کد خبر : 4112
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
106 views

رکود صنعت دخانیات ایران ماحصل مدیریت رانتی و واداده دولت اصلاحات/90 درصد بازار در اختیار خارجی‌ها است

رکود صنعت دخانیات ایران ماحصل مدیریت رانتی و واداده دولت اصلاحات/90 درصد بازار در اختیار خارجی‌ها است

مدیرعامل شرکت دخانیات کشور در جمع خبرنگاران مازندران با بیان اینکه اصحاب رسانه موظف به افشای فساد مافیای دخانیات هستند، گفت: ۷۰ درصد از گردش مالی دخانیات در اختیار دو شرکت خارجی است. به گزارش تیتر شمال؛ محمد شیخان مدیرعامل شرکت دخانیات کشور با حضور در جمع خبرنگاران مازندرانی به تشریح فعالیت شرکت دخانیات و

مدیرعامل شرکت دخانیات کشور در جمع خبرنگاران مازندران با بیان اینکه اصحاب رسانه موظف به افشای فساد مافیای دخانیات هستند، گفت: ۷۰ درصد از گردش مالی دخانیات در اختیار دو شرکت خارجی است.


به گزارش تیتر شمال؛ محمد شیخان مدیرعامل شرکت دخانیات کشور با حضور در جمع خبرنگاران مازندرانی به تشریح فعالیت شرکت دخانیات و اهم سیاست‌ها و رویکردهای این شرکت پرداخت و از مردم استان مازندران و دیارعلویان به عنوان مردمان مجاهدی یاد کرد که در همه عرصه‌ها پیشگام بوده‌اند و پرچمدار تشکیل حکومت تشیع در ایران اسلامی بودند.

وی از نقش‌آفرینی مازندرانی‌ها در عرصه‌های مختلف تقدیر کرد و گفت: پیشگاهی و حضور مردم این دیار در صحنه‌های متعدد دفاع از انقلاب اسلامی همیشه مایه مباهات و فخر در ایران اسلامی بوده است.

شیخان همچنین از پرسنل مجتمع شرکت دخانیات استان مازندران قدردانی و اظهار کرد: مازندران بزرگترین قطب صنعت دخانیات کشور را در پرونده خود ثبت کرده و قدمت بسیار طولانی دارد و در بحث ظرفیت‌های نیروی مردمی و هم از زیرساخت ‌های مطلوب برخوردار است.

 مدیرعامل شرکت دخانیات کشور بیان کرد: مازندران یکی از قطب‌های مهم کشت توتون در کشور است و به واسطه همین جمعیت بسیاری زیادی از کشاورزان زحمتکش در این استان فعال هستند .

 وی ادامه داد: شرکت دخانیات کشور از قدمت یکصد ساله برخوردار است و این قدمت به بلندای تاریخ در عرصه تولید، کشت و در حوزه اقتصاد، کمک کار بخش اقتصادی مردم استان‌های شمالی و برخی از استان‌های دیگر ما بوده است.

صنعت دخانیات صنعت تولیدی و اقتصادی است

شیخان ادامه داد: نگاه ما به صنعت دخانیات یک نگاه تولیدی و اقتصادی است از این جهت که ظرفیت اشتغال ایجاد خواهد کرد و بسیاری از مسائل را در داخل کشور حل خواهد کرد و نگاه ما به این صنعت یک نگاه حمایتی است.

وی افزود: این حمایت بدین معنا نیست که ما به دنبال این موضوع هستیم که مصرف دخانیات را بالا ببریم و بنده به عنوان یک ایرانی و مدیر اعلام می‌کنم ما مخالف مصرف دخانیاتیم.

مدیرعامل شرکت دخانیات کشور با اشاره به دیدارش با نماینده ولی فقیه در استان خود گفت: در این دیدار درباره نیازهای ضروری و اضطرار انسان مباحثی مطرح شد و دخانیت نیز در زمره نیازهای اضطراریست از این رو ما به دنبال تولید هستیم تا صرفاً وارد کننده نباشیم و این برای ما یک مزیت است از طرفی حجم زیادی از مارکت و گردش مالی در این صنعت در دنیا وجود دارد و اگر در حوزه تولید اهتمام نداشته باشیم بخش زیادی از ثروت ما از داخل کشور خارج خواهد شد.

