کد خبر : 2176
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴
162 views

بدعهدی دولت روحانی در پرداخت مطالبات 40 میلیاردی باغداران مازندرانی/صادرات حمایت می‌خواهد

بدعهدی دولت روحانی در پرداخت مطالبات 40 میلیاردی باغداران مازندرانی/صادرات حمایت می‌خواهد

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه با توجه به افزایش تولید مرکبات نسبت به سال گذشته قطعا باید از هم اکنون زمینه‌سازی مطلوبی برای صادرات انجام گیرد؛ گفت: در حالی با تامین نیاز بازار کشور، از گرانی این محصول جلوگیری کردیم که دولت پس از تنظیم بازار، کلا ما رها کرد و اکنون، پس

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه با توجه به افزایش تولید مرکبات نسبت به سال گذشته قطعا باید از هم اکنون زمینه‌سازی مطلوبی برای صادرات انجام گیرد؛ گفت: در حالی با تامین نیاز بازار کشور، از گرانی این محصول جلوگیری کردیم که دولت پس از تنظیم بازار، کلا ما رها کرد و اکنون، پس از گذشت 6 ماه، هنوز مطالبه 40 میلیاردی خود را دریافت نکرده‌ایم.


به گزارش تیتر شمال؛ محمدرضا شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص معضل رنگ آوری مرکبات نارس و تهدید آن برای بازار این محصول، اظهار کرد: یقینا رنگ آوری محصولات زودچین و نارس، یک عمل متقلبانه محسوب می‌شود؛ اینکه یک میوه سبز رنگ را طی عملیاتی به رنگ زرد تبدیل و به بازار عرضه کنیم، در واقع یک امر متقلبانه است.

وی افزود: چرا که وقتی مصرف‌کننده یک میوه با رنگ زرد را می‌بیند، یعنی این میوه رسیده است و مطمئنا با این هدف که این میوه رسیده، شیرین و آبدار است، اقدام به خرید می‌کند و وقتی پس از خرید متوجه می‌شود که این میوه کال، ترش و بدون آب است، دل‌زدگی ایجاد می‌شود و این امر سبب بروز مشکلات در بازار و نهایتا کاهش قیمت محصول می‌شود.

«رنگ کردن گنجشک به‌جای قناری» به فصل مرکبات!

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، خاطرنشان کرد: اما از آن‌سو، حتی اگر ما میوه سبز برداشت کنیم و همین‌طور به بازار عرضه کنیم و در واقع دست‌کاری روی آن صورت نگیرد؛ مشتری هم با علم به اینکه این میوه، نارس است و ممکن است ترش باشد، دست به انتخاب می‌زند و واقعی اقدام به خرید می‌کند.

این مسئول، ادامه داد: ما از خردادماه امسال در تلاش هستیم که جلوی اینکار را بگیریم و نگذاریم رنگ آوری در خصوص مرکبات نارس صورت بگیرد و تقریبا این اتفاق هم تا حد زیادی عملیاتی شده است.

شعبانی بیان کرد: انتظار و توقع ما نیز از باغداران این است که در درجه نخست از برداشت زودهنگام محصول خودداری کنند و اگر هم برداشت می‌کنند از هرگونه رنگ آوری میوه پرهیز کنند؛ چرا که این فعل یک فعل متقلبانه است و به بازار مرکبات، لطمه وارد خواهد کرد.

نارنگی، گل کاشت!

وی در خصوص  وضعیت کیفی و کمی مرکبات طی سال جاری، عنوان کرد: خوشبختانه امسال وضعیت خیلی خوبی را به ویژه در خصوص نارنگی اعم از پیش رس و انشو مازندران شاهد هستیم و قطعا نسبت به سال گذشته، افزایش تولید داریم.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، گفت: علیرغم اینکه در بحث تولید تامسون یک کاهس 10 تا 15 درصدی را طی سال جاری شاهد هستیم، اما قطعا با تولید بسیار خوب نارنگی، این کسری کاملا جبران شده است.

این مسئول، اعلام کرد: البته با همین کاهش تولید، ما بیش از  یک میلیون و 500 هزار تن تامسون در مازندران برداشت خواهیم کرد و با توجه به تولید یک میلیون تن انواع مرکبات نظیر نارنگی پیش رس، انشو، یافا و مابقی، میزان تولید مرکبات ما در استان به 2.5 میلیون تن می‌رسد.

شعبانی افزود: این میزان تولید جدا از اینکه نیاز بازار داخلی ما را تامین می‌کند، لازم است که ما برای صادرات، زمینه‌سازی کنیم.

