کد خبر : 4857
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
123 views

حراج امیکرون در بازارهای شب عید مازندران

حراج امیکرون در بازارهای شب عید مازندران

این روزها وقتی قدم در بازارها و مراکز خرید مازندران می‌گذارید انگار دیگراز ابتلا به کرونا خبری نیست. این وضعیت را می‌توان از کم شدن فاصله‌های اجتماعی و حضور پرتعداد افراد در یک مکان سربسته و محدود مشاهده کرد و این‌که چطور افراد در این نقاط به کرات حضور می‌یابند . به گزارش تیتر شمال؛ روزبازارها

این روزها وقتی قدم در بازارها و مراکز خرید مازندران می‌گذارید انگار دیگراز ابتلا به کرونا خبری نیست. این وضعیت را می‌توان از کم شدن فاصله‌های اجتماعی و حضور پرتعداد افراد در یک مکان سربسته و محدود مشاهده کرد و این‌که چطور افراد در این نقاط به کرات حضور می‌یابند .


به گزارش تیتر شمال؛ روزبازارها ، بازارهای محلی ، پاساژها و مراکز خرید در این  روزهای پایان سال به گونه ای است که وقتی خیل عظیم جمعیت که نزدیک به هم و حتی فاصله چند سانتی متری در کنار یکدیگر در این نقاط هستند به آدم این حس القا می شود که دیگر کرونایی در کار نیست و آنچه که دو سال در انتظارش بوده ایم یعنی برچیدن این بیماری محقق شده است و دیگر کرونا رفته است ، اما اصل قضیه و آنچه واقعیت دارد چیز دیگری است و همچنان این بیماری سرکش جولان می دهد و قربانی می گیرد .

طی دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا به سویه های مختلف محدودیت هایی اعمال می شد که در ابتدا و نقطه شروع بیماری تعطیلی بازارها و مراکز خرید با هدف کاهش انتقال ویروس بود. در هر زمانی که این بیماری اوج می گرفت و شهرهای مازندران لباس قرمز به تن می کردند این محدودیت های تعطیلی مراکز خرید در دستور کار می گرفت .

پایان سال همواره بازارهای شب عید رونق می گیرد و امسال نیز بعد از دو سال تعطیلی این بازارها فعالیتشان با رعایت پروتکل های بهداشتی مجاز شناخته شد. از سوی دیگر با اجرای واکسیناسیون همگانی به منظور ایمن سازی مردم تا حدودی شرایط باثباتی در این زمینه ایجاد شده است و مردم نیز با دلخوش بودن به این وضعیت به بازار می روند ؛ موضوعی که کارشناسان حوزه بهداشت و درمان به عنوان خطر خفته افزایش آمار مبتلایان در ایام عید و پس از آن یاد می کنند .

شهروندان با این تصور که با تزریق سه دُز واکسن دیگر به ایمنی مورد نظر رسیده اند و ویروس بیماری نمی تواند به بدنشان نفوذ کند با خاطر جمعی بیشتری وارد محیط های شلوغ و پرتراکم می شوند و حتی مشاهدات هم نشان می دهد بسیاری از مردم به خاطر همین اطمینان ، استفاده از ماسک را کار بیهوده ای می دانند و با این عنوان که در بدنشان پادتن وجود دارد ، خودشان را ملزم به استفاده از ماسک نمی بینند.

در شهرهای مازندران علاوه بر پاساژها و مراکز خرید مسقف ، یکسری بازارهایی فعال هستند که شیوه فعالیت آنها خاص همین منطقه است . به عنوان مثال روزبازارها و بازارهای سنتی به نوعی از بازارها در استان گفته می شود که افراد  تولیدات خود از انواع سبزی ، ماکیان ، انواع رب  ، ترشیجات و مربا گرفته تا دست ساخته های دیگر در محل هایی که شهرداری ها مشخص می کنند ، می فروشند که این بازارها با کمترین امکانات فروشندگان همچون استفاده از نایلون و کارتن در مکان های کوچک برپا می شود .

علاوه بر این ، دستفروشان نیز حجم زیادی از خریدهای نوروزی و دیگر ایام شهروندان مازندران را به خود اختصاص داده اند که این افراد نیز عصرها و شامگاهان با پهن کردن بساط خود در پیاده روها کالاهای خود را عرضه می کنند و می فروشند .

برای ارزیابی شرایط این روزهای بازارهای مازندران غروب یکی از روزها به بازار حوالی میدان ساعت ساری سری بزنید؛ از بازار نرگسیه گرفته تا دستفروشانی که کنار خیابان ها بساط خود پهن کرده اند وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی مناسب نیست و نه تنها ماسک زدن جدی گرفته نمی شود بلکه حتی فضایی وجود ندارد که در آن فاصله های اجتماعی رعایت شود به طوری که پهن شدن بساط  دستفروشان کف معابر و از سوی دیگر ویترین چینی مغازه داران جلوی واحد صنفی خود باعث شده تا پیاده روهایی که در روزهای عادی چهار یا پنج نفر به صورت همزمان می توانستند از این مسیر عبور کنند  اکنون دو نفر به زور می توانند از این مسیر بگذرند و برای همین در این شب های پایان سال و به خاطر شلوغی خرید شب عید افراد به صورت قطاری و پشت سر هم در این مسیرها تردد می کنند .

