کد خبر : 4317
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۷:۵۷
99 views

ضاربان محیط‌بانان دستگیر شدند/تداوم تشدید پایش‌ها در میانکاله

ضاربان محیط‌بانان دستگیر شدند/تداوم تشدید پایش‌ها در میانکاله

میانکاله هر بار قصه پر غصه تازه‌ای دارد؛ آتش‌سوزی، بوتولیسم، حق‌آبه، خشکی، دست‌اندازی به عرصه و حالا هم شکارچیان نقابداری که محیط‌بانان را نشانه می‌روند! بنظر می‌رسد دیگر وقت اقدام اساسی است، امروز و فرداها برای تجهیز امکانات و تجهیزات در روزگاری که کمبود نیروی انسانی در میانکاله دیگر از شدت تکرار رسانه‌ها، عادی شده

میانکاله هر بار قصه پر غصه تازه‌ای دارد؛ آتش‌سوزی، بوتولیسم، حق‌آبه، خشکی، دست‌اندازی به عرصه و حالا هم شکارچیان نقابداری که محیط‌بانان را نشانه می‌روند! بنظر می‌رسد دیگر وقت اقدام اساسی است، امروز و فرداها برای تجهیز امکانات و تجهیزات در روزگاری که کمبود نیروی انسانی در میانکاله دیگر از شدت تکرار رسانه‌ها، عادی شده است؛ یک ضرورت است، ضرورتی که دیگر وعده‌ها، به کارش نمی‌آید…


به گزارش تیتر شمال؛ میانکاله هر روز یک قصه جدید دارد، یک روز پرندگان مهاجر را در خود می بلعد، روز دیگر در آتش می‌سوزد، روزی مورد دست‌اندازی قرار می‌گیرد، روزی هم خشک می‌شود و حالا هم که پای شکارچیان غیرمجاز مسلح نقابدار به میانکاله باز شده است.

شکارچیانی که تعدادشان به چند ده برابر انکشتان دست می‌رسد و برای شلیک به محیط‌بانان نیز ابایی ندارند.

طی هفته‌های اخیر میانکاله بارها و بارها مورد تجاوز شکارچیان غیرمجازی شد که سوار بر قایق، وارد منطقه آشوراده شدند و در درگیری با محیط‌بانان، با اسلحه‌های شکاری چند تن از محیط‌بانان را نیز مورد هدف قرار دادند.

سیدمحمود هادیان رئیس اداره محیط زیست بهشهر با تایید خبر حمله نزدیک به 100 شکارچی غیرمجاز در منطقه آشوراده، اظهار کرد: این افراد در حالیکه صورت‌های خود را پوشانده بودند با سلاح‌های شکاری به سمت محیط بانان تیراندازی کردند که در اثر این تیراندازی‌ها تعدادی از محیط بانان مورد اصابت ساچمه‌های تفنگ شکاری  قرار گرفتند که خوشبختانه به‌صورت سرپایی مداوا شدند.

وی افزود: متاسفانه شاهد این هستیم که تعدادی از شکارچیان غیرمجاز از سمت بندرترکمن با قایق وارد محدوده تالابی میانکاله می‌شوند و بر همین اساس نیز ماموران اجرائی اداره محیط زیست استان مازندران با مشارکت اداره محیط زیست استان گلستان، وارد عمل شده‌اند.

رئیس اداره محیط زیست بهشهر، خاطرنشان کرد: طی روزهای اخیر با مشارکت دستگاه‌های ذیربط به جهت جلوگیری و کنترل از وورد شکارچیان غیرمجاز به منطقه، پایش و گشت‌زنی از محدوده در حال انجام است.

این مسئول ادامه داد: علیرغم اینکه پایش از منطقه انجام می‌شود اما متاسفانه تعداد این شکارچیان، بسیار زیاد است و به‌صورت گروهی با قایق وارد منطقه می‌شوند و در درگیری اخیر حتی به سمت محیطبانان اقدام به تیراندازی کردند.

هادیان بیان کرد: البته ما بر اساس ضوابط و قوانین و همچنین دستورالعمل‌های ابلاغی و نیز ورود و دستور دستگاه‌های قضائی دو استان مازندران و گلستان، در حال پایش و کنترل منطقه هستیم و نزدیک به دو روز است که این تنش در منطقه کمتر شده است.

وی عنوان کرد: گشت‌زنی در منطقه با حضور ماموران محیط زیست دو استان مازندران و گلستان انجام شد که شاهد حضور این شکارچیان در منطقه نبودیم، ولی ما همچنان به گشت‌زنی و پایش در منطقه ادامه خواهیم داد و به متخلفان اجازه تکرار چنین دست‌اندازی‌هایی را به میانکاله نخواهیم داد.

رئیس اداره محیط زیست بهشهر، گفت: پرونده قضائی برای پیگیری این ماجرا در مراجع قضائی تشکیل شده است و چند تن از این شکارچیان غیرمجاز، دستگیر شده‌اند.

این مسئول اعلام کرد: هر روزه این پایش‌ها هم ساحلی و هم دریایی در منطقه صورت می‌گیرد، اما باید بپذیریم که نسبت به وسعت منطقه با کمبود نیروی انسانی و امکانات مواجه هستیم؛ هم اکنون نزدیک به 21 محیط‌بان در منطقه میانکاله مشغول فعالیت هستند.

هادیان تصریح کرد: علیرغم اینکه دوربین‌های چشمی در گشت‌زنی‌ها استفاده می‌شود اما نیاز است که پایش تصویری و پهبادی از منطقه محقق شود تا بتوان کنترل بهتری از منطقه داشت اما متاسفانه فاقد این امکانات هستیم.

وی تاکید کرد: اگر این امر محقق شود، ما هم می‌توانیم به صورت فیزیکی و میدانی از منطقه، پایش به عمل آوریم و هم توسط پایش تصویری و  پهباد، کنترل دقیق‌تری از منطقه داشته باشیم؛ علاوه بر این به دلیل گستردگی منطقه، قایق‌های در اختیار ما نیز جدا از عمر زیاد، به روز و مجهز به امکانات لازم نیستند.

رئیس اداره محیط زیست بهشهر، اذعان کرد: به هر منظور حفظ شبه جزیره با ظرفیت‌های بکر خشکی، تالابی و آبی نیازمند تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی مکفی است که انتظار می‌رود با ورود مسئولان ملی به این موضوع، در آینده‌ای نزدیک مرتفع شود.

این مسئول متذکر شد: حفظ و حمایت از محیط زیست وظیفه ما است تا آن را به آیندگان خود تحویل دهیم و باید برای توسعه پایدار محیط زیست، ضمن تلاش دو چندان، فقدان امکانات و تجهیزات موجود نیز مرتفع شود.

تالاب بین‌المللی میانکاله در استان مازندران در 25 کیلومتری شمال شهرستان بهشهر واقع‌شده است و یکی از زیستگاه‌های مهم و باارزش پرندگان مهاجر آبزی و تعدادی پرندگان بومی است.

حیات وحش میانکاله که تنها بازمانده از مناطق نیمه مشجر دریای خزر است با مساحت بیش از 65 هزار هکتار در منتهی الیه جنوب شرقی دریا و در دوازده‌کیلومتری شمال شهر بهشهر قرار دارد. همچنین این تالاب از جنوب به خلیج باریک و کم‌عمق گرگان، از شرق به آشوراده (در نزدیکی بندر ترکمن) و از غرب به بندر جدید امیر آباد منتهی می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.