کد خبر : 7931
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۴:۰۶
112 views

حلاوت دستاوردهای «دولت وعده‌های صادق» به کام مردم مازندران

حلاوت دستاوردهای «دولت وعده‌های صادق» به کام مردم مازندران
افزایش اعتبارات عمرانی، تعیین تکلیف طرح‌های نیمه‌تمام، ایجاد ۵۰ هزار شغل، ارائه تسهیلات سه‌هزار میلیارد تومانی رونق تولید، تسریع در تکمیل تالار مرکزی ساری و پایان خانه به دوشی تیم فوتبال نساجی از جمله دستاوردهای درخشان یکساله رئیس جمهور و دولت مردمی سیزدهم در دیار علویان استان مازندران است.


به گزارش تیتر شمال؛ به نقل از ایرنا؛ استان زرخیر مازندران که به دلیل تشکیل اولین حکومت شیعه در ایران به دیار علویان مشهور است، با وجود ظرفیت های متعدد در بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی به باور صاحبنظران متاسفانه تا قبل از دولت سیزدهم به لحاظ زیرساختی با مشکل جدی مواجه بوده تا این که با طلوع دولت مردمی سیزدهم و با اتخاذ راهبردهای اصولی و توجه اساسی به زیرساخت‌ها شده است.

افزایش اعتبارات عمرانی مهم‌ترین گواه توجه و رویکرد مطلوب دولت آیت الله رئیسی در یکسال اخیر در تکمیل زیرساخت‌های استان است که به اعتقاد مسوولان این تحول بنیادین با تخصیص یک هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان از محل سفر رئیس جمهور به مازندران در تمامی طرح‌های عمرانی و در دست ساخت استان ملموس و عینیت دارد.

از سوی دیگر بر اساس آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در ابتدای سال ۱۴۰۰ از مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی و تولیدی این استان بیش از ۳۵۰ واحد غیر فعال و یا با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت داشتند که در یکسال گذشته با تخصیص اعتبار از محل رونق تولید و تعیین تکلیف بدهکاری‌های مالیاتی، بیمه‌ای و بانکی اکنون ۱۱۴ واحد تولیدی، صنعتی و معدنی راکد احیا و راه اندازی شد؛ با راه اندازی این تعداد واحد صنعتی راکد زمینه اشتغال برای بیش از یک هزار و ۴۰۰ نفر در مازندران ایجاد شده است.

طی یکسال گذشته بیش از ۲۷۰ پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری حدود ۴۶ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی حدود چهار هزار نفر صادر شده است که رشد حدود ۷۰ درصدی در میزان سرمایه گذاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد.

صاحبنظران معتقدند در کنار تمامی دستاوردهای ماندگار دولت در یکسال گذشته در مازندران، مهم‌ترین نتیجه برنامه‌های دولت سیزدهم در استان بازگشت اعتماد مردم و فعالان اقتصادی و بخش خصوصی برای افزایش حفظ دستاوردهای نظام و اجرای طرح های اقتصادی و شوق ایجاد اشتغال پایدار با راه اندازی بنگاه های اقتصادی جدید بوده و مصداق این اعتماد بخشی صدور ۲۲۳ مجوز سرمایه گذاری داخلی و خارجی در استان در یکسال گذشته است که در صورت تکمیل این طرح‌ها، اشتغالزایی برای ۳۰ هزار نفر در سه سال آینده دور از انتظار نخواهد بود.

در کنار آن سفر استانی رئیس جمهور هم روند توسعه استان را سرعت بخشید و در بیستم اسفند ۱۴۰۰ بود که آیت الله سیدابراهیم رئیسی در هفدهمین سفر استانی به مازندران آمد و از نزدیک طی برنامه‌های مختلف رو در رو با مردم، نخبگان، علما، خانواده شهدا و ایثارگران و برخی اقشار مختلف مردمی دیدار کرد و مشکلات آنها را جویا شد و سپس بر اساس مشکلات و درخواست‌های مسوولان، فعالان اقتصادی و آحاد جامعه اعتبارات خوبی برای عمران، آبادانی و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان تخصیص یافت.

اکنون پس از ۱۶۵ روز از پایان این سفر واکاوی اعداد و ارقام مصوبات سفر نشان می دهد که یک هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان تاکنون برای تکمیل طرح های نیمه تمام استان تخصیص و مسوولان برای تخصیص و جذب مابقی منابع مالی مصوب در تکاپو هستند. نتیجه نخستین سفر هیات دولت سیزدهم به مازندران تصویب ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه‌های مختلف بود که از این مبلغ حدود ۶۲۴ میلیارد تومان به صورت نقدی در مرحله اول اختصاص یافت. تاکنون ۲ مرحله تخصیص اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور در اواخر اسفند سال گذشته و همچنین اوایل اردیبهشت ماه امسال صورت گرفته و کل اعتبار تخصیص یافته در مجموع مرحله اول و دوم با وجود مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور که از دولت گذشته به مسوولان اجرایی کنونی استان به ارث رسیده با باور صاحبنظران خوب است.

