کد خبر : 20441
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۷:۴۱
110 views

اینجا درختان را سر می‌برند!

«گلیران» قبرستان جدید درختان هیرکانی

«گلیران» قبرستان جدید درختان هیرکانی
اکنون هر روز خبری از قطع درختان جنگلی آن هم در دل جنگل‌های هیرکانی به گوش می‌رسد قطع صدها اصله درخت در منطقه گلیرا بابل نیز آخرین این موارد نیست، نباید جنگل را فدای اقدامات تلافی‌جویانه یا هر طرح توسعه‌ای کرد.


به گزارش تیتر شمال؛ جنگل‌های هیرکانی در قلب مازندران طی سالیان اخیر زخمی حوادث گوناگونی از قطع درختان، آتش‌سوزی، سیلاب و حتی آفات بوده است که سهم عوامل انسانی در تخریب و تهدید این موهبت الهی بسیار قابل توجه بوده است

تنها در سال جاری، ماجرای جنگل الیمالات نور، جنگل افراسان نور و حالا هم جنگل گلیران بندپی بابل، کافی است تا مرگ خاموش درختان هیرکانی را در نوار شمالی ایران شاهد باشیم.

هرساله به بهانه اجرای طرح‌های گردشگری و عمرانی شمار قابل توجهی درختان جنگلی در مناطق مختلف کشور و شمال ایران قطع می‌شود و این اقدام تهدیدی فراروی جنگل‌های هیرکانی است.

هر چند جاده خاکی منتهی به معدن زغال سنگ گلیران حالا آسفالت و بیش از ۱۰ متر عریض شده است؛ اما به اذعان اهالی این منطقه، برای تعریض این جاده صدها درخت جنگل هیرکانی از نوع توسکا و ممرز قلع و قمع شده‌اند.

پس از گزارش از جاده‌سازی غیراصولی و نابجا در منطقه‌ی فیروزجاه و قطع غیرقانونی صدها اصله درخت، در روزهای اخیر نیز افرادی اقدام به قطع عمدی و بی‌دلیل ده‌ها اصله درخت توسکا، با هدف مسدودسازی جاده نموده‌اند.

برابر گزارش‌ها، ساعت دو بامداد هجدهم خردادماه نیز عده‌ای مغرض با استفاده از تاریکی هوا مبادرت به قطع چندین اصله درخت از گونه‌های ارزشمند هیرکانی از جنس توسکا در حاشیه جاده مواصلاتی فیروزجا به گلیران (کیلومتر ۱۹) منتهی به معدن ذغال سنگ البرز و مراتع بالادست کردند.

کارشناسان معتقدند با اتمام ساخت این جاده بی‌شک در سال‌های آینده جنگل‌های بکر این منطقه همانند بسیاری از جنگل‌های دیگر تبدیل به مناطق خوش نشین خواهد شد.

تشکیل تیم ویژه اطلاعاتی برای شناسایی عوامل قطع درختان در منطقه گلیران

علی پیرفلک فرماندار بابل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما در این باره اظهار کرد: به یک تیمی از قوی‌ترین افسران اداره مبارزه با قاچاق و پلیس آگاهی شهرستان بابل دستور داده شد تا به صورت ویژه بر روی این پرونده، کار کنند.

وی افزود: هماهنگی‌ها با دادستان بابل نیز انجام شده است و حتی مقرر شد تا واحدهای اطلاعاتی و امنیتی ادارات و نیز نهاد اطلاعات و سپاه نیز با این تیم همکاری کنند.

فرماندار بابل، خاطرنشان کرد: به دلیل حساسیت موضوع، این پرونده نه تنها صرفاً از سوی فراجا بلکه از سوی یک تیم ویژه شهرستانی پیگیری تا عوامل این اقدام شناسایی و ستگیر شوند.

پیرفلک تاکید کرد: عوامل این ماجرا پی از دستگیری به مقامات قضایی تحویل و به شدیدترین شکل ممکن، مجازات خواهند شد.

وی اعلام کرد: در این اتفاق، ۱۴ اصله درخت قطع و رها شده است که بنظر می‌رسد نه به منظور قاچاق بلکه تخریب صورت گرفته است.

پیرفلک تصریح کرد: تعریض جاده حتما با بررسی، کارشناسی و تایید قبلی صورت می‌گیرد و اینگونه نیست که یک شبه اتفاق بیفتد و در خصوص قطع درختان تعریض مسیر نیز برابر مجوزات صورت می‌گیرد و برخی آمار اعلام شده از سوی برخی رسانه‌ها، بزرگنمایی است.

تخریب علت اصلی قطع درختان از سوی افراد ناشناس

حسین پورحسین نیز  با اشاره به انتشار فیلم قطع درختان در حاشیه جنگل در فضای مجازی بیان کرد: هر ساله و در اواخر فصل بهار مراسم قرق شکنی در مراتع بندپی شرقی بابل برگزار می شود و امسال هم در ۱۶ خرداد ماه مراسم قرق شکنی در بالا دست بندپی شرقی را در دستور کار داشتیم که این برنامه قرار بود با حضور مسئولان کشوری و استانی و شهرستانی برگزار شود که به دلایلی لغو شد.

وی افزود: در ساعت سه شب درختان توسط افراد خاطی و ناشناس قطع شد و ماموران حفاظت منابع طبیعی مجبور به جمع‌آوری درختان و انتقال آن‌ها به اداره شدند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بابل، بابلسر و فریدونکنار خاطرنشان کرد: ظاهرا عده‌ای برای تخریب و یا اختلال در این برنامه و یا مقاصد دیگر که در دست بررسی است اقدام به قطع چند درخت حاشیه جاده کردند و درختان را از کف و با فاصله ۱.۵ متر قطع و درختان را با شاخ و برگ در حاشیه جاده رها کردند.

این مسئول گفت: این رهاسازی نشانگر این است که این افراد خاطی قاچاقچی نبودند و به قصد تخریب اقدام به چنین کاری کردند، چندنفر مظنون شناسایی شده و تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

پورحسین متذکر شد: تحقیقات برای مشخص شدن ابعاد پرونده قطع درختان در عرصه‌های جنگلی شهرستان بابل و بخش بندپی شرقی همچنان ادامه دارد.


با وجود وضع نابسامان جاده‌های پرتراکم شهر بابل که موجب رنجش بسیاری از شهروندان است، شاهد هزینه‌کرد بدون اولویت چندصد میلیارد بیت‌المال، از بودجه‌ی سازمان توسعه‌ معادن در منطقه‌ای هستیم که نه تنها توسعه‌ی قابل توجهی در فعالیت معدن گلیران حاصل نمی‌کند بلکه در بالادست این مسیر تنها چند آبادی وجود دارد و آسفالت جاده تاثیر محسوسی در زندگی ایشان نیز نخواهد داشت.

گفتنی است ماجرای قطع درختان در جنگل‌های هیرکانی پیشینه قدیمی دارد و هرساله شاهد تخریب و تجاوز به عرصه‌های طبیعی در گوشه و کنار استان به بهانه اجرای طرح‌های مختلف و یا اقدامات سودجویانه متخلفان هستیم.

قطع و تخریب درختان و عرصه‌های جنگلی معضل دیرینه جنگل‌های هیرکانی و شمال کشور است و هر ساله درختان، بی‌گناه و بی‌پناه زیر تیغ اره موتوری و یا بولدوزها قرار می‌گیرند.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.