 مدیرعامل شرکت دخانیات کشور با اشاره به گزارش وضع موجود صنعت دخانیات کشور افزود: شرکت دخانیات ایران با قدمتی یکصد ساله امروز در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و دچار شرایط بد اقتصادی و صورت‌های مالیست و مدیریت‌های رانتی، فساد و چپاول این صنعت را به جایی رسانده است که صورت‌های مالی آن فاجعه‌بار است.

سرمایه ملت ایران را از کشور خارج می‌کنند

شیخان بیان کرد: در دهه‌های گذشته و در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ رکورد ۲۵ میلیارد نخ را تجربه کردیم ولی در چند سال گذشته تولیدات ما به زیر ۱۰ میلیارد رسیده است و باید دید چه اتفاقی در این صنعت افتاده است که سهم ما کم، تولید کاهش و رقبای خارجی ما افزایش تولید داشتند و سهم بازارشان افزایش پیدا کرده است و سرمایه ملت ایران را از کشور خارج می‌کنند.

وی ادامه داد: این جریان آنقدر هنرمندانه و خزنده حرکت کرده است که در سوپر مارکت‌های داخل کشور ما استندهای تبلیغاتی شرکت‌های خارجی را مشاهده می‌کنیم و با وجود آنکه تبلیغ در عرصه دخانیات کاملا ممنوع است و محصولات ما در آن استندها جایگاهی ندارد، محصولات شرکت‌های خارجی تبلیغ می‌شوند و این یعنی اوج فاجعه و بی‌برنامگی و وادادگی.

 

چرا شرکت‌های خارجی در کشور ما استندهای تبلیغاتی دارند

مدیرعامل شرکت دخانیات کشور با اشاره به ضرورت ورود دستگاه‌های نظارتی و تعزیرات برای این معضل، بیان کرد: واحد‌های نظارتی باید پیگیر باشند که چرا شرکت‌های خارجی در کشور ما استنادهای تبلیغاتی دارند و در همین استندها محصولات و تولیدات ما جایگاهی ندارد؟

وی یادآور شد: این یک علامت سوال جدی است و نشانگر این موضوع است که ضریب نفوذ خارجی‌ها برای عرضه این محصول آنقدر بالا بوده که نتوانستیم نسبت به برند خودمان ارزش و اعتبار را در سبد مصرفی کالاها حفظ کنیم .

مدیرعامل شرکت دخانیات کشور با انتقاد از این موضوع که ۷۰ درصد از سهم بازار کشور از آن ۲ شرکت خارجی است و ما کمتر از ۱۰ درصد سهم داریم، ادامه داد: نزدیک به ۲۰ درصد در حوزه محصولات دخانی با معضل قاچاق مواجه‌ایم و در این فضای به هم ریخته رانتی و سرشار از فساد، نقش‌آفرینی رسانه بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود و رسانه در مبارزه با فساد باید در خط مقدم و پرچمدار باشد.

وی با بیان اینکه ورود توأم با تیزبینی و مطالبه رسانه منجر به قطع‌ید رانت و فساد می‌شود، از اصحاب رسانه خواست در این حوزه زبان گویای شرکت دخانیات ایران باشند.

شیخان از رسانه به عنوان یکی از مراجع تأثیرگذار در حوزه اطلاع‌رسانی و مدیریت افکار عمومی یاد کرد و گفت: اگر بخواهیم افکار عمومی را در سطوح مختلف مدیریت کنیم و جهت دهیم نقش بی‌بدیل رسانه بسیار کارگشاست و رسانه امروز می‌تواند هم اصلاح کننده و حرکت‌دهنده باشد که هر دو ارزشمند است.

شیخان در ادامه به برخی موانع ایجاد شده پیش روی رسانه‌ها برای جریان سازی اشاره و تصریح کرد : شاید گاهی در این مسیر افرادی که منافع خود را در معرض خطر می‌بینند مانع اثرگذاری شوند و صحنه‌ای تجسم می‌شود که در یک سمت این ماجرا کانون‌های قدرت و زر و زور صف‌آرایی کردند و در یک طرف بنگاه تولیدی و صنعت داخلی است که در حال زمین‌گیر شدن است‌.

