کد خبر : 7651
تاریخ انتشار : شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۷:۰۸
200 views

پروژه چند هزار میلیاردی در مازندران، معلق بین زمین و هوا؛

طرح «تمام» و اما اگرهای ناتمام/ اینجا کسی تاب خلاقیت‌ ندارد!

طرح «تمام» و اما اگرهای ناتمام/ اینجا کسی تاب خلاقیت‌ ندارد!
متاسفانه همچنان بوروکراسی اداری و نوآوری هراسی موجب شده است تا بسیاری از ایده‌های خلاقانه پا را فراتر از محدوده کاغذ نگذارند و به‌جای تبدیل به واقعیت در حد یک رویای ناتمام باقی بمانند.

به گزارش تیتر شمال؛ همه استان‌ها و از جمله مازندران، از معضل مسکن به تناسب جمعیت و موقعیت خود رنج می‌برند، به جرأت باید گفت که هیچ شهری در کشور و مازندران را نمی‌توان یافت که فارغ از مشکل مسکن باشد.

اما آنچه مازندران را در شرایط بحرانی در بخش مسکن قرار می‌دهد هجوم بی امان و افسارگسیخته غیربومی‌ها به این استان در فصول مختلف سال است که جدا از بحران مسکن، آسیب‌ها و معضلات بی‌شماری را از ترافیک و زباله گرفته تا تغییرکاربری اراضی و بحران تولید محصولات کشاورزی را در بر خواهد داشت؛ بماند که رکود متاثر از این اتفاقات موجب افزایش بیکاری در جامعه نیز خواهد شد.

هر چند دولت سیزدهم ضمن هدف‌گذاری رشد اقتصادی 8 درصدی برای حل معضل مسکن در کشور سیاست‌هایی از قبیل طرح نهضت ملی مسکن را در دست اجرا دارد اما آنچه در این طرح به ویژه در مازندران یک حلقه گمشده است، بحث تامین زمین برای احداث این واحدها به ویژه در غرب مازندران است.

* قصه پر غصه بوروکراسی و تداوم سرگردانی سرمایه‌گذاران
راهکار گره‌گشا در این بن‌بست چند ده ساله، هموار سازی و فراهم کردن بستر ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث و سرمایه‌گذاری در این بخش است؛ سرمایه‌گذارانی که با عبور از فیلترهای دستگاه‌های نظارتی و نیز کارشناسی پس از احراز صلاحیت‌های لازم، به صورت تمام قد مورد حمایت قرار گیرند.

متاسفانه سرگردانی سرمایه‌گذاران در راهروهای ادارات و پاس‌کاری مدیران به یکدیگر همواره از گلایه‌های بخش خصوصی بوده که عمدتا منجر به دلسردی و انصراف سرمایه‌گذار از ادامه فعالیت شده است.

         

*ایده‌ها در پستوی ادارات خاک می‌خورند!
به هر منظور در این راستا قصد داریم تا در این گزارش به یکی از طرح‌های خلاقانه بخش خصوصی در حوزه مسکن که بر پایه زیست بوم و شرایط جغرافیایی استان طراحی و به روز رسانی شده است، بپردازیم؛ طرحی که ماه‌ها است علی‌رغم تایید غالب مدیران ملی و استانی، اما در پستوهای ادارات، معطل مانده است و کار به جایی نبرده است.

عباس رضائیان سرمایه‌گذار و بانی طرح «کشت و شهرک» در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: پیرو مصوبه آذرماه 1399 شورای عالی شهرسازی و معماری کشور که به تمامی استانداری‌های کشور ابلاغ شد، نحوه و روش شهرک‌سازی در ایران تعریف شد.

وی با اشاره به تنوع چند گانه شهرک تولیدی، تخصصی و مسکونی در این ابلاغیه، افزود: دولت می‌گوید شما برای من طرح شهرک بیاورید، پس از بررسی، مصوب می‌کنیم و و پس از تصویب به شما زمین لازم برای احداث این شهرک را می‌دهیم.

*حتی یک شهرک هم در طرح ابلاغی سال 99 عملیاتی نشد
سرمایه‌گذار و بانی طرح «کشت و شهرک» در مازندران، خاطرنشان کرد: در این طرح ابلاغی، استان مازندران دارای بیشترین ظرفیت احداث شهرک مسکونی در سطح کشور را دارا است و 17 نقطه برای این منظور، جانمایی شده است.

