کد خبر : 20617
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۱۱
110 views

معاون اداره‌کل منابع طبیعی مازندران هشدار داد؛

۲۰ هزار هکتار از پهنه‌های مازندران در معرض تبدیل به بیابان

۲۰ هزار هکتار از پهنه‌های مازندران در معرض تبدیل به بیابان
معاون منابع طبیعی مازندران گفت: چهار لکه در تلمادره ساری، خطیرکوه، هراز و نیز شرق استان با وسعت حدود ۲۰ هزار هکتار که عمدتا در حاشیه کویر هستند شناسایی شده‌اند که در معرض تبدیل به بیابان هستند.


به گزارش تیتر شمال؛ در تقویم جهانی، یکروز با عنوان روز بیابان‌زدایی نام‌گذاری شده است تا توجه افکار عمومی به این سو سوق داده شود که امروزه مهار بیابان‌زایی و استفاده از نهال و بذرهای بومی در هر منطقه که شرایط سازگاری را با منطقه دارد، می‌تواند روند بیابانی شدن پوشش و خاک را در دراز مدت به تعویق بیندازد.

به عقیده کارشناسان، اگر روند مدیریت منابع آبی به همین صورت ادامه یابد تا ۲۰ سال آینده حتی مازندران نیز به بیابان تبدیل می‌شود؛ لذا وقتی استانی مثل مازندران تا این اندازه در معرض تهدید قرار می‌گیرد طبعاً مناطق دیگر با شدت بیشتری در معرض خطر هستند.

اسماعیل مختارپور معاون فنی و آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران _ ساری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بلاغ در خصوص تهدید قریب‌الوقوع پهنه بیابانی در استان مازندران، اظهار کرد: هر کسی که نام مازندران  را می‌شنود در ذهنش استانی سرسبز و معتدل نقش می‌بندد، اما باید دانست که مازندران علیرغم اینکه استانی معتدل است اما در زمستان جزو سردترین نقاط کشور است و در کنار آن دارای اقلیمی کویری نیز هست.

وی افزود: تغییرات اقلیمی از یک دهه قبل استعداد بیابانی برخی نقاط استان به ویژه در حاشیه کویر را افزایش داده است.

معاون فنی و آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی مازندران، خاطرنشان کرد: به صورت پایلوت شهرستان بهشهر به عنوان منطقه ترسیب کربن  انتخاب شده است؛ هر چند نقاط دیگری از استان نیز در تهدید تبدیل به بیابان قرار دارند.

این مسئول ادامه داد: در استان مازندران بهترین فاکتوری که در حوزه‌های مختلف می‌توان اجرا کرد افزایش پوشش گیاهی است تا به بهترین نتیجه چه در حوزه آبخیزداری و چه در حوزه بیابان زدایی را دریافت کرد.

مختارپور اعلام کرد:  چهار لکه در تلمادره ساری، خطیرکوه، هراز و نیز شرق استان با وسعت حدود ۲۰ هزار هکتار که عمدتا در حاشیه کویر هستند شناسایی شده‌اند که در معرض تبدیل به بیابان هستند.

وی اعلام کرد: موضوع آبخیزداری نیز در مازندران موضوع مهمی است که حتی در کشور نیز طی سالیان اخیر بدان توجه ویژه‌ای شده است.

معاون منابع طبیعی مازندران گفت: تغییرات اقلیمی متاسفانه حجم، زمان و دفعات بارش‌ها را تغییر داده است و این تغییرات زمینه تبدیل برخی از پهنه‌های استان را به بیابان، تشدید کرده است.

وی اذعان کرد: ما در بحث سیلاب در سال ۸۷ سیلاب عظیمی در نکا را پشت سر گذاشتیم که خسارات سنگینی را بدنبال داشت که در ادامه با احداث سرشاخه گیر در مسیر رودخانه، حتی با سیلاب‌های وسیع‌تر نیز دیگر شاهد هیچ خسارتی نبودیم.

معاون منابع طبیعی مازندران متذکر شد: پس از وقوع سیل نکا، ۱۰ سرشاخه‌گیر دیگر در استان احداث شد که جلوی بسیاری از خسارات را گرفت.

این مسئول گفت: پروژه‌های آبخیزداری هر ساله با توجه به اعتبارات و برنامه‌ها با الویت مناطق بحرانی در دستور کار قرار دارد.

مختارپور متذکر شد: جنگل کاری، بوته کاری، افزایش پوشش گیاهی با هدف جذب بیشتر کربن، حفاظت و مراقبت از عرصه‌ها و توانمندسازی جوامع محلی از اهداف طرح ترسیب کربن است و برای اجرای آن نیز کارگاه‌های آموزشی در روستا‌های درگیر تشکیل می‌شود.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.