وی افزود: شرکت دخانیات زمانی نزدیک به ۲۰ هزار پرسنل کارگر و کارمند داشته اما امروز به ۶ هزار نفر رسیده است و سهم بازار و تولید این صنعت کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت دخانیات کشور با بیان اینکه این شرکت در سه حلقه تامین، فروش و سرمایه‌گذاری دچار رانت و فساد بوده، ادامه داد: در سال ۹۷ دولت وقت به دو شرکت خارجی مستقر در ایران ارز دولتی اعطا کرده و تاسف‌بار اینکه همین ارز را برای شرکت دخانیات ایران قائل نبوده است و ترجمه این مطلب چیزی جز رانت، فساد و وادادگی نیست.

وی با بیان اینکه موضوع تأسف‌بار تر این است که رئیس جمهور وقت در سال ۹۸ برای خط پرایمری شرکت خارجی را افتتاح می‌کند، ادامه داد: این منجر به تضعیف تولید داخلی می‌شود و همه این حرکات نشانگر اوج انفعال است آن هم در سالی که شعار تولیدملی و داخلی مطرح بوده و رسالت همگان دفاع و حمایت از صنعت داخلی است عده‌ای به دنبال فراهم کردن زیرساخت یک کشور خارجی بودند که این موضوع تأسف بار است .

شیخان بیان کرد: مأموریت ما با این کارشکنی‌های صورت گرفته بسیار سنگین است و شاید افراد بسیاری سنگ اندازی کنند و فضا را برای عدم فعالیت رسانه‌ها غبارآلود کنند که نتوانند حق را از باطل تشخیص دهند .

وی افزود: کیفیت محصولات دخانیات ایران از نظر سلامت بهداشت و استانداردهای بین‌المللی پیشگام ‌تر از سایر کشورهاست و دلیل آن هم سلامت و تجربه پرسنل و نگاه درستی است که در عرصه دخانیات وجود دارد.

به دنبال تولید محصولات سلامت محور هستیم

مدیرعامل شرکت دخانیات کشور تصریح کرد: ما دنبال تولید محصولات سلامت محور هستیم که آثار زیان دخانیات را کم کنیم.

شیخان در خصوص شرایط این شرکت در آینده گفت: خانواده کشاورز صنعت توتون‌کار و تنباکو در کشور از ۲۰ هزار نفر به کمتر از ۲ هزار نفر رسیدند و استان مازندران در برهه‌ای بیش از ۲ هزار هکتار زمین کشت توتون داشت اما امروز به کمتر از ۲۰۰ هکتار رسیده است و این فاجعه است

مدیرعامل شرکت خانیات کشور ادامه داد: در سال گذشته کل حجم برداشت توتون ما برای کشور دخانیات یک هزار و خورده‌ای تن بوده در حالی‌که زمانی فقط در مازندان چهار هزار تن برداشت داشتیم.

وی با بیان اینکه در برهه‌ای مازندران که قطب کشت توتون در کشور بوده، ادامه داد: باید دید در حال حاضر چه اتفاقی افتاده که کشاورز محصول و کالای خود را سر زمین پایین‌تر از قیمت تمام شده عرضه می‌کند در حالیکه توتون را از خارج با قیمت ۸ تا ۹ دلار وارد و از کشاورز ایران یک دلار خریداری می‌کنند و دلال‌های این عرصه متصل به کانون‌های قدرت هستند از جیب کشاورز برداشت می‌کنند به صنعت داخلی آسیب می‌زنند و دنبال واسطه‌گری و رانت هستند.

حمایت از کشاورزان

شیخان ادامه داد: یکی از سیاست‌های جدی ما حمایت از کشاورزان است و اعتقاد ما این است کشاورز ما شریک تجاری شرکت دخانیات است و به این پایبندیم که کشاورز ما در ارزش افزوده محصول پایه صنعت دخانیات کشور باید شریک باشد و اگر اینگونه حرکت کنیم موفق خواهیم شد .