این فعال و تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: از زمان ابلاغ این مصوبه در سال 99 تاکنون در هیچ یک از نقاط کشور و بالطبع مازندران، حتی یک مورد از شهرک‌ها اصلا عملیاتی نشد و هیچ مجوزی هم صادر نشد.

رضائیان در خصوص چرایی عدم اجرای عملیاتی این طرح در کشور، گفت: دولت می‌گوید زمین می‌دهم اما در عمل تمامی این اراضی با معارض حقیقی و حقوقی مواجه هستند و این املاک قادر به تبدیل شهرک نیستند.

  

*ما در طرح «تمام»، زمین و تسهیلات نمی‌خواهیم!/تلفیق مسکن و کشاورزی در شهرکی متفاوت!
وی بیان کرد: ما برای حل این معضل به عنوان بانیان «طرح تمام» که یک طرح کلان اقتصادی است، آمدیم و اعلام کردیم که ما برای احداث شهرک کشت و مسکن نیازی به تامین زمین از سوی دولت نداریم و جدا از احداث شهرک حاضریم در مقابل دریافت املاک و اموال متعلق به دولت، حتی بودجه عمرانی استان را نیز تأمین کنیم.

سرمایه‌گذار و بانی طرح «کشت و شهرک» در مازندران،  عنوان کرد: ما طرحی تلفیقی را آماده کردیم که در این طرح بنا داریم مستحدثات مسکونی را در املاکی که با هزینه شخصی خریداری می‌کنیم بسازیم و از دولت زمین، برق، جاده و تسهیلات نمی‌خواهیم و بگذارند شهرکی را بسازیم که صرفا تنها مسکونی نیست و تلفیقی از یک شهرک مصنوعی و کشاورزی است.

این فعال و تحلیلگر اقتصادی، ادامه داد: ما اعلام آمادگی کردیم در چارچوب سیاست‌های دولت، 50 هزار واحد مسکونی برای جمعیت سرریز شده تهران و دیگر کلان شهرها به شمال کشور که از چهارشنبه تا جمعه را برای فرار از آلودگی هوا و خشکسالی به شمال هجوم آورده و اراضی کشاورزی و منابع طبیعی را خریداری و در آن آلونکی به اسم ویلا می‌سازند، در اراضی شخصی در قالب شهرک‌های مسکونی و کشاورزی با نام “کشت و شهرک” و بدون آسیب به اراضی کشاورزی و منابع طبیعی بسازیم که اسنادش موجود است.

*آقایان به جای پاس‌کاری، توپ را مستقیم به سمت دروازه شوت کنند!
رضائیان با بیان اینکه نامه ما به وزرای جهاد کشاورزی و راه و ترابری و استانداری مازندران گویا و شفاف است و امیدواریم آقایان به جای پاراف‌کاری و سپس پاس‌کاری، توپ را مستقیم به سمت دروازه شوت کنند؛ تاکید کرد: این طرح در شمال ایران قادر به تکرار و با جلوگیری از بحران‌هایی که هجـوم جمعیت سـرریز تهران و کلان شهرها به شمال با خود دارد فرصت‌های عظیمی را برای اقتصاد شمال و به تبع آن در کشور دارد، به شرطی که مقامات در حرف و عمل صادق و پای کار باشند.

وی مطرح کرد: ما در هفته دولت امسال، آماده کلنگ‌زنی اولین پروژه منحصر به فرد “کشت و شهرک” مطابق با موقعیت جغرافیایی و زیست محیطی استان با حضور مقامات عالی دولت در مازندران هستیم؛ این یعنی ما بر اساس توان اقتصادی کشور، طرحی را ارائه دادیم که یگانه بوده و توسط نیروهای 100 درصد داخلی قابلیت اجرایی دارد.