از کل اعتبارات تخصیص یافته مبلغ ۸۰۲ میلیارد تومان مربوط به طرح های ملی است که به وزارتخانه های مربوطه ارجاع شده و ۹۰ میلیارد تومان نیز به استان ابلاغ شده است. همچنین اعتبارات اختصاص یافته به استان، توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی همراه با نظارت استانداری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

با این حال چتر بیمه سلامت همگانی برای ۱۶۷ هزار بیمه نشده در مازندران، افتتاح ۴۸ طرح اقتصادی و عمرانی در چالوس، ۳۵ طرح آب و فاضلاب مازندران در هفته دولت افتتاح می‌شودبهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۳۳ پروژه در نکا همزمان با هفته دولت، افتتاح ۲۱۱ طرح عمرانی هفته دولت در ساری، کاهش نیم درصدی نرخ بیکاری، ایجاد ۱۴ هزار فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد در استان، ایجاد ۱۱ هزار شغل در بابل، افتتاح ۳۳ طرح عمرانی و اقتصادی در سواد کوه شمالی، افتتاح ۶۵۰ اقامتگاه اقامتی، اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای دانش بنیان های مازندران، اعطای ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی، تجهیز فرودگاه ساری به فرود هواپیما در شرایط بد آب و هوایی، بهره مندی روستاهای مازندران از ۱۰۰ کیلومتر راه آسفالته، بهره برداری از ۴۷ طرح کشاورزی در استان، حمایت مالی دولت از پرورش ماهیان سردآبی، سند دار شدن تمامی اراضی غرب مازندران، پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی ۸۵ طرح مصوب سفر رئیس جمهوری، شکوفایی استعداد کارآفرینی زنان جویباری با حمایت‌های بی‌دریغ دولت، پیگیری استاندار مازندران از وزیر اقتصاد برای مولدسازی پلاژهای ساحلی، آغاز روند تکمیل کشتارگاه صنعتی با تسهیلات ۱۷ میلیارد تومانی در چالوس، افزایش ۱۵درصدی تولیدات محصولات زراعی در دیمزارهای مازندران، گام بلند دولت در اجرای عدالت؛ افزایش ۱۰۰ درصدی کشاورزان و روستاییان بیمه شده در مازندران، شکست محرومیت در «سیمرغ» با توسعه راه‌ها و تامین آب آشامیدنی پایدار، عبور از تحریم‌ها در نیروگاه نکا / تولید قطعات نیروگاهی با توان داخلی، سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی دولت در حوزه گردشگری رامسر، رسیدگی به تمامی درخواست‌های مردم مازندران از رئیس جمهور، تامین آب آشامیدنی پایدار با ۸۰۰میلیارد تومان اعتبار در بابلسر، عزم دولت برای التیام زخم کهنه طرح‌های نیمه‌تمام ساری، ضربه فنی محرومیت در پایتخت کشتی جهان، مرکز درمان ناباروری نوشهر در یک قدمی بهره‌برداری، گلوگاه درمسیرتحقق محرومیت زدایی با تخصیص۲۵۷میلیارد تومان اعتبار، افتتاح ۳۵ طرح آب و فاضلاب، ساخت ۲۰ پایگاه اورژانس، فراهم شدن مقدمات ساخت ۱۲ نیروگاه برق آبی، افتتاح ۲۱ طرح راه و شهرسازی در هفته دولت، تخصیص اعتبار برای تجهیز پایگاه های امداد و نجات، اجرای طرح هادی در ۴۴۲ روستای استان، ایجاد ۴۰۰ شغل در نوشهر، از جمله یادگارهای ماندگار دولت مردمی سیزدهم در این استان در یکسال گذشته است.

حلاوت دستاوردهای «دولت وعده‌های صادق» به کام مردم مازندران

خداحافظی پنج شهرستان مازندران با خاموشی

از سوی دیگر نصب بزرگترین ترانسفورماتور برق قدرت ۴۰۰ به ۲۳۰ کیلوولت کشور در بابل که زمینه پایان خاموشی‌ها در پنج شهرستان مازندران را فراهم کرده از دیگر دستاوردهای ماندگار دولت در استان است و این ترانسفورماتور با حمایت همه‌جانبه وزارت نیرو در دولت سیزدهم در ایستگاه پست برق شهدای ناریوران بندپی شرقی شهرستان بابل نصب و این ایستگاه با ظرفیت ۳۸۵ مگاولت آمپر با هزینه ۳۰۰ میلیارد تومان راه اندازی شده است.
این ترانسفورماتور ظرفیت تامین برق ۱۰۰هزار مشترک برق خانگی را دارد و با نصب این ترانس ۳۸۵ مگاولت آمپری، دیگر خاموشی در پنج شهرستان بابل، محمودآباد، بابلسر، قائم شهر و آمل نخواهیم داشت.

در یک سال گذشته افزون بر یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه صنعت برق در مازندران هزینه شده است، و با اجرای طرح‌هایی از این دست، خاموشی‌ها در استان به کمترین میزان ممکن رسید و شهروندان مازندرانی نگرانی‌های سال‌های گذشته در ارتباط با قطعی برق نداشتند. همچنین بازتوانی نیروگاه برق نکا با ظرفیت ۲ هزار و ۳۰۰ مگاوات از دستاوردهای مثبت دولت در استان است و با راه اندازی تصفیه خانه در این نیروگاه و ورود ۶ هزار مترمکعب آب به آن روند تولید برق در استان اکنون شتاب خوبی گرفته است.

