کد خبر : 4898
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
152 views

تداوم بی‌توجهی‌ها به تامین اعتبار ناجیان غریق استان‌های شمالی/ ناجیان بدون منجی!

تداوم بی‌توجهی‌ها به تامین اعتبار ناجیان غریق استان‌های شمالی/ ناجیان بدون منجی!

در حالی رفته رفته به پایان سال نزدیک می‌شویم که تاکنون هنوز حقوق مرداد و شهریور ناجیان غریق به حساب‌شان واریز نشده است؛ بی‌توجهی مسئولان ملی به تامین اعتبار دستمزد ناجیان غرق استان‌های شمالی موجب شده است تا هر ساله شاهد تعویق چند ماه پرداخت حقوق ناجیان و گلایه‌مندی این قشر زحمتکش باشیم. به گزارش

در حالی رفته رفته به پایان سال نزدیک می‌شویم که تاکنون هنوز حقوق مرداد و شهریور ناجیان غریق به حساب‌شان واریز نشده است؛ بی‌توجهی مسئولان ملی به تامین اعتبار دستمزد ناجیان غرق استان‌های شمالی موجب شده است تا هر ساله شاهد تعویق چند ماه پرداخت حقوق ناجیان و گلایه‌مندی این قشر زحمتکش باشیم.


به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- هر ساله آمار نجات یافتگان در سواحل استان مازندران، خود حکایت از عملکرد فوق‌العاده افرادی دارد که هر ساله به عنوان ناجی غریق در سخت‌ترین شرایط دریایی و با همه ناملایمات در کنار مردم هستند.

این ناجیان در حالی بسیاری را از غرق شدن در دریا نجات می‌دهند که هر ساله خود در زیر اممواجی بلند از مشکلات، غرق می‌شوند.

نقش ناجیان غریق در کاهش تلفات انسانی سواحل دریا در فصل بهار و تابستان بر کسی پوشیده نیست، افرادی که با تکیه بر فن و مهارتی که دارند، جان خود را به خطر می‌اندازند تا خانواده‌ای از سواحل مازندران، خاطره تلخ با خود نبرد، اما نامهربانی‌ها و تعویق در پرداخت حقوق از مهم‌ترین مشکلاتی است که هر ساله آنان را می‌آزارد.

نقی کریمیان رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران طی گفت‌وگویی با گلایه به تاخیر بیش از 6 ماهه حقوق ناجیان غریق استان، اظهار کرد: با وجود گذشت بیش از ماه‌ها هنوز حقوق ماه‌های مرداد و شهریور ناجیان غریق پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه امسال دوتن از ناجیان غریق مازندران نیز جان خود را از دست دادند، گفت: با وجود تمام تلاش‌ها در ساحل دریا اما حقوق‌شان روزی 100 هزار تومان بوده که آن هم پرداخت نشده است.

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی مازندران با بیان اینکه در حوزه نجات غریق بخشی از نیروهای خود را از دست دادیم، اظهار کرد: باتوجه به اینکه بر طول نوار ساحل و همچنین نقاط کور حادثه‌خیز استان افزوده شده نیاز به یک‌هزار نیروی ناجی غریق داریم که در این زمینه باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

کریمیان تاکید کرد: حتی اگر از همین امروز هم کار آموزش ناجی غریق را شروع کنیم باز هم دیر است در این زمینه نیاز به پشتیبانی و حمایت مسؤولان داریم.

علی رجبی وندچالی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار  ما در 6 دی‌ماه امسال در خصوص گلایه ناجیان غریق مازندران از تعویق چند ماهه در پرداخت دستمزدشان، اعلام کرده بود که در تلاش‌ایم تا پایان دی‌ماه حقوق معوق دوماهه ناجیان به ارزش دو میلیارد و 900 میلیون تومان را پرداخت کنیم.

اکنون و با گذشت 12 روز از اسفندماه، این وعده محقق نشده است و این رسانه در پیگیری این موضوع، علت را از آقای مسئول، جویا شد که در ذیل می‌خوانید:

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران، با بیان اینکه ناجیان غریق استان تا پایان شهریورماه، 4 ماه فعالیت داشتند، گفت: ما از این مدت، حقوق دو ماه به ارزش ریالی دو میلیارد و 700 میلیون تومان را پس از تامین اعتبار پرداخت کردیم و حقوق دو ماه دیگر را نیز به آن‌ها بدهکاریم.

