کد خبر : 4671
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
104 views

تقویت و توسعه ارتباط با همسایگان گامی برای تحول اقتصادی/دولت گذشته از ظرفیت بازارهای کشورهای همسایه غفلت کرد

تقویت و توسعه ارتباط با همسایگان گامی برای تحول اقتصادی/دولت گذشته از ظرفیت بازارهای کشورهای همسایه غفلت کرد

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت گذشته گشایش مشکلات اقتصادی را به موضوع برجام گره زده بود و در نتیجه از ظرفیت کشورهای همسایه و ارتباط با شرق، غافل مانده بود؛ گفت: سفر آقای رئیسی به کشور همسایه قطر حاکی از رویکرد جدید و متفاوت این دولت نسبت به دولت گذشته در راستای ایجاد

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت گذشته گشایش مشکلات اقتصادی را به موضوع برجام گره زده بود و در نتیجه از ظرفیت کشورهای همسایه و ارتباط با شرق، غافل مانده بود؛ گفت: سفر آقای رئیسی به کشور همسایه قطر حاکی از رویکرد جدید و متفاوت این دولت نسبت به دولت گذشته در راستای ایجاد تحول اقتصادی است.


به گزارش تیتر شمال؛ مهدی بشارتده سلوطی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص سفر اخیر آیت‌الله رئیسی به قطر و دستاوردهای این رویکرد متفاوت دولت سیزدهم با دولت گذشته، اظهار کرد: سفر آقای رئیسی به کشور همسایه قطر حاکی از رویکرد جدید و متفاوت این دولت نسبت به دولت گذشته در راستای ایجاد تحول اقتصادی است.

وی افزود: انجام این سفر پس از یک دهه غفلت از این ظرفیت بالقوه کشورهای همسایه با ایران، گام مثبت و خوشایندی در ایجاد روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه در منطقه است.

دکترای اقتصاد گرایش سیاست و توسعه، خاطرنشان کرد: در مجموع، یک بازار مصرف مطلوبی در اطراف کشورهای حاشیه ایران چه در همسایگی دریای خزر و چه در همسایگی با خلیج فارس داریم که ما سال‌ها از این بازار بسیار مناسب، غافل بوده‌ایم.

این کارشناس اقتصادی، ادامه داد: در یک دهه اخیر به ویژه در دولت گذشته، تمرکز ما در تبادلات اقتصادی به جای اینکه به سمت صادرات باشد، معطوف به واردات بوده است؛ در حالیکه هزینه تمام شده بسیاری از کالاهای تولیدی ما هم نسبت به سایر نقاط، پایین‌تر بود و هم دارای مزیت‌های لازم برای ترغیب کشورهای همسایه برای تبادلات اقتصادی بودیم.

بشارتده سلوطی، بیان کرد: خوب در دولت قبل رویکرد موجود به این سمت نبود و عمدتا ارتباطات محدود به چند کشور اروپایی و امریکا می‌شد و تمام راهکار گشایش گره‌های اقتصادی را به موضوع برجام خلاصه می‌کرد و در نتیجه از ظرفیت کشورهای همسایه و ارتباط با شرق، غافل مانده بود.

وی عنوان کرد: در حالیکه این ظرفیت‌ها وجود داشت و ما آن‌ها را سالیان متمادی نادیده گرفتیم؛ اما خوشبختانه اکنون در دولت جدید، این ظرفیت‌ها دوباره در حال دیده شدن و بهره بردن است.

دکترای اقتصاد گرایش سیاست و توسعه، اعلام کرد: قاعدتا باید بپذیریم که ما می‌توانیم بازار مصرف کشورهای همسایه را در دست بگیریم، چرا که اولا با این کشورها، نزدیکی مسافت داریم، دوم اینکه در بحث خرید، فروش، صادرات و در نهایت انتقال پول که یکی از دغدغه‌های جدی فعالان اقتصادی است، با توجه به سیاست‌های جدید در نظر گرفته شده میان ایران و روسیه، امکان خرید ما با واحد روب و امکان سفارش سایر کشورهای همسایه با ریال، فراهم شده است که با ایجاد چینن سیاستی در کشورهای همسایه می‌توانیم به راحتی تحریم‌ها را دور بزنیم.