همچنین ۱۳ طرح زیرساختی در صنعت برق مازندران تا پایان سال جاری برنامه ریزی شده است و با هزینه اعتبار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی به طور حتم روند کاهش خاموشی ها در دیگر شهرستان های استان هم به حداقل خواهد رسید

از سوی دیگر ۴۰ میلیارد تومان طی یک سال گذشته از محل اعتبارات ملی و استانی برای نوسازی و بهسازی شبکه توزیع برق استان هم هزینه شده است. به طور متوسط سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار مشترک جدید به شبکه مصرف برق مازندران اضافه می‌شود و توسعه و بهسازی شبکه توزیع برق برای رفع مشکلات و تدوام خدمات‌رسانی به مشترکان در استان ضروری است.

حلاوت دستاوردهای «دولت وعده‌های صادق» به کام مردم مازندران

صادرات مرکبات

در ورای موضوعات مطرح شده، فعالیت سیستم حمل‌ونقلی مناسب، پایین بودن نرخ تعرفه گمرگی، توسعه روابط تجاری و اخذ مجوزهای لازم با دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم شمارش معکوس برای صادرات مرکبات مازندران به کشور چین باهدف افزایش رونق اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده است.

مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی با نگاه اقتصادی دولت سیزدهم و با تعیین استانداردهای صادراتی از سوی طرف مقابل این روزها تاییدیه کشور چین را هم اخذ کرده و تولیدکنندگان و تجار مازندرانی برای تحقق این امر به صف شدند.

صادرات محور کردن محصولات کشاورزی مازندران دستکم طی یکسال گذشته ترجیع بند اظهارات کارشناسان و مسوولان در سطوح مختلف بود و به همین دلیل در ماه های گذشته اصلاح و بازسازی باغ های مرکبات برای دستیابی به محصولی بازار پسند در آن سوی مرزها در دستور کار گرفت و در کنار آن تعداد سورتینگ ها و مراکز بسته بندی نیز از ۲۰۰ به ۸۰۰ واحد افزایش یافت تا زنجیره صادرات پس از باغ هم تکمیل شود. ظرفیت انبار داری محصولات کشاورزی مازندران هم بر همین مبنا از ۸۰۰ هزار تن با توسعه سردخانه ها به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.

همه این اتفاقات خوشایند و مثبت برای صادرات محور کردن محصولات کشاورزی مازندران به ویژه مرکبات که دستکم نیمی از تولید حدود سه میلیون تنی آن مازاد بر مصرف داخلی است، فراهم شد، و اکنون مسوولان ارشد استان مازندران معتقدند که مرکبات مازندران توان رقابت در بازارهای جهانی را دارد و در کنار صادرات به کشورهای همسایه مانند روسیه، عراق و افغانستان به بازار هدف جدید بنام کشور چین دست یافته اند.

از سوی دیگر کارشناسان کشاورزی می گویند با وجود آنکه حدود ۲۰ روز دیگر آغاز فرایند مرکبات نوبرانه از باغات استان آغاز می شود و پیش بینی ها از افزایش تولید مرکبات حکایت دارد اما شرایط اقتصادی کشور به لحاظ افزایش قیمت نهاده ها، دستمزد کارگری، تعرفه حمل و نقل، هزینه های سورتینگ و بسته بندی و افزایش قیمت می‌تواند در مسیر صادرات این محصول به کشور چین دست انداز ایجاد کند که از هم اکنون باید مسوولان امر نسبت به رفع این موانع اقدامات لازم را انجام دهند.

از سوی دیگر مسوولان مازندران در آستانه ابتدای فصل برداشت با وجود مازاد تولید مرکبات استان نسبت به بازار مصرف داخلی، آنان افزایش تقاضا برای صادرات را باعث رونق فروش این محصول کشاورزی می دانند و پیش بینی می کنند روزانه پس از برداشت محصول از سر باغ، سورت و بسته بندی انجام شود و به جای ذخیره سازی مستقیم به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ کانتینر ۲۰ تنی مرکبات از استان به خارج از کشور صادر شود.

طبق پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی امسال نیز همانند سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع مرکبات برابر با نیمی از مرکبات کشور در این استان تولید خواهد شد. ۷۰ درصد این میزان تولید پرتقال است و لازم است دستکم یک میلیون تن آن صادر شود.

حلاوت دستاوردهای «دولت وعده‌های صادق» به کام مردم مازندران

احیای نفس‌های بریده صنعت مازندران

با این حال ارمغان دستور صریح رئیس جمهور در ارتباط با شفاف‌سازی آخرین وضعیت کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی راکد یا تعطیل و بررسی برای جهش تولید با احیا و راه‌اندازی ۱۰۴ واحد صنعتی و تولیدی در یکسال گذشته، بارقه امید را بر پیکر نیمه جان واحدهای صنعتی مازندران و نوید روزهای خوش برای فعالان اقتصادی و صنعتگران را زنده کرده است.

دیدگاه‌های رئیس جمهور در ارتباط با شفاف‌سازی وضعیت کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی راکد یا تعطیل کشور و درخواست ایشان از مسوولان امر در ارتباط با وضعیت جهش تولید در حوزه صنعت و اشتغال و ارایه راهکارهای عملی در شتاب‌بخشی فعالیت‌های این حوزه، در یکسال گذشته بارقه امید را در دل صنعتگران مازندرانی زنده کرد و واکاوی داده‌های آماری نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی از برنامه‌های اجرایی دولت سیزدهم در این بخش رضایت دارند.

