کد خبر : 8340
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
111 views

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران:

مازندران قطعا تا ۱۰سال آینده با بحران کمبود آب و سیلاب مواجه می‌شود

مازندران قطعا تا ۱۰سال آینده با بحران کمبود آب و سیلاب مواجه می‌شود
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران نسبت به مخالفت های سد سازی انتقاد کرد و گفت : بر اساس آمار و اطلاعات کارشناسی و مطالعات انجام شده ، به طور یقین مازندران تا ۱۰ سال آینده با بحران خشکسالی و پیامد های ناشی از سیلاب مواجه می‌شود.


به گزارش تیتر شمال؛ حیدر داودیان روز سه شنبه در بازدید خبرنگاران از سد شهید رجایی ساری بر لزوم مهار آب با ساخت سدهای جدید در مازندران تاکید کرد و افزود : اهمیت سد سازی و مهار آب های سطحی در استان از این جهت ضروری است که حدود نیمی از این نعمت خدادادی هرز می رود.

وی با ذکر این نکته که با تغییر اقلیم وضعیت بارش ها از نم نم باران به بارندگی های سیل آسا تغییر کرده است ، ادامه داد : نمونه بارز آن بارش بیش از ۴۰۰ میلی متری طی کمتر از یک روز در سال آبی جاری بوده که اگر سد های البرز و دیگر سازه های مشابه نبود ، با بحران آب گرفتگی شهرها و ازبین رفتن واحدهای مسکونی و اراضی کشاورزی مواجه  می‌شدیم .

داودیان توضیح داد : نیاز آبی سالانه مازندران برای مصارف کشاورزی ، آشامیدنی و صنعتی سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب است ، ولی پرسش این است که  چرا با داشتن ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون  متر مکعب آب در استان کشاورزی ، صنعت و آب شرب مردم دچار مشکل است و هشدار بحران نیزصادر می شود؟

وی افزود : این که مازندران ، استانی است که آب بیشتر از نیازش آب دارد ، ولی اکنون به بحران رسیده ، تنها دلیلش بی توجهی به سدسازی و مخالفت های بی اساس است.

معاون طرح و برنامه شرکت آب منطقه ای مازندران با توضیح این که در غرب منابع تأمین آب زیادی به نسبت  مصارف وجود دارد ولی وضعیت در مرکز و شرق استان بر عکس است ، گفت : نمونه بارز این تفاوت در وضعیت سد شهید رجایی ساری و گلورد نکا در شرق استان است که به دلیل آورد کم ، امسال بشدت با  کاهش ذخیره آب و کشاورزی مواجه هستیم و تنش آبی در سال آبی جاری و آینده بسیار وخیم تر خواهد شد.

وی با بیان این که اکنون حجم ذخیره آب سد شهید رجایی طی حدود دو دهه اخیر به کمترین میزان رسیده است ، افزود : اکنون از ظرفیت ۱۶۲ میلیون متر مکعبی این سد فقط ۲۰ میلیون متر مکعب آب وجود دارد که این نشانه بحران آبی در حوزه کشاورزی و شرب شهرستان های ساری و میاندرود است.

داودیان با هشدار این نکته که اگر سال آبی آینده کم بارش باشد کشاورزی و آب شرب ساری دچار مشکل جدی می شود ، گفت : این شرایط در حالی است که سد زارم رود دارای ردیف اعتباری و مجوز همچنان با چالش اجرا مواجه است.

 

قرار گرفتن کشاورزی مازندران با بحران کمبود آب

وی به اهمیت  اقتصاد کشاورزی مازندران بویژه در حوزه آبریز هراز با داشتن ۱۱۰ هزار هکتار زمین شالیزاری اشاره کرد و گفت : سد سازی بر روی رودخانه هراز با سابقه اجرای ۱۷ساله همچنان با چالش مخالفت های محلی ،  استانی و ملی به بهانه های مختلف مواجه است.

داودیان اظهار داشت : مشکل عمده این است که مهار آب سطحی متناسب با کشاورزی و نیاز ، مدیریت نشده است به این معنی که تنها ۱۰ درصد آب سطحی استان از سد و هفت درصد در آببندان است و در نتیجه ۱۷ درصد آب استان را در سد و آببندان در اختیار مدیریتی داریم که متوسط این  آمار در کشور۵۰ درصد است.

وی با تاکید بر این که مازندران باید به مهار آب مطمئن برسد و این وضعیت با سدسازی محقق می‌شود ، افزود : سازمان های مرتبط با اجرای مهار آب باید با شرکت آب منطقه ای همکاری داشته باشند.

معاون شرکت آب منطقه ای مازندران به وجود ۱۱ سد برگ و کوچک در استان اشاره کرد و گفت : اکنون ساخت پنج سد را در دست اجرا داریم که مهم ترین آنها سد هراز ، سجارود ، زارم رود و کسلیان است.

وی با بیان این که هفت سد هم در دست مطالعه قرار دارد ، افزود : با بهره برداری از پنج سد در دست ساخت ، مجموع مهار آب در استان به ۴۷ درصد افزایش می‌یابد.

داودیان به طرح های شبکه آبیاری در ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی پایین دست سدها اشاره کرد و گفت : فعالیت های توسعه ای در عملیات  شبکه  آبیاری فقط به همکاری و مشارکت بهره برداران و ذینفعان نیاز دارد تا  سرعت بیشتری بگیرد.

وی با بیان این که اکنون در شرایط سخت تنش آبی ، سد سازی های دارای مجوز در اوج مخالفت ها قرار دارد ، افزود : تاکید می کنم آب شرب مردم اولویت است و مطمئن باشید با سدسازی علاوه بر جلوگیری از سیلاب ، آب کشاورزی و شرب استان تامین می‌شود.

داودیان گفت : من هشدار می دهم که مخالفان امروز سدسازی در استان نمی توانند جوابگوی بحران پنج تا ۱۰ سال آینده مازندران باشند. امروز اگر مهار آب سطحی را نداشته باشیم همه مردم استان به صورت ویژه و با توجه به اهمیت گردشگری و کشاورزی و حضور جمعیت غیر بومی اما  ساکن دایم با بحران  آب مواجه می شوند و این بحران پیامد های ملی دارد.

منبع: ایرنامازندران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.