کد خبر : 4719
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
98 views

میانکاله؛ همچنان پُرهیاهو/ صدای تیرهای شکارچیان در هیاهوی پرندگان گم شد

میانکاله؛ همچنان پُرهیاهو/ صدای تیرهای شکارچیان در هیاهوی پرندگان گم شد

حمله مسلحانه شکارچیان به محیطبانان میانکاله با اقدامات خوب محیط‌بانان به سنگ خورد و کماکان هیاهوی پرندگان از دوردست‌ها، از بهشت پرندگان به گوش می‌رسد. به گزارش تیتر شمال؛ بهمن ماه امسال خبر حمله شکارچیان به محیط‌بانان در پناهگاه حیات وحش میانکاله باز هم نام بهشت پرندگان را سر زبان‌های انداخته و از همه نگران‌کننده‌تر اینکه

حمله مسلحانه شکارچیان به محیطبانان میانکاله با اقدامات خوب محیط‌بانان به سنگ خورد و کماکان هیاهوی پرندگان از دوردست‌ها، از بهشت پرندگان به گوش می‌رسد.


به گزارش تیتر شمال؛ بهمن ماه امسال خبر حمله شکارچیان به محیط‌بانان در پناهگاه حیات وحش میانکاله باز هم نام بهشت پرندگان را سر زبان‌های انداخته و از همه نگران‌کننده‌تر اینکه این حمله‌ مسلحانه بوده و چندین بار تکرار شده است.

پناهگاه حیات وحش ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتاری میانکاله شامل دو بخش خشکی و آبی و شبه جزیره میانکاله، خلیج گرگان و جزیره آشوراده است که اگرچه بین دو استان مازندران و گلستان قرار دارد، اما مدیریت آن با توجه به ضوابط مدیریت یکپارچه عرصه‌های محیط زیستی و به استناد در بند «د» ماده ۱۹۳ قانون برنامه پنجم توسعه بر عهده اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران است.

بخش دیگری از ماجرا بر سر مدیریت میانکاله با مرز جغرافیایی است که ظاهرا این مسئله با مدیریت تالاب‌ها متفاوت است و  باید بدانیم مدیریت زیست‌محیطی مرز نمی‌شناسد ‌و همگان باید در حفاظت و حراست از تالاب‌ها کوشا باشیم و براساس ضوابط و مقررات محیط زیستی این تالاب باید به صورت یکپارچه مدیریت شود و مرزهای جغرافیایی نقشی در مدیریت آن ندارند.

به گفته مسؤولان محیط زیست مازندران، تالاب میانکاله میزبان و مامن پرندگان مهاجر است ولی متأسفانه اخیرا شاهد هستیم گروهی از شکارچیان که حتی جمعیت آنان به حدود ۱۰۰ نفر هم می‌رسد در سواحل بندر ترکمن و جزیره آشوراده اقدام به شکار می‌کنند که به‌صورت غیرقانونی است.

به لحاظ مدیریتی گردشگری و با توجه به اینکه میانکاله تالاب بین‌المللی و منطقه منحصر به فرد گردشگری است اگر بخواهد طرح گردشگری هم راه‌اندازی شود باید منطبق با دستورالعمل‌های زیست‌محیطی باشد که در حد طبیعت‌گردی بوده است.

موضوع مهم اینکه تعداد شکارچیانی که قصد شکار در منطقه را دارند به‌نظر نمی‌رسد تعداد پرندگان با تعداد شکارچیان هیچ تناسبی ندارد‌، چرا که بخشی از پرندگان مهاجر از تالاب خارج شده  بقیه نیز روزهای پایانی حضور در تالاب را تجربه می‌کنند.

مسلم آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران با تایید این خبر، اظهار کرد: طی بهمن ماه امسال شاهد حمله مسلحانه شکارچیان به تالاب میانکاله بودیم که حدود چهار یا پنج بار اتفاق افتاده است.

وی افزود: درپی این اقدام شکارچیان با ورود محیط‌بانان، متاسفانه شکارچیان به سمت همکاران ما تیراندازی کردند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران با تاکید بر توجه به مسائل پیشگیرانه، تصریح کرد: باتوجه به اقدامات مهم و شناسایی  متخلفان می توانیم اعلام کنیم تعداد شکارچیان کاهش یافته و از همه مهم‌تر اینکه با اقدامات خوب حفاظتی نتوانستند حتی پرنده‌ای شکار کنند.

آهنگری با اشاره به تشدید گشت‌ها و افزایش محیط‌بانان در منطقه، گفت: درست است شکارچیان همواره قصد دارند به پرندگان آسیب برسانند اما باید اعلام کنیم حضور محیط‌بانان نیز در منطقه پررنگ‌تر شده و اجازه‌ نمی‌دهیم آسیبی به پرندگان و طبیعت وارد شود.

حتی طی روزهای اخیری که میانکاله در حال سوختن بوده شکارچیان فرصت را برای شکار پرندگان در آشوراده مناسب دیدند ولی شکاری صورت نگرفت و کماکان صدای پرندگان در تالاب شنیده می‌شود.

حمله مسلحانه شکارچیان به محیط‌بانان میانکاله در سواحل آشوراده و بندر ترکمن در روز‌های پنجم، دهم، دوازدهم و نوزدهم بهمن و حتی روز نخست اسفند ماه اتفاق افتاده و با تفنگ‌های ساچمه‌ای به سمت محیط بانان شلیک کردند.

 حمله مسلحانه شکارچیان به محیطبانان میانکاله با اقدامات خوب محیط‌بانان به سنگ خورد و کماکان هیاهوی پرندگان از دوردست‌های بهشت پرندگان شنیده می‌شود.

  • منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.