کد خبر : 2443
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
174 views

آغاز همزمان برداشت و صادرات کیوی در مازندران/ تبدیل محصولی محلی به برند جهانی

آغاز همزمان برداشت و صادرات کیوی در مازندران/ تبدیل محصولی محلی به برند جهانی

با پایان فصل برداشت برنج از شالیزارهای مازندران، کار چندماهه مردمان این دیار تمام نمی‌شود و فصلی نو از تلاش، این بار در اراضی باغی آغاز می‌شود؛ فصلی که با برداشت مرکبات، خرمالو، کیوی و یا صید ماهی از دریا عجین شده است. به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- با پایان فصل برداشت برنج از

با پایان فصل برداشت برنج از شالیزارهای مازندران، کار چندماهه مردمان این دیار تمام نمی‌شود و فصلی نو از تلاش، این بار در اراضی باغی آغاز می‌شود؛ فصلی که با برداشت مرکبات، خرمالو، کیوی و یا صید ماهی از دریا عجین شده است.


به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- با پایان فصل برداشت برنج از شالیزارهای مازندران، کار چندماهه مردمان این دیار تمام نمی‌شود و فصلی نو از تلاش، این بار در اراضی باغی آغاز می‌شود.

با پایان فصل برنج، فصلی دیگر از کار و تلاش آغاز می‌شود، فصلی که با برداشت مرکبات، خرمالو، کیوی و یا صید ماهی از دریا عجین شده است.

تولید کیوی در باغات زراعی مازندران شاید عمری طولانی نداشته باشد اما به دلیل شرایط مساعد جوی و آب و هوایی، به یک برند ملی تبدیل شده است که حالا سهمی تا 80 درصدی از تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

رغبت باغداران مازندرانی به ویژه باغداران غرب مازندران به تولید این محصول موجب شده است که نه تنها در تولید بلکه در صادرات نیز مازندران حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد.

در مازندران بیش از 6 هزار و 500 هکتار از باغات به زیر کشت کیوی اختصاص دارد و سالانه 200 هزار تن محصول از آن برداشت می‌شود؛بیشتر محصول کیوی استان در مناطق غربی استان از جمله تنکابن، عباس آباد، رامسر، چالوس و نوشهر تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۵۰۰ هزار تن مرکبات و کیوی از مازندران صادر شود.

عزیزالله شهیدی‌فر با بیان اینکه پیش‌بینی تولید حداقل ۲ و نیم میلیون تن مرکبات را در استان داریم گفت: پیش بینی ما برای امسال، صادرات تا ۵۰۰ هزار تن کیوی، مرکبات و نارنگی است که دست یافتن به این هدف یعنی رشد ۲۰ درصدی در بخش صادرات که امیدواریم محقق شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در خصوص آخرین وضعیت کمی و کیفی مرکبات در مازندران و نیز اقدامات انجام گرفته در راستای بهیود صادرات این محصول طی سال‌جاری، تصریح کرد: در مجموع، وضعیت کمی و کیفی مرکبات امسال، ایده‌آل است.

شهیدی‌فر متذکر شد: مرکبات مازندران عموما به کشور‌های حوزه cis صادر می‌شود و امیدواریم امسال شاهد رشد قابل توجهی در این بخش باشیم.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، باغداران استان به ویژه باغات نارنگی، از مهرماه امسال می‌توانند طی فرصت دو ماهه، اقدام به برداشت محصولات خود کنند.

وی افزود: با توجه به کنترل آفات و مدیریت برداشت، وضعیت کمی و کیفی مرکبات امسال بهتر از سال گذشته است.

این مسوول، ادامه داد: ممکن است درصد کمی پرتقال تامسون ما کمتر از سال گذشته باشد، اما وضعیت نارنگی ما به نسبت سال گذشته به مراتب بهتر است.

شهیدی‌فر گفت: اکنون هم در بخش صادرات برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام گرفته است که در کنار تامین مرکبات مورد نیاز داخل کشور، صادرات ما هم جان بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به وضع کیفی پرتقال‌های مازندران، خاطر نشان کرد: امسال سال خوبی برای باغداران مرکبات مازندران خواهد بود، کما اینکه سال خوبی برای برنجکاران استان نیز بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: خوشبختانه در بحث صادرات، سورتینگ‌ها و سردخانه‌های استان، ارتقا یافته‌اند و هم به لحاظ نگهداری و هم انبار داری کیفی مرکبات، ظرفیت مطلوبی را دارا هستند.

این مسوول اضافه کرد: در بحث بسته‌بندی نیز همین ارتقا را شاهد هستیم، چند کارخانه خوب بسته‌بندی داریم که شرایط بسته‌بندی محصولات برای حضور در بازار‌های جهانی را مساعدتر کرده است و در مجموع این پیشرفت‌ها موجب رقابت بین سورتینگ‌ها شده است.

یزدان قلی خزایی پول مدیریت جهاد کشاورزی چالوس نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: کیوی مازندران یک برند ملی و جهانی است و بلافاصله پس از برداشت مستقیما صادر می‌شود.

وی افزود: فصل برداشت کیوی در غرب مازندران آغاز شده است و همزمان با برداشت، صادرات این محصول نیز از بنادر آغاز شده است.

مدیریت جهاد کشاورزی چالوس، خاطرنشان کرد: یکی از بهترین ارقام تولید کیوی در کشور مربوط به مازندران است که به لحاظ کیفی بسیار فوق‌العاده است.

خزایی پول بیان کرد: شرایط تولید کمی و کیفی این محصول در غرب مازندران به نسبت مدت مشابه سال قبل، از وضعیت بهتری برخوردار است.

وی اعلام کرد: مبنای آمار صادرات بر اساس اظهارنامه صادراتی گمرکی تعیین می‌شود و آمار دقیق در پایان فصل صادرات از سوی بنادر اعلام می‌شود.

مدیریت جهاد کشاورزی چالوس، متذکر شد: صادرت کیوی به بازارهای هدف از جمله آسیا و اروپا از روز گذشته آغاز شده است.

خزایی پول یادآور شد: کیوی مازندران یک برند بین المللی است که طرفداران بسیاری در اقصی نقاط جهان دارد.

گفتنی است در مازندران عمده رقم تولید کیوی از نوع هایوا است و میانگین عملکرد آن 25 تا 30 تن در هکتار است و تولیدات کیوی مازندران سبب شده تا ایران بعد از چین، ایتالیا و نیوزیلند در رتبه چهارم جهان قرار گیرد و هفت درصد کیوی جهان در کشور تولید شود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.