رضا عسگری یکی از شهروندان ساروی که به همراه دختر و همسرش برای خرید عید به این بازار آمد ، می گوید : با توجه به اینکه بیشتر مردم سه دُز واکسن را تزریق کرده اند به نظر می رسد امسال بعد از دو سال وقفه عید دیدنی ها انجام می شود .

وی افزود :  جمعیت به گونه ای است که تردد معمول هم برای شهروندان سخت است تا چه رسد به این که بخواهیم پروتکل های بهداشتی همچون فاصله اجتماعی را رعایت کنیم. در این شرایط تنها می توانیم با زدن ماسک تا حدودی خودمان را از بیماری مصون نگه داریم و شرایط را برای خودمان تا حدودی ایمن کنیم .

این شهروند که معتقد است با زدن دُزهای واکسن به ایمنی نسبی رسیده است ، گفت : اکثر مردمی که اکنون در بازارها مشغول خرید هستند واکسن های خود را تزریق کرده اند و از این لحاظ احساس می کنم که در جامعه ویروس کمتر است و ابتلا هم کمتر خواهد بود .

چهارشنبه بازار یکی از بازارهای شلوغ و پرترد قائمشهر است که نزدیکی میدان طالقانی و در هسته مرکزی این شهر قرار دارد، بازاری که ورودی آن را مغازه های ماهی فروشان به خود اختصاص داده اند و بساطشان را روی تخته هایی پهن کرده اند. از این محل که عبور کنیم به قسمت اصلی بازار می رسیم ؛ آنجایی که مغازه های میوه و سبزی فروشان در آن قرار دارد. این قسمت از بازار است همیشه شلوغ است. برای ورود به این قسمت از بازار باید از یک معبر باریک که محصور چند مغازه است عبور کنید تا بتوانید به قسمتی که می خواهید بروید ؛ معبری که شاید دو سه نفر به زور بتوانند از آن عبور کنند ، اما اکنون و در شرایط فعلی بازار شب عید که شلوغی این بازار مضاعف تر شده است دیگر همین معبر هم جوابگوی عبور افراد نیست  باید در فاصله اندک و نزدیک به هم باشید تا بتوانید این معبر را رد کنید .

هنگام رد شدن از این معبر شلوغ شرایط به گونه ای است که حتی با ماسک هم که باشی نفس افرادی که از کنارت عبور می کنند ، حس می کنید و حال شرایط وقتی حادتر می شود که افرادی هم بدون ماسک از این نقطه عبور می کنند و حتی شرایطی نداری که بتوانی صورتت را برگردانی تا خودت را در مقابل این وضعیت مصون کنی .بازاری با این حجم بالای مشتریانی که در این ایام محل تردد افراد پرشماری است ، کانون اصلی نقل و انتقال ویروس به شمار می رود که بی توجهی به  پروتکل های بهداشتی همچون رعایت فاصله  در این محدوده قاعدتا بی تاثیر است .

عاطفه مروتی بانویی که در مغازه های کیف و کفش این بازار به دنبال کالای موردنظر خود است ، بر پا شدن احتمالی بساط عید دیدنی را همچون سال های قبل از شیوع کرونا علت اصلی حضورش در بازار و خرید عنوان کرد .

وی گفت : به نظر می رسد با توجه به اینکه دولت برنامه های سفرهای نوروزی را ملغی نکرده است و این امر اتفاق می افتد ، دید و بازدید عید هم برقرار خواهد بود و به همین منظور می بایست برای این روزهای پیش رو آماده شد و حضورم در بازار آن هم در شرایط شلوغی و ازدحام آن به خاطر همین است .

این شهروند قائمشهری افزود : هر چند شرایط بازار به گونه ای است که شلوغی و ازدحام جمعیت در یک مکان محدود و گاهی سربسته در مغازه ها باعث انتقال ویروس می شود، اما باز شوق و هیجان خرید شب عید بر این ترس و التهاب بیماری غلبه می کند .

حراج امیکرون در بازارهای شب عید مازندران

عادی‌انگاری بازار شب عید و امکان اوج‌گیری دوباره بیماری

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه ویروس کرونا در جاهای شلوغ بیشترین چرخش را دارد ، گفت : دستفروشی و حضور افراد در معابر باریک باعث شده تا نگرانی نسبت به اوج گیری کرونا در استان افزایش یابد.

