کد خبر : 4965
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
93 views

مرزن‌آباد توان پذیرش معدن جدید را ندارد/ مجوزهایی برای نابودی منابع طبیعی

مرزن‌آباد توان پذیرش معدن جدید را ندارد/ مجوزهایی برای نابودی منابع طبیعی

تقاضا برای ایجاد معدن در غرب استان در حالی رو به افزایش است که فعال محیط زیست اعلام کرد مرزن‌آباد گنجایش معدن جدید را ندارد. به گزارش تیتر شمال؛ زندگی بشری و وابستگی‌اش به منابع طبیعی از جمله فرآیند اکولوژیکی نشان دهنده وابستگی لاینفک انسان به محیط زیست است. انسان همواره در حال ایجاد تغییر

تقاضا برای ایجاد معدن در غرب استان در حالی رو به افزایش است که فعال محیط زیست اعلام کرد مرزن‌آباد گنجایش معدن جدید را ندارد.


به گزارش تیتر شمال؛ زندگی بشری و وابستگی‌اش به منابع طبیعی از جمله فرآیند اکولوژیکی نشان دهنده وابستگی لاینفک انسان به محیط زیست است.

انسان همواره در حال ایجاد تغییر در محیط زیست است، بنابراین این موضوع مطرح شد که انسان‌های نسل حاضر، تعهدی ویژه در نگهداری از سیاره زمین برای تضمین حقوق نسل‌های آینده را برعهده دارند؛ از این‌رو آنچه که از محیط زیست به دست ما رسیده است، نباید در آینده به صورت نامناسب تحویل نسل‌های آینده شود.

*ضرورت پیشگیری از تخریب

ایجاد اشتغال یکی از مهمترین فاکتورهای توسعه در هر کشور به حساب می‌آید و قبل از ایجاد شغل باید زیر ساخت‌های مهمی برای آن در نظر گرفت که پیشگیری از تخریب و توسعه محیط زیست یکی از اهدافی است که در تعریف مشاغل باید در نظر گرفته شود.

بنابراین قرار نیست که با ایجاد شغل و رفع بیکاری مسائل محیط زیست تحت تاثیر قرار بگیرد؛ ایجاد شغل پایدار محقق نمی‌شود مگر آنکه به اشتغال سبز توجه شود و در این راه جریان‌هایی که ایجاد می‌شود باید از جنس دانش و یافته‌های ذهنی باشد.

بهنام کیاچهارباغی فعال محیط زیست در گفت‌وگو با فارس ضمن بیان اینکه بهره‌برداری از برخی معادن فاقد توجیه زیست محیطی است، اظهار کرد: خسارت وارده بر منابع طبیعی و برداشت از دل کوه‌ها که بدون مطالعه انجام می‌شود، بیشتر از منافع آن است و باعث تخریب بیشتر محیط زیست، زیستگاه جانوران و آلودگی آب و هوا شده و بخش زیادی از درختان جنگلی که قدمتی بیش از هزار سال دارند و پوشش‌های گیاهی با فعالیت معادن را از بین می‌برد.

وی افزود: جنگل‌ها و مراتع بکر از اهمیت طبیعی و اقتصادی زیادی برخوردار هستند و به لحاظ طبیعی علاوه بر تامین خوراک دام و انسان، مزایای مهم‌تری همچون تعدیل آب و هوا و تغذیه آب‌های زیرزمینی داشته و از حیث اقتصادی نیز برای بهره‌برداران محلی از اهمیت زیادی برخوردارند.

*کم‌توجهی به ظرفیت بالقوه گردشگری

این فعال محیط زیست با بیان اینکه این مواهب الهی شرایط بسیار مناسبی برای صنعت گردشگری به خصوص اکوتوریسم و گردشگری ماجراجویانه در یکی از کریدورهای اصلی پایتخت به شمال کشور را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: سرزمینی برخوردار از پدیده‌های طبیعی همچون درختان سربه فلک کشیده، مراتع و دشت‌های پوشیده از هزاران گونه‌ گیاهی و زیستگاه صدها جانور وحشی، دریاچه‌های طبیعی و رودخانه‌های خروشان و دسترسی از دو سمت به دریا، جنگل و کوه‌های مرتفع در کنار مردمی اصیل، بافرهنگ و سرشار از هنرهای دستی، بایستی معطوف به سرمایه‌گذاری در این بخش باشد و کمترین دستبرد به منابع طبیعی را دنبال کند.

*گسترش ریزگردها

کیاچهارباغی بیان کرد: اگرچه فعالیت‌های تولیدی و صنعتی از نیازهای اقتصادی برای اشتغال‌زایی و رونق تولید است اما توسعه پایدار زمانی محقق می‌شود که ملاحظات زیست محیطی در نگاه نخست مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: حجم بالایی از معادن شن و ماسه در منطقه تبعات جبران ناپذیری برای تغییر و دگرگونی اقلیم و اکوسیستم و در مجموع محیط زیست انسانی، گیاهی و جانوری را هدف گرفته است.

فعال زیست محیطی تاکید کرد: به هرحال مطالبه روستائیان و سایر اهالی این منطقه از متولیان امر ساماندهی وضعیت معادن و طبیعت این شهرستان است چرا که آثار مخرب دارای پیامدهایی مانند گسترش ریزگردها و گرد وخاک و افزایش بیماری‌های ریوی و تنفسی برای مردم است.

