کد خبر : 2234
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳
203 views

« ایثار» حلقه وصل رزمندگان دفاع مقدس و مدافعین سلامت/ عرصه، با فرهنگ شهادت خالی نمی‌ماند

« ایثار» حلقه وصل رزمندگان دفاع مقدس و مدافعین سلامت/ عرصه، با فرهنگ شهادت خالی نمی‌ماند

جانباز و رزمنده جنگ تحمیلی با بیان اینکه آنچه که دفاع مقدس، مدافعان سلامت، مدافعان حرم و همین شهید نوجوان این روزهای کشور یعنی شهید علی لندی نوجوان 15 ساله ایذه‌ای را مقدس کرد، ریشه در نوع دوستی، از خود گذشتگی و ایثار جان دارد؛ گفت: اگر اصرار بر این است که فرهنگ دفاع مقدس،

جانباز و رزمنده جنگ تحمیلی با بیان اینکه آنچه که دفاع مقدس، مدافعان سلامت، مدافعان حرم و همین شهید نوجوان این روزهای کشور یعنی شهید علی لندی نوجوان 15 ساله ایذه‌ای را مقدس کرد، ریشه در نوع دوستی، از خود گذشتگی و ایثار جان دارد؛ گفت: اگر اصرار بر این است که فرهنگ دفاع مقدس، پایدار بماند و این فرهنگ به نسل‌های بعدی انقلاب انتقال داده شود، به این دلیل است که در هر برهه‌ای از زمان اگر گرفتار بلا و خسارتی شویم، عرصه و میدان خالی نمی‌ماند.


به گزارش تیتر شمال؛ دفاع مقدس نقطه درخشان و ممتازی در تاریخ رشادت‌ها و پایمردی‌های ملت ایران ثبت شده است که سراسر از جان گذشتگی و ایثار و وطن دوستی را می‌توان در آن مشاهده کرد و به‌حق چراغی روشن برای آیندگان این مرز و بوم است.

در تقویم جمهوری اسلامی ایران، 31 شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است و  از 31 شهریور تا 6 مهر به عنوان هفته دفاع مقدس، گرامی داشته می‌شود.

این روزها هنگامی که یادی از دفاع مقدس می‌شود، دنیایی از شرف و حماسه ملتی نجیب و آزاده در اذهان تداعی می‌شود که عطر معنویت و صفای خاصی به ما ارزانی می‌دارد.

آن روزها نام و نان بهایی نداشت و آنچه میدان دار بود، قیام بود و عروج. آن روزها شهادت، شاهراهی به وسعت افق داشت. خاکریزها، بوی بهشتِ مردانی را گرفته بود که سر به سر، تن به مرگ می سپردند تا مبادا حرف ولی فقیه‌شان روی زمین بماند.

مفید اسماعیلی یکی از رزمندگان مازندرانی هشت سال دفاع مقدس است که در سال 61 و در حالی که تنها 13 سال سن داشت به جبهه رفت.

این آزاده جنگ تحمیلی در تیرماه سال 67 و در سن 19 سالگی در حالیکه در جزیره مجنون به همراه همرزمانش در حال مقاومت برای حفظ  جزیره مجنون در مقابل اشغال آن توسط نیروهای عراقی بود به اسارت نیروهای دشمن درآمد.

اسماعیلی  پس از بیش از دو سال اسارت در سن 22 سالگی به آغوش پاک وطن بازگشت و اکنون در سن 52 سالگی و پس از سه دهه خدمت در لباس مقدس پاسداری به کشور، هنوز خود را سرباز انقلاب و وطن می‌داند.

وی که از رزمندگان گردان حمزه سیدالشهدا(ع) لشکر ویژه 25 کربلا در دوران دفاع مقدس در واپسین روزهای جنگ تحمیلی در کسوت فرمانده گروهان در منطقه مجنون به اسارت درآمده بود، بار دیگر نیز با همراهی رزمندگان لشکر عملیاتی 25 کربلا در سوریه نیز دل به عرصه جهاد و پیکار زد.

این آزاده جنگ تحمیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ما که به مناسبت هفته مقدس با گپ‌وگفت با او پرداخته است، در خصوص تشابه هشت سال دفاع مقدس با یک سال و هفت ماه نبرد با ویروس کرونا و تکرار مجاهدت‌ها، رشادت‌ها و شهادت مدافعان سلات و جهادگران عرصه سلامت در مراکز درمانی، می‌گوید: اگر روحیه جهادی و ایثار در انسان شعله‌ور باشد، تن می‌دهد به کاری که در کشور به وجود می‌آید، مواقعی در کشور ایجاد می‌شود که نیاز به حضور و خدمت است و وقتی کسی به کشور و آرمان‌های کشور متعهد است، به سمتی حرکت می‌کند که موانع موجود در کشور را بردارد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: وجه تشابه دوران دفاع مقدس با مدافعان سلامت که در این عرصه، شهید هم دادند، ریشه در یک نکته مشترک دارد.

وی ادامه داد: آنچه که دفاع مقدس، مدافعان سلامت، مدافعان حرم و همین شهید نوجوان این روزهای کشور یعنی شهید علی لندی نوجوان 15 ساله ایذه‌ای را مقدس کرد، ریشه در نوع دوستی، از خود گذشتن برای دیگران و ایثار جان است.

