کد خبر : 10814
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
256 views

در پنجمین جلسه کارگروه راهبردی مدیریت پسماند مازندران چه گذشت؛

اماواگرهای احداث مرکز امحای زباله در چالوس تا چالش زباله‌های عفونی بخش خصوصی در ساری

اماواگرهای احداث مرکز امحای زباله در چالوس تا چالش زباله‌های عفونی بخش خصوصی در ساری
پنجمین جلسه کارگروه راهبردی مدیریت پسماند مازندران در حالی عصر امروز برگزار شد که موضوعات مهمی از تعیین تکلیف زباله های عفونی و نخاله های ساختمانی گرفته تا بررسی ضرورت احداث کارخانه مجزای امحای زباله در چالوس به بحث و بررسی گذاشته شد.


به گزارش تیترشمال؛ مجتبی قربانی- عصر امروز پنجمین جلسه کارگروه راهبردی مدیریت پسماند به ریاست رضا  علیخانیکوشکک معاون عمرانی استانداری مازندران و حضور دستگاه‌های متولی در سالن شماره یک استانداری مازندران برگزار شد.

پیگیری مصوبات قبلی، ارائه گزارش مدیدکل دفتر امور روستایی در مورد اقدامات انجام شده در خصوص پاکسازی معابر، حریم رودخانه‌ها و جاده‌ها و نیز ارائه گزارش سازمان مدیریت و برنامه بودجه استان در خصوص آخرین مطالعات انجام گرفته در مورد بازنگری طرح جامع پسماند و اتخاذ تصمیمات نهایی در این خصوص، در دستور کار این جلسه قرار داشت.

تعیین ناظر جهت برآورد دقیق ورودی زباله به کارخانه زباله سوز نوشهر
یکی از موضوعات مهم مورد بررسی در این جلسه بررسی  ظرفیت کارخانه نوشهر و نیز وجود ظرفیت این کارخانه برای پوشش زباله شهرستان چالوس بود تا در صورت عدم وجود ظرفیت نسبت به احداث کارخانه جدید در چالوس تصمیم گیری شود.

فخاری با اشاره به مصوبات قبلی این کارگروه گفت: قرار شد محل نصب باسکول با توجه به اختلاف میان شهرداری نوشهر و شرکت تی تی اس مشخص شود و در نهایت مقرر شد در کنار انبار این کارخانه، باسکول نصب شود.

علیخانی در این خصوص گفت: با توجه به عدم حضور نمایندگان شرکت تی تی اس در این جلسه فعلا از صورتجلسه این تصمیم خودداری کنید چرا که این شرکت با این جانمایی مخالف است و باید به سمت تعامل میان این شرکت و شهرداری حرکت کنیم.

شهردار نوشهر: لزوم راه اندازی تصفیه خانه شیرابه در نوشهر
عباسعلی شیرینی همپا شهردار نوشهر گفت: الویت ما راه اندازی تصفیه خانه برای حل مشکل شیرابه زباله نوشهر از سوی شرکت تی تی اس است.

فخاری در ادامه گفت: قرار شد دفتر فنی استانداری گزارش جامعی از تعهدات و قرارداد شرکت تی تی اس و شهرداری نوشهر  در جلسه داده شود که تا بدین لحظه این گزارش به دبیرخانه کارگروه پسماند ارائه نشده است.

همپا شهردار نوشهر گفت: اختلاف ما با شرکت تی تی اس در ۲۰ بند تنظیم شده است و اولا اینکه در زمان تنظیم قرارداد شهرداری نوشهر حضور نداشته و در وزارت کشور تنظیم شده است؛ دوم اینکه تعهدات ما در ساخت ابنیه به صورت کامل اجرا شده است و شرکت می بایست نسبت به نصب تجهیزات اقدام کند.

علیخانی پیگیری این موضوع را به اداره کل محیط زیست واگذار کرد.

