کد خبر : 11048
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
150 views

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - ساری:

آغاز طرح نوروزی منابع طبیعی از 28 اسفند در مازندران/قوانین فعلی بازدارنده نیست

آغاز طرح نوروزی منابع طبیعی از 28 اسفند در مازندران/قوانین فعلی بازدارنده نیست
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - ساری با بیان اینکه بسیاری از دستگیرشدگان حوزه منابع طبیعی بازدارنده نیست و منجر به تکرار جرم خواهد شد؛ گفت: طرح نوروزی مقابله با سودجویان حوزه منابع طبیعی از ۲۸ اسفند ماه تا ۱۴ فروردین ماه در مازندران اجرا خواهد شد.


به گزارش تیتر شمال؛  سیدعلی علوی در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری که در محل سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی استان برگزار شد، اظهار کرد: حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری اصولی و بهینه از منابع طبیعی پایه همچون جنگل ها، مراتع، بیشه های طبیعی، اراضی ساحلی و حفاظت از آب و خاک کشور در راستای توسعه پایدار امری ضروریست.

وی بر ضرورت نقش مؤثر مشارکت مردمی در حفظ و احیای منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: تولید نهال و کاشت آن برای افزایش ترسیب کربن باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری ادامه داد: باید با ارائه طرح و برنامه‌های متنوع و با حداقل خسارت بهره برده و برای حفاظت از این منابع خدادادی تلاش کنیم.

این مسئول از اجرای طرح ملی و مردمی تولید و کاشت یک میلیارد نهال در سراسر کشور به ویژه این خطه از شمال کشور خبر داد  و گفت: این طرح با هدف کاهش گازهای گلخانه‌ای، جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و سرزمین و در راستای انجام تعهدات بین‌المللی در دست اجراست.

وی با بیان اینکه این طرح در بازه زمانی چهارساله با شعار (درخت برای زندگی- باهم بکاریم برای ایران سرسبز و قوی) اجرایی می شود، خاطرنشان شد:بر اساس تعهدات بین‌المللی، هر کشوری به همان اندازه که کربن تولید می‌کند باید ترسیب یا جذب کربن داشته باشد و یکی از بهترین راهکارها برای این منظور، درختکاری است.

علوی با بیان اینکه ۱۵ اسفند روز درختکاری فرصت مناسبی برای توسعه فضای سبز است اما نباید به یک روز و یک هفته خلاصه شود، افزود: باید برای توسعه فضای سبز و حفظ و نگهداری از این سرمایه‌های خدادادی در تمامی طول سال مورد توجه باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری با بیان اینکه ۲میلیون و ۸۰۰اصله نهال برای سال جاری تولید کرده ایم، افزود: برای سال آینده نیز در هفت نهالستان ساری تعداد ۵میلیون و ۱۰۰اصله نهال تولید خواهیم داشت.

این مسئول خواستار ایجاد موج مطالبه گری درخصوص حفظ منابع طبیعی و توسعه فضای سبز توسط خبرنگاران و اصحاب رسانه شد و گفت: برای تحقق طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال بسیاری از مردم و صنایع به ویژه آلاینده ها حامی تولید و کاشت نهال شده اند.

علوی بیان کرد: در راستای اجرای طرح نوروزی در مقابله با سودجویان حوزه منابع طبیعی از ۲۸ اسفند ماه تا ۱۴ فروردین ماه، ۱۰۲ دستگاه گشت خورویی و ۱۵۷ واحد گشت موتوری و گشت‌های تلفیقی را برای ایام تعطیلات نوروزی پیش بینی کردیم تا از بروز حریق احتمالی جلوگیری شود، همچنین در ایام نوروزی هیچ پروانه قطع و حمل چوبی صادر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه از مسؤولان اصلاح قوانین موجود را انتظار داریم، گفت: بسیاری از دستگیرشدگان حوزه منابع طبیعی بازدارنده نیست و منجر به تکرار جرم خواهد شد.

موسوی مقیمی معاون‌ حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران – ساری نیز در این نشست ، اختلافات موجود میان این اداره کل با برخی دستگاههای اجرایی را ، یکی از موانع اجرای صحیح قوانین این اداره کل برای حفظ منابع طبیعی استان بر شمرد و گفت: شرکت آب منطقه ای مازندران با انعقاد قرار دادهایی و نیز اداره کل اوقاف و امور خیریه از جمله دستگاههای اجرایی هستند که بیشترین اختلافات دستگاههای اجرایی استان را با اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان دارند.

مجید ذکریایی فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران -ساری نیز در این نشست از آمادگی یگان حفاظت این اداره کل برای تعطیلات نوروز خبر داد و افزود: ۱۲۰۰نیرو در قالب ۱۰۲ گشت خودرویی و ۱۵۷واحد موتوری از ۲۸ اسفند امسال تا ۱۴ فروردین سال آینده بر عرصه‌های منابع طبیعی استان نظارت می کنند.

ذکریایی تاکید کرد: احکام قطع و حمل چوب در ایام تعطیلات و نوروز صادر نمی‌شود.

وی با اشاره به این که در ۱۱ماهه امسال در مجموع ۵۳ فقره آتش سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری بوقوع پیوست که حدود ۲۰۰ هکتار از این عرصه‌ها در آتش سوخت و دچار خسارت شدند.

گفتنی است در پایان یک اصله نهال انجیلی (گونه اختصاصی جنگل‌های هیرکانی) به یادگار در محوطه اداره کل منابع طبیعی استان توسط خبرنگاران غرس شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.