کد خبر : 1295
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲
222 views

سرخی انارستان مازندران خون‌بهای آتش است/ حال بد میانکاله

سرخی انارستان مازندران خون‌بهای آتش است/ حال بد میانکاله

سرخی انارستان ها خون بهای آتشی است که هرازگاه سودجویان در میانکاله به پا می کنند و درپی سهم خواهی در این ذخیره گاه هستند. به گزارش تیتر شمال؛ باران رحمت الهی زخم‌های ناشی از بروز حریق در ذخیره گاه زیست کره را التیام بخشید اما بهشت اکوتوریسم و پناهگاه حیات وحش ایران زمین همچنان

سرخی انارستان ها خون بهای آتشی است که هرازگاه سودجویان در میانکاله به پا می کنند و درپی سهم خواهی در این ذخیره گاه هستند.

به گزارش تیتر شمال؛ باران رحمت الهی زخم‌های ناشی از بروز حریق در ذخیره گاه زیست کره را التیام بخشید اما بهشت اکوتوریسم و پناهگاه حیات وحش ایران زمین همچنان در معرض حریق است.

میانکاله هم خشک شد و آب به کام تشنه اش نرسید و هم براثر آتش سوزی طی سالیان سال، شادابی و سرسبزی گذشته‌اش را از دست داده است و هربار آماج کینه سودجویان و متخلفان قرار می‌گیرد.

متخلفان و سودجویان که زورشان به قانون و محیط زیست نمی‌رسد هربار در اقدامی تلافی جویانه، بخشی از ذخیره گاه زیست کره را به آتش می کشند تا از طبیعت انتقام گیرند، در سال جاری بیش از ۲۰۰ هکتار از عرصه‌های حیات وحش میانکاله طعمه حریق شد.

بررسی علل آتش سوزی، سرنخ‌ها را به سودجویان و زیاده خواهان می‌کشاند، آنانی که در پاییز و زمستان به جان پرندگان، مهمانان زیست کره می‌افتند و شکارشان می‌کنند و در بهار و تابستان نیز با برافروختن آتش در پی سهم خواهی از طبیعت هستند.

هر بار که آتش سوزی رخ می‌دهد نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و پناهگاه حیات وحش میانکاله که شمار آنها کمی بیشتر از انگشتان دو دست است، باید با امکانات اولیه، با بیل و شن کش به تیمار زخم‌ها و دمل ایجاد شده در ذخیره گاه بپردازند و تلاششان برای مهار حریق با امکانات سنتی گاهی از شبانه روز نیز فراتر می‌رود.

اطفای حریق با دستان خالی

علی کلانه رئیس پایگاه ذخیره گاه زیست کره میانکاله در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه منطقه میانکاله باید با مدیریت واحد زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست حفظ شود، گفت: تاکنون ۲۲ فقره آتش سوزی در این منطقه رخ داده است.

 سرخی انارستان مازندران خون‌بهای آتش است/ حال بد میانکاله

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۳۰ هکتار از عرصه‌ها دچار حریق شده است، افزود: از مسئولان شهرستان و استان درخواست شده تا مسئله آتش سوزی در میانکاله بررسی شود زیرا بیشتر حوادث دارای عامل انسانی است.

وی به ارزش جهانی ذخیره گاه میانکاله اشاره و اضافه کرد: باید مراجع و مسئولان امنیتی به مسئله آتش سوزی میانکاله ورود کنند.

رئیس ذخیره گاه زیست کره میانکاله با بیان اینکه همکاران حفاظت محیط زیست تلاش زیادی برای حفظ و حراست از ذخیره گاه انجام داده‌اند، گفت: بودجه اطفای حریق از سوی دولت به سازمان جهاد کشاورزی تخصیص داده می‌شود و ما باید از محل بودجه سازمانی، ادوات و تجهیزات را تأمین کنیم.

