کد خبر : 13367
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
173 views

رئیس قضای مازندران در نشست خبری با اصحاب رسانه:

لزوم اصلاح فرآیند غلات آلوده در بنادر و اموال تملیکی تا احضار دو مدیر در خصوص پرونده آرد

لزوم اصلاح فرآیند غلات آلوده در بنادر و اموال تملیکی تا احضار دو مدیر در خصوص پرونده آرد
رئیس دستگاه قضای مازندران در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه پاسخگوی سوالات متعدد خبرنگاران در موضوعات گوناگون بود.


به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: اصحاب رسانه و خبرنگاران در انعکاس عملکرد مجموعه دستگاه قضایی در استان نقش مهمی را ایفا می‌کنند و قدردان زحمات این قشر هستیم.

وی با اشاره به نامگذاری هفته قضاییه بیان کرد: برنامه‌های متعددی در هفته قوه قضاییه در استان اجرا می‌شود.

رئیس کل دادگستری مازندران با اشاره به اینکه تحول و تعالی در قوه قضاییه در الویت قرار دارد، تصریح کرد: در سال جاری برنامه عملیاتی با تفاوت دیگر تنظیم شد و آن هم فرمان هشت‌گانه به قوه قضاییه بوده که کار عملیاتی آن آغاز شده است

تشکیل قرارگاه تحول و تعالی و اجرای فرمان هشت‌گانه رهبر معظم انقلاب در قوه قضاییه
اکبری از تشکیل قرارگاه تحول و تعالی و اجرای فرمان هشت‌گانه رهبر معظم انقلاب در قوه قضاییه و برنامه متناظر استانی خبر داد و افزود: برنامه سال جاری براساس فرمان هشت گانه و سند تحول و دیگر قوانین مقررات به صورت هدف‌محور و با برنامه زمان‌بندی تدوین شده است.

وی تکریم ارباب رجوع و افزایش رضایت مندی و اعتماد به قوه قضاییه و مبارزه با فساد اداری را در الویت دانست و گفت: در سال گذشته دادگستری استان با ۸۴ درصد رضایت‌مندی جز هشت استان اول کشور شده است.

نجات 33 محکوم به قصاص از چوبه دار
رئیس کل دادگستری مازندران با اشاره به اینکه در صلح و سازش در پرونده های قصاص نفس عملکرد خوبی داشتیم، گفت: ۳۳ محکوم به قصاص با تلاش مجدانه تمام همکاران از پای چوبه دار نجات یافتند و ۵۷ محکوم به قصاص دیگر مقدمات اخذ رضایت آنها در حال انجام است

وی با اعلام اینکه اخیرا دو محکوم به قصاص در شهرستان تنکابن پس از ۱۸ سال در قالب پویش «به احترام امام رئوف، می‌بخشم» آزاد شدند، تصریح کرد: امیدواریم با ترویج امر خداپسندانه‌ صلح، بخشایش و رضایت، شاهد قلع ماده‌ نزاع در همه‌ اختلافات و نهایتاً افزایش مهر و محبت، در بین همه شهروندان استان مازندران باشیم.

رئیس کل دادگستری مازندران خاطرنشان کرد: در خصوص محکومین به اعدام یا مرتکبین جرایم منتج به ناامنی در جامعه، خیلی برنامه نداریم و تلاش ما در خصوص صلح و سازش مربوط به محکوم به قصاص در خصوص افرادی است که سهوی یا در اثر حوادثی همراه با ندامت اقدام به ارتکاب جرم کرده‌اند.

این مسئول ادامه داد: باید فضایی وجود باشد که دادخواهی در یک بستری مطلوب صورت گیرد و یکی از موضوعاتی که ممکن است مردم را در احقاق حق با تردید مواجه کند هزینه‌ها است که اینجا برنامه این است که جز آنچه در قانون مقرر شده است هزینه اضافی به دادخواهی تحمیل نشود و لذا از همکاران خواستیم تا از ارجاع به کارشناسان اضافی اجتناب کنند.

رتبه نخست مازندران در صدور ابلاغ‌های الکترونیک
اکبری عنوان کرد: برای استقرار دادگاه، شاخص‌هایی وجود دارد که اگر فاصله با مکان دیگر ۱۰ کیلومتر باشد دادگاه در آن نقطه دایر نمی‌شود.

وی بیان کرد: بیش از ۹۸ درصد از ابلاغ های دادگستری که در سال گذشته بالغ بر ۵ میلیون اخطاریه بوده است به صورت الکترونیک انجام می‌شود که در کشور رتبه اول را داریم.

