کد خبر : 15208
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
110 views

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران خبر داد:

پیش‌بینی برداشت ۴۳۰ هزار تن نارنگی در مازندران

پیش‌بینی برداشت ۴۳۰ هزار تن نارنگی در مازندران
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود ۴۳۰ هزار تن انواع نارنگی از باغ‌های استان برداشت شود.


به گزارش تیتر شمال؛ حسن رزاقی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد:با توجه به تحقیقات انجام گرفته قند نارنگی پیس‌رس با توجه به شرایط آب و هوایی امسال در استان تقریبا کامل شده و آماده برداشت است.

وی افزود: ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌های استان به کشت ارقام مختلف نارنگی اختصاص دارد که ۱۰ هزار هکتار آن شامل ارقام زود رس هاشیمیتو، ایواساکی و میاگاوا است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۳۰ هزار تن انواع نارنگی از باغ‌های استان برداشت شود که ۲۷۰ هزار تن آن نارنگی‌های زودرس می‌باشد در نتیجه باغداران در چیدن تدریجی و ذخیره سازی این محصول اقدام کنند تا دچار اُفت قیمت و زیان نشوند.

رزاقی از باغداران خواست از برداشت زودهنگام میوه و تا زمانی که قند نارنگی و پرتقال به حد استاندارد نرسیده است خودداری کنند.

این مسئول گفت: برداشت به موقع و پرهیز از سبززدایی، رنگ آوری و رنگ‌افزایی مرکبات کیفیت محصول را در بازار‌های خارجی تحت تاثیر قرار می‌دهد و با توجه به باز شدن دروازه‌های جدید صادراتی می‌تواند به سود کشاورزان باشد.

فرید بیگی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران نیز با اشاره به اهمیت مدیریت و مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در باغات مرکبات، اظهار کرد: برای پیشگیری از خسارت این آفت اجرای کامل دستورالعمل مبارزه در کانون‌های آلوده استان به ویژه باغات مختلط و نارنگی انشو پیش‌رس الزامی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران مدیریت بهداشت کف باغ با حذف علف‌های هرز و جمع آوری هرگونه میوه‌های ریخته شده پای درختان و دفن آنها در عمق ۵۰ سانتی‌متری خاک در کاهش جمعیت آفت را ضروری دانست و به تسریع در برداشت تمامی میوه‌هایی که از نظر فیزیولوژی رسیده باشند، نظیر سیب، گلابی، انجیر و نارنگی انشو پیش‌رس به‌عنوان یکی از روش های موثر مبارزه و فرار از خسارت احتمالی آفت تاکید کرد.

وی با تاکید به نصب تله‌های جلب‌کننده حاوی یکی از مواد تغذیه‌ای سراتراپ، سراتینکس یا طعمه مسموم (پروتئین هیدرولیزات با سم مالاتیون)، به‌تعداد ۳۰ تله در تراکم پائین آفت، ۵۰ تله در تراکم متوسط و ۷۰ تله در صورت مشاهده جمعیت بالای مگس با مشاوره و هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی برای شکار انبوه این آفت، تصریح کرد: طعمه پاشی براساس دستورالعمل کمیته پیش آگاهی (در صورت شکار ۲ تا ۳ مگس میوه در هر تله در روز) در باغاتی که میزبان حساس نظیر نارنگی پیش‌رس وجود دارد ۲۰ تا ۲۵ روز قبل از رسیدن و برداشت میوه توصیه و در صورت لزوم تکرار آن پس از ۷ روز تاکید می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.