وی با اظهار اینکه تجهیزاتی که داریم ابتدایی است، گفت: در حال حاضر ۱۶ محیطبان حراست و حفاظت از ۶۸ هزار هکتار پناهگاه حیات وحش میانکاله را عهده دار هستند.

بررسی آتش سوزی‌های اخیر در میانکاله، شواهد عمدی و سریالی بودن این حادثه را اثبات کرده است، در سه فقره آخر آتش سوزی، بیش از ۱۳ هکتار از عرصه‌های میانکاله دچار آسیب شد.

سال‌هاست وعده ایجاد پایگاه اطفای حریق در میانکاله داده می‌شود اما همچنان این ایستگاه روی کاغذ مانده و اجرای این طرح در هشت سال عمر دولت تدبیر و امید نیز ناکام مانده است سال‌ها است وعده ایجاد پایگاه اطفای حریق در میانکاله داده می‌شود اما همچنان این ایستگاه روی کاغذ مانده و اجرای این طرح در هشت سال عمر دولت تدبیر و امید نیز ناکام مانده است. حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اهمیت پناهگاه میانکاله اظهار داشت: با آنکه روند آتش سوزی‌ها نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است، اما همچنان شاهد بروز این حوادث هستیم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه امکانات و تجهیزات محیط زیست برای اطفای حریق محدود و کم است، گفت: برای اطفای حریق و حفاظت نیازمند تجهیزات مورد نیاز و اعتبارات مناسب هستیم.

وی با بیان اینکه برخی از افراد براثر زیاده خواهی درپی تصرف عرصه‌ها در میانکاله هستند که محیط زیست با آنان مقابله و برخورد می‌کند، افزود: این عامل سبب واکنش‌های زیادی شده اما محیط زیست به هیچ وجه از آمان های خود دست نمی‌کشد.

ابراهیمی با عنوان اینکه میانکاله یکی از مناطق مهم زیست کره محسوب می‌شود، افزود: این پناهگاه ازنظر زیستگاه پرندگان و گونه‌های جانوری و حیات وحش بسیار مهم است و در صورت تصرف و تخریب، بر روی آب و هوای منطقه تأثیر می‌گذارد.

مدیرکل محیط زیست مازندران خشکی را از دیگر دغدغه‌های موجود در میانکاله بیان کرد و گفت: مدیریت نامناسب در حوزه آب و برداشت بی رویه از چاه‌های مجاز و غیرمجاز سبب شده تا بخش‌هایی از میانکاله خشک شود.

 سرخی انارستان مازندران خون‌بهای آتش است/ حال بد میانکاله

میانکاله در آتش کینه تضاد منافع می سوزد

حر منصوری مدیر مؤسسه گروه مشورتی میانکاله با بیان اینکه میانکاله در آتش کینه و تضاد منافع بین ذینفعان می سوزد، افزود: حقیقت این است که مدیریت حیات وحش با شکاربانی فاصله بسیاری دارد و با بگیر و ببند و راه نده و برخورد قهریه راه به جایی نخواهد برد.

وی افزود: مدیریت حیات وحش به دلیل درگیر بودن با گروه‌های مختلف ذینفع نیازمند توجه به اقتصاد، کشاورزی، مرتع داری، جنگلداری، دامداری، توسعه بومگردی، اکوتوریسم و آشتی دادن جامعه بومیان با حیات وحش است.

وی افزود: هم راستا کردن بقایای طبیعت با بقای منافع و اقتصاد کوتاه مدت و بلندمدت بومیان و اهمیت نقش بهره برداران در مدیریت منابع امری ضروری است زیرا نمی‌توان بهره بردار را در مدیریت منابع در نطر نگرفت.

چند روزی باران تابستانه، زخم‌های انارستان‌های میانکاله را مرهم شد اما همیشه بازنده تعارض منافع ذینفعان، ذخیره گاهی به نام میانکاله است و گونه‌های جانوری و درختی آن بیگناه شکار و کباب می‌شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.