کیاچهار باغی با بیان اینکه ادارات و نهادهایی که با برداشت معادن موافقت می‌کنند قبل از موافقت در منطقه‌ای که قرار است معدن ایجاد شود بایستی مطالعه و بررسی‌های کارشناسی دقیق‌تری را صورت دهند اظهار کرد: نیاز منطقه جهت تامین شن، ماسه و منابع معدنی کاملا اشباع است.

وی با اشاره اینکه امروزه صنعت گردشگری بیش از پیش پیشرفت کرده و به جایگاه واقعی خود نزدیک شده است، افزود: دولت‌‌ها و جوامع به اهمیت این صنعت و جایگاه مهم آن در مسائل سیاسی و اقتصادی پی برده‌اند و می‌توان این صنعت را جزو پنج صنعت اول، مهم و پول‌ساز جهان برشمرد، امید است مسؤولان به بهبود و تقویت صنعت گردشگری که عاملی موثر در کاهش فقر، اشتغال‌زایی و برقراری عدالت اجتماعی است و موجب یکپارچگی، انسجام و همگرایی اجتماعی ـ فرهنگی و تقویت وحدت و وفاق مردم است نگاه ویژه‌تری داشته باشند.

*تمدید مجوزها

وی افزود: معادن شن و ماسه از چندین سال پیش فعالیت خود را با کوه‌تراشی و تخریب منابع طبیعی به بهانه‌ی تامین مصالح مورد نیاز منطقه آغاز کرده‌اند و همچنان با تمدید مجوز و افزون کردن مجوز برداشت از چندین هکتار دیگر از کوه‌های حاشیه آزادراه، کمر همت به نابودی محیط زیست بسته‌اند.

*رودخانه نسکافه‌ای چالوس

چهارباغی خاطرنشان کرد: علاوه بر ریزگردها و کوه‌خواری، معدن مذکور به صورت شبانه رسوب‌های حاصل از شست‌وشوی محصول معدنی را (که فیلم آن مستند است) روانه رودخانه حفاظت شده‌ی چالوس کرده و چندین سال است که این رودخانه نسکافه‌ای را مبدل به یک رود مرده کرده‌اند بی‌آنکه این فاجعه ادارات متولی را از خواب بیدار کند.

فعال محیط زیست با بیان اینکه به واسطه‌ی آلودگی ناشی از معادن مسیر، آبزیان ترک موطن کرده، عطای این رودخانه‌ی به اصطلاح حفاظت شده را به لقایش بخشیده و فرار را بر قرار ترجیح دادند، گفت: اکنون به لطف معدنچیان هیچ گونه جانداری در آنجا زیستگاه ندارد.

*گسل خیز بودن منطقه

بهنام کیاچهارباغی در ادامه به گسل خیز بودن منطقه با توجه به وجود سازند شمشک (لایه‌های ذغال سنگ که از قطع لغزنده و به اصلاح صابونی برخوردار است) اشاره و بیان کرد: هر گونه فعل و انفعال و دخالت انسانی موجب رانش کوه‌ها می‌شود و این‌گونه دخالت‌های انسانی می‌تواند دریاچه ولشت را با قدمتی دیرین که نگین جنگل‌های البرز مرکزی است با خطر نابودی به صورت فرو ریزش ناگهانی مواجه کند، که در صورت بروز چنین حادثه‌ای سونامی وحشتناکی چالوس و نوشهر را در زیر خود مدفون خواهد کرد.

وی افزود: با این وصف، واگذاری معادن در چنین اکوسیستم شکننده و ناپایداری بدون مطالعات فنی و بررسی زمین شناسی و خاک شناسی و همچنین عدم بازدید و نظریه کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و حوزه معاونت جنگل‌های شمال خالی از اشکال نخواهد بود.

به گزارش فارس؛ عرصه مورد نظر در منطقه پل ذغال دوآب در ۲۰ کیلومتری شهر چالوس و فاصله آن تا دریاچه ولشت حدود ۲ کیلومتر است و همچنین ۵ روستا در مجاورت معدن قرار دارند، وجود معدن با چنین سطح وسیعی مسلما به دلیل ریزگردها، به شرایط اقتصادی و کشاورزی روستائیان همجوار و شهر مرزن‌آباد خدشه وارد می‌کند.

 

ناگفته نماند چندی پیش گزارش‌های رسانه‌های منطقه از مجوز اکتشاف معدن جدید در حاشیه آزادراه سر و صدای زیادی را به وجود آورد؛ مشکلات زیست محیطی که مسؤولان برای اکتشاف جدید اعلام کردند گویا برای معدن موجود هیچ‌گونه معنایی ندارد و به راحتی می‌توانند به کوه‌های بی‌زبان پی در پی نفوذ کرده و آن‌ها را نابود کنند.

*صدور مجوزهای جدید معادن

شنیده‌ها حاکی از این است که متقاضی دیگری برای دریافت مجوز معدن جدید کربن در منطقه مرزن‌آباد اقدامات لازم را انجام داده است و متاسفانه کوه دیگری در این منطقه محو خواهد شد؛ البته ناگفته نماند تعدادی مجوز حدود ۱۰ سال قبل گرفته شده و بعضا تعدادی امروز در حال فعالیت تخریب کوه‌ها هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.