مدیرعامل شرکت دخانیات کشور بیان کرد: مدیریتی که حجم تولید کشور ما را کاهش داده ،به جیب کشاورز دستبرد می‌زند و به کشت ما آسیب وارد کرده و سهم بازار ما را کم می‌کند مدیریتی جز مدیریت رانتی نیست و مدیریتی است که به غرب وابسته است و به توان داخلی اعتماد ندارد و ما مخالف این نوع مدیریت هستیم .

شیخان ادامه داد: ما در کنار فعالان شرکت دخانیات کشور دست به دست هم دادیم تا با هم افزایی جهشی را در این صنعت رقم بزنیم تا هم برای جوانان ایجاد اشتغال شود و هم تولید را افزایش و سهم بازار را ارتقاء دهیم و متعاقب آن صادرات را هم از سر بگیریم .

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های دیگر ما حضور در بازارهای بین‌المللی و کشورهای منطقه و اروپایی است، ادامه داد: برند سیگار بهمن آنقدر از کیفیت مطلوب برخوردار است که می‌تواند در همه سرزمین‌های خارج از منطقه خودمان حضور پیدا کند و لازمه این امر باورپذیری و توانمند بودن ماست.

مدیرعامل شرکت دخانیات کشور با اشاره به روحیه خودباوری فعالان شرکت دخانیات مازندران ادامه داد: در قبال مدیران واداده که وادادگی آنان عاملی جز منافع‌شان نبود جوانانی هستند که به کیفیت محصولات داخلی اعتماد دارند و این بسیار خوشایند و انگیزش بخش است.

ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت دخانیات

مدیرعامل شرکت دخانیات کشور با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری در این صنعت، ادامه داد: امروز در هر صنعتی اگر قرار است جهشی ایجاد شود باید مبتنی بر تکنولوژی و دانش روز و فناوری روز باشد و صنعت دخانیات هم به دور از صنایع دیگر نیست و امروز نیازمند این است که در مسیری قرار بگیرد که بتواند از لحاظ کیفی و حجم تولید در سطحی قرار بگیرد که شایسته شرکت بزرگ دخانیات ایران است.

وی ادامه داد: محور دیگر ما در این عرصه منابع انسانی این شرکت است و منابع سازمانی همه شرکت‌ها منشأ تحول هستند و اگر منابع انسانی مورد توجه قرار نگیرند و به ویژه با چالش تبعیض مواجه شود انگیزه فعالیت از کارکنان سلب خواهد شد.

وی در خصوص تبدیل وضعیت کارکنان این شرکت گفت: این حق پرسنل و وظیفه ماست و این اجحاف بزرگیست که در قبال پرداخت حق کارگر دستمان دچار لغزش می‌شود ولی برای تأمین منافع عده‌ای دلال آنچنان با سرعت حرکت می‌کنیم که شرکت را به نابودی هم می‌کشانیم و بروز این رفتارها نشانگر تفکر انفعال و وادادگیست.

شیخان با اشاره به ضرورت ساماندهی این صنعت گفت: بسیاری از فعالان این عرصه دوره تحصیلات عالیه را پشت سر گذاشتند اما سبک مدیریت متکی بر منافع این قابلیت را نادیده می‌گیرند و این یعنی هدررفت سرمایه انسانی.

وی با اشاره به ضرورت ارتقاء سطح رفاه پرسنل شرکت دخانیات کشور گفت: بنده اعتقاد دارم سطح رفاه کارکنان این شرکت باید به جایگاهی برسد که افراد علاقمند به فعالیت در این شرکت شوند.

مدیرعامل شرکت دخانیات کشور ادامه داد: در همه این مسیر اگر رسانه پشتیبان ما باشد موفق خواهیم شد.

وی گفت: قبل از فعالیت در شرکت دخانیات ۵۰۰ شب نامه علیه ما تدوین کردند و این‌ها را افرادی که منافع ما با ورود آنها در خطر بود رقم زننده این شب نامه‌ها بودند در حالیکه ما اهل مبارزه‌ایم و این حرکات ما را مایوس‌ نمی‌کند.