روزانه به طور میانگین 140 تن زباله وارد کارخانه زباله سوز نوشهر می شود
فخاری عنوان کرد: یکی دیگر از مصوبات قبلی به انتخاب فردی به عنوان ناظر در محل کارخانه نوشهر بر می‌گشت که با انجام این اقدام میدانی ۲۵ روزه از سوی محیط زیست و بررسی‌های انجام شده توسط ناظر، میانگین ورودی زباله به کارخانه نوشهر ۱۴۰ تن از شهرهای نوشهر، چالوس و تنکابن عنوان شد.

همپا شهردار نوشهر با بیان اینکه این رقم با میزان واقعی تفاوت دارد؛ متذکر شد: میانگین تولید زباله تنها در شهرستان نوشهر بیش از ۱۲۰ تن است.

علیخانی با اشاره به تصمیم انتخاب ناظر محیط زیست در محل کارخانه زباله سوز نوشهر، گفت: ما با این اقدام در نظر داشتیم که ببینیم با این بررسی میدانی و کارشناسی آیا نیاز به احداث یک کارخانه در چالوس هست یا خیر که با توجه به ظرفیت ۲۰۰ تنی کارخانه نوشهر و میانگین ورودی ۱۴۰ تنی، متوجه شدیم که این کارخانه در حال حاضر پاسخگوی زباله‌های شهر چالوس و نوشهر است.

اصرار شهرداران چالوس و نوشهر بر مدیریت جداگانه پسماند

مسعود یعقوبی شهردار چالوس گفت: متاسفانه کارخانه زباله‌سوز نوشهر اجازه تخلیه زباله در ساعات پایانی روز و شب را نمی‌دهد و این به یک چالش برای ما مبدل شده است.

یعقوبی گفت: میانگین تولید زباله چالوس ۴۸ تن عنوان شده است که قطعا این رقم بیش از این است.

وی افزود: رقم اعلام شده میانگین است و مضاف اینکه ما در برخی از روزها به دلیل حجم بالای ترافیک و صف طولانی پشت درب کارخانه، مجبور به تخلیه زباله‌ها در محل دپوی چالوس می‌شویم.

یعقوبی گفت: در حال حاضر روزانه ۸۰ تن زباله در چالوس تولید می‌شود و این رقم در پیک مسافرت به ۵ برابر نیز می‌رسد.

وی ادامه داد: نوار نقاله نوشهر کوچک طراحی شده و لذا منجر به معطلی چند ساعته خودروهای حامل زباله می‌شود که به ناچار مجبور به تخلیه زباله در محل دپوی چالوس می‌شویم.

همپا شهردار نوشهر گفت: در حال حاضر مجموع زباله‌های حوزه شهری و روستایی نوشهر و چالوس و نیز عباس آباد و سلمانشهر به حدود ۲۰۰ تن می‌رسد که سهم نوشهر ۹۰ تن است.

علیخانی گفت: فرمانداری های چالوس و نوشهر باید طی نامه‌ای رسمی میزان تولید زباله هر یک از شهرستان‌ها و بخش‌های مرکزی خود را اعم از کجور و هچیرود را به تفکیک به ما اعلام کنند.

لازمه تصویب ساخت کارخانه امحا در چالوس پاکسازی مرکز دپوی قبلی است
کاویان نیز عنوان کند: در خصوص اینکه مدیریت پسماند نوشهر و چالوس باید مشترک و یا به تفکیک صورت گیرد جلسات متعددی انجام شد و باید در تصمیمات امروز چشم انداز ۲۰ سال آینده را ببینیم.

وی افزود: اگر بنا به احداث زباله سوز در چالوس است باید نقطه قبلی پاکسازی و درختکاری شود و سپس در خصوص جانمایی و احداث مرکز امحای زباله چالوس تصمیم‌گیری شود.

علیخانی گفت: باید این نکته را مدنظر قرار داد که اگر در محاسبات اشتباه کنیم کارخانه زباله سوز نوشهر بلاتکلیف می‌ماند و تولید برق آن از زباله معطل می‌ماند؛ چرا که دسترسی نوشهر به زباله شهرهای اطراف محدود است.

