کد خبر : 13361
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱
238 views

رئیس دانشگاه پیام‌نور:

ادغام دانشگاه پیام نور منتفی شد/ طرح آمایش به خود دانشگاه‌ها واگذار شود

ادغام دانشگاه پیام نور منتفی شد/ طرح آمایش به خود دانشگاه‌ها واگذار شود
رئیس دانشگاه پیام‌نور کشور گفت: ما با اصل آمایش موافقیم و معتقدیم تعدیل دانشگاه‌ها را باید خودمان برعهده داشته باشیم و با نظر روسای دانشگاه‌های استانی و در نظر گرفتن دانشگاه های توجیه ناپذیر، تعدیل و آمایش را انجام دهیم.


به گزارش تیتر شمال؛ ابراهیم تقی‌زاده رئیس دانشگاه پیام‌نور کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: نشست دو روزه دانشگاه‌های پیام نور کشور به میزبانی استان مازندران در حال برگزاری است که امروز به پایان می‌رسد.

وی افزود: دانشگاه پیام نور در سال ۶۷ تاسیس شد و در آن زمان ماموریت این دانشگاه فرصت تحصیل برای شاغلان بود و رفته رفته تقاضا محوری موجب توسعه دانشگاه گردید.

رئیس دانشگاه پیام‌نور کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ۳۴۴ هزار دانشجوی ثبت نام شده داریم که ۹۰ درصد آن در مقطع کارشناسی و مابقی کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

این مسئول ادامه داد: تعداد مراکز واحدهای ما در کشور ۳۶۰ مرکز دانشگاهی است که ۳ هزار و ۵۸۰ عضو هیات علمی داریم.

تقی زاده گفت: ما در دسته بندی دانشگاه‌های دنیا در زمره دانشگاه‌های باز و آموزش از راه دور هستیم که در آسیا در جایگاه دوم و در دنیا در جایگاه ششم هستیم.

وی بیان کرد: در دانشگاه‌های باز انعطاف بسیاری وجود دارد و تعداد ترم‌ها قابل تغییر است و منابع توسط، شورایی تعیین و به دانشجویان معرفی می‌شود.

رئیس دانشگاه پیام نور کشور افزود: حضور دانشجو در دانشگاه‌های باز الزامی نیست و هنوز به معنای واقعی دانشگاه پیام نور به دانشگاه باز مبدل نشده است.

این مسئول عنوان کرد: ماموریت دانشگاه اولا برای اقشار کم درآمد دوما ایجاد گستره آموزش عمومی و همه وقت بوده که در برخی از شهرهای کشور تنها دانشگاه‌های پیام نور در حال فعالیت است و اکنون قریب به ۷۵ درصد ما جزو دیپلمه‌های جدید هستند.

تقی‌زاده تاکید کرد: بیشترین پذیرفته شدگان آزمون‌های استخدامی از فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور هستند.

وی با اشاره به افت جذب دانشجو در دانشگاه‌های کشور و متعاقبا کاهش درآمد، عنوان کرد: این افت جذب محدود به دانشگاه پیام نور نیست و در تمامی دانشگاه‌ها این رویه وجود دارد.

رئیس دانشگاه پیام نور کشور با اشاره به تحصیل  دو هزار دانشجو در نمایندگی‌های خارج از کشور این دانشگاه، گفت: در سطح بین الملل ما ۱۷ نمایندگی  در خارج کشور داریم که در کابل افغانستان بیش از ۱۰۰۰ دانشجو مشغول تحصیل هستند که عمدتا ایرانی هستند.

این مسئول ادامه داد: دانشگاه پیام نور با انتشار ۱۴۹ عنوان کتاب، رتبه سوم را در میان دانشگاه‌های کشور با انتشار میزان کتاب در سطح بین‌الملل به خود اختصاص داد و در جدیدترین نظام رتبه بندی، حایز رتبه هجدهم کشور قرار گرفت.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: این دانشگاه در سال ۱۴۰۱ با ارتقای ۹۱۰ پله‌ای در سطح جهان به رتبه ۱۴۰۰ رسید.

وی اعلام کرد: موضوع تجمیع یا ادغام دانشگاه پیام نور با سایر دانشگاه‌ها جزو موضوعاتی بود که اخیرا مطرح شد اما با جلسات متعددی که در وزارت علوم برگزار شد مشخص شد که ماموریت این دانشگاه را هیچ دانشگاه دیگری نمی‌تواند انجام دهد و حفظ این دانشگاه یک ضرورت است که فرصت تحصیل را برای بسیاری از اقشار جامعه فراهم می‌آورد.

رئیس دانشگاه پیام‌نور کشور، بیان کرد: ما با اصل ساماندهی و آمایش کاملا موافق هستیم؛ هرچند که تعارض منافع وجود دارد.

این مسئول اذعان کرد: ما با وجود دارا بودن هیات علمی مورد نیاز اما ارائه مجوزها به دانشگاه پیام نور همچون جذب دانشجویان بین‌الملل، به کندی و به سختی صورت می‌گیرد.

تقی‌زاده اظهار کرد: ما با اصل آمایش موافقیم و معتقدیم تعدیل دانشگاه‌ها را باید خودمان برعهده داشته باشیم و با نظر روسای دانشگاه‌های استانی و در نظر گرفتن دانشگاه های توجیه ناپذیر، تعدیل و آمایش را انجام دهیم.

وی متذکر شد: در حوزه نرم افزاری در حال تلاش برای تبدیل شدن به دانشگاه پیش روی کشور هستیم ودر حال آماده کردن بستری برای برگزاری آزمون آنلاین برای ۱۰۰ هزار دانشجو هستیم.

حسین نازک‌تبار رئیس دانشگاه پیام‌نور مازندران نیز اظهار کرد: دو خانه خلاق و نوآوری در شهرهای ساری و تنکابن راه اندازی و در حال فعالیت در حوزه دانش بنیان هستند.

وی افزود: دانشگاه پیام نور می‌تواند بسیاری از چالش‌های اجتماعی در حوزه طلاق و بزهکاری‌ها را با همکاری با سایر دستگاه‌ها، کاهش دهد.

رئیس دانشگاه پیام نور مازندران، خاطرنشان کرد: دانشگاه پیام نور مازندران دارای ۱۵ مرکز واحد، ۱۴ هزار دانشجو و ۱۴۲ هیات علمی دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.