کد خبر : 23508
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
110 views

تقویم روز شمار هفته مازندران اعلام شد؛

«مازندران مهد فرهنگ آئین و علم» شعار اصلی روز ملی مازندران

«مازندران مهد فرهنگ آئین و علم» شعار اصلی روز ملی مازندران
شعار اصلی روز ملی مازندران امسال، «مازندران مهد فرهنگ و آئین و علم» نام‌گذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری تیتر شمال، اعضای ستاد برگزاری روز ملی مازندران در طی دو نشست کاری، نسبت به برگزاری مراسم‌ها و آئین روز ملی مازندران، با بحث و تبادل نظر، تصمیماتی را اخذ و مصوب کردند.

بر این اساس، در این جلسه ضمن بحث و تبادل نظر پیرامون برگزاری مراسمات روز ملی مازندران، شعار و تقویم روز شمار هفته مازندران به تصویب رسید و شعار اصلی روز ملی مازندران امسال؛ « مازندران مهد فرهنگ و آئین و علم» نامگذاری شد.

در جلسه ستاد برگزاری روز ملی مازندران، ضمن بحث و تبادل نظر پیرامون برگزاری مراسم روز ملی مازندران، شعار «مازندران، مهد فرهنگ و آیین و علم» و روز شمار برنامه‌های گرامیداشت هفته مازندران با عناوین ۱۳ آبان‌ماه مازندران، ایستادگی و مقاومت، ۱۴ آبان‌ماه مازندران، تشیع و ولایت‌پذیری، ۱۵ آبان‌ماه  مازندران، فرهنگ و هنر و تمدن‌ساز، ۱۶ آبان‌ماه مازندران، طبیعت، فرهنگ زیست محیطی، ۱۷ آبان‌ماه مازندران، رسوم و سنت‌های تعالی بخش، ۱۸ آبان‌ماه مازندران، پهلوانان و قهرمانان، ۱۹ آبان‌ماه مازندران، دانش و پژوهش و ۲۰ آبان‌ماه مازندران، شعر و ادب تبری اعلام شد.

بر این اساس روز شمار هفته مازندران به شرح ذیل است:

۱۳ آبان‌ماه مازندران، ایستادگی و مقاومت

۱۴ آبان ماه مازندارن، تشیع و ولایت‌پذیری

۱۵ آبان ماه مازندران، فرهنگ و هنر و تمدن‌ساز

۱۶ آبان‌ماه مازندران، طبیعت، فرهنگ زیست محیطی

۱۷ آبان‌ماه مازندران، رسوم و سنت‌های تعالی بخش

۱۸ آبان‌ماه مازندران، پهلوانان و و قهرمانان

۱۹ آبان‌ماه مازندران، دانش و پژوهش

۲۰ آبان‌ماه مازندران، شعر و ادب تبری

گفتنی است ۱۴ آبان روز مازندران در دیار سبز علویان است و مردمان این دیار در سال ۲۵۰ هجری قمری اولین حکومت شیعی جهان را تشکیل دادند؛ این قوم در روز خجسته عید سعید فطر ۲۵۰ هجری قمری در مسجد جامع کجور نماز عید را به امامت حسن بن زید علوی برگزار کردند و با برپایی این نماز سنگ بنای نخستین حکومت شیعی در جهان را بنیان نهادند.

ارادت عمیق و خالصانه مردم مازندران به ائمه اطهار موجب شد تا مازندرانی‌ها طی ۱۲ قرن شیعه مانده و با افکار و باورهای شیعی زندگی کنند؛ براین اساس این روز به عنوان مازندران، دیار سبز علویان نام‌گذاری شد.

گرامیداشت روز ملی مازندران که به یمن سالروز تشکیل اولین حکومت علویان در منطقه صالحان کجور شهرستان نوشهر در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران درج شده است هر ساله در استان مازندران، گرامی داشته می‌شود.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.