از سوی دیگر اهمیت دستاورد دولت سیزدهم برای احیای واحدهای صنعتی در ماه‌های گذشته از این حیث دارای اهمیت است که براساس آخرین آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، بیش از سه‌هزار واحد صنعتی و تولیدی در استان وجود دارد که از این تعداد ۲۵۰ واحد صنعتی راکد آنچه که صاحب‌نظران با عنوان کمبود نقدینگی، قوانین سخت‌گیرانه بانک‌ها، گرانی مواد اولیه، بالا بودن نرخ بهره بانکی، بازار فروش و مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی و فشارهای خارجی و تحریم صاحبنظران بر می‌شمارند از دولت‌ سابق به مسئولان دولت سیزدهم به ارث رسیده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند دولتمردان در یکسال گذشته برای احیای واحدهای تولیدی و صنعتی استان تک بعدی عمل نکرده و در کنار اعطای تسهیلات رونق تولید با برنامه‌ریزی اصولی برای تامین مواد اولیه و همچنین مشکلات بیمه ای و مالیاتی بنگاه های بدهکار و راکد استان قدم های جدی برداشتند و ارمغان پرداخت حدود ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، تعیین تکلیف و تقسیط بدهکاری مالیاتی و بیمه‌ای بنگاه‌های اقتصادی راکد به میزان ۸۰۰ میلیارد تومان و همچنین تامین مواد اولیه و نوسازی ماشین آلات خط تولید با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای احیای واحدهای صنعتی استان ایجاد اشتغال برای یک هزار و ۴۰۰ نفر در یکسال اخیر بوده است.

برآیند تحلیل داده‌های آماری حاکی از آن است که از مجموع این تعداد واحد راکد، ۲۰۰ واحد تولیدی در شرکت‌ها و نواحی صنعتی مازندران طی بازه زمانی ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در استان تعطیل شد که بازگرداندن ۱۰۴ واحد از این بنگاه‌های اقتصادی در یکسال گذشته نشان داد که مسئولان امر برای جهش تولید در این دیار برنامه دارند.
صنعت ۱۵ درصد ارزش افزوده مازندران را در اختیار دارد که با تحقق برنامه‌های دولت و شکوفایی اقتصادی این رقم می‌تواند در چهار سال آینده به ۳۰ درصد هم افزایش یابد و بانگاهی به وضعیت صنایع استان در می‌یابیم که از مجموع واحدهای صنعتی فعال، ۹۴ درصد واحدهای صنعتی مازندران کوچک هستند و در بخش های صنایع غذایی، صنایع شیمایی، صنایع فلزی و ماشین سازی، صنایع کانی غیر فلزی و سایر صنایع مشغول به فعالیت هستند.

حلاوت دستاوردهای «دولت وعده‌های صادق» به کام مردم مازندران

دیپلماسی اقتصادی تا شناسایی بازار صادراتی

همچنین دیپلماسی فعال منطقه‌ای دولت آیت‌الله رییسی، انگاره‌های ویژه‌ای را در مناطق مختلف کشور به وجود آورده و مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی، این روزها نقش خاصی در تحقق دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم ایفا می‌کند.

مازندران با مزیت‌های فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی می‌تواند با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و تقویت روابط با کشورهای همسایه به محور دیپلماسی اقتصادی کشور در دوره جدید تبدیل شود و مسوولان ارشد استان با درک این موضوع در ماه‌های گذشته با دیدارهای چهره به چهره با مسوولان ارشد دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سفرای کشوری های شمالی مازندران در حال هموار کردن این مسیر مهم هستند.

مازندران با افزون بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب برای توسعه همکاری های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

قرار گرفتن در مسیر راهبردی، موقعیت ویژه‌ای به مازندران داده و بر اهمیت و جایگاه آن در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه افزوده است که استفاده بهینه از چنین موقعیت جغرافیایی ایده آل در کنار مزیت های بالای تجاری، بازرگانی و صنعتی می‌تواند در تحکیم روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اطراف هم نقش آفرین باشد.

با توجه به نیازمندی های کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری اعم از انرژی، ارتباطات و مخابرات، صنعت و بازرگانی، کشاورزی و دانشگاهی به ایران، مازندران به لحاظ نزدیکی جغرافیایی با کشورهای همسایه و وجود اشتراکات فراوان فرهنگی، قومی و دینی بین مردمان دو طرف، باید بیش از گذشته در تعیین سرنوشت اقتصادی و سیاسی کشور تاثیرگذار باشد.

تقویت همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه بین مازندران با کشورهای منطقه از درگاه معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نه تنها به نفع این استان بلکه به نفع کشورهای مورد نظر خواهد بود، چراکه با تحقق همکاری های اقتصادی، تجاری و فرهنگی، توسعه این مناطق نیز شتاب می گیرد.

در این راستا، معرفی و استفاده از مزیت های صنعتی و تجاری مازندران با داشتن بیش از سه هزار واحد تولیدی و خدماتی، ظرفیت های فراوان کشاورزی، مزیت‌های علمی و فناوری‌های نوین و ظرفیت‌های بسیار بکر و طبیعی گردشگری، به نحو مقتضی از سوی دولت مردمی آیت الله رییسی و مورد توجه جدی قرار گرفته است.