رئیس کل دادگستری مازندران اعلام کرد: بیش از ۳۲۲ هزار استعلامات مالی اشخاص در سال گذشته انجام پذیرفت که در گذشته به صورت دستی انجام می‌گرفت.

این مسئول گفت: بیش از ۹۰۰ زندانی مالی به همت شورای حل اختلاف و در قالب صلح و سازش از زندان‌ها، آزاد شدند.

اکبری اظهار کرد: میان زمان رسیدگی در دادسراهای عمومی و انقلاب تنها ۴۸ روز طول کشیده است و این عدد در بخش‌ها، ۷۲ روز و در دادگاه های تجدید نظر، ۹۰ روز بوده است.

 

ارسال پرونده شورای شهر ساری به تهران/محموله 3 هزارتنی ذرت آلوده در نوشهر در دست بررسی است
 کریمی دادستان مرکز مازندران در پاسخ به آخرین وضعیت پرونده شورای شهر ساری گفت: این پرونده اصلا در استان مازندران نیست و دو سال قبل به استان تهران منتقل شده است و در حوزه دادگستری مازندران مطرح نیست.
وی در خصوص پرونده ذرت های آلوده گفت: در سفر رئیس دستگاه قضا مقدمات انجام شده، تسریع شد؛ یک محموله در بندر امیرآباد ۲۹۰۰ تنی که تعیین تکلیف شد و یک محموله دیگر با  بیش از ۳ هزارتن در بندر نوشهر  در دست بررسی و تعیین تکلیف است.
تشکیل شعب ویژه بررسی پرونده‌های حجاب و عفاف در دادگاه‌های مازندران
حجت الاسلام اکبری در پاسخ به سوال خبرنگاران در بحث حجاب و عفاف گفت: تمامی دستگاه‌های متولی مسئولیت دارند و باید به وظایف شان عمل کنند و تمامی ترک فعل‌ها در دستگاه قضا جرم تعریف نشده است و قطعا با آن دسته از جرایمی که تعریف شده است مماشاتی نمی‌کنیم.
وی ادامه داد: در سال گذشته از تمامی دستگاه‌ها بازدید بعمل آمده و تذکرات لازم داده شده است، ضمن اینکه در تمامی دادگاه های استان شعب ویژه رسیدگی به موضوع حجاب و عفاف تشکیل شده است و احکام نیز صادر شده است.
پلمب 180 واحد صنفی و تجاری به دلیل عدم رعایت حجاب
رئیس دستگاه قضا مازندران عنوان کرد: ما در خصوص عرضه لباس های نامتعارف نیز احکامی داریم که اعمال مجازات در خصوص متخلفان انجام می‌گیرد.
این مسئول ادامه داد: باید در حوزه حجاب و عفاف، قوانین نیز اصلاح شود و در کنار این مسئله، دادگستری مازندران در حوزه پیشگیری نیز اقدامات فراوانی انجام داده است و اماکنی که حجاب را رعایت نکردند با دستور قضایی پلمب و روند این اماکن اصلاح شده است.
حجت‌الاسلام اکبری افزود: بیش از ۵ هزار بازدید از اماکن تجاری در حوزه حجاب و عفاف صورت گرفت که منتج به پلمب ۱۸۰ واحد صنفی شد.
وی در پاسخ به این سوال که بازدارنده نبودن قوانین در پیشگیری از تخلفات، عنوان کرد: از لحاظ علم قانون جزا اولا هرچه فاصله جرم تا مجازات کمتر باشد بازدارندگی بیشتر است، لذا پرهیز از اطاله دادرسی یک اصل است و دوم در خصوص اینکه آیا قوانین بازدارنده است یا نیست باید گفت اینکه شاید برخی قوانین تناسبی با زمان حال ندارند و باید به روز رسانی شوند بله درست است و بپذیریم اصلاح قوانین کمی زمان‌بر است.
آزادسازی بیش از 5 هزار هکتار رااضی ملی مازندران طی سال گذشته
دادستان کریمی در خصوص ورود دستگاه قضا در مقوله محیط زیست، زباله و زمین‌خواری، پاسخ داد: در سال گذشته بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی به حقوق بیت المال بازگردانده شد.
وی افزود: هشت نقطه پسماند در استان جانمایی و در حال انجام است و دستگاه قضا در حوزه نیروگاه ساری و نوشهر ورود کرده که در حوزه ساری کمبود نقدینگی عامل کندی روند اجرای پروژه است؛ البته در خصوص بابل نیز ضرب الاجل یکساله داده شد.
