کد خبر : 7279
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۷:۰۳
134 views

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت کشاورزی عنوان کرد:

رشد 67 درصدی سرمایه‌گذاری دولت در بخش مکانیزاسیون کشاورزی/گرانی برنج در مزرعه اتفاق نمی‌افتد

رشد 67 درصدی سرمایه‌گذاری دولت در بخش مکانیزاسیون کشاورزی/گرانی برنج در مزرعه اتفاق نمی‌افتد
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت کشاورزی با بیان اینکه سرمایه گذاری 5 هزار میلیارد تومان حوزه مکانیزاسیون طی سال جاری حاکی از رشد 67 درصدی نسبت به سال گذشته است؛ گفت: امسال علاوه بر رشد سرمایه گذاری به بیشترین سطح کشاورزی مکانیزه دست پیدا کردیم و استان گیلان و مازندران بیشترین سهم کشت و کار مکانیزاسیون را در کشور دارند.


به گزارش تیتر شمال؛کامبیز عباسی در گردهمایی برداشت برنج کشور در ساری که با حضور مسئولان ملی و نیز مسئولان سه استان شمالی کشور و نمایندگان تشکل‌های مرتبط برگزار شد اظهار کرد: ما امسال سرمایه گذاری 5 هزار میلیارد تومان برای حوزه مکانیزاسیون در نظر گرفتیم که در سال گذشته 3 هزار میلیارد تومان بود که رشد مکانیزاسیون 67 درصدی دارد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم بدنبال حمایت گسترده از کشاورزان کلیه بخش های این حوزه است؛ افزود: ماشین نقش بسیاراثرگذاری در فرایند تولید دارد که کاهش هزینه تولید را در پی خواهد داشت و یکی از مصادیق دانش بنیان کردن کشاورزی ماشینی کردن تولیدات کشاورزی و توسعه مکانیزاسیون است.

*مازندران و گیلان سردمداران کشت و کار مکانیزاسیون در کشور
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت کشاورزی با بیان اینکه یکی از مصادیق ما برای خروج از کشاورزی سنتی، توسعه مکانیزاسیون است؛ خاطرنشان کرد: امسال علاوه بر رشد سرمایه گذاری به بیشترین سطح کشاورزی مکانیزه دست پیدا کردیم و استان گیلان و مازندران بیشترین سهم کشت و کار مکانیزاسیون را در کشور دارند.

عباسی ادامه داد: امسال ما در سطح مکانیزه برنج بیشترین سطح کشت را داریم و بیش از 335 هزار هکتار در این دو استان کاشت و بیش از 80 درصد برداشت مکانیزه خواهیم داشت.

وی افزود: طی دو سال آینده پیش بینی می شود که این رقم به بیش از 95 درصد برسد.

*بومی سازی دانش ساخت کمباین در کشور
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت کشاورزی، گفت: از اواخر سال گذشته دانش کمباین برداشت محصول برنج  در کشور در استان مازندران، بومی سازی شد و در سال گذشته 150 دستگاه تولید و در سال زراعی جاری عرضه شد.

عباسی با بیان اینمکه در حوزه برنج کشور سرانجام نمونه نخست ماشین نشاکار برنج در مازندران تولید شد؛ عنوان کرد: در دو سال گذشته همچنین دانش فنی ماشین وجین کن موتوری نیز در کشور بومی سازی شد و در هر سه بخش کشت، داشت و برداشت ماشین آلات مورد نیاز بومی سازی شد.

*پرواز 500 پهباد در اراضی کشاورزی کشور
وی مطرح کرد: در حوزه سم پاشی نیز  استفاده از پهبادها در سال زراعی جاری و گذشته به یک رشد مطلوب دست پیدا کرده است و خوشبختانه در سال زراعی اخیر بیش از پهپاد کشاورزی تقاضا و جذب شده و به رشد 2.5 برابری دست پیدا کردیم که اکنون حدود 500 دستگاه پهپاد در اراضی کشاورزی کشور به پرواز در می آیند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت کشاورزی، افزود: سیاست دولت تولید برنج در سه استان شمالی است و هیچ برنامه‌ای برای حمایت این محصول در سایر  استان ها وجود ندارد.

عباسی با بیان اینکه در حوزه زراعت برنج، برای عملیات تهیه بستر اهداف و برنامه ویژه ای در کشور داریم؛ گفت:  بنا داریم کاربری سایر تراکتورهای زراعی را کاهش دهیم کاربری تیلر را کاهش دهیم و به سمت استفاده از تراکتورهای ویژه شالیزاری حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: این تراکتورها سبک است و فشار به لایه های زیرین خاک نمی آورد و در نتیجه آب کمتری را اراضی لازم دارند و نزدیک به 60 درصد عملیات آماده سازی در کشور از تیلر و تراکتور شالیزاری استفاده می‌شود.

*کاشت مکانیزاسیون در 75 درصد از شالیزارهای کشور
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت کشاورزی، اذعان کرد: در حوزه نشاکاری برآوردها نشان می دهد که ظرف 3 سال آینده بتوانیم 95 درصد اراضی را به صورت مکانیزاسیون کاشت کنیم و این عدد در امسال 75 درصد و در یک دهه قبل کمتر از 10 درصد بود.

عباسی افزود: در حوزه برداشت با کمباین روند ما صعودی بوده و برآوردها نشان می‌دهد تا 3 سال آینده به رقم 98 درصد برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه عملیات وجین کنی بدنبال آن هستیم که مبارزه با علف های هرز را بصورت مکانیکی انجام دهیم و استفاده از سموم را به حداقل برسانیم و خوشبختانه 3 شرکت دانش بنیان با یک سوم قیمت جهانی اقدام به تولید ماشین وجین کن موتوری کرده است و امید می رود تا 3 سال آینده استفاده از این موتورها به 25 درصد برسد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت کشاورزی، با اشاره به مصرف میانگین حدود 600 تا 800 لیتر محلول سم در یک هکتار  متذکر شد: میزان مصرف محلول سم بسیار است و تکنولوژی نظیر پهباد به جای استفاده از لانس، می تواند به ما در تحقق این امر بسیار کمک کند و میزان استفاده از محلول سم توسط پهباد بین 5 تا 10 لیتر است که تفاوت فاحشی است.

*گرانی برنج مربوط به اتفاقات پس از مزرعه است
عباسی تصریح کرد: ما در حوزه برنج کشور امروز با گرانی برنج مواجه هستیم و هر کسی آن را گردن دیگری می اندازد و اطمینان داریم این گرانی در مزرعه اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه بسیاری از اتفاقات گرانی برنج مربوط به اتفاقات پس از مزرعه است؛  افزود: مهمترین رکن برای دستیابی به قیمت مناسب کاهش هزینه تولید است، لذا باید هزینه تولید برنج را تا می توانیم اقتصادی کنیم.
* مقدار و فرآیند ارائه گازوییل در شأن کشاورزان نیست
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت کشاورزی، مطرح کرد: گازوییل مکفی و مورد نیاز کشاورزان نه مقدارش و نه فرآیندش در شأن کشاورزان کشور نیست و اگر در طول یک ماه  استفاده نکند حذف می‌شود؛ مضاف بر اینکه حتی یک جایگاه سوخت مخصوص نداریم؛ لذا خواهش داریم به دستورالعمل ها پایبند باشیم و دوم این سوخت را سهل الوصول کنند.

وی یادآور شد: 88 درصد تراکتورهای کشور پلاک گذاری شده و می توانند کارت سوخت بگیرند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.