سبقه رایزنی و دیپلماسی فعال اقتصادی امسال مازندران در افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ در ۲۰ اردیبهشت ماه امسال با حضور سفرای ۹ کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو شامل سفرای کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و مدیران این سازمان بین‌المللی در هتل بادله ساری خودنمایی می کند که فصل جدید از توسعه اقتصادی مازندران با کشورهای عضو اکو را آغاز کرد.

اقدام هفته های گذشته استاندار مازندران و دعوت رسمی وی از دکتر مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برای گسترش روابط سیاسی و به تبع آن همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه جزو اولویت های اصلی برای تحقق این امر است. آنچه که مسلم است حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در مازندران نشان داد که رایزنی های اخیر تنها به عنوان تشریفاتی در قاب یک همایش باقی نماند بلکه در بلندمدت با جذب سرمایه گذار و ورود مازندران به بازارهای جهانی زمینه توسعه پایدار این استان فراهم خواهد شد.
از سوی دیگر وجود پنج راهگذر و مسیر مواصلاتی به طور عمده ریلی مشترک اسلام آباد- تهران- استانبول، قطار کانتینری آلماتی- بندرعباس، آلماتی- استانبول، ایران-افغانستان- تاجیکستان- قرقیزستان- چین و ایران- ترکمنستان- قزاقستان نشان می‌دهد که مازندران در کنار توجه به بنیان ذاتی گردشگری می‌تواند در توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای با توجه به زیرساخت‌های اثربخش برای توسعه گسترش رفت‌وآمدهای درون منطقه‌ای ساکنان اکو، نقش آفرینی کند.

حلاوت دستاوردهای «دولت وعده‌های صادق» به کام مردم مازندران

توسعه اقتصاد شیلاتی

از سوی دیگر توسعه اقتصاد شیلاتی با ماهیان خاویاری به عنوان یکی از طرح‌های اقتصادی سفر مصوب استانی رئیس جمهور به مازندران با تخصیص اعتبارات ملی برای تکمیل مرکز صنایع تکمیلی و پایانه محصولات خاویاری در آینده نزدیک مسیر فرآوری و صادرات مشتقات مروارید سیاه خزر را فراهم خواهد کرد.

مازندران با توجه به در اختیار داشتن بیشترین ساحل جنوبی دریای خزر و وجود رودخانه‌های متعدد یکی از استان‌های پیشرو در آبزی‌پروری و فعالیت‌های شیلاتی است. سالانه حدود ۳۰ هزار تن انواع آبزیان تولید شده در این استان به سایر نقاط کشور و از یکسال گذشته تاکنون با برنامه‌های اصولی دولت سیزدهم و عالی‌ترین مقام اجرایی مازندران با وجود فشارهای خارجی و تحریم به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

همسایگی با دریای خزر در نوار ساحلی به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر و وجود ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در این استان با اشتغال حدود چهارهزار و ۲۰۰ نفر و همچنین فعالیت بیش از سه‌هزار و ۴۰۰ مزرعه آبزی‌پروری سبب شده که مازندران بیشترین سهم را در فعالیت‌های شیلاتی جنوب دریای خزر داشته باشد.

تنها در یکسال گذشته با برنامه‌ریزی‌های دولت سیزدهم به منظور افزایش توان تولید مازندران در صنعت شیلات و کاهش وابستگی درآمدهای شیلاتی به صید مستقیم از دریا، اقدامات گسترده‌ای از جمله حمایت از سرمایه‌گذاران، گسترش شرایط و فرصت‌های آبزی‌پروری و افزایش توان تولید آبزیان در استان در دستور کار قرار گرفت و در سفر استانی رئیس جمهور به مازندران این برنامه‌ها ملموس‌تر شد که نتیجه تصمیمات این سفر در کنار افزایش چندین برابری تولیدات، اشتغال و درآمدهای مرتبط با صنعت شیلات تاکید آیت‌الله رئیسی در تخصیص اعتبارات ملی برای تکمیل مرکز صنایع تکمیلی ماهیان خاویاری در این دیار بسیار دارای اهمیت است.

آخرین اقدام توسعه‌ ساز شیلاتی که در مازندران وارد گام اجرا شده آغاز عملیات ساخت مرکز فرآوری و صنایع تکمیلی در نخستین مرکز شیلاتی دارای زنجیره کامل پرورش ماهیان خاویاری با فناوری‌های مدرن و به روز این صنعت است که کلنگ آن همزمان با سفر رئیس جمهوری به مازندران در سواحل جویباری خزر به زمین زده شد و اکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است با سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی، اشتغال‌زایی مستقیم برای ۲۵۰ نفر ارمغان آن باشد.

آنچه که در تحلیل پیشرفت فیزیکی این طرح عینیت دارد دغدغه مسوولان استانی برای تسریع در تکمیل این طرح است و استاندار مازندران در سفر شهرستانی به جویبار از محل طرح در دست ساخت طرح فرآوری و بسته بندی مشتقات ماهیان خاویاری بازدید کرد و در این بازدید سیدمحمود حسینی‌پور دستورات لازم را برای تکمیل آن با پیگیری‌های مستمر مسئولان محلی در سطح استانی و ملی و همچنین تاکید بر رفع موانع اداری صادر کرد.