دکتر سیمین بابایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در دو سال اخیر مکرر از طریق رسانه ها موضوع ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی به مردم گوشزد شد و اینکه باید از حضور در مکان های شلوغ پرهیز کرد و زدن ماسک و رعایت فاصله  نیز انجام شود ، اما این دیدگاه که اومیکرون بیماری خفیف تر از کرونا و همچون سرماخوردگی است باعث شده تا مردم به آن توجه نکنند و به دنبال خریدهای شب عید خود به بازارها و مراکز خرید که محیط های شلوغ است بروند.

وی با تاکید بر اینکه واکسن ۱۰۰ درصد مصونیت نمی آورد ، گفت : هر چند در صورت ابتلا افراد واکسینه در معرض ویروس قرار بگیرند به نوع خفیف آن مبتلا می شوند ، ولی همین افراد خود ناقلان خطرناکی به شمار می روند .

او افزود : فرد سالم واکسینه در صورت ابتلا به اومیکرون به علائم خفیف آن دچار می شود ، اما این افراد که ناقلان ویروس هستند اگر در منزل افراد سالمند یا بیماری زمینه ای داشته باشند می توانند عامل مرگ و یا حتی عوارض سنگین بر روی این افراد باشند .

بابایی توضیح داد : به طور مثال شاید فرد سالمند از بیماری اومیکرون نجات یابد ولی از عوارض ناشی از این بیماری کلیه های خود را از دست بدهد  و بدین گونه زندگی اش مختل شود .

وی از وضعیت فعلی بازارهای مازندران به عنوان مساله مهمی نام برد که می تواند زمینه ساز شیوع و گسترش بیشتر بیماری شود و گفت :  فضای فعلی بازارها ذهن آدم را به سمت بازار شب عید سال های قبل از شیوع کرونا می کشاند و شلوغی های فعلی اصلا وضعیت خوبی برای مقابله با کرونا نیست .

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران  افزود : در حالی بازارهای مازندران مملو از حضور شهروندان است که باید این واقعیت را بپذیریم و مردم آگاه باشند با واکسیناسیون کاملا ایمن نشده اند و اینکه می بایست پروتکل های بهداشتی شدیدتری را رعایت کنند و در این مکان ها حتی از دو ماسک بر روی صورت استفاده کنند .

وی ادامه داد : در صورت تداوم این بی توجهی ها در بازارهای شب عید به طور حتم در روزها و هفته های آینده بار دیگر بیماری در استان مازندران اوج می گیرد و تعداد مبتلایان و شاید هم فوتی ها نیز افزایش یابد .

به گفته بابایی ، مدیریت شهرها و اصناف می بایست در این ایام همراهی و همگامی بیشتری از خود نشان دهند تا وضعیت شکننده بیماری بار دیگر به شرایط گذشته و افزایش تعداد مبتلایان بر نگردد.

بازار شب عید بدون محدودیت اما همراه با پیوست رعایت پروتکل‌ها

همچنین در این رابطه معاون اداره کل پدافند غیر عامل استانداری مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا امسال هیچگونه محدودیت فعالیت برای اصناف و بازاریان در روزهای آخر سال اعمال نمی شود و این بخش ها با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند فعالیت خود را ادامه دهند .

حسینعلی محمدی افزود : البته این عدم محدودیت صنوف برای فعالیت منوط به ثبت مشخصات از جمله تزریق های دُزهای واکسن در سامانه” ایران من” است تا از این طریق به یک اطمینان نسبی از واکسیناسیون آنها برسیم که اصناف به عنوان بخش زیادی از جامعه امین هستند .

وی ادامه داد : همچنین از نهم اسفند امسال نیز ابلاغیه جدیدی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص فعالیت اصناف ابلاغ شده است که تشدید نظارت ها و برخوردها را به همراه خواهد داشت یعنی این که صنوفی که قواعد مورد نظر را عمل نکنند برخوردهای قانونی تا پلمب نیز برای آنها اعمال خواهدشد .

معاون پدافند غیر عامل مازندران گفت : این نظارت ها در خصوص لزوم تزریق واکسن توسط بازاریان در حال انجام است به طوری که در حال حاضر روزانه یک یا دو مورد پلمب واحد صنفی به دلیل عدم رعایت این قوانین را شاهد هستیم .

وی تاکید کرد : با ابلاغیه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا در صورت رعایت نکات مورد نظر از سوی اصناف تعداد واحدهای پلمبی روزانه بیشتر خواهد شد .

محمدی در خصوص وضعیت شلوغی بازارهای شب عید در مازندران نیز گفت : با واکسیناسیون همگانی و دیدگاه عامه جامعه در خصوص ایمن شدن باعث شده تا شرایط فعلی را در بازارها مشاهده کنیم که این موضوع بخش بیشتری از آن بر می گردد به فرهنگ عامه جامعه که خرید شب عید را به عنوان یکی از آداب و رسوم کهن در خود دارند و بر این اساس نمی توان ابزار قانونی در این زمینه اقدامی کرد .

وی ابراز امیدواری کرد که مردم با درک شرایط کرونایی در صورت حضور در بازارهای شب عید حداقل پروتکل های بهداشتی توصیه شده را رعایت کنند .

  • منبع: ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.