کد خبر : 5673
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۱۰
101 views

ناقوس مرگ بر فراز جنگل‌های شمال؛

آژیر قرمز «انجیلسی» هشداری برای خطه سرسبز/وعده‌هایی که با کاغذبازی‌های اداری به باد فراموشی رفت!

آژیر قرمز «انجیلسی» هشداری برای خطه سرسبز/وعده‌هایی که با کاغذبازی‌های اداری به باد فراموشی رفت!
سايت زباله انجیلسی روزی قرار بود تهدیدی را تبدیل به فرصتی برای منابع در آمدی شهرستان بابل کند حال باوجود وعده های عمل نشده چندین ساله این مشکل زنگ خطری برای ایران زمین شده است.

 


به گزارش تیتر شمال؛ انجیلسی نامی آشنا از یک اشتباه ۲۳ ساله مدیریتی است که به علت درمان نشدن زخمی کهنه هرساله با تلنگری زخمش تازه تر وکاری تر می شود.

سايت زباله انجیلسی از جمله سايت هاي دپوی زباله کشور است که بعد از تکمیل ظرفیت سايت متی کلا و انتقال زباله به خارج از شهر با تفکری آرمانگریانه برای تحقق بهشت رویایی با ظرفیت ۷۰ تن کمپوست به صورت روزانه در سال ۱۳۷۷ راه اندازی شد اما در سال‌های اخیر با تولید ۲۵۰تن زباله دچار بحران زیست محیطی شد و باوجود وعده های انتخاباتی و دغدغه چندین ساله این مشکل به صورت لاینحل باقی ماند

واین ما را برآن ساخت تا با واکاوی مشکل بتوانیم کمکی برای حل این فاجعه زیست محیطی بیابیم.

ابتدا برای درک عمق فاجعه از سايت انجیلسی بازدید کردیم از سایتی که روزی قرار بود تهدیدی را تبدیل به فرصتی برای منابع در آمدی شهرستان کند و حال زنگ خطری ؛برای ایران زمین گردیده است.

انجیلسی روستایی است از توابع بخش بابل‌کنار شهرستان بابل با منابع طبیعی بکر که در دهستان درزاکلا در جنوب شهرستان بابل واقع شده است.

جنگل های انجیلسی به علت فضاهای بکر و رویایی اش روزگاری از جمله مناطق خوش نشین این شهرستان محسوب می شد اما

در حال حاضر به علت ایجاد فاجعه زیست محیطی باعث کاهش سکونت در این منطقه شده است.
اهالی این منطقه همچون آقای کریمی از محقق نشدن وعده های مسئولان امر سخن می گوید از وعده هایی که در پستوی کاغذبازیهای اداری به باد فراموشی سپرده شده است.
مشتی قربانعلی از جمله کشاورزان این بخش است که درخت‌هایش به خاطر آلوده بودن آب‌های زیرزمینی خشک شده اند.
قربانعلی از روزهایی مي گويد:که مسئولان وعده ۶ ماه داده بودند وبعد از گذشت چند ماه وعده ۶ماه مهر مادام العمر خورده شد از روزهای سوءمدیریتی که باعث بحران زیست محیطی گردیده است.

وی ادامه می دهد :جنگل‌های بکر انجیلسی از جمله مناطقی با تاریخچه کهن این سرزمین با زیستگاهی برای رشد و نمو گونه های مختلف پرندگان و حیوانات بوده است و حال محل زیست لاشخور هایی شده است که بسیاری از گونه های پرندگان وحیوانات کوچک تر را ازبین بردن تا انجیلسی محیطی امن برای رشد ونموشان شود.

علی از جمله شهروندان بابلی است که وقتی دوربین ما را می بیند تمایل دارد تا در مورد زباله صحبت کند علی معتقد است فاجعه انجیلسی فقط مربوط به این شهرستان نیست بلکه آلوده شدن سفره آب‌های زیرزمینی یعنی نواخته شدن ناقوس مرگ محیط زیست ایران زمین است.