با این وجود در کنار دغدغه مسوولان استان برای توسعه اقتصاد شیلاتی در مازندران مروری مختصر بر عملکرد و اقدامات این حوزه در مازندران در یکسال گذشته نشان می‌دهد که فعالیت‌های حمایتی و توسعه‌بخش انجام شده مربوط به این صنعت در مازندران طی این بازه زمانی با وجود موانع طبیعی و غیرطبیعی متعدد، بسیار چشمگیر بود چراکه مرواید سیاه که سال‌های سال از دریای خزر کوچ کرده بود دوباره به زادگاهش بازگشت و به عنوان سوگلی سوغات مازندران راهی بازارهای جهانی شد و در این مدت هم حدود ۷۰ میلیون دلار برای این دیار زرخیر ارزآوری داشت. یکی دیگر از دستاوردهای شیلاتی سفر آیت الله رئیسی به استان در ارتباط با حفظ و تکثیر مروارید سیاه خزر در کنار تدوام ممنوعیت صید ماهیان خاویاری، توسعه طرح پرورش این ماهیان و سرانجام صادرات مشتقات آن به بازارهای جهانی است.

حلاوت دستاوردهای «دولت وعده‌های صادق» به کام مردم مازندران

پایان خانه به دوشی نساجی مازندران

گواه دغدغه‌مندی مسئولان ارشد استان برای توسعه سرانه ورزشی و رسیدگی به مطالبات مردمی در بهسازی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر آشکار با تخصیص ۴۰ میلیارد تومان است و دولت در ماه‌های گذشته با برنامه‌ریزی اصولی توانست وعده صادق خود در کاشت چمن طبیعی و همچنین رفع ایرادات این ورزشگاه را برای میزبانی تیم پرطرفدار نساجی مازندران از رقبای خود محقق کند.

عملیات بهسازی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر که پس از سفر رئیس‌جمهور به مازندران شتاب قابل توجهی گرفت، این روزها در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته است و روز گذشته نخستین تمرین تیم فوتبال نساجی مازندران پس از اجرای عملیات کاشت چمن طبیعی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر در این استادیوم برگزار شد و این تیم پس از ۳۹۳ روز دوباره در زمین خانگی‌اش با تشویق هواداران حضور یافت.

حلاوت دستاوردهای «دولت وعده‌های صادق» به کام مردم مازندران

تسریع در تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری

نیروگاه زباله‌سوز ساری به عنوان مهم‌ترین طرح در مدیریت پسماند و مقابله با چالش‌های زیست محیطی در مرکز استان و همچنین یکی از مصوبات هفدهمین سفر استانی رئیس جمهور به مازندران با تلاش جهادی مسوولان اجرایی اکنون در بخش ابنیه ۸۲ درصد و در بخش خرید تجهیزات ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

آیت الله رئیسی در بازدید از نیروگاه‌ زباله‌سوز ساری دستور راه‌اندازی این طرح زیست محیطی را در کمترین زمان ممکن ارایه و همچنین معاون اول خود را مامور کرد تا قبل از پایان سال موضوعات مربوط به زباله‌سوزها را سروسامان دهد.

این طرح که قبل از سفر استانی رئیس جمهور در بیستم اسفند ۱۴۰۰، ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی و همچنین ۵۱ درصد تجهیزات آن هم خریداری شده بود، اما اکنون براساس آمار مسوول ستاد و بازرس ویژه پیگیری استانداری مازندران پیشرفت فیزیکی طرح نیروگاه زباله سوز ساری بعد از گذشت ماه ها از پایان این سفر، اکنون در بخش ابنیه به ۸۲ درصد و در بخش خرید تجهیزات به ۸۷ درصد رسیده و مسوولان محلی خبر از افتتاح این طرح در دهه فجر امسال را می‌دهند.

به گفته بازرس و مسئول پیگیری‌های ویژه استاندار مازندران، در ماه‌های گذشته اعتبارات خوبی برای تکمیل طرح نیروگاه زباله‌سوز ساری از محل مصوبات سفر استانی رئیس جمهور جذب شد و به هیچ عنوان اکنون در روند تکمیل این طرح بحث کمبود اعتبار مطرح نیست.

همچنین نامه‌نگاری‌ها برای تخصیص به موقع اعتبارات ملی از سوی مسوولان استان در دست انجام است که با پیگیری‌های مستمر به طور حتم روند تکمیل خرید تجهیزات و ابنیه این طرح هم در ماه‌های آینده به پایان خواهد رسید و با شتاب در تکمیل سازه و تجهیزات نیروگاه زباله‌سوز ساری، وعده رئیس جمهور در زمان مقرر محقق خواهدشد.

از سوی دیگر قبل از تاکید رئیس جمهور مبنی بر تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری، تنها ۵۰ نیروی انسانی فعال در ساخت این طرح مشارکت داشتند اما این رقم اکنون به حدود ۲۰۰ نفر در روز افزایش یافته است.

به باور صاحبنظران پیشرفت فیزیکی ابنیه طرح نیروگاه زباله سوز ساری از ۶۳ درصد به ۸۲ درصد تنها با گذشت ۱۶۳ روز از پایان هفدهمین سفر استانی رئیس جمهور به مازندران نشان از عزم مسوولان ملی و محلی برای اجرای طرح های زیرساختی و اقتصادی در استان است.

همچنین وزارت کشور و نهاد ریاست جمهوری نهایت همکاری را با مسوولان محلی در تخصیص و جذب اعتبار برای تکمیل این طرح دارند و با تامین اعتبارات در نظر گرفته شده این طرح به صورت ۱۰۰ درصد در ماه‌های آینده در گام اجرایی قرار خواهد گرفت.

