ داد: پروژه آب شیرین کن در کشور در حال اجرا است و تامین آب از روش‌های مرسوم سه گانه، صورت می‌گیرد و در این پروژه نیز بر مبنای مهندسی کشور است.

وی افزود: خوراک مجموعه گاز طبیعی است که از خط سرخس ۳۰ اینچی تامین خواهد شد.

مشاور محیط زیست خاطرنشان کرد: پایه و اساس واحدهای پتروشیمی بر اساس دانش فنی است و پس از تحریم از حدود ۵ سال پیش صنعت پتروشیمی، بومی سازی دانش فنی این صنعت را پایه‌گذاری و راه اندازی کرد و نقشه راه را از صفر تا صد در این مسیر کاملا مشخص است.

پتروشیمی دارای مجوز است!
رمضانی عنوان کرد: پتروشیمی در نقاط شمالی کشور وجود ندارد و با وجود این پتروشیمی، نیروهای بومی شاغل در جنوب کشور در استان مشغول بکار خواهند شد.

نماینده سهامداران تاکید کرد: این پروژه دارای مجوز است و وزیر کشور این پروژه را کلنگ زنی کرده است.

وی در پاسخ به میزان ۹۲ هکتاری زمین پاسخ داد: این زمین بر اساس برآورد طرح، تخصیص یافته و کمتر از آن ممکن نبوده است و تناسب زمین همگونی با طرح داشته است.

خلیلی عنوان کرد: ممکن است بخشی از نیروهای پتروشیمی بر مبنای تخصص مورد نیاز افراد غیر بومی باشند.

وی افزود: ما مجوز با سربرگ محیط زیست داریم و هیات دولت در سفر به مازندران این پروژه را کلنگ زنی کرده است.

اینجا میانکاله نیست اینجا حسین آباد است

نماینده سهامداران مجدد تاکید کرد: ما دارای مجوز هستیم و باندازه شما برای محیط زیست ارزش قائلیم و تابع قانون هستیم.

وی ادامه داد: اینجا میانکاله نیست اینجا حسین آباد است و با احساسات مردم بازی نکنید؛  اینجا اراضی محیط زیست نبوده و جزو مراتع حسین آباد هستیم.

نماینده سهامداران شرکت پتروشیمی عنوان کرد: ما دارای مجوز هستیم، برای این پروژه، زمین داده شد، آب و کاز تخصيص داده شده و وزیر کشور آن را کلنگ زنی کرده است.

محمدی مشاور محیط زیست پروژه پتروشیمی گفت: پس از ارزیابی محیط زیستی پروژه و ارسال به سازمان محیط‌زیست مازندران و کشور در نهایت کار مورد بررسی و تک تک موضوعات مورد سنجش و در نهایت مورد تایید قرار گرفت.

وی افزود: با کلیات احداث پتروشیمی موافقت شد و چند بند ضمیمه این موافقت نامه شد و برای صدور مجوز ارسال شد.

مشاور محیط زیست پروژه خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست پس از طی این مسیر، نامه مرسوم صدور مجوز را در اختیار سرمایه‌گذار قرار نداد و لذا مباحث امروز در خصوص مجوز مطرح شده است.

محیط زیست برای پتروشیمی در میانکاله مجوز صادر نکرده؛ ما در حسین آباد هستیم!
محمدی گفت: طی یکسال و نیم گذشته شاهد کشمکش میان سرمایه‌گذار و محیط زیست بر سر این مجوز هستیم و درست است سازمان محیط زیست تاکنون مجوزی برای احداث پتروشیمی در تالاب صادر نکرده است و بله ما در میانکاله نیستیم و در حسین آباد هستیم.

وی مطرح کرد: هرگونه احداث پروژه‌ای منوط به ارزیابی زیست محیطی است و تصمیماتی گرفته می شود تا در چند نقطه استان از جمله بندر امیرآباد صنایع پتروشیمی استقرار یابد.

به جای برخورد قهری ابعاد ماجرا را برای مردم روشن کنیم
مشاور محیط زیست پروژه پتروشیمی اعلام کرد: تمامی موضوعات از آب، فاضلاب، گاز، زمین و راستی آزمایی انجام و حتی بازدید می‌شود و انعکاس داده می‌شود.

محمدی ادامه داد: خواهشم این است که برای برون رفت از این موضوع بجای برخورد قهری و به جای ایجاد یک دیوار بین طرفین، یک آشتی را رقم بزنیم و ابعاد این ماجرا را برای همگان روشن کنیم.

گفتنی است در حالی این نشست خبری از سوی نمایندگان پتروشیمی مازندران با ادعای دارا بودن مجوز این پروژه در جمع اصحاب رسانه مازندران برگزار شد که طی روز گذشته سعید کریمی مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هیچ مجوز زیست محیطی در هیچ زمانی برای پتروشیمی میانکاله صادر نشده است، گفت: اگر کسی ادعایی مبنی بر صدور مجوز زیست محیطی برای این پروژه دارد، آن را منتشر کند؛ این تناقض در اظهارات طرفین و عدم ارائه مثبته در جلسه امروز در خصوص رویت مجوز از سوی خبرنگاران موجب شد تا کسی از دارا بودن مجوز این پروژه، قانع نشود.