*بلاتکلیفی چندماهه طرح کشت و شهرک/برای 500 نفر شغل ایجاد می‌کنیم
سرمایه‌گذار و بانی طرح «کشت و شهرک» در مازندران، اعلام کرد: ما در این طرح، احداث پروژه‌ای 7500 واحدی به عنوان “کشت و شهرک” که تلفیقی از شهرک کشاورزی شامل باغداری، صیفی‌کاری، پرورش ماهی و اردک و شهرک مسکونی است را در اراضی شخصی مطرح کردیم که نامه و طرح آن خطاب به وزرای کشاورزی، راه و ترابری و استانداری مازندران ارائه دادیم و علیرغم اینکه این طرح معارضی ندارد و نه جهاد کشاورزی، نه منابع طبیعی و نه محیط زیست  اعتراضی به ساخت آن ندارند، اما چندین ماه است که بلاتکلیف مانده است و پاسخی داده نمی‌شود.

این فعال و تحلیلگر اقتصادی، تشریح کرد:  این پروژه جدا از اشتغال اولیه یعنی در دوره ساخت و ساز، در زمان بهره‌برداری نیز حداقل 500 شغل مستقیم و دائم ایجاد می‌کند و ما در این شهرک “کشت و شهرک” جدا از اینکه نیاز ساکنان شهرک که حدوداً 30 هزار نفر هستند به سبزی و صیفی‌جات و نیز پروتئین یعنی ماهی و گوشت اردک را تأمین می‌کنیم، بلکه مازاد مصرف را به بازار منطقه ارسال می‌کنیم؛ حتی ما در این شهرک با کاشت هزاران درخت و ایجاد فضای سبز، پس از 5 سال می‌توانیم سالانه 40 هزار اصله یا حدوداً 20 هزار تن چوب نیز برای بخش صنعت تامین و روانه بازار کنیم.

      

رضائیان در ادامه با بیان اینکه مازندران همواره با هجوم مهاجران غیرساکن مواجه است، اذعان کرد: در واقع طی این سالیان، شرایط حاکی از آن است که پایتخت‌نشینان حتی جنوب تهران با توجه به افزایش قیمت مسکن با فروش یک ملک به راحتی می‌توانند در بهترین نقطه مازندران صاحب ملک و ویلا شوند و امر موجب هجوم آن‌ها به استان و خرید ملک و متعاقبا آسیب‌هایی نظیر افزایش بی امان تغییر کاربری اراضی در استان شده است و این در حالی است که دولت نیز باید بنحوی پاسخگوی تقاضای این بخش از بازار نیز باشد.

وی با بیان اینکه تداوم وضع موجود به نابودی زمین‌های کشاورزی می‌انجامد؛ گفت: استان مازندران در حال حاضر، 6 برابر میانگین جهانی و دو برابر کشور، زباله تولید می‌کند که متاثر از همین مهاجرت غیربومی‌ها به مازندران است و این افزایش و انباشت تولید زباله منجر به آلودگی آب‌های سطحی در تمامی شهرهای مازندران شده است که سلامت محصولات کشاورزی و باغی و حتی آدمی را با توجه به افزایش بیماران سرطانی در استان را تهدید می‌کند.

این سرمایه‌گذار مازندرانی با بیان اینکه ما در این شهرک به هیچ عنوان زباله تر نداریم؛ گفت: با توجه به طراحی انجام شده در واحدها، زباله‌های تر جهت مصرف ماهی و غذا با فناوری پیش‌بینی شده استفاده می‌شود و زباله‌های خشک هم پس از جمع آوری، جهت استفاده کارخانجات مربوطه به فروش می‌رسد.

* ویژگی‌های منحصربه‌فرد پروژه 50 هزار واحدی کشت و شهرک
سرمایه‌گذار و بانی طرح «کشت و شهرک» در مازندران، اظهار کرد: ما در طرح تمام در راستای پاسخگویی به تقاضای موجود، اعلام امادگی کردیم که توانایی احداث سالانه 50 هزار واحد مسکونی به صورت آپارتمان-ویلا با 20 متر تراس در قالب شهرک تلفیقی «کشت و شهرک» داریم و بر این اساس، شهرک‌هایی را در مازندران می‌سازیم که هم مسکونی است و هم در آن کشت انجام می‌دهیم.

       

این فعال و تحلیلگر اقتصادی، افزود: ما در اراضی این شهرک ضمن احداث مسکن، می‌آییم اولا با هدایت آب‌های سطحی، استخرهای پرورش ماهی گرم‌آبی در تابستان و پرورش اردک در زمستان احداث می‌کنیم، دوما در همین اراضی به مساحت 20 هکتاری، در راستای توسعه فضای سبز اقدام به پرورش درختان صنوبر، تبریزی و سپیدار می‌کنیم و سوما در بالای پشت‌بام این واحدها نیز اقدام به کشت جالیزی می‌کنیم.

