کد خبر : 1237
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
185 views

«برق» پَر، «سیمان» پَر!/طلای خاکستری، کیمیا شد

«برق» پَر، «سیمان» پَر!/طلای خاکستری، کیمیا شد

نایابی سیمان در غالب مراکز عرضه و مصالح فروشی‌ها، مردم را سرگردان و کلافه کرده است و جدا از قیمت‌های نجومی و به راه افتادن بازار سیاه، هم کارها خوابیده است و هم کارگران بیکار شده‌اند، آری؛ سیمان یک تنه مچ ساخت و ساز را خوابانده است. به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- بعد از

نایابی سیمان در غالب مراکز عرضه و مصالح فروشی‌ها، مردم را سرگردان و کلافه کرده است و جدا از قیمت‌های نجومی و به راه افتادن بازار سیاه، هم کارها خوابیده است و هم کارگران بیکار شده‌اند، آری؛ سیمان یک تنه مچ ساخت و ساز را خوابانده است.

به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- بعد از کمبود متوالی و متناوب کالاهای اساسی در کشور و به‌طبع در استان مازندران، حالا نوبت به سیمان رسید تا در بازار مازندران و بیشتر شهرستان‌های استان کمیاب و حتی نایاب شود.

طی روزهای اخیر، واحدهای عرضه سیمان و مصالح‌فروشی‌ها در سطح استان از عرضه سیمان خودداری و یا اعلام می‌کنند که سیمان برای فروش ندارند؛ عدم عرضه سیمان در این روزهای مطبوع تابستانی که روزهای شلوغ و اصلی برای کارهای ساختمانی محسوب می‌شود باعث شده تا کارهای ساختمانی تعطیل و عملا این اتفاق باعث بیکاری هزاران نفر و سرگردانی متقاضیان شود.

کمبود سیمان در بازار باعث شده تا بازار سیاه تشکیل شده و سیمانی که باید طبق نرخ مصوب عرضه شود، با هزار ناز و منت به قیمت 60 تا 70 هزار تومان یعنی بین 35 تا 50 درصد گران‌تر، به مردم فروخته می‌شود.

مردم کلافه تا کارگران بیکار/سیمان یک تنه مچ ساخت و ساز را خواباند!

نایابی سیمان در غالب مراکز عرضه و مصالح فروشی‌ها، مردم را سرگردان و کلافه کرده است و جدا از قیمت‌های نجومی و به راه افتادن بازار سیاه، تمامی کارهای ساختمانی را عقب انداخته است.

طی سال جاری یعنی پس از کمیابی و افزایش 40 درصدی قیمت سیمان در اردیبهشت‌ماه حالا برای دومین بار متولی ظرف کمتر از سه ماه است که دوباره سیمان هم نایاب و هم گران شده است.

کاهش 75 درصدی تولید در کارخانه سیمان نکا

محسن کلاه‌کج مدیر کارخانه سیمان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص نایابی و گرانی این روزهای سیمان در بازار مازندران، می‌گوید: دلیل اصلی کمیابی این روزهای سیمان در بازار، به قطعی برق بر می‌گردد.

وی افزود: توان تولید برق بنا بر دلایلی که وزارت نیرو اعلام کرده است، پایین آمده است و لذا فعالیت صنایع و کارخانجات سیمانی را کاهش دادند و به طبع این ماجرا، میزان تولید سیمان کارخانه ما همچون کارخانه سیمان کیاسر پایین آمده است.

مدیر کارخانه سیمان مازندران، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، با این میزان ظرفیت فعالیت، توان تولید ما به شدت کاهش پیدا کرده است و روزانه تمامی تولیدات حداقلی ما روانه بازار می‌شود و با این وضع موجود، توان تولید بیشتر نداریم.

این مسئول، ادامه داد: قیمت حال حاضر عرضه سیمان کارخانه کاملا مطابق قیمت مصوب وزارت صمت است و اینکه در ادامه در بازار چه اتفاقاتی می‌افتد که با قیمت‌های نامتعارف به دست مصرف کننده می‌رسد به ما بر نمی‌گردد.

