کد خبر : 13928
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۲۴
137 views

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور عنوان کرد:

۴ منطقه شمال کشور نقطه بحرانی قاچاق چوب

۴ منطقه شمال کشور نقطه بحرانی قاچاق چوب
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیرداری کشور گفت: در حال حاضر چهار منطقه شمال کشور نقطه بحرانی قاچاق چوب داریم.


به گزارش تیتر شمال؛ عباسعلی نوبخت در جمع فعالان کشاورزی غرب مازندران که در مجتمع رشد تنکابن برگزار شد، اظهار کرد: با انجام این طرح مهم بسیاری از چالش های عرصه های طبیعی کشور برطرف خواهد شد.

وی با بیان این که در زمان حاضر چهار منطقه شمال کشور نقطه بحرانی قاچاق چوب داریم، اظهار داشت: این مناطق شامل تالش در استان گیلان، عباس آباد و چهاردانگه در مازندران و بندرگز در استان گلستان است که امید است با طرح تنفس مدیریت پایدار جنگل که در حال اجرا است به تدریج مشکلات قاچاق چوب هم برطرف خواهد شد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیرداری کشور خاطرنشان کرد: در غرب مازندران ۹۵۳ قطعه ۱۰ هکتاری اراضی جلگه ای در سطح هشت هزار هکتار وجود دارد که در سال ۱۳۵۲ در حکومت پهلوی قرارداد آن با مالکان منطقه بسته شد که تاکنون ۲۸۳ قطعه آن تغییر کاربری داده شده است.

نوبخت اضافه کرد: برای این قطعات تغییر کاربری داده شده کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی و نهادهای نظامی ورود کردند و پرونده آنها در حال رسیدگی است و برای ۱۷۲ قطعه از ۱۰ هکتاری هنوز برای آن اتفاق خاصی نیفتاده است که طرح زراعت چوب و فعالیت کشاورزی مربوط در آن اجرا شده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: این قطعات در سال های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۲ بویژه در غرب مازندران به نزدیکان دربار حکومت پهلوی واگذار شد، هدف اولیه از این کار، تعیین مرز دائم جنگل‌ها ، کم کردن مشکلات حفاظت از اراضی جنگلی جلگه‌ای، بهره‌برداری بهینه از اراضی موجود، ایجاد درآمد برای وزارت منابع طبیعی از طریق اجاره و فروش، ازدیاد تولیدات کشاورزی، ایجاد کار برای دامداران سنتی و جنگل‌نشینان و بهره‌برداری از درختان در اراضی جنگلی جلگه‌ای بود؛ ولی در عمل، آنچه در این قطعات انجام شد با اهداف اعلام شده فاصله گرفت.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: منابع طبیعی را در گذشته به آن به عنوان بنگاه زمین نگاه می کردند اما اکنون این رویکرد تغییر یافته و این سازمان برای هر بخش برنامه های اصولی تهیه کرده و در حال تهیه است.

نوبخت اضافه کرد: برای شمال کشور ۷۵ طرح مطالعاتی برای ۱۰۴ حوزه آبخیز این منطقه در سه بخش اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی برنامه ریزی شده که تاکنون مطالعات تفضیلی ۱۹ طرح آبخیزداری در این مناطق در حال انجام است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.