فخاری در ادامه بررسی مصوبات قبلی گفت: فرمانداران نوشهر و چالوس می‌توانند منبع جامعی برای اعلام دقیق میزان تولید زباله در هر یک از این شهرستان‌ها باشند تا بتوان در این خصوص تصمیم‌گیری کرد.

فرماندار چالوس: روزانه 100 تن زباله در چالوس تولید می شود
وی با اشاره به تعهد ۲۰۰ تنی شهرداری نوشهر به شرکت تی تی اس،  ادامه داد: مسئولان هر دو شهرستان اصرار به تفکیک مدیریت پسماند خود دارند و باید در نظر گرفت که عمل به این تعهد بسیار مهم است.

قاسمی فرماندار  چالوس با برقراری تماس وبیناری گفت: آمار اعلام شده به شرایط عادی باز می‌گردد و در پیک سفر قطعا این رقم چندین برابر  است.

وی افزود: برخی از آمارها و شرایط پیک سفر در این گزارش لحاظ نشده است و میانگین سرانه تولید زباله هر فرد ۸۰۰ گرم است که با توجه به جمعیت ۱۲۰ هزارتنی چالوس روزانه ۱۰۰ تن زباله در چالوس تولید می‌شود.

راه اندازی مرکز بیوگاز مشکل زباله های تر نوشهر وچالوس را حل می کند
فرماندار شهرستان چالوس خاطرنشان کرد: خوراک کارخانجات زباله سوز زباله خشک است و احداث یک مرکز بیوگاز در چالوس با خوراک زباله تر می‌تواند معضلات این منطقه را پوشش و مرتفع کند و مکمل یکدیگر باشند.

قاسمی متذکر شد: باید آینده را نیز مد نظر  قرار داد و باید برای جلوگیری از معضلات پسماند در آینده، امروز تصمیم‌گیری کنیم و صدور مجوز احداث کارخانه بیوگاز چالوس گامی برای پیشگیری از معضلات آینده است.

زرودی فرماندار نوشهر نیز در تماس وبیناری گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ تن زباله روی سکو است که به لحاظ تر بودن نمی‌توانیم روی نقاله بفرستیم و امروز ما زباله کافی برای تعهدات خود به شرکت تی تی اس را نداریم.

علیخانی گفت: یک مسئله الزام تاسیس کارخانه جدید در چالوس و دیگری تامین زباله لازم جهت عمل به تعهدات تامین زباله ۲۰۰ تنی شهرداری نوشهر به شرکت تی تی اس است.

فرماندار نوشهر: ما توانایی عمل به تعهد به شرکت TTS  را داریم
زرودی فرماندار نوشهر گفت: ما در شرایط عادی با در نظر گرفتن زباله شهرستان عباس آباد؛ توانایی تامین زباله تا ۱۶۰ تن را جهت عمل به تعهدات به شرکت تی تی اس را داریم.

علیخانی گفت: باید این نکته به صورت مکتوب به دفتر ما ارسال و در نامه به الزام راه اندازی کارخانه بیوگاز در چالوس، قید شود تا در این خصوص، تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه داد: ملاک را ما آمارهای دقیق ریاضی می‌دانیم و بنا به اعلام نامه رسمی فرمانداران در خصوص میزان تولید زباله هر یک از دو شهرستان نوشهر و چالوس، تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

عطاالله کاویان متذکر شد: باید طرح توجیهی فنی کارخانه امحای چالوس باید به دبیرخانه کارگروه ارسال شود و سپس احداث کارخانه مورد تصویب کارگروه قرار گیرد.

بیمارستان‌های ساری ظرفیت پذیرش زباله های عفونی مطب ها را ندارند
عباس علیپور  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیمارستان های شهرستان ساری ظرفیت مازاد برای پذیرش زباله‌های عفونی ندارند.

وی افزود: یعنی بیمارستان‌های مازندران ظرفیت بی خطرسازی زباله‌های عفونی مراکز درمانی و مطب‌ها را ندارند و تنها این ظرفیت پاسخگوی زباله‌های عفونی خود بیمارستان‌ها است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: هیچ یک از بیمارستان‌های ما ظرفیت پذیرش زباله‌های عفونی مطب‌ها را ندارند.

