کد خبر : 4891
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۶:۲۰
126 views

روایت‌هایی از علت گرانی برنج/ به کام دلال به نام تاجر

روایت‌هایی از علت گرانی برنج/ به کام دلال به نام تاجر

گرانی این روزهای برنج هم سفره مردم را از این ماده غذایی خالی کرده و هم کام کشاورزان را که به پایین‌ترین قیمت محصول خود را به فروش رساندند، تلخ کرده است؛ اما تاجران هم گروه سومی هم هستند که می‎گویند؛ ما هم از گرانی برنج نفعی نبردیم. به گزارش تیتر شمال؛ افزایش قیمت برنج

گرانی این روزهای برنج هم سفره مردم را از این ماده غذایی خالی کرده و هم کام کشاورزان را که به پایین‌ترین قیمت محصول خود را به فروش رساندند، تلخ کرده است؛ اما تاجران هم گروه سومی هم هستند که می‎گویند؛ ما هم از گرانی برنج نفعی نبردیم.


به گزارش تیتر شمال؛ افزایش قیمت برنج این روزها باعث خالی شدن سفره مردم از این نعمت الهی شد، رشد بی‌رویه‌ی که واکنش‌های زیادی رو در بر داشت،آخرین واکنش انداختن توپ گرانی در زمین تاجران خرد در شهرستان‌ها عنوان شدند،حال به سراغ این تاجران و کشاورزان رفتیم تا گفته‌های آنها را بشنویم.

۳ علت اصلی گرانی برنج

 جعفر رضازاده تاجر بخش لاله‌آباد بابل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس  در بابل در این زمینه اظهار کرد: گرانی برنج چند تا علت اصلی دارد، یک علت اینکه تولید امسال نسبت به سال گذشته کمتر شده بود، دوم اینکه مردم به سمت کشت اقلام پر‌محصول روی آوردن، سوم و اصلی‌ترین عامل گرانی ورود مستقیم شرکت‌ها در بحث خرید برنج از کشاورز به‌وسیله دلالان محلی و دپوی برج‌های خریداری شده باعث‌گرانی و این وضع موجود است.

وی با بیان اینکه تاجران برنج را به صورت روزانه خرید و بوجار و به فروش می‌رسانند، گفت: این گرانی یقه من تاجر و کشاورز را خواهد گرفت، باعث تعطیلی مغازه آبرومندانی که در پی روزی و کسب حلال هستند می‌شود،کشاورز در فصل پیش رو نهاده‌ها و هزینه شخم و شیار و کاشت و برداشت را چند برابر سال گذشته باید پرداخت کند در صورتی که بیش از ۹۰ درصد کشاورزان برنج را به قیمت بین ۲۸ تا ۳۸ فروخته‌اند.

این تاجر بابلی بخش برنج افزود: کار ما دلالی نیست، ما برنج می‌خریم بوجار می‌کنیم و به دست مصرف‌کننده می‌رسانیم، در موقع برداشت و اوج کار افرادی که توان مالی دارند در شالیکوبی‌ها نمایان می‌شوند و برنج خریداری می‌کنند و در انبارهای متروکه اقدام به تخلیط می‌کنند و باعث این گرانی شده‌اند.

* افزایش قیمت نهاده‌ها کمر کشاورزان را شکسته است

جلیلی یکی از برنجکاران بابلی هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، اظهار کرد: من برنج‌ها را شهریورماه کیلویی ۳۴ تومان و به صورت مدت‌دار فروختم اما هنوز چک بنده وصول نشده است در حالی که قیمت برنج دو برابر شده است.

وی افزود: این وضع ما کشاورزان است، این گرانی در صورتی به سود ما خواهد بود که قیمت نهاده‌ها و کارگر افزایش پیدا نکند، ولی الان که در شروع فصل کشاورزی در منطقه هستیم، نهاده‌ها دو یا سه برابر شده‌اند،کارگران دستمزد دو برابری نسبت به سال گذشته تقاضا می‌کنند، پس کی می‌خواهند به داد کشاورز برسند؟

جلیلی ادامه داد: کود دولتی به دست ما نمی‌رسد، اگر هم برسد بی‌کیفیت است و مجبوریم با سه برابر قیمت از بازار آزاد تهیه کنیم. سهمیه سوخت هم یا نمی‌رسد یا اگر می‌رسد دیگر کار از کار گذشته است و هیچ مسؤولی نه از جهاد کشاورزی، نه نماینده، نه فرماندار، هیچکس جوابگوی ما نیست.

* عامل گرانی شرکت‌های بزرگ هستند 

موسی‌پور کارشناس حوزه کشاورزی هم در این زمینه اظهار کرد: با چه معیاری کارشناسان، کشاورز و تاجران خرد را عامل گرانی می‌دانند، کشاورز بیچاره زحمت می‌کشد، عرق می‌ریزد با قیمت ناچیز می‌فروشد. در آخر هم انگ دپو و احتکار هم به پیشانیش می‌چسبد، کشاورز هم یک تولیدکننده محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه، دولت باید از کشاورز حمایت کند، افزود: چرا چتر حمایتی دولت برسر سرمایه‌داران و کارخانه‌داران که نیاز مالی ندارند پهن است؟ کشاورز حمایت نمی‌خواهد!! تامین نهاده و سوخت کشاورز بر عهده دولت است چرا به موقع دستش نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه برخورد دوگانه نسبت به کشت دوم دلیل کاهش تولید بوده، گفت: در تلویزیون وزیر جهاد کشاورزی اعلام می‌کند اگر کشت دوم افزایش پیدا کند ما به خودکفایی می‌رسیم، ولی نزدیک کشت که می‌شویم هزار تا نامه از ادارات برای ممنوعیت کشت دوم صادر و به دست شورا و دهیار برای جلوگیری می‌رسد، دولت باید سعی کند هزینه‌های تولید را پایین بیاورد نه اینکه جلوی پای کشاورز سنگ بیاندازد.

