کد خبر : 7948
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
89 views

در دیدار حسینی پور با محمد اسلامی بررسی شد؛

پیگیری استاندار در استفاده از فناوری هسته‌ای برای بهره‌وری کشاورزی مازندران

پیگیری استاندار در استفاده از فناوری هسته‌ای برای بهره‌وری کشاورزی مازندران
موضوع بهینه سازی مراحل کشاورزی با استفاده از شیوه های نوین به عنوان یکی از مسائلی است که همواره در کانون اظهار نظرها قرار داشت و سید محمود حسینی پور به عنوان نماینده عالی دولت در استان در دیدار اخیر با رییس سازمان انرژی اتمی کشور این موضوع را پیگیری کرد.


به گزارش تیتر شمال؛ با فعالیت حدود ۳۴۰ هزار بهره برداری بخش کشاورزی و تولید سالانه حدود هشت میلیون تن  انواع محصولات کشاورزی در حال حاضر ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی کشاورزی کشور را  محصولات کشاورزی مازندران در اختیار دارد.

استان مازندران در هدفگذاری که برای بخش کشاورزی برای آن در نظر گرفته شده است بدنبال آن است تا بتواند ۲۵ درصد از تولیدات محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص دهد که این موضوع هفته گذشته توسط استاندار مازندران در حضور و بازدید رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ساری عنوان کرد.

کارشناسان و صاحب نظران دستیابی به هدفگذاری های برای تولید بالاتر را نیازمند افزایش بهره وری و تولید استفاده از فن آوری های نوین می دانند که انرژی هسته ای راهبرد خوبی در این زمینه است و رییس سازمان انرژی هسته اتمی ایران در فروردین امسال در نشست مجازی « نقش فناوری هسته ای در توسعه علوم و کسب و کارهای کشاورزی، پزشکی و داروسازی (سیاست گذاری ها، توسعه فناوری ها و محصولات دانش بنیان) » که به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد بر این موضوع صحه گذاشت.

محمد اسلامی در این نشست با اشاره به کاربردهای متعدد فناوری هسته‌ای در بخش‌های مختلف گفت که از این فناوری برای کمک به بخش کشاورزی مازندران به عنوان بزرگ‌ترین استان کشاورزی کشور استفاده می‌شود.

اهمیت کاربرد این انرژی در بخش کشاورزی زمینه آن را فراهم آورد تا استاندار مازندران روز گذشته با حضور برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با رییس و معاونان سازمان انرژی اتمی در محل این سازمان دیدار کند که در آن نشست کاری مباحث مهمی از جمله بهره گیری از صنعت هسته ای کشور پیرامون توانمندسازی کشاورزی استان مازندران تشریح شد .

سید محمود حسینی پور در دیدار با،محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی با تشریح کاربرد انرژی هسته ای در بخش صنایع غذایی و کشاورزی گفت که  ایران برای رهایی از اقتصاد تک محصولی و کاهش میزان وابستگی به درآمدهای نفتی مجبور است که با استفاده از تکنیک های نوین به توسعه هر چه بیشتر بخش کشاورزی به عنوان بخش درآمدزا اقدام کند .

وی ادامه داد : این در حالی است که مازندران با داشتن زمین های حاصلخیز و چهار فصل بودن آن می تواند با رشد و توسعه بهره وری در بخش کشاورزی علاوه برتامین نیازهای داخلی ، به یکی از عمده ترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی در منطقه تبدیل شود.

استاندار مازندران بیان داشت:  دراین حوزه می توان مصادیقی نظیر جلوگیری از جوانه زدن محصولات غذایی ،افزایش زمان نگهداری ،کاهش میزان آلودگی میکروبی، از بین بردن ویروس ها ،  طرح بررسی و جهش گیاهان چون گندم ، برنج و پنبه نام برد .

وی گفت : طبق دستورات مقام معظم رهبری در شعار سال جاری مبنی بر دانش بنیان کردن تولید کشاورزی ، با دستور اجرایی رییس جمهو این موضوع با قدرت و قوت اجرا خواهد شد .

استاندار مازندران برنامه دیدار و پیگیری موضوعات در سطوح بالا را دستور کار دارد و برای این منظور ضمن حضور خود به همراه مدیرانش در محل کار وزرا و روسای سازمان های کشوری تلاش کرده است تا حضور مدیران ملی را در استان سرعت ببخشد که از آن جمله دیدار اخیر وی با وزیر امور اقتصادی و دارایی پیرامون موضوع مولدسازی پلاژه های ساحلی استان و اگذاری این پلاژ ها به بخشی خصوصی بود .

استان مازندران با تولید ظرفیت ۷۲ نوع از تولیدات محصولات کشاورزی به مقدار هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن ،حدود ۱۱درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

مازندران دارای ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است. طبق آمار رسمی هر ساله به طور متوسط ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاروزی مازندران زیر کشت  برنج می رود و این استان با تامین بیش از ۴۲ درصد برنج سفید کشور ، رتبه اول را دارد.

  • منبع: ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.