رضائیان تصریح کرد: ما هم اکنون درخواست احداث 3 شهرک 7 هزار و 500 واحدی را کردیم که در آن سالانه در فصل تابستان 100 هزار قطعه ماهی پرورش داده می‌شود، 50 هزار اصله درخت کاشته می‌شود، 50 هزار اردک در فصل زمستان پرورش داده می‌شود و در چهار فصل سال نیز بر روی پشت بام آن، کشت جالیزی انجام می‌شود.

سرمایه‌گذار و بانی طرح «کشت و شهرک» در مازندران، به ویژگی‌های این طرح منحصر به فرد اشاره و عنوان کرد: ما در این طرح جدا از اینکه مسکن می‌سازیم، چرخه تولید و محیط زیست را حفظ می‌کنیم، سطح زیر کشت کشاورزی را بالا می‌بریم، از تعرض به اراضی کشاورزی جلوگیری می‌کنیم، در حاشیه شهرها و اراضی شوره‌زار و بدون معارض، ساخت‌وسازها انجام می‌شود، ایجاد اشتغال می‌کنیم، تولید زباله نداریم، از آب‌های سطحی بهره می‌بریم و فضای سبز را نیز افزایش می‌دهیم.

این فعال و تحلیلگر اقتصادی، با بیان اینکه این طرح مورد تایید کارشناسان مربوطه است اما قانون به دلیل عدم پیش‌بینی طرح‌های تلفیقی می‌گوید که احداث شهرک‌ها باید مستقل باشد؛ گفت: در طرح ابلاغی که دولت زمین به صاحب طرح می‌دهد باید مطابق قانون در گام نخست در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شود تا در ادامه جهت روال اداری به شورای عالی شهرسازی و دستگاه‌های مربوطه ارجاع شود؛ اما چون طرح کشت و شهرک، یک طرح نو و خلاقانه است، در گام نخست باید تصویب تقاضا شود اما اکنون با گذشت 4 ماه همچنان در گیرودار اداری مانده است.

*  پروژه لنگ تصویب تقاضا است/امروز و فردای شورای برنامه‌ریزی برای تصمیم نهایی
رضائیان عنوان کرد: علیرغم رونمایی از این طرح در اسفندماه سال گذشته، پاراف موافقت وزارت کشور و وزارت راه و همچنین نظر موافق استاندار مازندران اما متاسفانه باید بگویم که بدنه اداری مازندران، فشل است و کارشناسان مربوطه تا بخواهند این طرح را بررسی کنند، کار از کار می‌گذرد.

وی اعلام کرد: سرمایه‌گذاری به این صورت و با این ویژگی‌ها در کشورهای دور افتاده مورد استقبال قرار گرفته و برای طراح و سرمایه‌گذار، فرش قرمز پهن می‌کنند، اما متاسفانه در استان مازندران علیرغم ارجاع بررسی این طرح از سوی استاندار مازندران به متولیان اقتصادی و دستگاه‌های متولی، ماه‌ها است که پاسخی داده نشده و حتی یک نفر با ما تماس نگرفته که توضیحی بخواهد.

سرمایه‌گذار و بانی طرح «کشت و شهرک» در مازندران، گفت: طبق قانون باید شورای برنامه ریزی این طرح را تصویب تقاضا کند و علیرغم اینکه ما اعلام کردیم که زمین و امکانات نمی‌خواهیم اما تاکنون این طرح، تصویب تقاضا نشده است و کار را ماه‌ها است که لنگ گذاشته‌اند.

*پروژه چند هزار میلیاردی، معلق بین زمین و هوا
این فعال و تحلیلگر اقتصادی، برآورد ریالی احداث این شهرک در یک زمین 30 هکتاری را بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: متاسفانه کارشناسان مربوطه حتی توانایی تحلیل این طرح را ندارند و اینگونه است که با عدم تصویب تقاضا راه برای پیگیری موضوع در مراجع بالاتر برای ما مسدود است.

