کد خبر : 4695
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
114 views

زمینه مهاجرت معکوس به روستاها فراهم شود/ ضرورت احیای تعاونی روستایی در حمایت از کشاورزان

زمینه مهاجرت معکوس به روستاها فراهم شود/ ضرورت احیای تعاونی روستایی در حمایت از کشاورزان

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه باید به اصل احیای روستاها و مهاجرت معکوس برگردیم، گفت: باید اشتغال در روستاها زنده شود و شرکت‌های تعاونی روستایی که مسؤولیت خرید محصولات کشاورزی را دارند در زمینه تولید محصولات کشاورزی روستائیان هم بتواند کار و هم زمینه‌های اشتغال را فراهم کنند. به گزارش تیتر شمال؛

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه باید به اصل احیای روستاها و مهاجرت معکوس برگردیم، گفت: باید اشتغال در روستاها زنده شود و شرکت‌های تعاونی روستایی که مسؤولیت خرید محصولات کشاورزی را دارند در زمینه تولید محصولات کشاورزی روستائیان هم بتواند کار و هم زمینه‌های اشتغال را فراهم کنند.


به گزارش تیتر شمال؛ آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی در دیدار با مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار کرد: محوریت اقتصاد در گذشته براساس روستاها شکل گرفته بود و نباید اقتصاد روستامحور و  تولید روستامحور کم فروغ شود.

وی افزود: روند مهاجرت‌های بی‌حساب و کتاب بی‌دلیل نیست و حتما روستائیان برایشان نمی‌صرفد که مهاجرت می‌کنند، مهاجرت روستائیان تبدیل به حاشیه نشینی شهری منجر می‌شود و همه نمی‌توانند به زندگی عادی شهری بیایند و به حاشیه شهر می‌روند و با یک شرایط ناجور زندگی که از نظر معیشت برایشان سخت است و کمبودهای اقتصادی منجر به کمبودهای فرهنگی و جرم‌خیزشدن منطقه‌ها می‌انجامد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه باید به اصل احیای روستاها و مهاجرت معکوس برگردیم، تصریح کرد: باید اشتغال را در روستاها زنده کنیم و شرکت‌های تعاونی روستایی که مسؤولیت خرید محصولات کشاورزی را دارند در زمینه تولید محصولات کشاورزی روستائیان هم بتواند کار و هم زمینه‌های اشتغال را فراهم کنند.

*سیاست حمایت از کشاورزان و روستائیان مطلوب نیست

این مسؤول با بیان اینکه هر خانه روستایی باید یک کارخانه و دامداری باشد، بیان کرد: سیاست‌های حمایتی از کشاورزان و روستائیان سیاست‌های خوبی نیست؛ از سهمیه خوراک و نهاده دامی متعجب می‌شوم که برای یک گاو در ماه ۶ کیلو سبوس در نظر می‌گیرند و این سهمیه‌بندی چگونه محاسبه می‌شود و ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های خریداری شده در بازار آزاد فراوان است اما سهمیه نهاده‌ها به کسی نمی‌رسد.

محمدی‌لائینی با اشاره به اینکه بسیاری از نهاده‌های دامی فاسد می‌شوند، خاطرنشان کرد: در تولید محصولات کشاورزی بسیار موفق هستیم اما در صادرات محصولات کشاورزی توفیقی نداریم و در نهاده‌های دامی بسیار وابسته هستیم، این همه روستا داریم اما ۹۰ درصد نهاده‌های دامی وارد کشور می‌شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: روستاها خالی شده و زمین‌ها معطل مانده است و حمایت نمی‌شود و این پولی که برای واردات داده می‌شود آن را به روستائیان بدهید تا زمین‎‌هایش‌ان را احیا کنند.

وی اضافه کرد: ۴۰۰هزار تن نهاده دامی در بندر امیرآباد فاسد شده است که دو ماه قبل رئیس دادگستری در بازدید خود دستور منع توزیع و فروش را به دامداران را صادر کرد و اینها نشان دهنده آن است که در این حوزه تجدید نظر جدی داشته باشیم.

این مسؤول گفت: برای اینکه مردم از نظر اقتصادی رشد کنند باید کشاورزی و دامداری را جدی بگیریم و برای به صرفه بودن کشاورزی و دامداری مردم باید فکر کرد.