در کنار مدیریت پسماند، تولید سالانه ۳۰ هزار مگاوات برق از دیگر دستاوردهای افتتاح نیروگاه زباله سوز ساری خواهد بود که به طور حتم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، با اجرای این طرح گلایه‌های به حق فعالان محیط زیست و اقشار مردم در تاخیر چند ساله تکمیل این طرح به پایان خواهد رسید.

حلاوت دستاوردهای «دولت وعده‌های صادق» به کام مردم مازندران

بندر امیرآباد در مسیر توسعه

دستاوردهای یکساله دولت در استان مازندران تنها معطوف به زیرساخت های عمرانی نبوده و با درک جایگاه اقتصادی مازندران توجه خاصی در یکسال گذشته به زیرساخت های توسعه ای این دیار شده و بندر امیرآباد در استان به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند باشکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان،  آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

قطعا به دلیل برخورداری از همین ظرفیت‌های متنوع اقتصادی و تجاری است که امیرآباد این روزها یکی از نمادهای توجه مسوولان امر به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساخت‌های اساسی حمل و نقل درجهت رسیدن به استانداردهای جهانی و استفاده از حداکثر از ظرفیت ترانزیتی کشور به شمار می‌رود تا جایی که رئیس جمهور و مسوولان اقتصادی کشور در دولت سیزدهم برای افزایش درآمد ارزی، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی، افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و ایجاد گذرگاه در شمال کشور روی این بندر منحصر به فرد حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

کارشناسان مصداق چنین توجهی را در سفر روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه سال جاری رییس جمهور به دعوت رسمی همتای روس خود به روسیه می دانند و معتقدند عمده‌ترین هدف سفر آیت الله رییسی به روسیه رایزنی و تبادل نظر برای تامین منافع ملی در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی و همچنین احیای ظرفیت‌های معطل مانده در مناسبات و روابط خارجی بوده که یکی از دستاوردهای این سفر مهم، توافق در ارتباط با پروژه‌های مهمی مانند راه آهن اینچه برون- گرمسار برای خط آهن شرقی کشور، بندر امیرآباد و انزلی بوده است.

کارشناسان می‌گویند با توافق راهبردی دولت با روسیه که بسته‌ای از توافقات لجستیکی و ترانزیتی است، جریان عبور بار از کریدور شمال- جنوب افزایش خواهد یافت و در عین حال جایگاه راهبردی ایران در سطح منطقه با فعال شدن این کریدور ارتقا می‌یابد و هم‌زمان با مذاکرات احیای کریدور شمال- جنوب، تأمین اعتبار خرید کشتی‌های رو-رو با ظرفیت کانتینر یخچالی در بندر امیرآباد هم باید انجام گیرد تا برنامه افزایش ترافیک کالا از این بندرعملیاتی می‌شود.

از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای را هم یک فرصت طلایی دیگر برای توسعه و رونق بنادر شمالی کشور بویژه بندر امیر آباد می دانند تا صادرات مورد نیاز به کشورهای عضو در حوزه کالا و کشتی را ارائه کند چراکه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان و نیز ۲۵ درصد مساحت دنیا را به خود اختصاص داده‌اند و ایران با بهره‌برداری از بندر امیرآباد می‌تواند از این فرصت طلایی استفاده کرده و محور ترانزیتی به این کشورها و نیز کشورهای دوست و همکار آنها باشد.

با این وجود قبل از سفر رئیس جمهور این بندر با مشکلات زیرساختی زیادی مواجه بود که پس از دستور آیت الله رئیسی برای بهره برداری از پروژه اسکله رو رو در بندر امیرآباد به عنوان یکی از پروژه های راهبردی در سطح ملی و در مسیر اصلی شمال -جنوب، اکنون که این پروژه پیشرفت ۷۶ درصدی داشته و در صورت تخصیص اعتبارات مصوب در سال جاری به بهره برداری می رسد. علاوه بر این پیرو دستور رئیس جمهور، رایزنی برای خرید یک دستگاه کشتی رو رو دراستان ادامه دارد.

حلاوت دستاوردهای «دولت وعده‌های صادق» به کام مردم مازندران

اتمام تالار مرکزی ساری

بعد از سفر رئیس جمهور و اعتبار در نظر گرفته شده در خصوص پروژه تالار مرکزی ساری به عنوان یکی از پروژه های نیمه تمام قدیمی ۱۰ ساله و اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده، روند فعالیت پیمانکار این پروژه سرعت گرفته و با پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصدی، متعاقب تحقق مصوبات سفر رئیس جمهور در روزهای آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

مرحله آکوستیک‌سازی سالن‌های سه‌گانه تالار مرکزی ساری به بخش‌های پایانی رسیده و اقدامات لازم از نظر اجرایی و اعتباری برای بهره‌برداری از این سالن در روزهای آینده صورت گرفته است.

حلاوت دستاوردهای «دولت وعده‌های صادق» به کام مردم مازندران

جان دوباره به ورزشگاه جویبار

زخم ورزشگاه کشتی پنج هزار نفری جویبار که در سال‌های گذشته به دلیل تامین نشدن منابع مالی ملی و استانی سرباز کرده بود این روزها با تخصیص ۷۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر استانی رئیس جمهور به مازندران جان دوباره گرفته است.