کلاه‌کج گفت: قیمتی که ما در حال حاضر در حال توزیع هستیم همان قیمت مصوب وزارت صمت است و از آن جایی که ابلاغ شده است که برای شفافیت تعیین قیمت در بورس عرضه شود، ما هم در بورس به مشتریان عرضه می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ظرفیت تولید روزانه کارخانه سیمان نکا حدود هشت هزار و 500 تن تا 9 هزار تن است که در شرایط فعلی به روزانه دو هزار و 200 تن یعنی یک چهارم ظرفیت واقعی رسیده است.

مدیر کارخانه سیمان مازندران، عنوان کرد: در شرایط کنونی به دلیل کاهش ظرفیت استفاده از برق، از چهار آسیاب کارخانه تنها یک آسیاب در حال فعالیت است و طبیعتا تولید هم به همین میزان کاهش پیدا کرده است.

این مسئول، اعلام کرد: هیچ اطلاعی از زمان ادامه این روند نداریم و به ما اعلام شده است که تا اطلاع ثانوی باید با همین ظرفیت، تولید انجام دهید.

کلاه‌کج متذکر شد: در حال حاضر تنها محدودیت ما قطعی برق است و اگر این محدودیت رفع شود ما توانایی پاسخگویی کامل تقاضای بازار را همچون گذشته داریم و هیچ مشکلی برای تامین بازار نداریم.

مشکلات موجود تنها به محدودیت مصرف برق کارخانجات سیمانی بر می‌گردد

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز در این باره به خبرنگار ما توضیح داد: مشکلات حال حاضر عرضه محدود سیمان در بازار تنها به دلیل قطعی برق و محدود کردن استفاده کارخانجات سیمانی از برق است.

وی افزود: ما در استان مازندران د کارخانه سیمان نکا و کیاسر را داریم که نه تنها تولید این کارخانجات نیاز استان را تامین می‌کند، بلکه مازاد تولید نیز داریم.

کاهش روزانه چند هزار تنی تولید، بازار را متشنج کرد

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، خاطرنشان کرد: قیمت‌های نامتعارف حال حاضر سیمان در بازار به عاملین فروش به ویژه رانندگان حمل و نقل بر می‌گردد که هزینه حمل آنان در شرایط فعلی، هیچ حساب و کتابی ندارد.

این مسئول، ادامه داد: کاهش روزانه نزدیک به 5 هزار تنی تنها کارخانه سیمان نکا طبیعتا فشار مضاعفی را به بازار استان وارد می‌کند و حال بماند که کارخانه سیمان کیاسر نیز شرایط مشابهی دارد که به این آشفتگی بیشتر دامن می‌زند.

مهاجر بیان کرد: در شرایط عادی، تولید کارخانجات ما اگر تنها محدود به استان باشد، ما مازاد بر مصرف داریم؛ منتهی به دلیل اینکه سیمان مازندران به سایر استان‌های کشور نیز ارسال می‌شود، در برخی مواقع، عرضه در بازار استان کم می‌شود و اگرنه ظرفیت تولید ما، کاملا کفاف استان ما را می‌دهد.

دولت برای جلوگیری از قطع برق خانگی، قطع برق کارخانه‌ها را در دستور کار گذاشته است. در همین زمینه چندی پیش بخشنامه‌ای برای جیره‌بندی برق صنایع بزرگی مانند فولاد و سیمان در دستور کار قرار گرفت و حالا فعالان صنعت سیمان می‌گویند قطع برق کارخانه‌ها، تولید سیمان را کم کرده است.

در همین زمینه مصالح فروشان می‌گویند سیمان در بازار کمیاب و قیمت هر کیسه به 65 هزار تومان رسیده است و چنانچه قطع برق تداوم داشته باشد، ممکن است قیمت هر کیسه سیمان به 70 هزار تومان هم برسد.

مع الوصف، قطع برق تیر خلاصی به بازار نیمه جان سیمان زد و پیش‌بینی می‌شود با تداوم توقف فعالیت کارخانه‌های سیمان، قیمت این کالا در بازار افزایش چشمگیری پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.