کاظم نژاد رئیس پسماندهای بیمارستانی ساری؛ گفت: زباله‌های عفونی در مرکز استان به یک چالش مبدل شده است و مضاف بر این، شرکت‌های خصوصی اعلام به افزایش تعرفه خود نیز برای سال آینده کرده‌اند.

وی افزود: سه بیمارستان خصوصی ساری تنها گزینه ما در بی خطرسازی زباله‌های عفونی مطب‌ها و مراکز درمانی هستند.

لزوم راه اندازی مرکز بی خطرسازی زباله های عفونی در ساری
علیخانی گفت: باید این ظرفیت ایجاد شود که یک مرکز جدید ذیل شهرداری ساری جهت بی خطرسازی زباله‌های عفونی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و سازمان پسماند ایجاد شود.

وی با اشاره به اعلام آمادگی شهرداری ساری جهت راه اندازی دستگاه امحای زباله عفونی تا پایان خردادماه، گفت: از دانشگاه علوم پزشکی مازندران می‌خواهم تا راه اندازی این کارخانه، با شهرداری ساری همراهی کنند و زباله‌های عفونی را پذیرا باشند.

علیپور گفت: ما ۷ ماه این همکاری را داشتیم و اکنون چندماهی است که زباله مطب‌ها با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی، بی خطرسازی می‌شود.

علیخانی تاکید کرد: زباله‌های عفونی ساری نیز باید همانند سایر شهرهای دیگر مازندران باید به بخش خصوصی واگذار شود و در صورت تمایل نیز شهرداری ساری اقدام به خرید دستگاه امحای زباله نماید.

اولتیماتوم معاون عمرانی جهت پاکسازی محور قایمشهر به بابل
احمدی مدیرکل دفتر روستایی استانداری مازندران پیرامون گزارش میدانی از پاکسازی معابر  در شهرهای مازندران گفت: تاکنون بازدید از ۱۲ شهرستان صورت گرفت و نکات لازم اعلام شد‌.

وی افزود: دستگاه‌های متولی در حال انجام کار هستند اما حجم زباله‌های کنار جاده‌ای بسیار بالا است.

مدیرکل امور روستایی مازندران با اشاره به اولتیماتوم ۲۴ ساعته علیخانی برای پاکسازی شرایط نامطلوب محور قائم‌شهر به بابل، گفت: فردا صبح مانور پاکسازی معابر در محور قائم‌شهر به بابل برگزار می‌شود و قبول داریم که این محور دارای وضعیت مطلوبی نیست.

نخاله های ساختمانی معضل بزرگ شهرهای مازندران
احمدی گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات ما به نخاله‌های ساختمانی باز می‌گردد و مراکز دپوی ما ظرفیت پذیرش این نخاله‌ها را ندارند.

علیخانی گفت: برخی از شرکت‌های دانش بنیان توانسته اند از نخاله های ساختمانی تولید آجر کنند و باید بررسی کنیم که آیا می‌شود با شناسایی تکنولوژی لازم در این خصوص، یک کارخانه بازیافت نخاله های ساختمانی در مازندران احداث کنیم.

کاویان گفت: ما با برگزاری جلسه با شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های داوطلب و متمایل فعالیت در این حوزه را شناسایی می‌کنیم.

علیخانی گفت: پارک علم و فناوری نیز به این موضوع ورود کند و ببینیم آیا می‌توانیم به تکنولوژی دست یابیم که بتواند ناله‌نخاله‌های ساختمانی را امحا کند و هر شرکتی اعلام آمادگی کند ما زمین در اختیار آنان برای راه اندازی مرکز قرار خواهیم داد.

وی متذکر شد: شناسایی زمین برای محل دپوی زباله و نخاله‌های ساختمانی شهرهای جویبار، سیمرغ، فریدونکنار و سوادکوه در الویت قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.