رضائیان با بیان اینکه نباید با سرمایه‌گذار اینگونه برخورد کرد و آن را در شرایط فعلی اقتصادی، فراری داد؛ متذکر شد: باید بپذیریم که رونق هرگز از پایین شروع نمی‌شود و همانگونه که رکود از پایین‌ترین سطح جامعه شروع می‌شود، رونق نیز از کلان‌ترین بخش اقتصاد آغاز می‌شود و طرح‌های کلان این چنینی است که رونق ایجاد می‌کند و اگر مسئولان به این افراد توجه نکنند قطعا از رکود هم خارج نخواهیم شد.

    

* امضای مدیران، عملیاتی نیست
وی با بیان اینکه تا زمانی که از روال اداری مرسوم پاس‌کاری و پاراف‌کاری خارج نشویم نمی‌توانیم کار از پیش ببریم؛ گفت: متاسفانه امضاهای مدیران، امضای عملیاتی نیست و مدیران از قبول مسئولیت و اجرای یک طرح جدید، واهمه دارند.

سرمایه‌گذار و بانی طرح «کشت و شهرک» در مازندران، با بیان اینکه در حال حاضر تنها تقاضای ما ثبت تقاضا (موافقت اصولی) برای حفظ  حق مالکیت ایده این طرح و ارجاع به شورای عالی شهرداری‌ها جهت پیگیری در رده‌های بالاتر است؛ افزود: آیا باید برای این پروژه به این بزرگی با واگردان 30 هزار میلیاردی و ایجاد اشتغال مستقیم حداقل برای 300 نفر برای افراد تحصیلکرده که به تنهایی هدف‌گذاری رشد 8 درصدی را محقق خواهد کرد، باید روزها، هفته‌ها و ماه‌ها، سرگردان این میز و آن میز مسئولان استانی باشیم؟

این فعال و تحلیلگر اقتصادی، مطرح کرد: اینکه به یک فرد، تسهیلات، زمین و امکانات بدهیم و اقدامی صورت دهد کجا و کسی که خود سرمایه می‌آورد، طرح می‌آورد و زمین تامین می‌کند، کجا؟ باید سرمایه‌گذاران مورد حمایت قرار بگیرند و به‌جای معطلی و کاغذبازی، با تسهیل امور ایجاد رغبت و انگیزه صورت گیرد.* برنامه‌ریزی ساخت 6 شهرک 7500 واحدی از بابلسر تا جویبار/سه ساله تحویل می‌دهیم
رضائیان تشریح کرد: زمین‌های متناسب طرح من در حد فاصل بابلسر تا جویبار است و بنا دارم پس از اخذ مجوز تاسیس در شش نقطه از این محدوده، قصد احداث شهرک تحت عنوان کشت و شهرک داریم و ما باید تا می‌توانیم از حجم ترافیکی و هچوم غیربومی‌ها در غرب استان بکاهیم و به سمت مرکز استان و محدوده دارای ظرفیت بابلسر تا جویبار، هدایت کنیم.

وی در پایان متذکر شد: ما هر پروژه 7500 واحدی را به صورت تمام و کمال و با تمامی امکانات و زیرساخت‌های آب، برق، گاز و جاده، طی مدت 3 سال تحویل خواهیم داد و این شهرک تلفیقی دقیقا لازم و ملزوم یکدیگرند که امیدواریم با تسریع کار و موافقت شورای برنامه‌ریزی استان، شاهد کلنگ‌زنی این پروژه در آینده‌ای نزدیک باشیم.

       
*رضوی: در طرح تمام بدنبال هدایت پول سرگردان مردم به سمت پروژه‌های عمرانی هستیم
مجتبی رضوی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در این باره به خبرنگار بلاغ گفت: طرح تمام(توسعه مشارکت استان مازندران) یک طرح کلی است که عملیات‌های اجرائی متعددی دارد که یکی از آن‌ها، طرح کشت و مسکن است.وی افزود: مبنای این طرح آن است که ما بتوانیم جمعیت سرریزی که به صورت کاملا غیرمنظم به استان مازندران کوچ می‌کنند را سامان دهیم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران، خاطرنشان کرد: در بحث طرح تمام، مبنا آن است که ما به رویه‌ای پول سرگردان مردم را به سمت پروژه‌های عمرانی فراوانی که در مازندران قصد اجرا دارد اما بودجه ندارد، هدایت کنیم.