این کارشناس افزود: شرکت‌های بزرگ در موقع برداشت محصول به وسیله واسطه‌ها و شالیکوبی‌داران برنج را به پایین‌ترین قیمت خریداری کرده و در انبارهای خود دپو کردند و امروز این قیمت فقط کام این سه شرکت بزرگ را شیرین کرده است، و سهم کشاورز از گرانی قیمت برنج هزینه‌های اضافی در فصل کشت پیش رو است.

*قیمت برنج هزینه‌های تولید را بالا برد

حسین‌نژاد بخشدار لاله‌آباد بابل نیز در خصوص این موضوع، اظهار کرد: بخش لاله‌آباد از زمان‌های قدیم به سرزمین کشت شالی معروف بوده است، این بخش بیش از ۱۴هزار هکتار زمین زیر کشت برنج را دارد مردم این منطقه اکثرا تک شغل شالیکاری را انجام می‌دهند، که سهم بسیار بزرگی بخش لاله‌آباد در تولید برنج داراست.

وی با بیان اینکه مشکل عدیده کشاورزان کمبود سوخت است، گفت: از جمله دغدغه‌های کشاورزان در سال‌های گذشته تامین سوخت برای شخم و شیار و پمپ‌های کشاورزی است که به چالش جدی برای کشاورزان تبدیل شده است،کشاورزان عمدتا برنج خود را در شالیکوبی‌ها می‌فروشند که این برنج‌ها توسط واسطه‌ها و دلالان برای شرکت‌های بزرگ خریداری می‌شوند، قیمت امروز برنج هزینه‌های تولید فصل آتی را بالا و صرفه آن را به چالش کشیده است.

بخشدار لاله‌آباد با بیان اینکه در زمان برداشت برنج با قیمت ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان از کشاورز خریداری شده، گفت: سود عمده را دلالان و واسطه‌ها می‌برند، دولت باید در خرید تضمینی خود تجدید نظر کند، باید تمهیداتی در نظر گیرد تا هم به نفع کشاورز باشد هم مصرف کننده، تخلیط برنج توسط سودجویان چه در خفا و آشکارا به برنج ایرانی و با کیفیت این منطقه لطمه وارد می‌کند تا برنج ناب ایرانی سر سفره‌ها قرار نگیرد، از متولیان امر خواهش می‌کنیم تا با برخورد قاطع داشته باشند.

*برنج‌های خارجی ابزار دلالان برای تخلیط

رئیس صنعت و معدن شهرستان بابل هم با اشاره به ممنوعیت ورود برنج خارجی در استان‌های شمالی خارج از عرف گفت: شهرستان بابل از جمله شهرستان‌هایی است که بیشترین محصول کشت برنج را در کشور به خود اختصاص داده است و احتیاجی به ورود برنج‌های خارجی به این شهرستان با مجوز‌های قانونی وجود ندارد و زمانیکه برنج‌های خارجی از طریق مجوزهای قانونی وارد شهرستان می‌شود ابزارها و ترفند دلالان برای تخلیط برنج فراهم می‌آید و برای حمایت از کشاورزان و قطع زنجیره دلالان شهرستان‌های شمالی نیازمند قطع این زنجیره است.

تشکا فیروزجایی، اظهار کرد: جلب رضایت مشتری به عنوان یکی از اهداف برند هر محصول برای وفادار کردن مشتری است و از بهترین روش‌های برندسازی برنج این شهرستان عرضه آن به صورت ۱۰۰ درصد خالص و یک‌دست است، در سال گذشته از طریق اطلاعات به دست آمده بسیاری از باراندازهای تخلیط شناسایی و دستگیر شده اند اما برای جلوگیری از این بحران لازم است جلوی ورود برنج‌های خارجی به شهرستان گرفته شود.

وی با بیان اینکه بعد از نان، برنج مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین ماده غذایی در میان ما ایرانی‌هاست، خاطرنشان کرد: برنج از جمله غلات اساسی است که تقریبا هر روز در تمام خانه‌های ایرانی پخته می‌شود، فرهنگ، تأثیر زیادی روی این محبوبیت داشته و همین مسئله هم باعث شده عده زیادی به فکر راه‌اندازی فروشگاه برنج‌فروشی باشند و به دنبال چند ایده برای فروش برنج ایرانی بگردند تا بتوانند سود خوبی کسب کنند،عرضه مستقیم و بدون واسطه می‌تواند در کاهش قیمت این محصول تاثیرگذار باشد.

 در این گزارش به بیان دلایل گرانی برنج و مشکلات پیش روی تولیدکنندگان تا رسیدن به چرخه مصرف مطرح شده است، امیدواریم گام‌های برای حل مشکلات مطرح شده در حوزه تولید، خرید و فروش این محصول استراتژیک برداشته  شود.

  • منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.