وی یاداور شد: مازندران روستاهای کوهستانی و دشتی دارد روستاهای کوهستانی عمده کارشان از گذشته تا به حال دامداری بوده است و کشاورزی نمی‌شود اما دامداری هم برای آنها استفاده‌ای ندارد.

 

محمدی لائینی در ادامه اضافه کرد: یک دامدار پول خرید دارو را ندارد و شرایط دامداری و دامدار خوب نیست و این مهاجرت‌ها توزیع نهاده‌ها و آرد و دیگر اقلام  را دچار مشکل کرده است و بسیاری از سهمیه‌های روستائیان را قطع کردند.

وی افزود: باید مسائل را برای بالادستی‌ها تبیین و در تعاون روستایی برنامه‌ریزی کنید تا روستائیان دلگرم شوند.

*فعالیت تعاون روستایی در حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده

حجت‌الاسلام حسین قبادی، مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار کرد: رسالت کار سازمان تعاون روستایی کشور در کنار نظارت بر فعالیت اتحادیه‌ها، تشکلها و تعاونیها، در راستای حمایت از تولید و مصرف، بازرگانی محصولات کشاورزی را هم عهده دار است.

وی بیان کرد: تعاون روستایی در حوزه توزیع کالا و رساندن کالا به دست مصرف کننده در یک دوران گذار به سر می‌برد و مصمم است به جهت حذف واسطه های غیر ضرور در زنجیره تولید تا مصرف، کم کردن هزینه‌های تمام شده و حفظ کرامت مردم به جای توزیع سنتی، توزیع هوشمند را نهادینه کند؛ چرا که حفظ کرامت مردم شریف ایران از اهداف نظام و تاکیدات مقام معظم رهبری است.

قبادی اضافه کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از آبان سال جاری به ارایه خدمات و توزیع هوشمند محصولات به درب منازل شهروندان اقدام کرده که در بدو شروع طرح روزانه ۳۰۰تن مرغ و ۱۲۰ تن تخم مرغ در تهران توزیع می‌شد که خوشبختانه با تدبیر و تلاش همکاران ما الان در بیش از ۹۰ درصد از استانها توزیع هوشمند محصولات اجرایی شده است.

وی گفت: به جهت کنترل قیمت میوه در شب عید و در راستای حمایت از کشاورزان بر اساس ابلاغ دولت سازمان مرکزی تعاون روستایی برنامه ریزی لازم را برای تهیه و خرید ۷۰ هزار تن سیب و پرتقال را در دستور کار خود قرار داده است.

فعالیت ۳۶۰ تعاونی روستایی در مازندران

سلمان حاتم‌نژاد مدیر تعاون روستایی مازندران اظهار کرد: سازمان تعاونی کشور تحت پوشش جهاد کشاورزی و تعاونی روستایی از دهه ۴۰ تشکیل شده است.

وی افزود: مازندران ۳۶۰ تعاونی روستایی، تعاونی تولیدی، کشاورزی و تعاونی زنان روستایی و نظام صنفی تحت پوشش و نظارت کارهای عملیات و هدایت و نظارت تعاونی مازندران دارد.

این مسؤول با بیان اینکه عمده فعالیت ما در بخش بازاریابی و بازرگانی است، گفت: عمده تولید بذر بر عهده تعاونی روستایی و تامین نهاده‌های کشاورزی، دامپروری در دستور کار تعاونی قرار دارد.

حاتم‌نژاد اضافه کرد: امسال سازمان تعاونی کشور بحث توزیع کالای تعاونی هوشمند برای تنظیم بازار در دستور کار دارد که در مازندران زمینه فراهم شده است؛ مرغ، گوشت، کالاهای اساسی، برنج، تخم مرغ و مرکبات ۲۸ هزار تن با هماهنگی تعاونی روستایی و اتحادیه تعاون روستایی در دستور کار است.

وی افزود:  امروز ۹ هزار و ۵۰۰ تن مرکبات به استان‌های دیگر حمل شده و تا ۲۰ اسفند پرتقال‌‌ها که شورای تنظیم بازار تعیین کرده است در سطح استان‌ها توزیع می‌شود.

  • منبع: فارس مازندران

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.