در سال‌های اخیر همواره تکمیل ورزشگاه نیمه‌تمام پنج هزار نفری جویبار پس از کسب مدال‌های رنگارنگ کشتی گیران برای برگزاری رویدادهای ورزشی ملی و بین المللی به سر زبان‌ها می‌آمد اما به دلیل نبود اراده در دولت سابق برای تکمیل آن، رنجش کشتی گیران و ورزش‌دوستان را درپی داشت و آنان تحقق اجرای این طرح را «وعده سرخرمن» می‌خواندند.

ورزشگاهی که ساخت آن در جویبار به عنوان پایتخت کشتی ایران و جهان مطالبه‌ای چند دهه‌ای بود که سرانجام پس از بازی‌های المپیک ریو ۲۰۱۶ و قهرمانی حسن یزدانی در آن رقابت‌ها که مدال طلای کشتی آزاد را پس از ۱۶ سال نصیب ایران کرده بود، به مرز تحقق نزدیک شد و در مراسم تجلیل از این کشتی گیر که شهریور ۱۳۹۵ با حضور وزیر وقت ورزش و جوانان در جویبار برگزار شد، کلنگ ساخت ورزشگاه پنج هزار نفری کشتی بدون پشتوانه مالی به زمین زده شد.

سالن پنج هزار نفری کشتی شهرستان جویبار با هدف حفظ و ارتقاء کشتی در این دیار پهلوان پرور به زمین زده شد تا افتخارات پهلوانان و قهرمانانی ارزنده‌ای همچون یعقوب نجفی جویباری، سبحان روحی، مهدی‌ حاجی‌زاده، رضا یزدانی، کمیل قاسمی، مسعود اسماعیل‌پور، عزت الله اکبری که در میادین جهانی و المپیک برای کشورمان افتخارآفرینی کسب کردند، استمرار یابد اما در دولت سابق ساختمان نیمه تمام آن به مهم ترین دغدغه ورزشکاران و کشتی گیران این شهرستان تبدیل شده بود.

روزی که مسوولان دولت یازدهم کلنگ این ورزشگاه را به زمین می‌زدند، در جمع حاضران اعلام کرده بودند که این طرح با اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی در بازه زمانی دو سال به بهره برداری خواهد رسید، اما اکنون با گذر زمان بودجه مورد نیاز برای تکمیل ۷۰ درصد باقی مانده ورزشگاه ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

بدتر از آن روند تکمیل ورزشگاه پنج هزار نفری جویبار بعد از ۲ سال برای ساخت در سال ۱۳۹۷ با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف و رنج شهروندان جویباری از بی‌توجهی به وعده های داده شده را دوچندان کرده بود.

با وجود بی رغبتی‌های صورت گرفته برای تکمیل این طرح همزمان با  سفر استانی رئیس جمهور به مازندران، وزیر ورزش و جوانان به عنوان نماینده تام الاختیار رئیس جمهور در مکان ساخت این ورزشگاه حاضر شد و با تعیین ۷۰ میلیارد تومان اعتبار و تصویب آن در بعد از ظهر همان روز در شورای اداری به ریاست آیت الله رئیسی قفل سال‌ها بلاتکلیفی تکمیل این طرح باز شد.

براساس آمار استانداری مازندران از این میزان اعتبار در نظر گرفته شده حدود ۲۰ میلیارد تومان در کمتر از ۱۰ روز پس از سفر رئیس جمهور به مازندران و قبل از پایان سال ۱۴۰۰ جذب شد و مابقی آن هم به صورت دوره ای و با پیشرفت فیزیکی طرح در حال تخصیص است.

اکنون با گذشت حدود ۶ ماه از پایان سفر استانی رئیس جمهور، مسوولان محلی به صور مستمر از روند ساخت ورزشگاه پنج هزار نفری جویبار بازدید می کنند و در سفر شهرستانی اخیر سید محمود حسینی‌پور، استاندار مازندران به جویبار براساس آمار پیمانکار روند تکمیل این طرح از ۱۵ درصد به حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

استاندار مازندران هم که ۲۸ تیرماه امسال در سفر شهرستانی به جویبار از روند ساخت ورزشگاه پنج هزار نفری کشتی این شهرستان بازدید کرده بود گفت که به طور حتم با تخصیص اعتبارات از محل منابع ملی روند ساخت این طرح شتاب گرفته است.

وی در این بازدید تاخیر در اتمام این طرح ورزشی زیبنده قهرمانان و مدال آوران کشتی جویبار ندانست و از اداره کل ورزش و جوانان خواست باجدیت نسبت به تکمیل این طرح اقدام کند.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ رای ملت را به آیت الله سید ابراهیم رئیسی تنفیذ کردند و رئیس جمهوری نیز ۱۴ مرداد با سوگند در مجلس شورای اسلامی رسما فرمان و مسوولیت اجرایی کشور را بدست گرفتند.

انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور سال ۱۳۶۰ و شهادت دو یار دیرین امام (ره) و انقلاب و دو اسوه علم و تقوا، شهید محمد علی رجایی،  رئیس جمهور و محمد جواد باهنر،  نخست وزیر که نمونه ای از دولتمردان مردمی بودند و نیز به منظور آشنایی مردم با فعالیت ها و بیان اهداف و برنامه های آینده دولت، هفته ای به نام هفته دولت نامگذاری شده است که از دوم تا هشتم شهریور می‌باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.