سال خوب صادرات در پیش است/ تصاحب بازارهای جهانی در گرو همت باغداران و حمایت دولت

وی در خصوص اقدامات انجام گرفته و مشکلات فراروی باغداران در صادرات این محصول به بازارهای جهانی، پاسخ داد: ما اگر خوب بتوانیم در خصوص صادرات، هم در بسته‌بندی، هم در تعهدی که به طرف مقابل می‌دهیم و هم محصول با کیفیتی را صادر کنیم؛ قطعا ظرفیت بازارهای کشورهای همسایه، پاسخگوی ما هست و ما هم می‌توانیم پاسخگوی نیاز آنان باشیم.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، با بیان اینکه امسال ما محصول خوب و با کیفیتی را داریم؛ مطرح کرد: لذا از یک‌سو، ما باید کار را با نظم و انضباط و برنامه‌ریزی خوبی جلو ببریم و از سویی دیگر خود صادرکنندگان نیز باید دقت نظر بهتری داشته باشند و در کیفیت محصول، بسته‌بندی و حمل‌ونقل محصول، به بهترین شکل مطلوب، عمل کنند تا بتوانیم هم بازارهایی که از سال‌های قبل به دست آورده‌ایم را حفظ کنیم و هم آن را افزایش دهیم.

بخش‌نامه‌های یک شبه و موانع صادراتی بزرگ‌ترین کابوس صادرکنندگان

این مسئول، در خصوص مشکلات فراروی باغداران در صادرات این محصول به بازارهای جهانی، تاکید کرد: دولت اگر در بحث صادرات، نیاید بخش‌نامه‌های یک شبه صادر کند و مهم‌ترین دغدغه صادرکننده یعنی ایجاد موانع صادراتی پیش روی صادرات را موجب نشود، بهترین کمک را به صادرات کرده است.

شعبانی اذعان کرد: مهم‌ترین دغدغه یک صادرکننده این است که بیاید و یک بازاری را برای صادرات به دست آورد و در مقابل یک مانع صادراتی از سوی دولت، مقابل او قرار گیرد.

وی ادامه داد: ما دیگر همه می‌دانیم که وقتی وارد مقوله صادرات می‌شویم، برگشت ارز برای صادرکننده بسیار سخت است، صادرکننده ناچار است تهاتر کالا انجام دهد و در مجموع صادرات، دردسرهای خاص خودش را دارد؛ دولت باید هم به این درک برسد و هم صادرکننده را درک کند و لذا موانعی برای او ایجاد نکند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، اظهار کرد: با همه دردسرها و مشکلاتی که برای صادرکننده وجود دارد، دولت بیاید و از او حمایت کند و لازم است دولت هم با مشارکت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات در نقدینگی این بخش به صادرکننده کمک کند و هم در بحث حمل‌ونقل از راه دریایی، زمینی و هوایی، زیرساخت‌های لازم را فراهم کند.

این مسئول، افزود: انتظار ما از دولت سیزدهم این است که این بسترها را فراهم و موانع موجود را به حداقل برساند تا شاهد بهبود فضای کسب و کار در کشور باشیم.

بدعهدی دولت روحانی در پرداخت مطالبات باغداران/ 40 میلیارد تومان طلبکاریم!

شعبانی در خصوص گلایه باغداران از بدعهدی دولت در پرداخت مطالبات بازار شب عید، عنوان کرد: تعهد ما در این مسئله، نسبت به دولت خیلی بیشتر بوده است؛ دولت قبل متاسفانه تنظیم بازاری طی سال گذشته برای بازار شب عید انجام داد که ما با تامین نیاز کل کشور، از گرانی این محصول جلوگیری کردیم، اما تا به حال و پس از گذشت 6 ماه، ما هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده‌ایم.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر، نزدیک به 40 میلیارد دیگر از دولت قبل، طلبکاریم؛ بی تعهدی دولت، باغداران را نسبت به اینکه با دولت همکاری زیادی در بحث تنظیم بازار کنیم، دل‌زده می‌کند؛ دولت وقتی که تنظیم بازار را انجام داد، کلا ما را رها کرد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، خاطرنشان کرد: وزارت بازرگانی در سال قبل و وقتی بازار شب عیدش، تامین شد و قیمت میوه‌ای که بین 25 تا 30 هزار تومان در بازار بود را با کمک باغداران به کیلویی 10 تا 12 هزار تومان رساند و بازار شب عیدش تنظیم شد، خیالش راحت شد و اصلا بدنبال پرداخت مطالباتش به باغداران نبود.

این مسئول متذکر شد: با هزار و یک مشکلی که باغداران در بحث تولید با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، دولت هم مشکل روی مشکلات بوجود آورده است و تاکنون نتوانستیم مطالبات خودمان را دریافت کنیم؛ علیرغم اینکه تامین اعتباری آن نیز انجام شده است، اما تاکنون به دست ما نرسیده است تا ما بدهی باغداران‌مان را پرداخت کنیم.

استان مازندران در اسفندماه سال گذشته، بیش از 20 هزار تن مرکبات از نیاز بازار شب عید 31 استان کشور را تامین کرده است که متاسفانه با بدعهدی در پرداخت بهای آن از سوی دولت،باغداران استان دلسرد و گلایه‌مند هستند./بلاغ

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.