این آزاده جنگ تحمیلی اظهار داشت: شاید از نظر شکلی حضور در عرصه و میدان مقابله با دشمن که می‌تواند یک کشور متخاصم، ویروس، آتش و هر بلای طبیعی و غیرطبیعی باشد، متفاوت باشند؛ اما آن چیزی که موجب می‌شود یک مدافع سلامت، مدافع حرم، رزمنده و یک نوجوان 15 ساله اینگونه به میدان بیاید، فرهنگ نوع دوستی، فرهنگ از خود گذشتن برای یک همنوع و فرهنگ ایثار است.

اسماعیلی بیان کرد: وقتی که ما فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی را در جامعه نهادینه کنیم، در هر برهه‌ای از زمان اگر گرفتار بلا و خسارتی شویم، عرصه و میدان خالی نمی‌ماند.

وی عنوان کرد: در ماجرای آتش سوزی پلاسکو نیز نمودی از همین فرهنگ را دیدیم و شاهد بودیم که شهدای آتش نشانی با همان فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی به وسط میدان آمدند و با تقدیم چند شهید، وقتی آتش زبانه کشید و دشمن شد؛ برای حفظ جان و مال مردم به دل دشمن زدند و لذا این حرکت، قابل ارج نهادن، ارزشگذاری و تکریم است.

این رزمنده مدافع حرم تصریح کرد: اگر اصرار بر این است که فرهنگ دفاع مقدس، پایدار بماند و این فرهنگ به نسل‌های بعدی انقلاب انتقال داده شود، به این دلیل است که در هر برهه‌ای از زمان، نیاز به حرکت ایثارگرانه وجود دارد تا بتوان از این چالش‌ها عبور کرد.

اسماعیلی گفت: به طور نمونه اگر مدافعان حرم ما در غائله عراق و سوریه حضور پیدا نمی‌کردند و از خودشان فرهنگی تحت عنوان ایثار و از خود گذشتگی نشان نمی‌دادند، امروز به راحتی دشمن ما را به مخاطره می‌انداخت و موجب عقب افتادگی ما و یا تحمیل جنگ دیگر بود.

وی با اشاره به تکرار همدلی و کمک‌های مردم همانند حضور زمان دفاع مقدس مردم در پشت جبهه‌ها در دوران کرونا تاکید کرد: بدون شک وقتی در مورد فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی سخن می‌گوییم، فرهنگ عاری از مردم نیست و فرهنگ در جایی می‌تواند رشد و نمود داشته باشند که مردم باشند؛ چرا که مردم هستند که این فرهنگ را می‌سازند.

این آزاده و جانباز جنگ تحمیلی افزود: این مردم هستند که از فرهنگ و مولفه‌های فرهنگی الگوبرداری می‌کنند و لذا حضور مردم در کنش‌های فرهنگی یک ضرورت است و اگر همراهی مردم نباشد، فرهنگ به تنهایی و به خودی خودش، مفهومی ندارد.

این رزمنده مدافع حرم تصریح کرد: هر کجا مردم از فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی استفاده کنند، تداعی کننده دفاع مقدس می‌شود، چون اوج از خودگذشتگی از جان، مال، فرزند و مقام در دفاع مقدس اتفاق افتاد و اگر امروز می‌گوییم هفته دفاع مقدس را گرامی بداریم نه اینکه جنگ را گرامی بداریم بلکه منظور فرهنگ دفاع مقدس است.

اسماعیلی مطرح کرد: اینکه کمک مومنانه مردم را به کمک‌های مردم در پشت جبهه‌ها وصل می‌کنیم؛ چرا که آن دوران و فرهنگ آن دوران برای ما تجدید خاطره می‌شود؛ چرا که مردم در آن دوران، اوج از خودگذشتگی و مواسات را در دوران دفاع مقدس به نمایش گذاشتند.

وی اذعان کرد: آن چیزی که ویروس کرونا از خود نشان داد در واقع دشمنی با جان مردم بود و جنگ هم دشمنی با جان و مال مردم است؛ آن مقابله‌ای که در برابر صدام اتفاق افتاد و این مقابله‌ای که در برابر کرونا اتفاق افتاد، از نظر محتوا شبیه یکدیگرند.

این آزاده و جانباز جنگ تحمیلی متذکر شد: در هر دوره‌ای از زمان وقتی ما در مقام کمک، مواسات و نوع دوستی بر بیاییم، یعنی مسیر شهدا را طی کردیم؛ مسیر شهدا را طی کردن، اسلحه به دست گرفتن نیست؛ بلکه باید دید شهید با چه محتوایی و هدفی پا به عرصه نبرد با خصم گذاشته است.

این رزمنده مدافع حرم در پایان یادآور شد: در مسیر شهدا بودن یعنی با اخلاص در عمل، با ایثار و از خودگذشتگی و رضای خداوند پا به میدان نبرد بگذاری و چه پیروز شوی و چه به شهادت برسی؛ ماندگار می‌شوی.

گفت‌وگو: مجتبی قربانی

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.