این مسئول ادامه داد: شرکت تمام یک شرکت سهامی عام است که سهامداران آن کلیه مازندرانی‌های دنیا با کد ملی مازندران هستند و منافع آن به تمامی سهامداران می‌رسد.

رضوی عنوان کرد: این شرکت، کارش جذب پول‌های سرگردان مردم برای تامین پروژه‌های عمرانی است که در مقابل از دولت، تقاضای املاک مازاد نظیر زمین و یا کارخانه دارد.

*طرح «کشت و شهرک» به معنای احدث دو شهرک مسکونی و کشاورزی در دل یکدیگر است
وی بیان کرد: یکی از انگیزه‌هایی که مردم را مجاب به سرمایه‌گذاری در این شرکت می‌کند آن است که این شرکت تضمین خواهد کرد سود سرمایه مردم را مازاد بر توررم پرداخت کند؛ چرا که این شرکت در ازای خدمات، ملک یا کارخانه می‌گیرد و با ایجاد تورم، ارزش آن ملک یا زمین کاهشی نخواهد شد و به لحاظ ریالی و مدیریتی، قابل اجرا است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران، تصریح کرد: یکی از اقداماتی که این شرکت، می‌تواند انجام دهد اجرای طرح کشت و شهرک است که بر این اصل استوار است که در اراضی تامین شده به جای اینکه صرفا شهرک‌سازی داشته باشد، طرح کشاورزی را هم اجرا خواهد کرد؛ مضاف اینکه مازاد زباله‌های خشک را برای فروش و زباله تر را به عنوان ماده غذایی در طرح کشاورزی مورد استفاده قرار خواهد داد.

این مسئول اعلام کرد: در واقع ما یک طرح مادر به عنوان طرح تمام داریم که زیرشاخه‌هایی دارد که یکی از آن زیرشاخه‌ها، پروژه کشت و شهرک است.

    
*دولتی‌ها تاب خلاقیت ندارند/وقتی طرح جدیدی می‌آید همه می‌ترسند
رضوی در خصوص چرایی تعویق و معطل ماندن اجرای عملیاتی این طرح، گفت: علیرغم اینکه ما طرح تمام در میان اصحاب رسانه رونمایی کردیم و به استانداری مازندران نیز این طرح را معرفی کردیم، اما اشکال اینجا است که درک صحیحی از آنچه که قرار است اتفاق بیفتد، صورت نمی‌گیرد.وی تاکید کرد: دولتی‌های ما عادت کردند که روی یک ریل ثابت و مشخص‌شده حرکت کنند و تاب خلاقیت را ندارند؛ لذا وقتی طرح جدیدی می‌آید همه می‌ترسند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران، تشریح کرد: متاسفانه به جای اینکه فشار برای اجرای این طرح از سمت استانداری به سرمایه‌گذار صورت بگیرد، فشار از سوی دولت به استانداری برای اجرای این طرح در حال اتفاق است و کار به جائی رسید که هم وزیر کشور و هم وزیر مسکن به این نقطه رسیدند که این طرح یک طرح جامعی است اما علیرغم برخورد مثبت استاندار، مجموعه استانداری مازندران آن توان و عزم لازم را برای راه‌اندازی این طرح ندارد.

این مسئول متذکر شد: یک شکاف بزرگ بین ارزش و قیمت در کشور ایجاد شده است و این شکاف را باید با ایجاد ثروت، پر کنیم و ایجاد ثروت با ذخیره پول در بانک محقق نمی‌شود بلکه که این پول‌ها باید به یک کالا، مستحدثات و خدمات تبدیل شود که در اقتصاد، اثر مثبت داشته باشد.

به گزارش بلاغ، با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری طی یک دهه گذشته و نامگذاری‌ شعارهای مرتبط طی این مدت، باید مسئولان تراز اول ملی و استانی با تدوین ساز و کارهای مناسب مبتنی بر قانون، بستر فعالیت فعالان اقتصادی و بخش خصوصی را فراهم کنند.

بدیهی است معطلی‌ها و سرگردان کردن سرمایه‌گذاران حاصلی جز دلسردی و انصراف سرمایه‌گذاران نخواهد داشت و رونق در کالبد این استان، دمیده نخواهد شد.

گزارش: مجتبی قربانی

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.