رجبی افزود: متاسفانه برای حقوق ناجیان غریق، اعتباری وجود ندارد و ما باید با مراجعات مکرر به تهران و پیگیری‌های مستمر، اعتباری را بابت حقوق و دستمزد ناجیان بگیریم.

وی با بیان اینکه ناجیان غریق استان مازندران طی این مدت زحمت فراوانی کشیدند و گلایه‌هایشان نیز به حق است و ما می‌پذیریم؛ خاطرنشان کرد: برای پرداخت حقوق ناجیان غریق، کشور اعتباراتی برای سواحل دریا نمی‌گذارد، چرا که طرح دریا تنها در 5 استان کشور اجرا می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران، با بیان اینکه متاسفانه موفق به واریز بخشی از مطالبات تا پایان شهریورماه نشدیم و از این بابت هم از ناجیان استان، عذرخواهی می‌کنیم؛ تصریح کرد: در حال حاضر، اعتبار لازم مشخص شده است، وزارت کشور نیز موافقت به تخصیص این اعتبار به استان کرده است، اما به حساب استان واریز نشده است.

رجبی مطرح کرد: من هر انچه که از دستم بر می‌آمده است برای پیگیری و پرداخت حقوق معوقه ناجیان انجام داده‌ام و رایزنی‌های لازم را چه با مسئولان ارشد استانی و چه ملی انجام داده‌ام؛ اما متاسفانه موفق به پرداخت حقوق ناجیان غریق نشده‌ایم.

وی عنوان کرد: بنا دارم تا هفته آینده شخصا بابت پیگیری این موضوع به تهران بروم تا ان‌شاءالله بتوانیم تا قبل از سال جدید، حقوق معوقه ناجیان را پرداخت کنیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران، متذکر شد: واقعا اگر از تهران بابت این موضوع حمایت نشویم باید بدنبال راهکاری برای تامین این اعتبار در درون استان باشیم و این امر نیازمند حمایت استاندار مازندران دارد.

رجبی تشریح کرد: به ما قول تخصیص اعتبار بابت پرداخت حقوق معوق ناجیان برای تسویه کامل تا قبل از پایان سال را داده‌اند اما تاکنون این امر محقق نشده است؛ به هر حال از یک‌سو سال جدید در پیش است و باید جلب اعتماد و نظر ناجیان غریق صورت گیرد و از سویی دیگر آزادسازی سواحل قطعا نیازمند یک پیوست اجتماعی و تامین اعتبار لازم برای تامین امنیت در سواحل استان است.

وی یادآور شد: ما به طور قطع در تلاش هستیم تا حقوق معوق ناجیان غریق استان را تا قبل از پایان امسال به حساب آنان واریز کنیم و امیدواریم مسئولان ملی و استانی نهایت همکاری را در این مسئله داشته باشند.

گفتنی است گلایه ناجیان غریق از حقوق معوق چندماهه تیتر تکراری هر ساله بسیاری از رسانه‌های استان مازندران است؛ معضلی که هنوز، مرهمی برای آن نه از سوی مسئولان استانی و نه از سوی متولیان کشوری دیده نشده است.

در حالی ناجی غریق از جمله فعالیت‌های سخت، پرخطر و حیاتی به شمار می‌آید که تاکنون متاسفانه در نگاه مسئولان به عنوان یک حرفه جدی دیده نمی‌شود و ساز و کار اساسی برای حل مسائل معیشتی و بیمه‌ای ناجیان غریق تعریف نشده است.

با وجود گذشت ماه‌ها از فصل تابستان و نزدیکی به پایان سال، اما همچنان ناجیان غریق چشم انتظار واریز حقوق معوقه خود هستند؛ عدم تخصیص اعتبار ملی بابت پرداخت به موقع حقوق ناجیان غریق موجب شده است تا دست ناجیان مازندرانی همچنان در پوست گردو باقی بماند!

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.