کد خبر : 13400
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
112 views

یادداشت؛

اصلاح الگوی مصرف برق در گرو نهادینه شدن فرهنگ صرفه جویی در خانوارها

اصلاح الگوی مصرف برق در گرو نهادینه شدن فرهنگ صرفه جویی در خانوارها
مسئله اقتصاد و مدیریت مالی خانواده، یکی از اساسی‌ترین موضوعات در هر خانواده است و باید به شدت به آن توجه کرد. رفاه اقتصادی در گرو مدیریت مالی خانواده است و اصلاح الگوی مصرف و در پی آن کاهش هزینه، می تواند راهکار بسیار مناسبی برای مدیریت مالی خانواده به همراه داشته باشد.


به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- در حالی یکم تا هفتم تیرماه هر سال، بعنوان هفته مدیریت مصرف نامگذاری شده است که نخستین روز از این هفته طی سال جاری به نام مدیریت مصرف برق و خانواده نامگذاری شده است؛ بر این اساس در این یادداشت توجه شما مخاطبان گرامی را به اهمیت نقش خانوار در مدیریت مصرف و اصلاح الگوی مصرف و نیز صرفه جویی این انرژی گرانبها جلب می‌کنیم:
براي توليد هر هزار مگاوات برق در كشور به ميلياردها تومان اعتبار نياز است كه از بودجه عمومی و بيت المال تامين می شود؛ لذا با رعايت شيوه هاي صحيح مصرف برق بويژه درساعات اوج مصرف مي توان از تحميل اين هزينه ها به اقتصاد كشور و به ویژه خانواده ها جلوگيري كرد.
مديريت مصرف برق از سوي مشتركان بويژه خانگی درساعت اوج بار (۱۱ تا ۱۷) و (۱۸ تا ۲۲) آسان ترین و کم هزینه ترین راهکار کمک به اقتصاد خانواده است و این در حالی است که مصرف بيشتر برق مساوي با هزينه بيشتر است و لذا بهترين راه براي كاهش هزينه ها، مديريت مصرف مي باشد .
  مدیریت مصرف مجموعه‌ای از روش‌ها و راهبردهاست که بمنظور بهینه سازی مصرف انرژی به کار گرفته می‌شود؛ مدیریت مصرف برق شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های بهم پیوسته بین صنعت برق و مشترکین آن به منظور تعدیل بار مصرفی مشترک است تا بتوان با هزینه کمتر به کارایی و کیفیت بالاتر دست یافت. بدین ترتیب هم عرضه کننده و هم مصرف کننده برق به سود بیشتری در این زمینه دست خواهند یافت.
 سال ها است که مسئولان تاکید می‌کنند، اثر بخش ترین جایی که می‌شود از مشکل مصرف انرژی بیرون بیاییم مدیریت مصرف از سوی خانواده است؛ و این مدیریت در گرو اصلاح الگوی مصرف از بطن جامعه یعنی خانواده است.
مدیریت مصرف ابدا به معنای مصرف نکردن انرژی نیست بلکه به راحتی می توان تنها با تنظیم دمای کولر بر روی دمای ۲۴ درجه و یا استفاده از لامپ های پرمصرف و یا کم کردن لامپ در لوسترها و یا استفاده از فتوسل کنترل روشنایی در محوطه و یا راه پله‌ها به آن دست یافت.
نیمی از خانواده های ایرانی به دلیل نداشتن مدیریت اقتصادی در دخل و خرج خانوار، با مشکلات مالی روبه رو هستند. این در حالی است که پژوهش های آماری نشان می دهد مدیریت اقتصادی در خانوار، تا حد زیادی مشکلات مالی را کاهش می دهد و یکی از عملی ترین این راهکارها مدیریت مصرف انرژی است.
این روزها با وجود تورم، اکثر خانواده‌ها از هزینه‌های بالای زندگی شکایت دارند و به دنبال راهی برای کنترل این وضعیت هستند. اکثر آن‌ها می‌گویند پولی که به دست می‌آورند در مدت محدودی تمام می‌شود و ادامه زندگی برایشان مشکل است. باید بدانید که رفاه مالی در یک خانواده زمانی به وجود می‌آید که بتوانیم در کنار افزایش درآمد، اصول مدیریت مالی خانواده را هم بدانیم و یکی از راهکارهای بسیار ساده برای مدیریت مالی، کاهش هزینه هایی به ویژه هزینه های انرژی است.
مسئله اقتصاد و مدیریت مالی خانواده، یکی از اساسی‌ترین موضوعات در هر خانواده است و باید به شدت به آن توجه کرد. رفاه اقتصادی در گرو مدیریت مالی خانواده است و اصلاح الگوی مصرف و در پی آن کاهش هزینه، می تواند راهکار بسیار مناسبی برای مدیریت مالی خانواده به همراه داشته باشد.
 در علم اقتصاد خانواده، مدیریت باید با آینده نگری و پرهیز از هزینه های اضافی همراه باشد و لذا اصلاح الگوی مصرف با کاهش هزینه مصرفی، به اقتصاد خانواده کمک خواهد کرد.
 هر چه الگوی مصرف صحیح تر باشد علاوه بر فواید شخصی که برای افراد در پی دارد، منافع اجتماعی مصرف صحیح نیز افزایش می یابد. الگوی مصرف به مجموعه ای از اقلام مصرفی (کالا و خدمات) و ترکیبی از کمیت ها و کیفیت های آن اطلاق میگردد که تحت تأثیر استاندارد مصرف، درآمد، موقعیت اجتماعی و نگرش مردم به مسایل فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و جغرافیایی شکل می گیرد و در آن باید مسائلی چون مصرف پایدار،رعایت حقوق نسل های آینده و توجه به اقتصاد ملی است.
به علاوه عدم ارائه الگوی صحیح مصرف توسط دستگاه های مربوط نیز از دیگر عوامل الگوی ناصحیح مصرف در خانوارها می باشد؛ هدف از این تحقیق اصلاح الگوی مصرف در سطح خانواده و بررسی اثر مدیریت اقتصادی خانواده بر الگوی مصرف می باشد؛ لذا اصلاح الگوی مصرف در خانوار میتواند حداقل باعث مدیریت صحیح اقتصادی  در سطح خانواده گردد و از هزینه های اضافی بکاهد.
هزینه‌ای که صرف پرداخت قبض‌ها می‌شود جزو خرج‌هایی است که ارزش زیادی در زندگی شما ایجاد نمی‌کنند و اکثراً منفعتی برایتان ندارد. مثلاً یکی از این هزینه‌ها، هزینه برق است؛ مصرف برق موردی است که شاید بی‌توجه از کنار آن می‌گذرید. باید هزینه زیادی را بابت آن پرداخت کنید که به سادگی قابل کنترل است؛ کنترل این هزینه‌های به ظاهر کوچک می‌تواند به مدیریت مالی خانواده کمک کند.
 فرهنگ قناعت و صرفه جویی باید در یکایک خانواده های ایرانی نهادینه شود؛ بدیهی است با تلفیق مدیریت اقتصادی خانواده با آموزه های دینی مثل پرهیز از اسراف و پیشه کردن صرفه جویی و قناعت می توان به آرامش دست یافت؛ لذا مدیریت مصرف برق،  آرامش برای همه را در دمای آسایش بدنبال خواهد داشت.
انتهای پیام/
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.