این کارشناس اقتصادی، تاکید کرد: اگر این اتفاق بیفتد و ما بتوانیم از بازار مصرف کشورهای همسایه استفاده کنیم، هم اقتصاد ما یک جهش خوبی را تجربه خواهد کرد و هم جدا از برخورداری تولید ما از ارزش افزوده، پایه اقتصادی ما از نفت خارج می‌شود و به نوعی نوسانات قیمت نفت، تاثیر کمتری را بر آهنگ رشد اقتصادی کشور بگذارد.

بشارتده سلوطی با ارزیابی مطلوب این گام دولت در ایجاد روابط با کشورهای همسایه، گفت: این اتفاقات در نهایت خوشایند است و قطعا با گسترش این روابط با سایر کشورهای همسایه ایران شاهد شکوفایی اقتصاد کشور خواهیم بود.

وی در خصوص چرایی انتخاب قطر برای نخستین گزینه دولت سیزدهم در ایجاد روابط تازه اقتصادی با همسایگان، پاسخ داد: کشور قطر جزو یکی از کشورهایی است که هم تاثیرگذار است و به نوعی می‌تواند یک پل ارتباطی بین ایران با سایر کشورهایی باشد که ما اکنون ارتباطی با آنان نداریم.

دکترای اقتصاد گرایش سیاست و توسعه، تشریح کرد: کشور قطر به نسبت کشورهایی نظیر بحرین و امارات، از مزیت‌های نسبی بیشتری برخوردار است و قطعا ایجاد ارتباط با قطر، نگاه سایر کشورهای همسایه به ویزه کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران را تغییر خواهد داد و در ادامه ایجاد و برقراری مراوردات اقتصادی با کشور قطر، سایر کشورهای منطقه و همسایه را نیز مشتاق به ایجاد ارتباط خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه با توجه به حضور آقای رئیسی در قطر قطعا شاهد اتفاقات مثبتی در آینده‌ای نه چندان دور خواهیم بود؛ گفت: بنظر می‌رسد چه در حوزه مذاکرات و چه در حوزه تبادلات تجاری، حتی معاهدات و پیمان‌های خوبی در حوزه وزارت نیرو و صمت خواهد افتاد و تا به امروز نیز مذاکرات خوبی صورت گرفته و پیمان‌های خوبی نیز بسته شده است که امیدواریم منتهی به نتیجه شود.

بشارتده سلوطی اضافه کرد: باید بپذیریم که یک چشم کشورهای حاشیه خلیج فارس به سمت امریکا هست، لذا وقتی می‌بینیم در مذاکرات اخیر با یک رویکرد جدید، ذره‌ای از حقوق خودمان کوتاه نیامدیم و نیز پیشرفت‌هایی که در بحث مذاکرات برجام اتفاق افتاده است؛ نگاه‌ها به سمت ایران تغییر پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در این رویکرد جدید ما نیامدیم تا تنها با برجام کار خود را پیش ببریم و در کنار این موضوع، ظرفیت کشورهای همسایه خودمان را قبول داریم و آن را باور داریم و از این طریق در تلاشیم تا مشکلات خود را حل کنیم.

دکترای اقتصاد گرایش سیاست و توسعه، متذکر شد: در واقع این نوع نگاه یعنی ایجاد تحول اقتصادی با بهره‌مندی از ظرفیت کشورهای همسایه، رویکرد جدید دولت سیزدهم و تفاوت آن با دولت گذشته است.

این کارشناس اقتصادی، یادآور شد: دولت گذشته سرنوشت مردم را به برجام گره زده بود اما در این دولت نه تنها سرنوشت مردم را به برجام گره نزده است، بلکه در حال استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه برای برون رفت از مشکلات است.

گفتنی است توسعه روابط با همسایگان و کشورهای منطقه و دوست، اولویت اصلی سیاست خارجی دولت «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است.

ایران به‌سبب موقعیت جغرافیایی، 15 کشور را در همسایگی خود دارد و فعال کردن همه ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری، صنعتی، فرهنگی و گردشگری در روابط با همسایگان و کشورهای منطقه، به توسعه مناسبات دو و چند حانبه منجر می‌‌شود و تحقق این مهم به‌نفع صلح و امنیت منطقه‌ای است.

سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به قطر درچارچوب گسترش مناسبات انجام می‌شود و همچنین قطر، نخستین مقصد سفر رئیسی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است که نشان از اهمیت ویژه روابط دو کشور دوست دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.