شیخان گفت: این افراد در پی آن هستند تا صحنه را آنقدر مه‌آلود نشان دهند که تشخیص حق و باطل دشوار شود اما باید در مسیر درست حرکت کنیم و موفقیت زمانی اتفاق خواهد افتاد که همه در کنار هم باشیم.

مدیرعامل شرکت دخانیات کشور افزود: اصحاب رسانه باید با مافیای دخانیات مبارزه کنند و فساد مافیای دخانیات را افشا کنند، فساد آنهایی که در بحران ارزی کشور به شرکت خارجی ارز دولتی دادند اما از پرداخت ارز به شرکت دخانیات کشور امتناع کردند و این ارز دولتی در شرایطی به شرکت خارجی تعلق گرفت که ما برای تامین دارو دچار بحران بودیم.

وی با طرح این سوال که آیا هیچ کشوری برند خود را مفت می‌فروشد یا خیر، گفت: مافیای زور و تزویر زمانی برند بیستون شرکت دخانیات را به چوب حراج زدند و باید دید پشت قصه این واگذاری رانتی و همراه با فساد قصه چه کسی بود و چرا منجر به بروز این حرکت شد ؟

مدیرعامل شرکت دخانیات ادامه داد: این برند به رغم اینکه قیمت کارشناسی آن رقم بسیار بالا بود به نازلترین قیمت فروخته شد و تعمدا تولید برخی از برندهای ما را پایین می‌آورند که فضا را برای برند خارجی در بازار مهیا کنند.

شیخان ادامه داد: در صنعت دخانیات ما ۵۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی وجود دارد که متأسفانه بالای ۷۰ درصد آن به دو شرکت خارجی تعلق دارد.

مدیرعامل شرکت دخانیات کشور با بیان اینکه صحنه بسیار پیچیده و مافیای خطرناکی پشت این قصه فعال است، ادامه داد: ما از رسانه‌ها انتظار داریم در تقابل با این ظلم و فساد کمک حال شرکت دخانیات کشور باشند

وی با اشاره به تأسیس یک مرکز نظارتی، گفت: یک مرکز نظارتی تأسیس کردند که بر صنعت دخانیات نظارت داشته باشد اما از روز تأسیس حجم تولیدات داخل افت پیدا کرد، تعداد کارگران کم شد اما ۲ شرکت خارجی بزرگتر شدند و قطعا باید این رویه‌های نادرست و معضلات اساسی در دولت آقای رئیسی اصلاح شود.

شیخان ادامه داد: شعار این دولت مبارزه با فساد و رانت و بی‌عدالتی و حمایت از تولید داخلی بوده و این فرصت فراهم شده و رسانه ها باید زبان گویای کارگران خط تولید ما باشند.

وی افزود: رسانه‌ها باید آنقدر سطح نظارت خود را ارتقاء دهند که هیچ دستگاهی جرات تخلف را نداشته باشد.

وی گفت: رسانه‌ها باید در فضای آگاه‌ رسانی به افکار عمومی به موقع حرکت کنند که کسی به خودش اجازه ندهد که تصمیمی بگیرد که اتخاذ تصمیمش به ساحت تولید داخل آسیب وارد کند و صنعت داخل را با مشکل مواجه کند.

شعار ما این است سیگار نکشید حتی ایرانی

مدیرعامل شرکت دخانیات کشور بیان کرد: اگر رسانه پشتیبان حق نباشد چه بسا که حق ذبح شود و امیرالمومنین در مسجد کوفه شمشیر بر فرق مبارکشان اصابت می‌کند در همان عصر می‌گویند مگر علی نماز می‌خواند و این نشان از خدعه و نیرنگ است.

شیخان افزود: اگر رسانه آن روز درست عمل می‌کرد هیچ گاه عدالت ذبح نمی‌شد و امروز هم اگر رسانه درست عمل نکند ما باید به تاریخ پاسخگو باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شعار ما این است سیگار نکشید حتی ایرانی، ما تبلیغ دخانیات نمی‌کنیم و باید بدانیم در این مسیر مشقت‌ها زیادی در پیش روی ماست و امیدواریم با کمک همدیگر در این مسیر هم موفقیت را از آن تولید داخل کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.