کد خبر : 18398
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
119 views

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران عنوان کرد:

توسعه مراکز ناباروری برای خروج از چالش جمعیتی

توسعه مراکز ناباروری برای خروج از چالش جمعیتی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به ضرورت کاهش آمار سقط جنین و طلاق در کشور، گفت: با توسعه مرکز ناباروری در استان و شناسایی زوجین نابارور در حال خروج از چالش جمعیتی هستیم.


به گزارش تیتر شمال؛ صبح امروز کنگره ملی دانشجویی مسئله جمعیت در ایران با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی مازندران و کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی دانشگاه در سالن مصباح دانشگاه پیامبر اعظم ساری برگزار شد.

محورهای ویژه هنری این کنگره را راهکارهای تسهیل ازدواج، مسئله سالمندی جمعیت، مهاجرت و تاثیرات آن در ازدواج، اهمیت خانواده، عوامل اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی در ازدواج و نیز پنجره جمعیتی در ایران شامل می‌شد که در قالب دو  بخش‌ متنوع ادبی و هنرهای نمایشی ارائه می‌شود.

فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این مراسم اظهار کرد: جمعیت جوان تعریفش آن است که ۴۰ درصد جمعیت زیر ۱۵ سال باشند.

وی افزود: در گذشته این ویژگی را داشتیم اما امروز شرایط همچون سابق نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: جمعیت جوان دارای ويژگی‌های بسیار مطلوبی برای کشور است که هر چقدر اداره کشور در اختیار جوانان باشد سرعت، تحرک  و جهش در کشور بیشتر خواهد بود.

غلامی عنوان کرد: اساس و پایه هر کشور نیروی انسانی است و هر چه شاداب‌تر و جوان‌تر باشد قطعا مثمرثمرتر خواهد بود.

وی بیان کرد: در دهه ۶۰ مسئله اصلی تنظیم خانواده بود نه کاهش جمعیت، اما نگرش‌های القایی از بیرون کشور با نفوذ و ترویج تفکر کاهش جمعیت، اثرات خود را گذاشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد: پشت مسئله کاهش جمعیت در ایران قطعا توطئه و خیانت بود و برای آن کار و حمایت صورت گرفت.

این مسئول گفت: برگزاری کنگره ملی جمعیت در شرایط کنونی بسیار با ارزش است و باید رسانه ملی نیز در موضوع جمعیت با جدیت ورود کند.

غلامی تصریح کرد: ما در ۴۰ سال آینده بیش از ۴۰ درصد جمعیت ما به سن بالای ۶۰ سال خواهند رسید و این یک چالش جدی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اشاره کرد: هم اکنون نرخ رشد کشور ۱.۸ است اما در مازندران ۱.۱ است که پس از گیلان دارای پایین‌ترین نرخ رشد هستیم.

این مسئول مطرح کرد: البته افزایش ناباروری هم مزید بر علت است و امروز با توسعه مرکز ناباروری در استان و شناسایی زوجین نابارور در حال کاهش این آمار و فرزندآوری هستیم.

غلامی یادآور شد: در سال‌جاری ۵۳۰ هزار زوج نابارور مورد غربالگری قرار گرفت که ۱۱ هزار نفر شناسایی و ۲ هزار نفر به مراکز ناباروری معرفی شدند که از این تعداد، ۶۰۰ نفر به این مراکز مراجعه و ۲۵۰ فرزند متولد شدند.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.