کد خبر : 13404
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
107 views

یادداشت؛

نقش بی‌بدیل خانواده در مدیریت مصرف برق/اصلاح الگوی مصرف یک مسئولیت اجتماعی است

نقش بی‌بدیل خانواده در مدیریت مصرف برق/اصلاح الگوی مصرف یک مسئولیت اجتماعی است
بهینه سازی مصرف یکی از وظایف مهم و اثرگذاری است که بر عهده تمامی افراد جامعه به ویژه خانواده است که فقط کافیست این کار را باور داشته باشیم، در ذهن خود مرور کنیم و در برابر آن احساس مسئولیت کنیم.


به گزارش تیتر شمال؛ نفیسه طاهرخانی- در حالی رفته رفته به اول تیرماه آغاز هفته صرفه جویی و مدیریت مصرف که امسال با شعار «آرامش برای همه در دمای آسایش» نامگذاری شده است؛ نزدیک می‌شویم که نخستین روز از این هفته به نام مدیریت مصرف برق و خانواده نامگذاری شده است و از این رو به اشاره نکاتی در این باب، می‌پردازیم.
نقش خانواده در اصلاح الگوی مصرف در صنعت برق یک نقش بسیار پررنگ و کلیدی است؛ چرا که تنها در استان مازندران بیش از 75 درصد از مشترکین را بخش خانگی تشکیل می‌دهند و اصلاح الگوی مصرف در این بخش، کمک شایانی برای گذر موفق از پیک تابستان پیش رو خواهد بود.
این روزها که در فصل گرم سال قرار داریم و به روزهای گرم‌تر نزدیک می شویم سخن از بهینه سازی مصرف برق بسیار شنیده می شود، موضوعی که هنوز بسیاری از ما به آن بی توجه هستیم و شاید از کنار آن بی‌تفاوت می گذریم، اما آیا براستی همه ما می‌دانیم مصرف بهینه چیست و چرا و چگونه باید به آن رسید.
بسیاری از افراد مصرف بهینه برق را سخت می دانند، این افراد در ذهن خود تصویری عرق ریزان از انسان هایی را مجسم می کنند که اجازه روشن کردن دستگاه‌های خنک کننده هوا را ندارند، بادبزن به دست گرفته اند و به زمین و زمان ناسزا می گویند، یا شاید تصور برخی افراد از موضوع مصرف بهینه آن است که لباس های چرک و کثیف و اتو نکرده بپوشیم، در فضایی پر از خس و خاشاک و مندرس زندگی کنیم، در تاریکی مطلق بنشینیم و به سختی بیفتیم.
واقعیت این است که بهینه سازی مصرف برق به معنی منطقی شدن مصرف است ، به معنی آن است که ما کار غیر منطقی انجام ندهیم ، به معنی آن است که بپذیریم که جمع اضداد ناممکن است و اگر همزمان هم دستگاههای خنک کننده و هم آبگرمکن را روشن کنیم کار غیر منطقی انجام داده ایم ، بپذیریم که برای نوشیدن یک لیوان آب خنک نباید هر بار در یخچال را باز و بسته کنیم ، بپذیریم که روشن ماندن تلویزیون بدون مخاطب و بیینده کاری غیر منطقی است ، بپذیریم که در ساعت هایی که نیاز به شارژ گوشی تلفن نداریم باید دوشاخه ها و شارژر ها را از برق بکشیم.
بهینه سازی مصرف برق به معنی آن است که هر خانواده در ساعت های اوج مصرف فقط دو عدد لامپ ۱۰۰ وات را خاموش کند ، خاموش کردن دو عدد لامپ ۱۰۰ وات مسوولیت چندان سنگینی نیست که از عهده آن بر نیاییم فقط کافیست این کار را باور داشته باشیم ، در ذهن خود مرور کنیم و در برابر آن احساس مسوولیت کنیم ، خاموش کردن دو عدد لامپ ۱۰۰ وات یعنی اگر صحبت های همسایگان در یک آپارتمان طولانی است زیر چشم اتوماتیک روشن خاموش شدن چراغ ها نایستیم و ادامه مکالمات خود را در خارج از راه پله ها ادامه دهیم.
لازم به ذکر است برای بهینه سازی مصرف برق،مردم و مسوولان نیز رسالت ها و مسوولیت هایی دارند؛ لذا
هرچه بتوانیم از میزان مصرف برق در بخش‌های عمومی و تجاری بکاهیم، می توانیم انرژی مازاد را به سمت تولید سوق دهیم. در اکثر کشورها سعی بر این است که با مدیریت مصرف، انرژی به سمت تولید سوق داده شود و ما نیز در تلاشیم تا ضمن جلوگیری از اعمال خاموشی در بخش خانگی، بخشی از انرژی را با مدیریت به سمت تولید سوق دهیم.
درک این موضوع چندان سخت نیست که بپذیریم و باور کنیم که مدیریت درست منابع و همچنین صرفه جویی در مصرف منابع باعث بهینه سازی مصرف می شود، بهینه سازی مصرف یکی از وظایف مهم و اثرگذاری است که بر عهده تمامی افراد جامعه به ویژه خانواده است ، از جمله مزایای بهینه سازی مصرف کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و همچنین کاهش روند گرم شدن زمین می باشد ، از جمله  راه هایی که باعث بهینه سازی مصرف برق می شود این است که از وسایل الکتریکی در ساعات اوج مصرف بصورت بی رویه و غیر متعارف استفاده نکنیم.
انتهای پیام/
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.