کد خبر : 7825
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
129 views

رئیس انجمن معدن خانه، صنعت و معدن مازندران:

80 درصد ظرفیت معدنی مازندران هنوز بکر و ناشناخته است/بازگشت رونق در گرو حمایت دولت

80 درصد ظرفیت معدنی مازندران هنوز بکر و ناشناخته است/بازگشت رونق در گرو حمایت دولت
سرمستی با بیان اینکه بخش معدن به‌عنوان گنج‌های ناشناخته مازندران نیازمند حمایت جدی مسئولان است، گفت: : 80 درصد پهنه معدنی مازندران، بکر و دست نخورده باقی مانده است و نمی‌دانیم چه و در کجا واقع شده است و در واقع بخش عمدهای از ظرفیت‌های منحصر به فرد معدنی مازندران، مغفول مانده است.


به گزارش تیتر شمال؛ مازندران با داشتن معادن متنوع و تنوع ذخایر معدنی از استان‌های غنی ازنظر فراورده‌های معدنی است و تولیدات این بخش هم‌ردیف نفت درآمدزا است. وجود معادنی نظیر فلورین، زغال‌سنگ، شن و ماسه، روی، سیلیس، سنگ‌های زینتی، مرمریت و غیره مازندران را به استانی برخوردار در حوزه صنعت و معدن، مبدل کرده است.

عبدالرضا سرمستی رئیس انجمن معدن خانه، صنعت و معدن مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص ظرفیت‌ها و بسترهای تولیدات معدنی مازندران و نیز حجم سرمایه‌گذاری‌ها و ظرفیت‌های مغفول مانده این بخش در استان،  اظهار کرد: ما در بخش معدن، ظرفیت‌های بسیار فراوانی در استان داریم که بخش اعظمی از آن نیز مغفول مانده است و به صورت بهینه از آن استفاده نشده است.

وی افزود: استان مازندران از لحاظ ذخیره فلورین رتبه اول و از نظر ذخیره زغال سنگ، رتبه دوم را در کشور داراست.

رئیس انجمن معدن خانه، صنعت و معدن مازندران، خاطرنشان کرد: شکوفایی و استفاده از این ظرفیت‌های منحصر به‌فرد معدنی در مازندران نیازمند حمایت و مشارکت دولت است.

این تولیدکننده معدنی، ادامه داد: بخش معدن دارای ظرفیت‌های بسیار خوب برای اشتغال‌زایی و درآمد پایدار برای استان است که با ورود به اکتشافات تازه از ظرفیت‌های موجود معدنی، قطعا بر دامنه این ظرفیت‌ها افزوده خواهد شد.

سرمستی بیان کرد: لذا می‌طلبد تا در نخستین گام در این مسیر، دولتمردان ما باید در حوزه اکتشافات در پهنه‌های این استان حمایت و ورود جدی داشته باشند.

وی عنوان کرد: فلورین، ظرفیت بسیار ارزشمندی در بخش معدنی مازندران است که می‌توان با احداث کارخانه‌های متعدد در اقصی نقاط استان ضمن تولیدات متنوع از مشتقات آن، گامی بلند در مسیر ارزآوری برای استان برداشت.

رئیس انجمن معدن خانه، صنعت و معدن مازندران، اعلام کرد: مازندران دارای پهنه‌های معدنی بسیار متنوع و گسترده‌ای است که با ورود دولت به بحث اکتشافات هدفمند با خروج از روال سنتی موجود در اکتشافات، پنجره‌ای تازه به روی فعالان این حوزه، گشوده خواهد شد.

این تولیدکننده معدنی، گفت: از ظرفیت 100 درصدی پهنه‌های معدنی مازندران تاکنون تنها اکتشاف از  20 درصد آن صورت گرفته است و با ایجاد بسترهای لازم از سوی دولت برای اکتشافات تازه، گشایش بسیار خوبی را در ورود سرمایه‌گذاران، فرصت‌های جدید اشتغال، درآمدزایی، صادرات و ارزآوری شاهد خواهیم بود.

سرمستی تصریح کرد: 80 درصد پهنه معدنی مازندران، بکر و دست نخورده باقی مانده است و نمی‌دانیم چه و در کجا واقع شده است و در واقع بخش عمدهای از ظرفیت‌های منحصر به فرد معدنی مازندران، مغفول مانده است که احیای آن، ثمرات بسیار ارزشمندی را برای استان به بار خواهد آورد.

وی مطرح کرد: در حال حاضر، 70 معدن شن‌وماسه با ظرفیت تولید بیش از 20 میلیون تن در سال در استان مازندران مشغول فعالیت هستند.

رئیس انجمن معدن خانه، صنعت و معدن مازندران، با بیان اینکه بخش معدن به‌عنوان گنج‌های ناشناخته نیازمند حمایت مسئولان است، بر لزوم فعال شدن کارخانه‌ها و صنایع فرآوری در استان تأکید کرد و گفت: اینکه رتبه اول تولید برخی از ذخایر معدنی مانند فلورین و سیلیس راداریم کافی نیست و باید به صنایع فرآوری آن توجه شود.

این تولیدکننده معدنی، با اشاره به تنوع تولیدات معدنی در مازندران به عنوان یک ظرفیت بالقوه و منحصر به فرد، مطرح کرد: ما از نظر کیفیت دارای بهترین ذخایر معدنی فلورین و ذغال سنگ هستیم، در شن‌وماسه هم در ردیف استان‌هایی تراز نخست کشور قرار داریم که دارای تولیدات بسیار با کیفیت و با استانداردهای بسیار بالا هستیم.

سرمستی اذعان کرد: در حال حاضر بازار مصرف تولیدات ذغال سنگ مازندران تمامی کارخانجات فولاد و ذوب آهن کشور هستند و در بحث فلورین جدا از حجم بسیار بالای صادرات این محصول در داخل نیز بسیاری از کارخانجات سیمان کشور از مشتریان دائمی این محصول به شمار می‌آیند.

وی تاکید کرد: اشتغال بیش از 6 هزار نفر به صورت مستقیم در بخش معدن، نشان از حجم گسترده تولید و اشتغال در مازندران را دارد که البته می‌توان با احیای ظرفیت‌های موجود حداقل برای 4 هزار نفر دیگر نیز فرصت اشتغال ایجاد کرد.

رئیس انجمن معدن خانه، صنعت و معدن مازندران، متذکر شد: عمده معادن مازندران در استفاده از تکنولوژی‌های روز، بسیار مطلوب عمل کرده‌اند و این امر موجب شده است تا کیفیت تولیدات در بخش معدن مازندران از جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور برخوردار باشد.

درمجموع بخش معدنی به دلیل تکیه‌بر توان نیروهای داخلی و عدم وابستگی به خارج به‌عنوان مؤلفه مهم اقتصادی مقاومتی است که باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد زیرا این بخش کمترین تأثیر را از تحریم‌ها در زمان‌های مختلف دارد و افزایش تولیدات از یکسو و صادرات فرآورده‌های معدنی می‌تواند اوضاع نابسامان اقتصاد را سامان بخشد و برای رسیدن به چنین هدفی باید ضمن ساماندهی معادن و ارتقای ایمنی آن، به نوسازی تجهیزات و ادوات موردنیاز این بخش نیز توجه ویژه شود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.