وی بهترین راهکار را برای به وجود نیامدن فاجعه های زیست محیطی انجیلسی های دیگر فرهنگ سازی برای کاهش تولید زباله وتفکیک زباله از مبدا می داند.
خانم نرگس احمدی دیگر شهروند بابل از حمل زباله برای دفع به صورت غیراصولی گله مند است ومی گوید: اغلب اوقات پرندگان نایلون وبسیاری از زباله ها را در خانه اشان می ریزند و این باعث شده که فرزندانش از این روستا بروند.
نگاه به زباله نباید نگاه جزیزه ای باشد 
 سرپرست شهرداری بابل در گفتگو با خبرنگار بلاغ بیان کرد:هیچ مسئولی نمی تواند در انجیلسی خود را مبرا بداند این فاجعه زیست محیطی مربوط به این سایت نیست بلکه مربوط به مدینه فاضله ای است که به علت نگاه های جزیره ای محقق نشده است.
سید محمد قاسم دابوییان تصریح کرد: تهدید زباله انجیلسی فقط مربوط به بخش بابلکنار و یا یک شهرستان نیست بلکه با نفوذ شیرابه ها به آب‌های زیرزمینی سفره غذایی مردم تهدید خواهد می‌شود.
وی عنوان داشت:معضل زباله از توان شهرداری ها خارج است وخواستار عزم واعتبارملی است تا تهدید زباله تبدیل به فرصتی برای منابع در آمدی شهرستان شود.
دابوییان افزود: اولین گام برای حل معضل زباله؛ تفکیک زباله از مبدا به صورت اصولی وکارشناسی است تابا به پای کار آمدن تمام دستگاه‌های اجرایی واستفاده ازتوان زباله گردها این معضل به صورت ریشه ای حل گردد نه مانند ادوار گذشته به صورت نیمه کاره رها گردد.
سرپرست شهرداری بابل اظهار داشت:سایت انجیلسی با تمام مخاطراتش آبرومندانه ترین سایت زباله در شمال کشور است زیرا در این سایت زیر ساخت‌های مناسب فراهم شده است ودر حال حاضر مشکل این سایت با اعتباری بالغ بر ۲۱۰میلیارد تومان وافزایش توان تولید کمپوست به ۲۵۰تن وخرید دستگاه‌ زباله سوز برای همیشه حل خواهد شد تا این سایت به عنوان الگوی در شمال کشور مطرح تاهمان فکر رویایی که قرار بود تهدید رابه فرصت تبدیل کند محقق شود
فاصله ۲ تا ۳ برابری تولید زباله بابل با استاندارد جهانی 
حسین حیدرپور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بابل نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با ابراز نگرانی از ورود نهرهای روان شیرابه انجیلسی به سفره های آب زیرزمینی گفت:انجیلسی در ۳۲کیلومتری شهرستان بابل و در بالادست واقع شده است که به علت شیب منطقه وبارش ۱۰۵۰میلمتری در طول سال از نظر جانمایی اصلا مورد تایید محیط زیست نیست.
وی تصریح کرد:متأسفانه دراین سایت روزانه بین ۱۰۰تا ۱۵۰متر مکعب شیرابه تولید می شود و این در حالیست که از ۲۵۰تا ۲۸۰تن زباله تولید شده در روز ۴۰درصد آن تصفیه ومابقی به صورت خام دفن می شود.
حیدر پور گفت: سرانه تولید زباله برای هرنفر به صورت استاندارد 300 گرم است واین در حالیست که ما با استانداردجهانی سرانه تولید زباله ۲تا ۳برابر فاصله داریم وزمانی می توانیم جلوی فاجعه های زیست محیطی را بگیریم که طرح تفکیک زباله از مبدا به صورت اصولی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه هنوز اولین پلاستیک تولید شده توسط بشر به دامان طبیعت بر نگشته است گفت:کاهش میزان تولید زباله بسیار حائز اهمیت است وباید در این زمینه در جامعه فرهنگ سازی و آموزش با تبلیغات رسانه ای انجام شود.
حیدرپور سبک زندگی امروزی و استفاده بی رویه از محصولات پلاستیکی را از دیگر دلایل افزایش زباله عنوان کرد و افزود: کیسه‌های پارچه‌ای بعنوان یک جایگزین مناسب و یک راهکار پیشگیرانه و کاهشی می تواند بسیار موثر باشد.
رئیس محیط زیست بابل تصریح کرد:امروزه پسماندها به عنوان یک تهدید محیط زیستی است و ضرورت مدیریت آن فراتر از یک شهر و کشور است وکاهش تولید به عنوان یک راه کار اساسی و مهم است که می تواند جنبه  پيشگيرانه بروز مشکلات را داشته باشد و این امر نیاز به فرهنگسازی همگانی و توجه ویژه شهروندان را خواستار می باشد.
قاسم عزیززاده‌گرجی فرماندار شهرستان بابل نیز با ابراز نگرانی از این فاجعه زیست محیطی منتظر خبرهای خوش بعد از سفر رئیس جمهور برای حل شدن این گره کور بحران زیست محیطی است و قول مصاحبه را برای بعد از اجرای شدن مصوبات سفر را داده است.
حال می توان گفت برای کاهش هزینه گزاف زباله وحفظ منابع ایران زمین تنها راهکار اصلی در جلوگیری از فاجعه های زیست محیطی چون انجیلسی کاهش تولید زباله وتفکیک زباله از مبدا به صورت اصولی
و کارشناسی شده است تا تهدید طلای کثیف را به فرصت برای محیطی زیست نمود تا انجیلسی های موجود دچار گره کور بحران زیست محیطی نشوند.
گزارش: صدیقه قربان‌نیا

منبع: بلاغ مازندران

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.