دادستان مرکز مازندران تاکید کرد: چالش زباله در مازندران جدی است و با هرگونه قصور برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
تمامی زندانیان اغتشاشات اخیر در مازندران با عفو رهبری آزاد شدند
حجت‌الاسلام اکبری اظهار کرد: بسیاری از مدیرانی که عزل می‌شوند و جایگزینی برایشان می‌آید یقین بدانید که بسیاری از این عوامل با پیگیری‌های دستگاه قضا صورت گرفته است.
دادستان کریمی در خصوص چرایی اطاله بررسی پرونده غلات در مازندران، تاکید کرد: بجز نیروی انسانی پروسه و تشریفات اداری در این حوزه نیز از علل تاخیر در صدور مجوز ترخیص و رسیدگی است.
وی افزود: تمام افراد بازداشت شده اغتشاشات اخیر با دستور عفو مقام معظم رهبری، تعیین تکلیف شدند و هیچ زندانی در استان مازندران در این خصوص نداریم.
رئیس دستگاه قضا مازندران عنوان کرد: این عفو عمومی بود و حتی برای تعقیب شوندگان و افرادی که احکام برایشان صادر شده بود مورد عفو قرار گرفتند و مضاف بر آن، سابقه کیفری آنان نیز در این ماجرا، محو شد.
وی گفت: کل محکومان قصاص در استان که تاکنون حکم‌شان اجرا نشده است ۱۲۷ نفر است.
احضار دو مدیر در پرونده 600 تنی آرد/ 7 نفر تحت تعقیب قرار گرفتند
دادستان کریمی در خصوص پرونده آرد، گفت: حدود ۱۵ هزار کیسه آرد معادل ۶۰۰ تن حواله صوری برای نانوایان صادر می شد که هفت نفر مورد تعقیب قرار گرفتند و احضاریه برای دو مدیر صادر شده است.
حجت الاسلام اکبری عنوان کرد: پرونده قتل آیت‌الله سلیمانی در دادگاه کیفری یک مازندران ظرف ۴۵ روز رسیدگی و حکم قصاص صادر شد و پس از بررسی اعتراض و تشریفات قانونی حکم به اجرا در خواهد آمد.
لزوم اصلاح فرآیند کار در بنادر و اموال تملیکی در موضوع غلات/ تعیین تکلیف ذرت بندر نوشهر ظرف چند روز آینده
رئیس دستگاه قضای مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار مادر خصوص سیاست و برنامه دستگاه قضا در خصوص مابقی ذرت‌های آلوده در بنادر سه گانه مازندران گفت: ریاست قوه قضاییه طی یکی دو سال اخیر ورود جدی به حوزه بنادر داشتند، هدف از این وورد هم شناسایی نقاط ضعف و رویه‌های غلط در این بخش است و سفر اخیر به استان هم از این باب صورت گرفت.
وی افزود: امید می‌رود در پی این سفر فرآیند کار در بنادر و اموال تملیکی، اصلاح شود تا این فرآیند اصلاح نشود ممکن است شاهد این اتفاقات باشیم.
رئیس کل دادگستری مازندران تاکید کرد: حسب دستور رئیس قوه موضوع بنادر را با حساسیت دنبال می‌کنیم و ضمن تشکیل جلسه ضرب الاجل هایی صادر شد از جمله تخلیه ذرت امیرآباد و روغن بندر نوشهر بود بحث ذرت در نوشهر انجام شده و ظرف چند روز آینده تخلیه و تعیین تکلیف آن انجام خواهد شد.
صدور قرار نهایی برای متخلفان توزیع مرغ آلوده
این مسئول تصریح کرد: ما از دادستان های سه شهر بندری خواستیم که ماهانه ضمن بازدید از بنادر با مدیران جلسه داشته باشند تا رسوبی نداشته باشیم و موانع در این رابطه مرتفع شود.
حجت الاسلام اکبری متذکر شد: این موضوع تنها مرتبط با بنادر جنوبی نیست و امیدواریم با اصلاح فرآیند های لازم دیگر شاهد اینگونه موارد نباشیم.
رئیس دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت پرونده توزیع مرغ‌های آلوده، اعلام کرد: پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شده و پرونده رو به اتمام است و به زودی قرار نهایی صادر خواهد شد.
انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.