صدور مجوز پتروشیمی مازندران کذب است

وی به تشریح آخرین وضعیت پروژه پتروشیمی میانکاله پرداخت و اظهار کرد: از ابتدای سال 1400 گزارش ارزیابی های زیست محیطی پروژه پتروشیمی میانکاله به سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده شد و این گزارش در دفتر ارزیابی های زیست محیطی سازمان مورد بررسی قرار گرفت و از آن پس، در چندین نوبت اصلاحاتی به مجری پروژه اعلام شد؛ پیرو 3 بار برگزاری کمیته ارزیابی زیست محیطی صرف نظر از کمیته های فنی برای این پروژه، در نهایت اتفاقی که افتاد این بود که سازمان حفاظت محیط زیست موافقتی با اجرای این پروژه نداشت و آنچه در خصوص صدور چنین مجوزی ادعا می شود، کذب است؛ مجوز باید امضا، هولوگرام و مهر برجسته داشته باشد؛ اصلا چنین مجوزی که این ویژگی ها را داشته باشد، وجود ندارد و اگر کسی ادعایی مبنی بر صدور مجوز زیست محیطی برای این پروژه دارد، آن را منتشر کند.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پس از ورود نهادهای ذیربط به این موضوع، عدم دریافت مجوز زیست محیطی پروژه پتروشیمی میانکاله محرز و این پروژه از دستور کار خارج شد؛ تصریح کرد: چند روز قبل، گزارش هایی دریافت کردیم مبنی بر اینکه عملیات اجرایی این پروژه در حال آغاز است و مجری اقدام به فنس کشی در اطراف محوطه پروژه کرده است. حتی برخی گزارش ها حاکی از شروع عملیات بتن ریزی بود؛ لذا ما با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران مکاتبه و اعلام کردیم این پروژه مجوز ارزیابی زیست محیطی ندارد و شما اقدامات حقوقی لازم را برای توقف آن انجام دهید.

تضاد احداث پروژه با سند آمایش و طرح مدیریت یکپارچه سواحل
کریمی با اشاره به پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست از طریق نهادهای ذیربط و نیز ریاست جمهوری برای ممانعت از اجرای پروژه، گفت: در سال 1399 هیات دولت مصوبه ای داشت مبنی بر احداث پارک پروپیلن که شاید این مصوبه ملاک عمل سرمایه گذار برای راه اندازی این پروژه قرار گرفته است. لذا ما مکاتبه ای هم با ریاست جمهوری انجام دادیم که مواد 4 و 5 این مصوبه ملغی شود؛ آنچه که مبنای مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای پروژه پتروشیمی در منطقه میانکاله است، حساس بودن این منطقه از نظر اکوسیستمی و زیست محیطی است چراکه آنجا هم پناهگاه حیات وحش وجود دارد و هم  تالاب؛ توان اکولوژیک منطقه میانکاله برای توسعه کشاورزی و گردشگری و این دست از کاربری ها مناسب است نه احداث صنایع آن هم صنعت سنگینی مثل پتروشیمی.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان کرد:  برنامه آمایش سرزمین استان هم چنین پروژه ای را برای آن منطقه مطرح نکرده است. بنابراین این توسعه با سند آمایش سرزمین استان در تضاد است. ضمن اینکه این پروژه با طرح مدیریت یکپارچه سواحل نیز در تضاد قرار دارد و لذا مجموعه این عوامل سبب شده که اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله توجیه زیست محیطی نداشته باشد.مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست، درباره زمین واگذار شده برای احداث پروژه نیز گفت: سازمان امور اراضی زمینی را برای احداث پروژه در اختیار سرمایه گذار قرار داد اما پس از آنکه مجوز زیست محیطی برای این پروژه صادر نشد آنها هم به دنبال این بودند که زمین را بازپس گیرند.

وی در پایان اظهار کرد: احداث این پروژه نیاز به آب شیرین کن دارد و چنانچه تلخابه آب شیرین کن وارد دریای خزر به عنوان یک اکوسیستم بسته شود، می تواند به این اکوسیستم آسیب جدی بزند.

مع الوصف،نماینده سرمایه‌گذار در حالی اصرار بر توجیه طرح پتروشیمی و دارا بودن مجوز در جمع اصحاب رسانه داشت که فعالان رسانه‌ای خواستار رونمایی از مجوز پتروشیمی شدند و از پاسخ‌های نماینده سرمایه ‌گذار قانع نشدند.

گفتنی است از نکات قابل توجه این نشست خبری عدم حضور سرمایه‌گذار، تناقض اظهارات مجریان پروژه در خصوص مجوز در برابر اظهارات روز گذشته محیط زیست و نیز تناقض اظهارات نمایندگان پروژه در خصوص عدم بدهی به بانک توسعه صادرات در برابر اظهارات اخیر معاون دستگاه قضا در خصوص بدهی بیش از ۵۰ میلیون دلاری سرمایه‌گذار پروژه بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.