کد خبر : 11520
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲
124 views

فرماندار ساری:

کاهش 61 درصدی ذخایر آبی سدشهید رجایی/تنش آبی در مرکز مازندران جدی و نگران‌کننده است

کاهش 61 درصدی ذخایر آبی سدشهید رجایی/تنش آبی در مرکز مازندران جدی و نگران‌کننده است
نوبخت با اشاره به کاهش ۶۱ درصدی آبگیری سد شهید رجایی نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: تنش آبی در مرکز مازندران جدی و نگران‌کننده است


به گزارش تیتر شمال؛ محمدعلی نوبخت، وضعیت منابع آبی ساری در سالجاری را با توجه به وضع موجود ۲۳۵ میلیون مترمکعب و میزان مصارف را نیز ۵۴۲ میلیون مترمکعب ذکر کرد و اظهار داشت: مهار نشدن آبهای سطحی، سنتی و خاکی بودن انهار کشاورزی، برداشت های بی رویه آب از چاه‌ها و سنتی بودن ۹۵ درصد از سردهنه های کشاورزی از جمله معضلات ما در این حوزه است.

وی با اشاره به برخورداری ساری از روخانه‌های متعدد، ۹۶ قطعه آب بندان، ۱۹ هزار حلقه چاه و یکهزار و ۲۰۰ رشته چشمه، خاطرنشان کرد: با توجه به دستور استاندار مازندران، با شناسنامه دار کردن و شناسایی ظرفیت های آبی شهرستان و با بهره گیری از توانمندی استادان، پژوهشگران و نخبگان دانشگاهی و کشاورزان بومی، به سمت کشاورزی اصولی حرکت خواهیم کرد تا از چالش های احتمالی پیش‌رو در سال جدید جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به سیاست و گام های جهادی دولت سیزدهم در توسعه کشاورزی و بهینه سازی مصرف آب، گفت: در راستای کشاورزی دانش بنیان نیز اقدامات مطلوبی در جهت ایجاد زیرساخت های لازم برای مشارکت بخش خصوصی در شهرستان ساری صورت گرفته است.

 

فرماندار ساری، وضعیت ذخیره آب در پشت سد شهید رجایی این شهرستان نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: هم اکنون ۳۷ میلیون مترمکعب آب در سد شهید رجایی ذخیره سازی شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

نوبخت با اشاره به داده‌های آماری شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: هم اکنون ۱۳۳ میلیون متر مکعب آب معادل ۴۰ درصد در پشت سدهای استان ذخیره شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۶ درصد کاهش داشته است.

وی میزان ذخیره آب در آب‌بندان‌های مازندران را نیز در سالجاری ۲۳۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت که این میزان نیز در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

سد شهید رجایی که از آن با عنوان سد سلیمان تنگه نیز یاد می‌شود در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری در بخش دودانگه و در نزدیکی روستای افراچال واقع شده است. این سد ظرفیت ذخیره سازی ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب را دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.